Inhoudsopgave
    

Auto van het jaar
Rutger  Middendorp
door Rutger Middendorp
leestijd: 5 min

Wie 10 jaar vooruit wil kijken, doet er goed aan eerst de geschiedenis in te duiken. Waar waren we 10 jaar geleden? Dat geeft ons een realistisch beeld van waar we over 10 jaar staan.

In 2005 was de Prius de auto van het jaar. Dat vond de jury tenminste. De hybride zou de wereld op zijn kop zetten. En alhoewel je (legitieme) vragen kunt stellen over de well-to-wheel besparing die een hybride oplevert heeft inmiddels praktisch elk merk een hybride in het assortiment. De auto was de wat onfortuinlijke posterboy van de film An Inconvenient Truth waarin duidelijk werd gemaakt hoe zwaar de shit is waar wij ons allemaal in bevinden. De Tesla Roadster zou nog drie jaar op zich laten wachten, de Model S nog zeven.

Het autolandschap in Nederland veranderde snel. Door belastingvoordelen voor zuinige kleine autootjes werd de Polo 1.2 BlueMotion opeens met treinladingen tegelijk verkocht. De regelingen rond elektrische auto’s en plug-in hybrides gaven ook deze auto’s een verkoopboost. Reguliere brandstofauto’s werden steeds zuiniger. Met behulp van kleinere motoren en turbotechniek zakten de verbruikscijfers, terwijl de prestaties meestal beter werden. Een auto als de Renault Mégane station werd een verkoophit omdat hij net binnen de norm voor 14% bijtelling viel.

Wat auto’s zelf al kunnen

Een andere belangrijke trend is dat de bestuurder steeds meer taken uit handen worden genomen. Sinds eind jaren ‘70 hoeven we al niet meer pompend te remmen, dat doet de auto zelf voor ons. De afgelopen tijd hebben auto’s leren inparkeren, afstand houden, tussen de lijntjes rijden, verkeersborden herkennen, kijken of we in slaap vallen achter het stuur, ons massages geven, sms-jes voorlezen, automatisch stoppen in noodsituaties en deuren vanzelf op slot en van het slot doen. Waarom? Omdat autorijden in veel gevallen een doodsaaie bezigheid is (hetzelfde stuk snelweg) en in sommige gevallen tergend irritant (de dagelijkse file). Omdat complexe technologie goedkoper is geworden. Omdat de markt hongerig is naar vernieuwing van welke aard dan ook. Omdat we ons niet meer kunnen vervelen dankzij een smartphone vol afleiding die ons overal begeleid. Ook in de auto.

De voornaamste krachten die gaan bepalen wat jij kunt kopen in 2025 zijn hoe overduidelijk de opwarming van de aarde wordt, hoe wetgeving zich gaat ontwikkelen en wat de economie gaat doen.

Nederzettingen op de bergkammen van Saturnus' maan Iapetus. De bergtoppen op Iapetus liggen soms wel 20 kilometer boven het omringende landschap. Boven dit artikel zie je overigens een andere maan van Saturnus: Titan. De atmosfeer van Titan bestaat voor een belangrijk deel uit methaan. De methaan verdampt, vormt wolken en komt vervolgens weer in de vorm van neerslag naar beneden, waardoor er complete methaanmeren ontstaan. (Beeld afkomstig uit de korte film <a href= Erik Wernquist
Nederzettingen op de bergkammen van Saturnus' maan Iapetus. De bergtoppen op Iapetus liggen soms wel 20 kilometer boven het omringende landschap. Boven dit artikel zie je overigens een andere maan van Saturnus: Titan. De atmosfeer van Titan bestaat voor een belangrijk deel uit methaan. De methaan verdampt, vormt wolken en komt vervolgens weer in de vorm van neerslag naar beneden, waardoor er complete methaanmeren ontstaan. (Beeld afkomstig uit de korte film Wanderers)

Opwarming


Het mag duidelijk zijn dat we niet écht wakker geschrokken zijn van An Inconvenient Truth of welk ander realistisch doemscenario. Zolang de hemel niet in brand staat of onze kinderen sterven in de smog op weg naar school, dieselen we vrolijk verder voor 14 of 20 procent bijtelling in de overtuiging dat we het niet minder doen dan een ander en dus ok. Tenzij de opwarming van de aarde zich dus spectaculairder manifesteert, verwacht ik niet dat doelstellingen voor uitstoot de komende 10 jaar gehaald worden. Er zijn gematigde doelen, waar automakers ongetwijfeld op tijd aan kunnen voldoen, maar die geen aardverschuivingen zullen veroorzaken. Als we opnieuw konden beginnen zouden we een ultra-efficiënt, comfortabel en goedkoop OV-netwerk kunnen aanleggen van al het geld dat in auto’s en wegen is gepompt. Maar helaas kunnen we die overstap niet meer maken. Tenzij we gedwongen worden.

Wetgeving

Als iets de afgelopen jaren duidelijk is geworden, is het dat de overheid een enorme invloed kan uitoefenen op de verkoop van auto’s. Niemand zou een Mitsubishi PHEV kopen met zijn enorme gewicht en beperkte elektrische bereik als hij niet in de 7% bijtelling zou vallen (en eerder zelfs in 0%). Wat we ook geleerd hebben is dat de overheid graag meedenkt met zijn burgers als het over de hele korte termijn gaat. Vier jaar is de max. Maar meestal is het tot de volgende verkiezing. Keuzes die positief uitvallen voor een volgende generatie, maar de huidige iets kosten, zijn niet populair en worden dus niet gemaakt. De wetgeving om autonome auto’s te laten rijden zal dus minder problematisch zijn dan eerder wel werd voorgesteld. Daar is vraag naar. De slag van brandstof naar elektrisch daarentegen zal minder enthousiast gepromoot worden door Den Haag.

Economie


In bovenstaande voorbeelden ga ik er voor het gemak vanuit dat de economie zich langzaam hersteld en dat we allemaal auto’s kunnen blijven kopen en er niet een paar grote automakers omvallen. Dat is echter niet zo vanzelfsprekend. Voor hetzelfde geld rijd je over tien jaar nog steeds in je ex-lease auto met inmiddels 340’000 kilometer op de teller, een hybride accu die niets meer doet en stoelen die met duct-tape gerepareerd zijn. 
Is dat niet het geval, dan zullen we in ieder geval zien dat al die handigheidjes als automatisch inparkeren en adaptive cruise control ook op goedkopere auto’s te krijgen zijn. Op een Ford Focus van 18 mille is het nu allemaal al te bestellen. Elektrische auto’s zullen per euro ook een groter bereik krijgen en wellicht zien we de eerste echte supermini’s in volledig elektrische versie.

De utopie is natuurlijk een landschap waarin we onze huidige auto’s verantwoord hebben gerecycled, minder zijn gaan rijden doordat het OV concurrerend is geworden en vooral dat er een flinke stap voorwaarts wordt gedaan in accutechnologie of waterstoftechnologie. De energiedichtheid van diesel of benzine is nog steeds niet te benaderen door een accu, maar daar zou verandering in kunnen komen. Als de lithium-lucht batterij betrouwbaar genoeg wordt. Als de hybrid-air techniek een vermogensboost krijgt. Als er iemand is die de prijs en het gewicht van een kilowatt opgeslagen energie naar beneden krijgt, dan kunnen we in 2025 wel eens massaal aan het overstappen zijn op elektrische auto’s. Auto’s die tegen die tijd allemaal automatisch kunnen filerijden. Die zich allemaal zelf inparkeren. Waarvan de eerste hopelijk de bestuurder al de mogelijkheid geven om een oogje dicht te doen achter het stuur.

Auteur

Rutger Middendorp (@rutgerm) is sinds 2006 de meest noordelijke blogger van Bright. Hij schrijft graag het verhaal achter het verhaal. Hij doceert conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur en werkt als freelance ideeënman en verhalenmaker. In een eerder leven was hij oprichter van Nieuwe Garde en won hij de Dutch Bloggies met hobbyproject Moois Magazine.