Inhoudsopgave
    

In Plurimus we trust
Paul Dezentjé
door Paul Dezentjé
leestijd: 7 min

Als Plurimus had bestaan ​​toen de film The Book of Eli werd gemaakt, zou hoofdrolspeler Denzel Washington Plurimus hebben gedragen. Hetzelfde geldt voor Mad Max en Han Solo. Het merk past perfect in desolate, godvergeten plaatsen waar je jas je huis is.

Plurimus is het geesteskind van Fabio Cavina, geboren en getogen in Bologna, de stad van zijn idool Massimo Osti. Fabio creëert technische bovenkleding en richt zich op een specifieke doelgroep: jassenmannen. Deze mannen houden van functionele jassen. Ze begrijpen jassen, ze weten wat state of the art is kennen de grote merken. Volgens Fabio hunkeren zij naar iets anders.

"Deze man is tenminste 40 en hij houdt van jassen en jacks - bovenkleding - waarin vorm en functie optimaal samenkomen," zegt Fabio. "Hij koopt al decennialang de beste beschikbare bovenkleding en is veeleisend op het gebied van materiaal, structuur, naden, ritsen, zakken, binnenzakken, kraag, kap, koorden en het productieland. Het is allemaal belangrijk". Ook het verhaal en de productieaantallen van het merk zijn belangrijk Cavina: "Op het internet lijkt alles overal te zijn. Dus mijn cliënt zoekt naar iets kleinschaligs, goed geproduceerd en relatief onbekend, dat ook voldoet aan zijn eisen."

Modulair

Cavina ontwikkelde een modulair concept. Geen seizoenen, geen collecties, maar modulaire 'sets'. Elke set heeft een centraal multifunctioneel, technische stuk dat kan worden gecombineerd met extra modules (producten). Elke module voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen. "Mijn consument scheidt instinctief het kaf van het koren. Je moet meerwaarde bieden. Bijvoorbeeld een net iets andere uitstraling, aantrekkelijke materiaalcombinaties en slimme modulaire ideeën die onbewust prikkelen en aan hun eisen voldoen."

Geen sinecure, gezien de huidige wereldwijde productie van kleding en de bedwelmende mate van variatie. "Het huidige aanbod is enorm", zegt Cavina. "Van heritage outdoor tot hightech of combinaties daarvan. Elk merk richt zich tegenwoordig op zijn erfgoed en archief. Ze doen allemaal hetzelfde. Ik wil iets speciaals bieden, in kleine oplagen, gemaakt in Italië. Het geheugen van mijn cliënt is mijn heritage ".

M-51 Fishtail

Een M-1943 field jacket was het centrale stuk in Plurimus NO_S01. Voor de NO_S02 heeft Fabio de M-1951 fishtail parka als centraal stuk, in vier kleuren. "Het olijfgroene origineel uit 1951 had een verwijderbare schapenvacht als voering en was standaard uitrusting van het Amerikaanse leger. Mooi, maar groot en zwaar." Cavina koos voor gewaxt katoen, verbeterde de pasvorm, verbeterde de capuchon en veranderde de positie van de steekzakken positie om lagere zakken toe te voegen.

De parka kan worden uitgebreid met een verwijderbaar, wind- en waterdicht donzen binnenjack, dat ook afzonderlijk kan worden gedragen. Rits de mouwen af en je hebt een bodywarmer. Fabio: "Daarnaast heb ik een vest met verschillende zakken ontworpen. In de grootste zak, op de rug, past de binnenjas of parka". Het vierde deel van de set is een grote plunjezakachtige tas. Vest, binnenjas en tas hebben grote stroken klittenband, waarmee de meegeleverde grote zakken kunnen worden bevestigd.

Einzelgänger

Als je ​​het vest over de parka draagt, creëer je een nieuw silhouet. Een vorm die visueel aantrekkelijk is, eigentijds. De materiaalcombinatie van de binnen- en buitenjas mantel trekt discreet aandacht. Cavina's bewondering voor Massimo Osti's werk is in herkenbaar in dergelijke details. Fabio: "Dat is de kern. Hij heeft da basiscode gedefinieerd". Voeg daar Cavina's liefde voor films, stripboeken, Japanse robots, muziek en games aan toe en je zou kunnen zeggen dat Plurimus de vrucht is van een bijzondere geest. "Fans moeten denken aan Black-ops en postapocalyptische taferelen. En ze hebben gelijk. Er is een gevoel van verlatenheid, je weet wel, Einzelgänger, buitenbeentje, outlawsituaties waarin je jas je huis is, je schuilplaats, je enige zekerheid, het laatste toevluchtsoord".

Mannending

Het silhouet heeft een militaire uitstraling. "Dat is iets van jongens en mannen. Het spreekt ons onbewust aan, denk ik. Het is een mannending. Dat is ook waarom GI Joe zo'n enorm succes was, jaren geleden. Jongens hebben iets met soldaten, krijgers. Hun uniformen reflecteren kracht, veiligheid en bescherming. Houd in gedachten dat de best verkopende herenjacks militaire wortels hebben. Iedere man zal zich aangetrokken voelen tot een fishtail parka, een M-65 veld jas of een bomberjack."

Cavina voegde technische materialen en details toe zoals reflecterende strips en getapete ritsen op de zakken. Maar hij creëerde ook een nieuw silhouet, door het vest te dragen over de parka. "Dat is de nieuwe sprankeling doe deze jassenmannen nodig hebben".

Urban Protection

Veel mannen die een modulaire Plurimus-set kochten, moeten zijn herinnerd aan sterke aansprekende concepten zoals Urban Protection van ontwerper Moreno Ferrari voor CP Company in de late jaren '90. Technische parka's die bescherming bieden tegen grootstedelijke elementen en confronterende details, zoals een antimoon-masker, geïntegreerde tactische vesten, een zaklampvest, geïntegreerde of afneembare rugzakken en diverse slimme zakken voor documenten, mobiele telefoon en zelfs een 'PC pocket'. Cavina: "De Urban Protection-serie staat voor progressieve, confronterende concepten. Het was altijd rauw en soms vervreemdend, maar het riep emoties op. Zelfs vandaag nog beïnvloedt Urban Protection 's werelds grootste ontwerpers". </p><p>

Het idee was zijn tijd ver vooruit, maar het was Osti die de weg had vrijgemaakt met zijn life saver jacks, reflecterende jacks en zijn samenwerking met Levi's en Philips: Industrial Clothing Design Plus (ICD +). Plurimus NO_S02 heeft hetzelfde DNA, maar biedt wel een belangrijke volgende stap: onderling te combineren onderdelen. De zakken zijn interactief - ze passen op de binnenmantel, de jas, het vest en de zak. Binnenjas en parka passen in de grote zak op de rug van het vest. Het vest is draagbaar over en onder parka en alles past samen in de zak. "Er is geen instructie voor het gebruik van de jas, de additionele zakken of tas, het is allemaal multi-purpose", zegt Fabio.

Vesten uit het archief van Massimo Osti Massimo Osti
Vesten uit het archief van Massimo Osti

Te gekke vesten

Het vest is een belangrijk stuk binnen Plurimus NO_S02, maar veel mannen hebben een haat-liefdeverhouding met vesten. "Ze vinden het mooi of cool, maar niet om te dragen", zegt Cavina. "Dit is aan het veranderen. Steeds meer merken bieden vesten als een soort bewijs van historisch ambachtelijk besef. Daarnaast hebben we het 'camouflage-effect'. Tactische vesten van soldaten en veiligheidsteams, dringen via de media langzaam door tot ons collectieve bewustzijn, waardoor meer burgers een vest dragen. Zo kwam ook de camo in het straatbeeld. In de jaren '90 was er een korte opleving van het vliegvissen vest met zijn vele zakken en ritsen, maar verder bleef het vest voor het driedelig grijs. "Osti paste het vest op vele manieren toe", vertelt Fabio. Als vest of alleen details ervan.

Zijn archief hangt vol met te gekke vesten. Veiligheidsvesten, werkvesten met gereedschapszakken, vissersvesten, jachtvesten, sportvesten, reisvesten. Cavina: "Functionele kleding is in bepaalde opzichten extreem. Dit geldt ook voor vesten. Bijvoorbeeld de felgekleurde reflecterende veiligheidsvesten of de vesten die gedragen worden op een vliegdekschip om de zichtbaarheid van de drager te verhogen. Het survivalvest van gevechtspiloten, kogelvrije vesten, combat-vesten. Ze zijn sterk, functioneel, aantrekkelijk, maar niet modieus. "Ik heb mijn vest slimme functies gegeven, waardoor het er cool uitziet en nog cooler wanneer het gedragen wordt over de parka".

High-end

Ook op technisch vlak legt Fabio de lat hoog. Pasvorm, constructie, details en high-performance materialen -  functioneel maar met een ziel. " Het moet je beschermen tegen de elementen, maar moet ook een deel van jou worden", zegt Cavina. "Net als denim of leer - het wordt beter hoe meer je het draagt." Als je verder kijkt valt op dat er geen knopen zijn. Een bewuste keuze van de ontwerper: "Het was een uitdaging om een ​​jas te ontwerpen die er goed uitziet zonder knopen. Knopen zijn sinds de ritssluiting niet meer noodzakelijk als sluiting. Sommige kunnen blessures veroorzaken, je kunt erachter blijven haken of uitrusting blijft ongewenst vastzitten."

Knopen hebben vooral nog een visuele functie binnen een ontwerp. Op veel militaire kleding, maar ook op sportkleding, zijn knopen vervangen door ritsen en klittenband. Cavina: "Klittenband is echt high-performance materiaal. De High Tenacity variant houdt gemakkelijk 3 kilo, sterk genoeg als sluiting en als bevestiging voor zakken. De ritsen die ik gebruik zijn van Lampo. Een groot deel van mijn klanten krijgt een brede glimlach op het gezicht als ze dat zien. Het doet ze denken aan de begintijd van hun jassenliefde en het staat voor Made in Italy. 

FOUND_NYC

Veel mannen leerden Plurimus kennen toen FOUND_NYC onlangs weer online ging met de fraai gefotografeerde Plurimus-set als aftrap. "FOUND_NYC is de vader van alle blogs over dit onderwerp", zegt Fabio. "Ik ken de eigenaar al langer. Hij verloor zijn belangstelling in jassen vijf jaar geleden. In de tussentijd is er geen equivalent voor zijn blog in de plaats gekomen. Voor mij en voor mijn doelgroep zijn dit soort blogs van onschatbare waarde". Cavina is al jarenlang actief op internet. Als consument, maar ook als producent. Hij weet waar zijn doelgroep online rondhangt, communiceert, leert, deelt, koopt en verkoopt. Het gebeurt steeds meer allemaal op internet. 

Plurimus is ook uitsluitend online te koop, direct bij Fabio. Het houdt de prijs acceptabel en de eindgebruiker heeft direct contact met de maker. Dit brengt Fabio waardevolle, ongefilterde feedback. Hij denkt dat fysieke winkels zoals wij die kennen de komende tijd gaan verdwijnen. Alleen luxe winkels, flagship stores en online winkels zullen overleven. Online winkelen zal blijven groeien. "Met Plurimus hebben consumenten het gevoel dat ze iets bijzonders hebben ontdekt. Persoonlijk contact met de maker draagt ​​bij aan dat gevoel. Deze totaalervaring online is vaak veel persoonlijker dan contact met winkelpersoneel dat in veel gevallen niet een weet wat ze verkopen. Dit persoonlijke aspect is ongelooflijk belangrijk in een tijd waarin we allemaal meer een meer veranderen in nummers". Maar niet Plurimus. In Plurimus we trust.

Plurimus NO_S02 is in beperkte oplage verkrijgbaar in camouflage, legergroen, grijs en donkerblauw. Fabio werkt momenteel aan NO_S03.  

Found_NYC
Found_NYC
Auteur

Paul Dezentjé heeft jaren doorgebracht in de mode-industrie, heeft gewerkt bij reclamebureau's en vervolgens als tekstschrijver, en is nu aan een derde leven begonnen. Zijn tik voor stoere mannenmode is altijd gebleven. Voor Bright Magazine maakte hij eerder portretten van Stone Island kopstukken: bedenker Massimo Osti, ontwerper Paul Harvey en de huidige roerganger Carlo Rivetti.