Inhoudsopgave
    

Next level gaming? Next year!
Jan Meijroos
door Jan Meijroos
leestijd: 5 min

Het event waar elke gamer elk jaar naar uitkijkt, de E3 in Los Angeles, toonde deze week waar de gamewereld staat. Vernieuwing gloort met VR voorop, maar de industrie speelt ook erg op safe.

"Experience The Evolution" was de tagline van de E3 dit jaar. Een redelijk bescheiden motto als het mij vraagt, want een evolutie is natuurlijk een stuk braver dan een revolutie. En dat laatste is toch echt wat gamers is beloofd toen de next-generation spelcomputers (PlayStation 4, Xbox One) in 2013 werden geïntroduceerd. We zijn nu twee jaar verder en, om met de woorden van de filosoof L. van Gaal te spreken, heb ik een "ambivalent gevoel" over het aanbod dat in LA werd getoond.

Enerzijds is next-gaming daadwerkelijk hier. De meeste titels die tijdens deze E3 zijn onthuld, zijn simpelweg niet meer te spelen op de laatste generatie spelcomputers. Als je nu nog een PlayStation 3, Wii of een Xbox 360 hebt staan, zal je daar nog maar heel weinig nieuwe games op kunnen spelen. De games van nu en morgen ogen stuk voor stuk prachtig, spelwerelden zijn groter en rijker gevuld dan ooit, en de productiewaarden zijn hoger dan ooit tevoren. Op het gebied van (stem)acteurs, belichting, motion capture en resolutie worden games alsmaar realistischer. 

De tegenbeweging van de indies (kleine, onafhankelijke ontwikkelaars) is vuriger en duidelijker dan ooit vertegenwoordigd. Hier zijn het juist de kleinere, kortere games die met afwijkende concepten, retro-vormgeving of bewust beperkte kleurenpaletten iets anders trachten te doen. De twee kunnen prima naast elkaar bestaan.

De E3 brak dit jaar een record: 52.200 bezoekers Microsoft
De E3 brak dit jaar een record: 52.200 bezoekers

Oud in HD-jasje

Het is daarom des te jammer dat de grote blockbustergames bijna allemaal sequels zijn. Het zijn follow-ups die ik graag speel, maar iets meer risico bij de grote studio’s kan geen kwaad. Call of Duty: Black Ops III, Halo 5, Fallout 4, Uncharted 4, FIFA 16, Assassin’s Creed: Syndicate. Stuk voor stuk goede games maar titels waar je op voorhand de gameplay al kunt uittekenen. Een stuk verontrustender is het opnieuw uitbrengen van oude games in een nieuw High Definition-jasje.

De ontwikkelkosten van dergelijke remakes zijn laag en er zijn altijd fans die hun oude klassiekers nog een keer willen spelen. Voor nieuwkomers is het een manier om een franchise te introduceren. Allemaal valide argumenten voor speluitgevers maar het is ook een beetje makkelijk scoren. Zo spotte ik deze E3 remakes als God of War III Remastered, Gears of War: Ultimate Edition, Dishonored: Definitive Edition, Uncharted: The Nathan Drake Collection en een PS4-remake van de allereerste Ratchet & Clank uit 2002. Tja.

De Oculus Rift is begin 2016 dan eindelijk te koop. Oculus presenteerde tijdens de E3 ook de nieuwe controllers, die je handen nabootsen in de virtuele wereld, de Oculus Touch. Oculus
De Oculus Rift is begin 2016 dan eindelijk te koop. Oculus presenteerde tijdens de E3 ook de nieuwe controllers, die je handen nabootsen in de virtuele wereld, de Oculus Touch.

​Virtual reality komt er echt aan

Tegelijkertijd gloort de toekomst. Vorig jaar waren er op de E3 zes bedrijven die iets met virtual reality deden, dit jaar waren dat er 27. De Vive van HTC en Valve, Sony's Project Morpheus en de Oculus Rift moeten allemaal de komende twaalf maanden uitkomen en het is nog lastig in te schatten wie de beste kaarten heeft. Harde releasedata ontbreken, evenals consumentenprijzen. Op een beurs als de E3 heb je hooguit twintig minuten een VR-bril op je hoofd. Daarna is het rennen naar de volgende afspraak.

Er zijn nog allerlei onbeantwoorde vragen rond virtual reality. Hoe lang blijft het spelen met een VR-set op je hoofd aangenaam? In hoeverre worden de vele tech-demo’s daadwerkelijk doorontwikkeld tot volledige games? Anderzijds; of je nu als een meeuw vliegt over een grote stad, als een duiker onderwateravonturen meemaakt, in een cockpit van een ruimteschip zit en spacebattles ervaart, VR is er nu echt en heeft de toekomst.

VR is niet te vergelijken met het traditioneel spelen van games. Of Microsoft eenzelfde soort 'onderdompelen' weet te bewerkstelligen met de HoloLens is nog maar de vraag. Het betreft hier een doorontwikkelde vorm van augmented reality die nog jaren van ons verwijderd lijkt.

Microsoft brengt onder meer Minecraft naar zijn augmented reality-bril HoloLens. Microsoft
Microsoft brengt onder meer Minecraft naar zijn augmented reality-bril HoloLens.

Streaming spelen in Nederland?

Wat ook nog altijd niet, in Nederland althans, van kracht is: het streamend spelen van games. In de VS en het Verenigd Koninkrijk kunnen PlayStation 4-bezitters gebruik maken van PlayStation Now, waarmee je met een abonnement zelfs onbeperkt 'streaming games' kan spelen. PlayStation 3-games wel te verstaan. Het streamen van PS4-games is nog lang niet mogelijk, die bestanden zijn veel te zwaar. Huidige games zijn veel te groot, te complex en te onvoorspelbaar om te streamen. Dat gaat nog jaren duren.

Een andere reden waarom een dienst als PlayStation Now nog niet in Nederland van kracht is, heeft te maken met de verschillende aanbieders en het verschil in internetsnelheid. We hebben retesnel internet in Nederland, maar de verschillen per provincie en aanbieder vormen een bottleneck. Het is de reden voor Microsoft om er nog niet aan te beginnen. Bovendien is streaming onlosmakelijk verbonden met nieuwe content. Of dat nu gaat om muziek (Spotify) of tv-series (HBO, Netflix). Zitten mensen daadwerkelijk massaal te wachten om games van tien jaar jaar oud te gaan spelen?

Dutch masters: de PS4-game Horizon gemaakt door het Amsterdamse Guerilla Games. Guerilla Games
Dutch masters: de PS4-game Horizon gemaakt door het Amsterdamse Guerilla Games.

Net wat anders

Gelukkig waren er wel degelijk een stel gekke, spannende en stoere games te zien op de E3. Games die net wat anders trachten te doen. De tegenstelling van menselijke stammen die het opnemen tegen robotdieren in de PS4-exclusive Horizon was even intrigerend als bloedmooi. Het spel was voor velen de game van de show. Bonus: de game wordt gemaakt door het Amsterdamse Guerrilla Games.

Maar ook het gegeven dat een role-playing game als Deus Ex: Mankind Divided thema’s als apartheid en racisme centraal durft te stellen, geeft de burger moed. Er valt de komende maanden genoeg te genieten als gamer. De makers zouden alleen af en toe net wat meer durf moeten tonen.

Auteur

Jan Meijroos (@janmeijroos) is een van de meest ervaren game-journalisten van Nederland. Hij schrijft onder meer voor Power Unlimited, Metro en Bright.nl.