Inhoudsopgave
    

10 banen die verdwijnen en verschijnen
Bas van de Haterd
door Bas van de Haterd
leestijd: 6 min

Melkboeren en putjesscheppers hebben we niet meer, maar volgens Bas van de Haterd gaan ook functies als makelaar, accountant en koerier verdwijnen. Geen paniek: ze maken plaats voor nieuwe banen. Een paar voorbeelden.

Baan die verschijnt: City Farmer

De city farmer is een boer die zijn groente en fruit verbouwt binnen de stadsgrenzen. Dat kan zijn in parken, maar ook in flats, kantoorgebouwen of op de vele platte daken die moderne woningen kennen.


De city farmer is hier, net als de gewone boer, fulltime mee bezig. De city farmer beheert één grote of meerdere kleinere locaties. De city farmer kan een zelfstandige zijn of in dienst van bijvoorbeeld een gemeente om de daken van het gemeentehuis, de bibliotheek en verschillende buurtcentra te beheren. Ook kan de stadsboer voor een aantal jaar een leegstaand kantoor- of flatgebouw beheren voor de vastgoedmaatschappij in plaats leegstand of anti-kraak bewoning.

De city farmer gebruikt moderne technieken op het gebied van water en licht, speciaal uitgevonden voor landbouw binnen de stadsgrenzen, om groenten te laten groeien. Door ideale omstandigheden te creëren zal de oogst elke keer optimaal zijn. Ook zijn er mogelijkheden om, door middel van deze technieken en het feit dat een deel indoor plaatsvindt, meerdere oogsten per jaar te realiseren. Met een afzetmarkt van lokale supermarkten, groentewinkels en restaurants op fietsafstand kan er veel geld bespaard worden op distributie.

Benodigd opleidingsniveau: laag tot hoog

Technologische ontwikkelingen die van invloed zijn op dit beroep:

  • OLED en andere lichttechnologie
  • Groene dakbedekkingstechnologie
  • Watermanagement-technologie

Maatschappelijke ontwikkelingen die van invloed zijn op dit beroep:

  • Het nieuwe werken
  • Grotere milieutechnische bewustwording
  • Biologische en gezonde voeding

Waarom verschijnt de city farmer?

Elke beweging kent een evenredige tegenbeweging. De verstedelijking geeft mensen een verlangen naar het platteland. De mondialisering geeft een verlangen naar lokale producten. Een steeds groter wordende groep mensen vindt het vreemd dat we tomaten uit Spanje importeren terwijl we onze eigen tomaten naar Duitsland exporteren. Dat we de aardbeien uit onze kassen exporteren naar Engeland en aardbeien uit Portugal importeren. Ook is ons vertrouwen in de eigen voedselcontrole, terecht of niet, hoger dan ons vertrouwen in welk ander land dan ook.

Al sinds enige jaren is het technisch mogelijk, en financieel aantrekkelijk, om groene daken aan te leggen. De dakbedekking kan zo worden aangepast dat begroeiing mogelijk is. Door deze vorm van dakbedekking is het dus mogelijk om op platte daken tuinen aan te leggen, waaronder groentetuinen.

De ontwikkelingen op het gebied van water en licht zijn ook al vele jaren op een niveau dat het verbouwen van groenten indoor heel goed mogelijk maakt. Dit is een soort doorontwikkeling van de aloude kasbouw. Doordat er steeds meer zelfstandigen komen en bedrijven die overgaan op ‘het nieuwe werken’ steeds minder kantoorruimte nodig hebben, ontstaat er een enorme leegstand aan kantoorpanden. Deze panden kunnen, met de aangepaste technologie op het gebied van water- en licht- management, als verticale boerderijen gaan fungeren.

De stadsboer zal in meerdere gedaanten zichtbaar zijn. Het kunnen zelfstandigen zijn, zoals de meeste gewone boeren nu, die panden kopen of huren om hierin met moderne technieken landbouw te beoefenen. Het kunnen ook boeren zijn die met minder moderne technieken op de daken van verschillende gebouwen hun gewassen verbouwen. Dit kan als zelfstandige, waarbij ze de daken leasen van bijvoorbeeld woningbouwcoöperaties en ziekenhuizen, of als werknemer van de gemeente die dit voor gemeentelijke panden beheert.

Beeld: Daimler-Benz

Baan die verdwijnt: Chauffeur en koerier

Een chauffeur is iemand die met een gemotoriseerd voertuig mensen of goederen van de ene naar de andere plaats vervoert. Vaak gaat de term chauffeur vooraf door de aanduiding van het type voertuig, bijvoorbeeld buschauffeur, vrachtwagenchauffeur of taxichauffeur. Een koerier is iemand die pakketjes van de ene naar de andere plaats vervoert en deze aflevert bij de desbetreffende persoon. In beide gevallen gaat het primair om de besturing van een gemotoriseerd voertuig.

Er is 67 tot 94 procent kans dat dit beroep over twintig jaar niet meer bestaat volgens Oxford onderzoek: afhankelijk van het type chauffeur tussen de 67 procent (regionale buschauffeur) en 94 procent (koeriers).

Technologische ontwikkelingen die van invloed zijn op dit beroep:

  • Zelfrijdende auto’s
  • Drones
  • Mobiel internet
  • Sensortechnologie

Maatschappelijke ontwikkelingen die van invloed zijn op dit beroep:

  • Drang naar veiligheid en controle
  • E-commerce

Waarom verdwijnen de chauffeur en koerier?

De ontwikkelingen op het gebied van sensortechnologie zijn veel sneller gegaan dan begin deze eeuw verwacht was. In 2005 was de verwachting nog dat auto’s met elkaar zouden gaan communiceren en in treintjes zouden rijden op snelwegen. De verwachtingen waren destijds dat geheel autonome voertuigen nog decennia op zich zouden laten wachten. In 2011 lanceerde Google een aangepaste Toyota Prius die geheel zelfstandig rijdt.

De ontwikkeling van geheel autonome voertuigen is zo snel gegaan door de enorme vlucht die sensortechnologie heeft genomen, in combinatie met de exponentiële stijging van dataverwerkingscapaciteit. In normale mensentaal: er zijn nu sensoren die kunnen waarnemen wat mensen waarnemen en de rekenkracht van computers kan dat snel genoeg omzetten om er naar te handelen.

Een tweede ontwikkeling op dit gebied is het ontstaan van drones. Zelfstandig vliegende mini-helikopters. Het woord “drone” heeft een negatieve connotatie omdat ze veel worden ingezet door het leger en veiligheidsdiensten. Drones kunnen mensen doodschieten en drones kunnen mensen bespioneren. Drones kunnen echter ook, sneller en efficiënter, pakjes bezorgen. Bijvoorbeeld medicijnen in een gebied getroffen door een aardbeving waar geen wegen meer zijn. Drones worden door verschillende NGO’s ingezet om in onherbergzame gebieden voedsel en medische hulpmiddelen te bezorgen.

De bezorging en het vervoer van goederen, maar ook van mensen, zal worden overgenomen door zelfrijdende auto’s en drones. De opkomst van E-Commerce, het online kopen van producten, zal dit proces versnellen. Bezorgkosten en -tijden zijn vaak nog een bottleneck en een reden om naar een winkel te gaan. Drones en zelfrijdende auto’s kunnen zowel de kosten als de benodigde tijd verlagen. Veel van de bezorgkosten bij vervoer zijn immers loonkosten van de chauffeur, die niet nodig is bij een drone of een zelfrijdende auto. Omdat deze machines geen rusttijden kennen en veel efficiënter ingezet kunnen worden zullen de bezorgtijden ook sterk verlaagd worden.

Ook in het personenvervoer zal de chauffeur verdwijnen. Hoewel daar naar verwachting iets meer tijd over heen zal gaan. Immers vliegt elk vliegtuig grotendeels op de automatische piloot, maar voor de veiligheid zit er ook een menselijke piloot en copiloot aan boord. Hetzelfde geldt voor veel trams, waar een machinist technisch gezien weinig te doen heeft.

De technologie van zelfrijdende auto’s en drones zal de chauffeur en de koerier vervangen. Robots zonder loonkosten zijn op de langere termijn financieel gunstiger, waardoor bedrijven met autonome voertuigen de concurrentiestrijd zullen winnen.

Het boek 10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen is als e-book te downloaden. Je kunt achteraf betalen wat je het waard vond. In januari verschijnt het boek ook in fysieke vorm.

Auteur

Bas van de Haterd (@bvdhaterd) noemt zichzelf Professioneel Bemoeial, een titel die hij van een ander kreeg, maar nu wel zelf invult. Bas geeft lezingen, trainingen en advies over zaken als het nieuwe werken en community management.