Inhoudsopgave
    

Hoe houd je een nieuwssite nieuw?
Floris Poort
door Floris Poort
leestijd: 6 min

NOS.nl gaf deze week een voorproefje van zijn nieuwe site en NU.nl ging live met een vernieuwd ontwerp. Hoe bedenk je een nieuwssite opnieuw zonder je lezers af te schrikken?

Wat is een nieuwssite? Wat doet een nieuwssite? Hoe ziet een nieuwssite eruit en voor wie is 'ie bedoeld? Die vragen stellen de mensen achter van een paar van de bekendste nieuwssites van Nederland elke dag aan zichzelf. NU.nl mag zich met zo'n 1,5 miljoen unieke sitebezoekers per dag Neerlands grootste nieuwssite noemen. NOS.nl – goed voor 600.000 sitebezoekers per dag – heeft die ambitie naast zich neergelegd, vertelt NOS-directeur Jan de Jong. "Wij willen de beste nieuwssite van Nederland zijn."

Om dat voor elkaar te krijgen gaat NOS.nl volledig op de schop, zowel voor als achter de schermen. Tijdens een sneak preview liet de NOS deze week de nieuwe lay van zijn site zien. Wat opvalt: groot beeld, forse letters en veel meer nadruk op algemeen nieuws en sport. De site is volledig responsive en afhankelijk van het scherm waarop je NOS.nl bekijkt staat de voorpagina grotendeels of volledig in het teken van één artikel: de top story.

Meer handwerk

Groot beeld is daarbij leidend, een ontwerptrend die teruggaat tot de online fotorubriek The Big Picture van The Boston Globe. Een fraaie maar gewaagde manier om de lezer te verwelkomen. Het is in elk geval direct duidelijk wat het belangrijkste nieuws is. De grote hoofdfoto is voorzien van een even grote titel, met op de onderrand van dat beeld verschillende links naar artikelen over hetzelfde onderwerp.

Dat zijn niet alleen artikelen van de webredactie van de NOS, maar bijvoorbeeld ook verslag uit het tv-journaal, of een reportage van Nieuwsuur. Het nieuwe NOS.nl pakt alle bezigheden van de publieke nieuwsomroep samen om een zo compleet mogelijk beeld te bieden. "Zo wordt NOS.nl een volwaardige derde poot naast tv en radio", licht adjunct-hoofdredacteur NOS Nieuws Giselle van Cann toe.

Het nieuwe NOS.nl
Het nieuwe NOS.nl

Dat is voor die verschillende redacties te merken. Voor het eerst delen ze één CMS, het systeem waarmee informatie online, op tv of op de radio komt. Dat moet het vooral makkelijker maken om aan storytelling te doen: het verrijken van een nieuwsbericht met tv- en radiofragmenten, datavisualisaties of bijvoorbeeld ingevoegde tweets in een lopend artikel. Met die nieuwe aanpak moeten de nieuwsdossiers bovendien wijken. De NOS-redacteur zoekt steeds handmatig relevante informatie voor in of onder een artikel, de lezer krijgt niet langer een volledig overzicht van een nieuwsverleden voor de kiezen.

Lopend nieuws

Belangrijk in het nieuwe ontwerp van de NOS is bovendien de bovenbalk, die ook tijdens het scrollen strak bovenin blijft staan. Die balk is rustig en heeft maar een paar knoppen: nieuws, sport en uitzendingen. "Omdat je veel scrolt, is de balk een constant ankerpunt", zegt NOS.nl-projectmanager Elger van der Wel. Hover met je muis over één van de peilers en je krijgt ook een handgekozen overzicht te zien. Wie wil kan links doorklikken op katernen, al zijn katernen dood volgens Lara Ankersmit, hoofd Digitale Media bij de NOS.

Is het lopende overzicht van het laatste nieuws daarmee ook verdwenen? Nee, dat is nog aan de rechterkant van de pagina te vinden, maar staat gewoon minder in de spotlight. Wel kan je nieuws nu filteren: alles, of juist zonder sport. "We hebben vooral geprobeerd zo min mogelijk onderscheid te maken tussen lezers die op de voorpagina binnenkomen, of op artikelniveau", zegt Ankersmit. "Het moet voor iedereen even snel duidelijk zijn wat het belangrijkste nieuws is."

De nieuwshuiskamer verbouwen

Waar het nieuwe NOS.nl de afgelopen maanden in het grootste geheim en achter gesloten deuren werd ontwikkeld, betrok NU.nl de lezer er vanaf het eerste moment bij. Geen wonder: de nieuwssite vierde dit jaar zijn vijftiende verjaardag maar veranderde al die tijd maar minimaal van uiterlijk. NU.nl-hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman noemt zijn site de nieuwshuiskamer van Nederland. En zoals dat bij huiskamers gaat, is er commentaar als je met de meubels gaat schuiven.

Zo maakte NU.nl zijn site in 2011 een piepklein beetje breder, met 2500 klachten als gevolg. Daarom is het nieuwe NU.nl eigenlijk open en bloot tot stand gekomen. De eerste ideeën werden op duizend testpersonen losgelaten. Die groep werd daarna uitgebreid tot tienduizend mensen. Er werden tests met een oogscanner gedaan, waarbij werd gemeten waar bezoekers precies keken. En de muiscursor werd gevolgd, om te zien of lezers konden vinden wat ze zochten. Daarna volgde nog een open beta, die door 150 duizend mensen is gebruikt.

Het nieuwe NU.nl

Dat heeft een breder NU.nl opgeleverd, ook responsive, met fellere kleuren en in tegenstelling tot het nieuwe NOS.nl juist een groter totaaloverzicht van de verschillende katernen. "We combineren algemeen nieuws met economie, sport, tech, entertainment en sinds kort ook regionaal nieuws", vertelt NU.nl-adjunct-hoofdredacteur Wilma Haan. Die verschillende katernen zijn bij NU.nl niet alleen een manier om een bredere nieuwsselectie aan te bieden, maar direct ook een proeftuin voor nieuwe mogelijkheden.

"Op het nieuwe NU.nl hebben we meer mogelijkheden om multimedia gemakkelijk in een artikel te verwerken. Die mogelijkheden hebben we de afgelopen anderhalf jaar al getest op NUtech", aldus Haan. Die werkwijze heeft raakvlakken met die van de NOS, die zijn speciale sites tijdens de Olympische Spelen en het WK voetbal als testomgeving gebruikt. Wie één van die pagina's heeft gezien, weet in grote lijnen wat hij van het nieuwe NOS.nl kan verwachten.

Proeftuinieren

Toch levert dat proeftuinieren twee uiteenlopende nieuwssites op. NU.nl is nog onmiskenbaar een nieuwssite met een breed aanbod, op de groei gebouwd. Er is voor ieder wat wils, terwijl een vernieuwd hoofdartikel op de voorpagina wat meer ruimte voor flexibiliteit biedt. Denk daarbij aan multimedia in het artikel, een duidelijkere tussenstand van nieuwsupdates met badges op het hoofdartikel. NOS.nl is straks op zijn beurt veel meer een afspiegeling van wat de journaals op radio en tv, maar ook Nieuwsuur bieden.

Die nadruk op algemeen nieuws en sport is volgens Jan de Jong van de NOS meer dan een facelift. Het laat eigenlijk vooral zien hoe de structuur achter de site is veranderd. "Zouden we ons meer op groei richten, zouden we meer moeten toeleggen op bijvoorbeeld roddels en entertainment", aldus De Jong. Niet dat die onderwerpen volledig van NOS.nl verdwijnen. "We gaan niet meer, maar ook zeker niet minder aandacht dan nu besteden aan lichtere onderwerpen", licht Van Cann toe. "We blijven een brede nieuwsselectie hanteren. Alles kan nieuws zijn, vinden wij."

De gebruiker voorop

Twee nieuwssites, elk gebouwd vanuit een heel ander doel. De NOS heeft als publieke omroep een kerntaak: informeren over algemeen nieuws. Dat komt met het nieuwe uiterlijk meer dan ooit naar voren. Directe concurrentie met sites als die van NU.nl, de Telegraaf, RTL Nieuws en het AD lijkt daarmee van de baan. Juist die meer commerciële houding van de NOS kon de afgelopen jaren regelmatig op kritiek rekenen.

Ondertussen is die commerciële houding juist de kracht van NU.nl. Eén site met steeds meer nieuws over steeds meer onderwerpen. Dat maakt dat NU.nl conservatiever vernieuwd: veel mensen voelen zich al thuis in die nieuwshuiskamer. De NOS kan het zich met zijn publieke karakter als één van de weinige sites in Nederland permitteren om zijn site zowel volledig om te gooien als zijn nieuwsaanbod te heroverwegen. Bij beiden staat de gebruiker voorop, en die gebruiker gaat er hoe dan ook op vooruit. NOS.nl als minimalistische afspiegeling van het algemene journaal, NU.nl als totaaloverzicht van nieuws op alle vlakken.

Disclaimer: de auteur van dit artikel werkt enkele dagen in de week freelance voor de tech-redactie van NU.nl.

Auteur

Floris Poort (@florispoort) begon twee jaar geleden als stagiair bij Bright. Hij bleef hangen en is inmiddels redacteur. Blogt vrijwel dagelijks op Bright.nl en bij Nu.nl. Houdt van alles met een batterij erin of stekker eraan.