Inhoudsopgave
    

Hoe software en social het nieuws zullen redden
Erwin van der Zande
door Erwin van der Zande
leestijd: 4 min

Nieuws in overvloed maar wanneer heb je voor het laatst een nieuwsartikel helemaal uitgelezen? Juist. So much to read, so little time. Er bestaan echter oplossingen.

Ik run een doorstartup, heb twee kleine kinderen jonger dan vijf jaar, probeer een sociaal leven in stand te houden en minstens één keer per week te sporten. Boeken lezen doe ik alleen tijdens een vakantie en zelfs dan lukt het eerlijk gezegd amper. Televisie kijken doe ik alleen nog on-demand of uitgesteld; even dat uurtje voor het naar bed gaan om nog enigszins te downshiften. Kranten lezen heb ik opgegeven. Ik ging van print naar print en digitaal gecombineerd, naar alleen digitaal, naar nu helemaal niks. Beroepsmatig heb ik als hoofdredacteur jaren lang dagelijks tientallen feeds, sites en blogs gevolgd. Sinds ik daarnaast ook uitgever ben geworden, lukt me dat niet meer.

Aan het aanbod ligt het niet, sterker, dat is de afgelopen twintig jaar geëxplodeerd: elke uitgave van betekenis is online te vinden, elke uitgave zonder betekenis ook. Ik kan nieuws bovendien in elke gewenste vorm tot mij nemen: site, app, e-pub, pdf, rss-feed, nieuwsbrief, via m'n favoriete sociale netwerk, pushberichten op m'n laptop, smartphone, tablet of wearable. Het NOS Journaal komt voorbij in m'n Instagram-feed en ik kan koppen ontvangen van NRC Q in Whatsapp.

Mijn behoefte om op de hoogte te zijn is niet verminderd, noch beroepsmatig over de digitale wereld noch privé over wat er zoal in de wereld speelt. Ik heb alleen nergens nog tijd voor. In dat licht bestaat het veelbesproken probleem van information overload mijn inziens helemaal niet. Wie heeft er nou de tijd om overladen te raken?

Lang verhaal kort: het nieuwsaanbod is nog nooit zo groot geweest en de vraag zo klein. Gelukkig blijkt de informatietechnologie, die het enorme aanbod mogelijk heeft gemaakt, ook in staat om ons tools te bieden om sneller op de hoogte te zijn van het nieuws.

Lerende news readers

Om nog even bij mezelf te blijven: waar ik voor m'n werk eerst tientallen feeds, blogs en Twitter-accounts volgde, daar raadpleeg ik voor het tech nieuws nu nog maar één app: Zite. Begonnen als startup in 2011 werd het 'intelligente magazine' overgenomen door CNN en in maart weer door Flipboard, de pionier in het genre social news readers. Je geeft in Zite je interessegebieden aan en de app (alleen iOS) presenteert je vervolgens het meest relevante nieuws van dat moment. Belangrijker nog: de app leert van je lees- en deelgedrag. Ik gebruik Zite al een paar jaar nu en ik heb daadwerkelijk het gevoel (ik heb er geen inhoudsanalyse naar gedaan) dat mijn nieuwsfeed steeds scherper wordt. Minder ruis en vaker raak, zonder verrassingen uit het oog te verliezen. Ik loop in een kwartier door het aanbod heen en ben weer bij.

Ik zou graag ook zo'n dienst kunnen gebruiken voor het 'gewone' nieuws. Het Nederlandse Blendle komt een heel eind. De 'iTunes voor journalistiek', waar Bright Ideas sinds deze week ook beschikbaar is, brengt alle belangrijke dag- en weekbladen in Nederland bij elkaar en koppelt die vernuftig aan sociale netwerken. Scan de dagelijkse nieuwsbrief, de site of app van Blendle (nu alleen nog Android, iOS is onderweg) en je hebt in betrekkelijk weinig tijd een vrij goed beeld welke artikelen en opiniestukken trending zijn. Dat blijft overigens niet bij scannen, koppen snellen en je Pocket-pagina volproppen met stukken die je toch niet meer bekijkt, nee, ik merk dat ik weer meer lees.

Software en 'social' maken zo het nieuwsaanbod slimmer en significanter. Tools als Zite en Blendle bieden mij de kortste weg naar de betere redacties en naar boeiende bloggers. Met al het tech nieuws gecovert in de ene app en al het algemene nieuws in de andere is er zelfs weer ruimte om enkele afzonderlijke uitgaven, persoonlijke favorieten zoals in mijn geval op dit moment Daring Fireball en De Correspondent, gerichter te volgen.

Ik zeg het je: dat nieuws op internet, dat gaat nog heel groot worden!

Je kunt Blendle vertellen dat je Bright Ideas-abonnee bent zodat je onze artikelen gratis kunt lezen. Dat deelt wel zo makkelijk.
Je kunt Blendle vertellen dat je Bright Ideas-abonnee bent zodat je onze artikelen gratis kunt lezen. Dat deelt wel zo makkelijk.

PS

Bright Ideas is sinds afgelopen week verkrijgbaar bij Blendle. Onze artikelen kosten slechts 25 cent. Dertig procent daarvan gaat naar Blendle. Als Bright Ideas-abonnee kun je je abonnement koppelen aan je Blendle-account , waarna Ideas-artikelen binnen Blendle voor jou uiteraard gratis zijn. We zijn nog bezig met wat puntjes op de i, zoals hoe om te gaan met embedded video's in onze artikelen (hebben printuitgaves geen last van) en het toevoegen van coverbeelden, maar het begin staat en mag er zijn. Nieuwe gebruikers bij Blendle krijgen 2,50 euro cadeautegoed om kennis te maken met de dienst en artikelen aan te schaffen.

Auteur

Erwin van der Zande (@evdz) is de bedenker en hoofdredacteur van Bright. Hij heeft een zwak voor tech en een neus voor trends. Erwin woont in Amsterdam samen met vijf vrouwen: zijn vriendin, hun dochters en twee poezen.