Inhoudsopgave
    

Soelaas voor mobile search
Floris Poort
door Floris Poort
leestijd: 6 min

Zoeken met je smartphone is nog altijd een hoop gedoe. Dat komt vooral door de browser, maar zowel Apple als Google werken aan manieren om apps nauwer bij zoeken te betrekken. Is het einde van Google’s 10 blauwe linkjes in zicht?

Iets zoeken op je smartphone is omslachtig. Denk er maar eens over na: veruit de meeste activiteiten op je telefoon vinden plaats in apps. Je chat vanuit apps, mailt vanuit apps, draait muziek vanuit apps, gebruikt de apps van sociale netwerken, bekijkt video's in apps, leest nieuws in apps en bekijkt foto's in apps. Maar als je wat wil opzoeken moet je je browser opstarten, een zoekterm intikken en kom je terecht in een omgeving die nog steeds vooral is ontworpen voor desktops.

Zeker, steeds meer sites hebben een mobiele versie, of een zogenoemd responsive ontwerp dat meegroeit of krimpt met de breedte van je beeldscherm. Maar zo'n site is vergeleken met een app niet zo mooi, niet zo snel en niet zo soepel. En een link direct vanuit de zoekresultaten in je mobiele browser openen in een app is er in veruit de meeste gevallen nog niet bij. De enige app waarbij dat steevast goed werkt is momenteel eigenlijk Youtube. Zoek in Chrome of Safari naar een video, en je wordt netjes en soepel doorverwezen naar de app die superieur is aan de mobiele Youtube-site, op zowel Android als iOS.

Cutting out the middle man

Toch is de mobiele browser in zo’n geval nog steeds een extra horde, en bovendien geeft een zoekmachine in de klassieke zin nooit het volledige beeld. Zaken die je op je apparaat hebt staan, zie je in de resultaten niet terug. Boeiende resultaten in apps, net dat ene mailtje dat je zoekt, of dat geheugensteuntje dat je op een todo-lijstje had geschreven; je moet er specifiek die apps voor openen.

Maar niet lang meer. Zowel Apple als Google hebben tijdens hun meest recente ontwikkelaarsconferenties de eerste belangrijke stap gezet richting een mobiel bestaan zonder de klassiek 10 blauwe linkjes van de Google-zoekmachine. Zoeken op je smartphone wordt binnenkort completer, makkelijker, sneller en logischer.

Om die middle man in de vorm van de juiste zoektermen intikken en vervolgens handmatig in links grasduinen van de smartphone te bannen, hebben Apple en Google twee verschillende maar toch vergelijkbare aanpakken gekozen. Bij zowel Apple als Google is het begrip deeplink namelijk één van de toverwoorden.

Dieper = sneller

Een deeplink is simpel uit te leggen als een link die direct naar een bepaalde pagina of een bepaald onderdeel van een app gaat. Een URL die met wat info achter de slash naar een bepaalde pagina verwijst is een deeplink, en zo heb je ook deeplinks voor onderdelen binnen apps. Google indexeert dergelijke deeplinks naar specifieke onderdelen binnen apps al voor zowel Android- als iOS-apps.

Vanaf iOS 9 en Android M word je daarom vanuit je browser direct van zoekresultaat naar relevante pagina binnen een app gebracht. Dat is al wat beter, maar niet de reden dat zowel Apple als Google op die deeplinks inzetten. Dat is vooral om de zoekresultaten geheel te omzeilen en daar scheiden de wegen van beide bedrijven zich weer.

Google gaat vanaf Android M namelijk de functionaliteit van zijn zoekmachine uitsmeren over het hele systeem. In welke app je ook zit, als Google behulpzaam kan zijn is het er meteen, inclusief handige deeplinks naar onderdelen op zowel het web als in andere apps op je telefoon. Google noemt die functie 'Now on Tap', en pakt daarmee zijn digitale assistent Now en zoekmachine samen.

Voorbeeldje: je krijgt een mailtje met de naam van een café in de buurt erin. Now on Tap zoekt dan achter de schermen alvast relevante informatie over die plek bij elkaar. De waarderingen op Yelp, de routeplanner op Maps, het telefoonnummer en een link naar de cafépagina in een reserverings-app. Met een lange druk op de thuisknop schuift een venstertje omhoog met al die informatie paraat onder handige knopjes. Weg is de tussenkomst van de zoekmachine. Weg is het handmatig wisselen tussen en zoeken in apps.

Google demonstreert het nieuwe 'Now On Tap'

Google ontwijken

Ondertussen zet Apple in op een universeel zoekvenster. Zoekfunctie Spotlight zit ook nu al in iOS, maar gaat straks veel meer informatie tonen waar de gebruiker bovendien snel wat mee kan. In iOS 9 komen gebruikers nog steeds bij het zoekvenster door het thuisscherm omlaag te trekken en in de bètaversie van iOS 9 zit het venster ook weer links van het thuisscherm.

In het venster tik of spreek je een zoekterm en Apple toont relevante resultanten, zowel van apps die op je iPhone staan als van informatie via het web. Voor dat laatste gebruikt Apple sinds een tijdje zijn eigen web crawler: een robot die het web afstruint en zoekresultaten verbetert, net zoals de bot van Google. Op die manier kan je met hetzelfde venster zoeken naar bijvoorbeeld dat ene belangrijke puntje in je todo-app, maar ook naar restaurants in de buurt. App-ontwikkelaars kunnen in iOS 9 bovendien voor het eerst hun apps doorzoekbaar maken. En ze bepalen zelf welke informatie door die zoekfunctie wordt getoond, om te zorgen dat alleen de relevante dingen opduiken.

Zoek je bijvoorbeeld op ‘hamburgers’ krijg je mailtjes over hamburgers van de mail-app te zien, het voornemen hamburgers te eten op je planning, maar ook hamburgertenten in de buurt die op bijvoorbeeld Foursquare hoog staan aangeschreven. Een druk op zo’n resultaat en de Foursquare-app wordt geopend, met het betreffende resultaat direct in beeld.

Door 'deep linking' vervagen in iOS 9 de grenzen tussen het web en apps Apple
Door 'deep linking' vervagen in iOS 9 de grenzen tussen het web en apps

Tegengas voor Google

Zowel Apple als Google werken dus aan manieren die zoeken op je telefoon veel makkelijker moeten maken. Groot verschil tussen Apple en Google is dat de methode van Google de Android-gebruiker vaker via Google laat zoeken, alleen makkelijker en automatischer.

De methode van Apple zorgt er echter voor het eerst voor dat gebruikers niet naar Google toe hoeven. De browser blijft dicht, en interactie tussen apps groeit. Te meer omdat Apple zijn ontwikkelaars in iOS 9 ook steeds meer mogelijkheden geeft om van de ene naar de andere app te linken. Wisselen gaat direct en bovendien sneller en soepeler. Linksboven in beeld komt dan een terugknop staan waarmee je zonder tussenkomst van thuisscherm of app-switcher tussen apps wisselt. Daardoor verdwijnen de strikte grenzen die er nog tussen apps zijn steeds meer.

Dat maakt dat Android en zijn apps enerzijds en iOS en zijn apps anderzijds beiden steeds meer als één geheel gaan voelen. De tussenkomst van een ouderwetse zoekmachine die alleen op het web zoekt zou dan best weleens snel vreemd aan kunnen voelen. Google springt daar op zijn eigen systeem bijzonder slim op in, met een zoekfunctie die snapt wat de gebruiker wil weten. Maar als de iOS-zoekmethode van Apple zijn vruchten afwerpt, zou het mobiele gebruik van de Google-zoekmachine weleens voor het eerst kunnen gaan afnemen.

Auteur

Floris Poort (@florispoort) begon twee jaar geleden als stagiair bij Bright. Hij bleef hangen, is vaste blogger bij Bright en is nu eindredacteur van Bright Ideas. Daarnaast is hij werkzaam voor NUtech. Houdt van alles met een batterij er in of stekker er aan.