Inhoudsopgave
    

Tv’s zijn voor series niet voor sport
Floris Poort
door Floris Poort
leestijd: 5 min

Het zijn niet langer de grote sportevenementen die tv-innovaties doen doorbreken. Streamers als Netflix, Amazon en YouTube, die de early adopter weten te verleiden, zijn nu leading.

Sport was decennialang dé reden om een nieuwe televisie aan te schaffen. Eerst een kleurentelevisie, zodat je voetbalteams beter kon onderscheiden. Daarna een steeds platter scherm, waarop plasma volgde voor vollere kleuren en soepelere bewegingen. Toen kwam de HD-ready tv voor een hogere resolutie, daarna Full-HD voor nog scherper beeld. Vervolgens leek de koek op: de techniek was nog niet ver genoeg om de volgende stappen betaalbaar in de winkel te leggen.

De grote beloftes zijn al jaren oled en 4K. Oled zorgt voor tv's die ontzettend heldere kleuren weergeven, het diepste zwart en soepele bewegingen. En dat allemaal platter en energiezuiniger nog dan plasma en lcd. 4K op zijn beurt, ook wel Ultra-HD genoemd, is simpelweg een verviervoudiging van Full-HD: vier keer zoveel pixels zorgt voor scherper beeld. De eerste echt betaalbare 4K-tv's liggen dit jaar in de winkel. De meeste fabrikanten hebben ervoor gekozen om zich eerst op die hogere resolutie te richten en daarna pas op oled.

Size matters

De reden daarvoor is simpel: we zijn steeds grotere tv's gaan kopen. Ze werden immers goedkoper, waardoor het instapformaat van een nieuwe tv de afgelopen vijf jaar is toegenomen van 32 inch naar 42 inch. Een 55 inch tv is geen gekkenwerk meer en pas bij 65 inch in een doorsnee woonkamer gaan mensen raar opkijken. Een uitgelezen kans voor tv-makers: mensen willen immers a) niet terug naar een kleinere tv, en b) ziet dat Full-HD er toch wat uitgerekt uit op zo'n joekel van een scherm. Zo is een 4K-resolutie makkelijker aan te prijzen dan de superieure kleuren van oled. Want wie koopt er een nieuwe Full-HD-tv als 'ie er al eentje heeft?

Toch was het dit jaar niet traditiegetrouw het WK voetbal dat de aanjager was voor een nieuwe techniek, in dit geval 4K. Slechts een paar wedstrijden zijn opgenomen in 4K en die werden in die resolutie alleen in Japan en Zuid-Korea uitgezonden, niet toevallig de thuislanden van 4K-pioniers Sony, LG en Samsung. Hier in Nederland overweegt de NOS de Olympische Spelen van 2016 in 4K uit te zenden, tijdens het dit WK voetbal was het aantal 4K-tv's simpelweg te klein.

Streaming

Daar zit 'm direct de crux: de consument koopt pas een nieuwe tv als er aanbod voor is, maar de zenders kijken de kat uit de boom. Da's allemaal de schuld van 3D-tv. Die techniek is hoofdzakelijk bedacht om nieuwe tv's te verkopen in de jaren tussen Full-HD en 4K. 3D gaf mensen een reden een nieuwe tv te kopen waarvan ze de hoofdfunctie zelden zouden gebruiken. Eenmaal aangeschaft zit vrijwel niemand met een 3D-bril op in zijn woonkamer. De Amerikaanse sportzender ESPN is gestopt met 3D, de BBC kapt er eind dit jaar ook mee en de NOS heeft het niet eens geprobeerd.

Weinig reden dus om speciaal voor dit WK een nieuwe tv te kopen, en de verkopen vielen dan ook tegen. Rond het WK in 2010 kochten nog ruim een half miljoen mensen een nieuwe tv, nu was dat ongeveer de helft. In heel 2014 worden naar schatting minder tv's verkocht dan in 2013, terwijl er toen helemaal geen groot sportevenement was. De sportkijker is derhalve niet meer toonaangevend in de tv-markt.

Het is de liefhebber van on-demand series en technologie die als eerste een nieuwe tv aanschaft. Ga maar na: wie een nu een 4K-tv koopt, kan het beste terecht bij Netflix (en het Amerikaanse Amazon Prime). Netflix filmt al zijn nieuwe series in 4K, het bekroonde House of Cards is bijvoorbeeld al in de hoge resolutie te bekijken en Breaking Bad is bij Netflix exclusief in 4K. En ook YouTube ondersteunt 4K. Een kleine moeite voor Google, dat omkomt in de servers. YouTube hoeft niet eens te investeren in 4K-camera's of nieuwe uitzendapparatuur; dat doen de gebruikers. Bovendien hebben streamingdiensten een voordeel waar een gemiddelde tv-zender alleen maar van kan dromen: een wereldpubliek. Netflix heeft wereldwijd zo'n vijftig miljoen abonnees, waardoor technisch vooroplopen makkelijk te verantwoorden is.

Nerds winnen van de jocks

Maar ook andere nieuwe technieken naast 4K maken het voor de tech lovers aantrekkelijk een nieuwe televisie te kopen. Neem de WebOS interface van LG: een verademing voor wie de doorsnee smart-tv is gewend. En Google kondigde onlangs Android TV aan: ook al zo'n strakke interface voor tv's waar je soepel schakelt tussen apps, games en media. De sportliefhebber loopt er misschien niet warm voor, maar ik heb eigenlijk wel zin in zo'n tv. Het doet me denken aan de tv die ik een jaar geleden kocht: groot stond het logo van het WK in Brazilië op de doos. Het toernooi is geen moment een factor geweest; ik kocht de tv op om te gamen, het toestel was op dat moment de snelste met de doorgave van beelden.

Door die kentering van sportliefhebbers naar tech lovers als eerste kopers wint eigenlijk iedereen. Tv-makers kunnen blijven innoveren, tv-zenders kijken naar wat streamingdiensten doen en de gemiddelde consument wordt niet opgezadeld met onnodige techniek als 3D-tv; daar trapt een digital native immers niet in. Maar dan moeten die tv-fabrikanten wel in de gaten krijgen wie nou eigenlijk hun early adopter is...

Auteur

Floris Poort (@florispoort) begon twee jaar geleden als stagiair bij Bright. Hij bleef hangen en is inmiddels redacteur. Blogt vrijwel dagelijks op Bright.nl en bij Nu.nl. Houdt van alles met een batterij erin of stekker eraan.