Inhoudsopgave
    

Drone zoekt drenkelingen
Daphne Channa Horn
door Daphne Channa Horn
leestijd: 4 min

Drones kunnen ook levens redden. Deze onbemande camcopter van 1 miljoen dollar wordt op de Middellandse Zee ingezet om bootvluchtelingen op te sporen.

De Internationale Organisatie voor Migratie berekende onlangs dat in de eerste vier maanden van 2015 al ruim 1.700 bootvluchtelingen zijn verdronken in de Middellandse Zee. De piek lag in april omdat de weersomstandigheden door het lenteweer gunstiger waren dan in het begin van het jaar. Europese bestuurders besloten daarop eind april de gezamenlijke patrouilles op het water sterk uit de breiden. Het budget daarvoor verdrievoudigt tot 9 miljoen euro per maand.

Het Migrant Offshore Aid Station (MOAS) heeft daar niet op gewacht en is sinds vorig weekend samen met een team van Artsen Zonder Grenzen en het Oostenrijkse Schiebel, maker van gespecialiseerde drones, actief in het gebied.

De S-100 zonder neusstuk toont de radiator die voor de koeling zorgt. Daaronder is de front-camera te zien. Foto: Daphne Channa Horn
De S-100 zonder neusstuk toont de radiator die voor de koeling zorgt. Daaronder is de front-camera te zien.

MOAS is gevestigd in Malta en is opgericht door de filantropen Christopher en Regina Catrambone. Zij hebben de 40 meter lange M.Y. Phoenix plus bemanning ter beschikking gesteld, een reddingsschip dat volledig is uitgerust met de laatste technologie voor het zoeken en veiligstellen van vluchtelingen op zee. Er zijn twee RHIBs (Rigid-Hulled Inflatable boats) aan boord, een medische team van Artsen Zonder Grenzen en twee state-of-the-art S-100 camcopters plus piloten van Schiebel. De laatste vergroten het bereik van de Phoenix aanzienlijk. De drones kunnen verder zoeken dan de zichtbare horizon en verder dan de ouderwetse verrekijker op de brug.

De bolvormige infraroodcamera op de buik van de S-100. Rechts van de camera de harpoen die de drone helpt bij het landen op het dek. Foto: Daphne Channa Horn
De bolvormige infraroodcamera op de buik van de S-100. Rechts van de camera de harpoen die de drone helpt bij het landen op het dek.

De S-100 is voorzien van twee camera's. De frontale camera vlak onder de neus is bruikbaar gedurende de dag. De bolvormige camera op de buik van de drone levert een infrarood videofeed in real-time. Hierdoor kunnen de reddingswerkzaamheden ook 's nachts worden uitgevoerd. Zoals bij de eerste tocht op 3 mei toen de Phoenix een telefoontje kreeg vanuit het reddingscoördinatie-centrum in Rome over een boot in nood. De piloten lieten onmiddellijk de drones opstijgen en localiseerden de boot binnen 15 minuten met behulp van de infraroodcamera.

De beelden stellen de teams aan boord van de Phoenix ook in staat meteen de situatie te beoordelen. Drijven er mensen in zee? Hoe is de staat van de boot? Maakt het water? Is de boot zeewaardig? Is er acuut hulp nodig? Zijn er wapens aan boord? Cruciale informatie tijdens een reddingsoperatie.

Manuele besturingseenheid voor de drone-piloot op het schip als de S-100 in line of sight is. Foto: Daphne Channa Horn
Manuele besturingseenheid voor de drone-piloot op het schip als de S-100 in line of sight is.

De S-100 heeft door de verticale start en landing weinig ruimte nodig of zware ondersteunde lanceer-gear. Opstijgen en landen gebeurt volautomatisch. Bij het landen komt een harpoen op de buik van de drone te pas, die zich vastschiet in een speciaal rooster op het dek waarna het toestel zich laat zakken. Het systeem werkt dag en nacht, ook onder ongunstige weersomstandigheden en is tot 200 km op afstand bestuurbaar, zowel boven land als op zee. De drone kan ook zelfstandig vliegen via voorgeprogrammeerde GPS-waypoints. Reddingsmissies worden gepland en aangestuurd via een eenvoudige point-and-click grafische gebruikersinterface.

Tijdens de eerste missie op 3 mei is met de drone de eerste vluchtelingenboot ontdekt voor de kust van Tripoli. Foto: MOAS
Tijdens de eerste missie op 3 mei is met de drone de eerste vluchtelingenboot ontdekt voor de kust van Tripoli.

De S-100 kan tot 6 uur vliegen. De interne brandstoftank behuist 57 liter Avgas. Er kan een externe tank aan de buitenkant bevestigd worden voor extra vliegtijd en actieradius. De drone kost in de standaarduitvoering 400 duizend dollar en wordt onder meer gebruikt door de Chinese kustwacht en de Italiaanse marine. De MOAS-uitvoering van de S-100 kost 1 miljoen dollar. Er zijn wereldwijd volgens Schiebel zo'n 250 S-100 drones operationeel.

Drie vluchtelingen in een 'Rigid-Hulled Inflatable boat' onderweg naar de Phoenix. Foto: MOAS / J. Florio
Drie vluchtelingen in een 'Rigid-Hulled Inflatable boat' onderweg naar de Phoenix.

Vorig jaar was MOAS ook actief op de Middellandse Zee en heeft toen 3000 mensen gered in maar zestig dagen. Dat was zonder de hulp van drones, omdat er geen toestemming was om boven de Libische territoriale wateren te vliegen. Dit jaar is die toestemming er wel. Dat levert meteen resultaat. Tijdens de eerste tocht zijn 473 mensen gered, waaronder 8 zwangere vrouwen en 45 kinderen. Tijdens de tocht van afgelopen donderdag zijn door de Phoenix 110 vluchtelingen uit landen als Syrië en Somalië gered. De Phoenix uitgerust met de S-100 drones zal tot oktober actief zijn in de Middellandse Zee.

Op 29 april 2014 gaf Schiebel op de Noordzee voor de Nederlandse Kustwacht een demonstratie van de S-100. Doel was om het belang aan te geven waarom het juridisch mogelijk maken van een drone in het civiele luchtruim noodzakelijk is.
Auteur

Daphne Channa Horn (@ ikbendaf ) maakte naam als een van de eerste Google Glass Explorers in Nederland, maar is eerst en vooral fotojournalist. Een met een groot zwak voor nieuwe video technologieën als AR, VR en apps als Meerkat.