Inhoudsopgave
    

Nederlandse Dropbox voor reclamebureau’s
Floris Poort
door Floris Poort
leestijd: 6 min

Je zou verwachten dat de reclamewereld één en al high-tech zou zijn. Toch is het monteren, verspreiden en bewaren van reclamefilms nog een ouderwetse aangelegenheid. Tot de komst van Cube.

Je zou het toch verwachten als je naar de gemiddelde reclame tv kijkt. Er zit aardig wat geld in, camerawerk, digitale effecten, acteurs, er wordt ingespeeld op de actualiteit: daar zit vast een hoop geld en vooral techniek achter. Toch zal het je verbazen hoe ouderwets het gros van de advertentiewereld zulke reclamefilmpjes voor tv en internet aanpakt.

Stel je de gemiddelde aflevering van Mad Men voor. De creatieve mannen en vrouwen zitten aan een rokerige vergadertafel en bedenken een reclame. Da's stap één, en wanneer alle plannen op papier staan wordt de reclame gemaakt. Dan zijn die creatievelingen, met of zonder sigaret, eigenlijk alweer een beetje uit beeld. Ze komen misschien kijken bij de opnames, en bemoeien zich nog wat in de montagekamer. Uiteindelijk is er een reclame af, en die wordt in Mad Men dan nog op ouderwetse filmrol naar de tv-zender gebracht. Dat is dat, en wie dan nog iets wil veranderen is ruimschoots te laat.

Veertig jaar later moet dat een wereld van verschil zijn, toch? Nou, denk de sigaretten weg, maak van de filmrol een harde schijf en je bent er eigenlijk wel. De meeste reclamevideo's worden nog altijd op bijna dezelfde ouderwetse en vooral rechtlijnige manier in elkaar gedraaid. Idee bedenken, op poten zetten, opnames doen, monteren en dan naar de tv-zender. En alles ruim op tijd, want de zender moet het het filmpje handmatig tussen de rest van zijn programmering zetten. En omdat er zoveel schakels komen kijken bij het maken van een reclame, is het onduidelijk wie de ruwe beelden bewaart, en waar. Is dat de opdrachtgever, het reclamebureau, het AV-bedrijf of de tv-zender?

Eigen behoefte

Heel onhandig, vond Diederik Veelo van The Ambassadors. Het Amsterdamse bedrijf is zo'n schakel in de totstandkoming van reclames, en zorgt onder meer voor zaken als effecten en de post-productie van video's. "Het was nooit duidelijk waar al dat ruwe materiaal opgeslagen zou worden", vertelt Veelo. "De ene keer blijft het in de montagekamer liggen, de andere keer houdt de klant het bij. Maar een systeem was er niet."

En dus ontwikkelde The Ambassadors drie jaar geleden Cube Cloud, geboren uit een eigen behoefte naar een oplossing die er blijkbaar nog niet was. Een simpel systeem waar al het ruwe materiaal maar ook de eindproducten in de beste kwaliteit bewaard kunnen worden. Toch was dat pas het begin, want die simpele cloudoplossing groeide met de toevoeging van Cube Compose uit tot een belangrijke ontwikkeltool voor reclamemakers.

"Cube Compose maakt het monteren en dan vooral het aanpassen van reclames veel simpeler", legt Veelo uit. "Vroeger moest je als klant of pr-bedrijf echt iemand van de montage of de effecten benaderen om iets aan te passen. Cube Compose is zo simpel dat vrijwel iedereen er zo mee aan de slag kan."

Klant is koning

Waarom is Cube Compose dan zoveel handiger? Nou, vergelijk het systeem met Wordpress of Tumblr of nog beter: een op maat gemaakte site. Nog steeds moet een bedrijf dat een advertentie wil laten maken via een reclamebureau een av-team in de arm nemen en een postproductiebedrijf. Maar in plaats van dat ouderwetse eenrichtingsverkeer, wordt er met behulp van Cube Compose een soort CMS (content management systeem) van de reclamevideo gemaakt.

Met andere woorden: het eindresultaat is flexibel en simpel door de klant aan te passen. De verschillende schakels doen nog allemaal waar ze het best in zijn, maar de klant hoeft niet meer die hele productieketen af voor een kleine verandering. Dat maakt 'last-minute' commercials mogelijk. Voorbeeldje: reclamebureau TBWA\Neboko maakte voor Wehkamp een reclamecampagne. Dat werd door Veelo's The Ambassadors geproduceerd, met behulp van Cube.

Dat zorgt ervoor dat Wehkamp nu op het laatste moment en zonder extra hulp van reclamebureau of productiebedrijf delen van zijn reclame kan aanpassen. Zaken als prijzen, aanbiedingen, het tonen van nieuw assortiment in een bestaande reclame. Alle beelden zijn opgenomen, er is video of stilstaand beeld van de producten die Wehkamp verkoopt en alles is makkelijk toegankelijk in Cube.

Het enige dat Wehkamp nu hoeft te doen wanneer het bijvoorbeeld een prijs aan wil passen, of een nieuwe reeks producten wil tonen aan het eind van zijn commercial, is inloggen op Cube Cloud. Met Cube Compose kunnen ze binnen een uur zulke aanpassingen maken. "Zoiets duurde voorheen al snel twee tot drie dagen", onderstreept Veelo. Nu kan een bedrijf zelf met Cube Compose de prijzen aanpassen, wat schuiven in de commercial en alles met een druk op de knop in het juiste formaat naar de tv-zenders of bijvoorbeeld Google Adwords sturen.

Efficiënter en effectiever

"Een welkome ontwikkeling", vindt Bas Wenneker van productiehuis Wenneker. "Een toepassing als Cube zorgt dat de efficiëntie en effectiviteit omhoog gaat. Zeker bij bedrijven als supermarktketens en bouwmarkten kan het handig zijn om vaak kleine dingen als aanbod of prijs te veranderen. Dat is hier ook niet bepaald onze favoriete bezigheid, dus als de klant dat zelf kan doen is denk ik iedereen tevreden. Vooral mediabureau's zullen blij zijn, die kunnen vaker meer verschillende reclames verkopen."

Bas Welling van creatief bureau Wefilm is niet per se happig. "Ik denk dat je aanpassingen vrijwel altijd aan professionals moet overlaten", zegt Welling. "Klanten zouden zelf hooguit een tekstje kunnen veranderen, maar voor alles dat verder gaat moet je wat mij betreft bij creatievelingen zijn." Het cloud-gedeelte van Cube ziet hij wel zitten. "We hebben nu inderdaad nog geen standaard manier om ruw materiaal te bewaren. Het is telkens weer anders wie de banden en harde schijven heeft. En als het reclamebureau of het postproductiebedrijf failliet gaat zijn de rapen helemaal gaar, dan kan je fluiten naar je banden. Het is wel handig om dat allemaal op één plek te hebben."

Wenneker heeft een klant die daar ook zo over denkt. "We houden binnenkort een presentatie Thomas Cook, en die hebben interesse in een CMS voor hun reclamevideo's. Niet per se om er zelf nog wat aan te kunnen veranderen, maar wel om er altijd zelf bij te kunnen. We zullen Cube zeker aan hen laten zien."

Ondertussen zijn The Ambassadors bezig om Cube aan de aanlever-kant nog te verbeteren. "Voor gebruikers is het nu erg simpel, maar de systemen van tv-zenders zijn nog nodeloos ingewikkeld", aldus Veelo. "Soms moet je er dagen van tevoren bij zijn om een reclame in te programmaren. Wij willen met Cube uiteindelijk dat je dezelfde dag als klant nog probleemloos een reclame kan aanleveren, zonder al te veel kennis van zaken."

Auteur

Floris Poort (@florispoort) begon twee jaar geleden als stagiair bij Bright. Hij bleef hangen en is inmiddels redacteur. Blogt vrijwel dagelijks op Bright.nl en bij Nu.nl. Houdt van alles met een batterij erin of stekker eraan.