Inhoudsopgave
    

Anno 2025
Erwin van der Zande
door Erwin van der Zande
leestijd: 5 min

Bright bestaat in februari 10 jaar. Vol van vernieuwing als we zijn vieren we dat door 10 jaar vooruit te kijken. Als traktatie is deze speciale editie lekker dik en extragratis.

Februari 2005. Na een kwartaal voorbereiding brengen oprichter en uitgever Oscar Kneppers en ondergetekende als bedenker en hoofdredacteur het eerste nummer van Bright Magazine uit. We vonden de tijd rijp voor een uitgave over techlifestyle: "We willen je wijzen op the right stuff. De spullen waarvan wij vinden dat ze je geld waard zijn. De ideeën die hout snijden. De concepten die kont schoppen. De mensen die iets te melden hebben. De vondsten die ons leven beter, of op z'n minst prettiger maken. Met oog voor kwaliteit, schoonheid en plezier. En een zwak voor vooruitstrevendheid en optimisme. Onze motor is onze fascinatie voor technologie. Het oplossend vermogen van technologie voor vandaag. De belofte van technologie voor morgen."

En zo gingen we op weg. Oscar, zijn vrouw Anoek die ons bijstond als bladmanager, en ik. Het magazine verscheen zes keer per jaar. De website, die wat later dat jaar online ging door enkele hickups, bood dagelijks nieuws en won een Dutch Bloggie voor beste nieuwkomer. We kregen de smaak te pakken en organiseerden eind 2006 ons eerste event: Bright Live in de Gashouder te Amsterdam. Drieduizend bezoekers op één dag. Het was verdacht rustig op onze site die dag.

Alle foto's in deze speciale editie van Bright Ideas zijn afkomstig uit de inspirerende korte film <a href= Erik Wernquist
Alle foto's in deze speciale editie van Bright Ideas zijn afkomstig uit de inspirerende korte film Wanderers van Erik Wernquist. Hij schetst daarin een beeld van het jaar 10.000 waarin mensen, zwervers en ontdekkers die we zijn, het hele zonnestelsel bevolken.

Het waren jaren van opbouwen. Steeds weer wat sitebezoekers en magazine-abonnees erbij. Allianties met Nu.nl, ANP, gratis dagblad DAG (ken je dat nog?). Ik mocht zelfs een blauwe maandag opdraven in RTL Boulevard en kort daarna verscheen In de Ban van het Ding bij de VPRO, een co-productie van Bright en Dahl TV, makers van onder meer de Keuringsdienst van Waarde. De wekelijkse serie haalt bemoedigende kijk- en waarderingscijfers, maar de netmanager geeft geen vervolg. We maken wel naam met onze crossmediale aanpak.

2008 is een heftig jaar bij Bright. We stevenen af op de eerste zwarte cijfers en prompt wordt Brights uitgeverij overgenomen door NDC|VBK, een holding die niet meer bestaat overigens. Investeerders als Annemarie van Gaal en Endeit stappen uit. We voeren een restyling door, in zowel het magazine als op de site. In september worden we opgeschrikt door het plotse verlies van vaste medewerker Mark Hoekstra. Het slaat een gat dat nog steeds niet is gedicht. Dat najaar ontvang ik de eerste van drie opeenvolgende nominaties voor Hoofdredacteur van het Jaar. Nooit gewonnen trouwens.

Vol van vernieuwing

In 2009 verhuist Bright naar Veen Magazines (tegenwoordig Veen Media) waarna Oscar stopt als uitgever. We lanceren de eerste Bright Night in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam met onder andere de live-versie van de Uitpakparty, de gadgetshow gepresenteerd door David Lemereis. We zouden er in vier jaar in totaal 25 organiseren. Dat najaar verschijnt ook de eerste app van Bright, voor de iPhone. De eerste Bright Screenzine voor de iPad verschijnt twee jaar later. Tegenwoordig hebben we een gratis nieuwsapp voor elk groot platform: iOS, Android, Windows Phone en Windows 8.

Najaar 2012 volgt de start van de Bright Store, een half jaar later gevolgd door de eerste Bright Day, de grote broer van Bright Night. Financieel zijn het pittige jaren en eind 2013 geeft Veen Media aan naar andere uitgeefmodellen te willen kijken. Bright gaat als doorstartup verder met ondergetekende als uitgever en neemt noodgedwongen afscheid van eindredacteur Corrie Gerritsma. Afgelopen jaar hebben we een nieuwe fundering onder het merk gelegd. We hebben webmagazine Bright Ideas gelanceerd als vervanger van het papieren tijdschrift en de back-end van de Bright Store naar ons toegetrokken. En met Bright Day zijn we verdubbeld in grootte.

Er staat een nieuwe ontwikkeling op stapel maar het is helaas nog net te vroeg om daar iets over te kunnen vertellen. Wat wel naar buiten kan: David is genezen verklaard. De chemotherapie heeft geholpen. Gelukkig nieuw haar!

Erik Wernquist

Februari 2015. Bright bestaat 10 jaar. Ongelofelijk. Ik wil vanaf deze plek alle medewerkers, ons publiek en onze relaties ontzettend bedanken voor de inzet, de waardering en het vertrouwen al die jaren. Het is een enorm voorrecht om Bright te maken.

Om dit jubileum te vieren hebben we deze speciale editie van Bright Ideas gemaakt, waarin we niet terug- maar juist vooruitkijken naar de volgende 10 jaar. Om te trakteren is de editie helemaal gratis en hebben de schrijvers, de vaste gezichten van Bright, ook onbezoldigd hun bijdrage geleverd. Kuddos.

Als je in de stemming bent geraakt, nodig ik je uit zelf ook te trakteren met onze nieuwe feature: het Bright Ideas cadeau-abonnement. Geef 24 edities cadeau voor slechts 24 euro. Daar wordt de ontvanger wijzer van. Bright Ideas is leesbaar op elk scherm, advertentievrij en abonnementen worden niet automatisch verlengd. (Houden we zelf ook niet van.) Je geeft hiermee iemand niet alleen een waardevol cadeau, je maakt het ook mogelijk dat onafhankelijke en kwalitatieve uitgaves als Bright Ideas kunnen bestaan. Daar worden we allemaal wijzer van.

The future looks bright. Op naar 2025.

Auteur

Erwin van der Zande (@evdz) is de bedenker en hoofdredacteur van Bright. Hij heeft een zwak voor tech en een neus voor trends. Erwin woont in Amsterdam samen met vijf vrouwen: zijn vriendin, hun dochters en twee poezen.