Inhoudsopgave
    

Nieuw logo voor Logi
Joost Alferink
door Joost Alferink
leestijd: 6 min

Iedereen heeft wel eens iets van Logitech gekocht: een muis, een webcam of een stel computerspeakers. Met daarop telkens dat abstracte logo dat stamt uit 1988. Designer Joost Alferink was namens Bright bij de onthulling van het nieuwe logo (en nieuwe iPad-cases).

Wat deed jij in de zomer van 1988? De meeste Nederlanders keken naar het EK voetbal in Duitsland waar Nederland zijn grootste overwinning ooit behaalde.

Diezelfde zomer knipte en plakte Timothy Wilkinson in de broeierige ontwerpstudio van frogdesign (ja, zonder hoofdletter) in San Francisco het fameuze Logitech-logo uit verschillende kleuren papier. Een grafisch ontwerper in die dagen gebruikte nauwelijks een computer. Illustrator, Photoshop, Pagemaker en Freehand zijn allemaal programma's die pas eind jaren tachtig en begin jaren negentig werden geïntroduceerd.

Timothy stond dus aan zijn tekentafel, ingeklemd tussen de zes productontwerpers die destijds bij frogdesign in Campbell, Californië werkten. Apple was de belangrijkste klant én de reden dat frogdesign in Silicon Valley terecht was gekomen. Maar de relatie met Apple stond onder druk en nieuwe klanten als Next, Eveready en Logitech dienden zich aan.

Zo voorzag Timothy het merk Logitech van zijn uitgesproken visuele identiteit: het abstracte oog met het rode pijltje. "Dat mijn eerste productontwerpen als stagiar bij frogdesign in 1989 daadwerkelijk in het schap zouden komen te liggen, had ik nooit durven denken", vertelt hij. "Het waren connectorkabeltjes voor Logitech", herinnert hij zich.

Aan het eerste logo van Timothy is sindsdien nog wel het een en ander gesleuteld. Zo gaf hij het logo jaren later nog een keer een restyling. De hoekigheid verdween en het groene frame werd een blobje.

Nog weer later werd het platte Logitech-logo ook meegesleept in de waanzin van de 3D-illusie: er werden hooglichtjes en schaduwen bedacht en toegepast. Ondanks zijn goede relatie met oprichter Pierreluigi Zappacosta had Timothy Wilkinson zich toen al teruggetrokken als ontwerper.

Logitech-logo's door de jaren heen. Boven: het logo dat Logitech tussen 1981 en 1985 gebruikte, linksonder het logo van Timothy Wilkinson uit 1988, rechtsonder de bewerkte versie met 3D-illusie.
Logitech-logo's door de jaren heen. Boven: het logo dat Logitech tussen 1981 en 1985 gebruikte, linksonder het logo van Timothy Wilkinson uit 1988, rechtsonder de bewerkte versie met 3D-illusie.

Rigoureuze verandering

Ruim 25 jaar na het ontwerp van het karakteristieke Logitech-logo heeft het bedrijf journalisten uitgenodigd voor een presentatie in Cork, Ierland. De nieuwsgierigheid bij de aanwezigen is voelbaar. Wat is dit keer de reden van de uitnodiging? Krijgen we de toekomst te zien? Wat kun je verwachten van een bedrijf dat zich ruim dertig jaar profileert met 'computer peripherals'?

De personthulling is in twee blokken opgedeeld en op dag één wordt duidelijk dat het oude logo wordt ingewisseld voor een totaal nieuwe. Geen makeover dit keer maar een rigoureuze verandering van beeld. En naam.


Tijdens de zoektocht naar een nieuwe visuele identiteit blijkt de toevoeging 'tech' in het Logitech-logo niet meer zo vanzelfsprekend als gedacht. De ontwerpers uit Londen durven het logo uit te kleden tot Logi, een nieuw label onder het Logitech-merk.

Charlotte Johs, global vice president brand development komt ervoor overgevlogen uit Lausanne om het aan ons uit te leggen. Wat is de toevoeging van het tech-deel nog waard anno 2015?

Het beeldmerk met blob en oog is verdwenen. DesignStudio in Londen heeft er een opgeschoond woordbeeld van gemaakt met als opvallendste kenmerk de opgeknipte letter g. Het onderste deel van de letter is nu een soort smiley.

Als ondersteuning van deze versobering is er een palet achtergrondkleuren voor het logo ontwikkeld. Geelgroen 'Elettrico', lichtblauw 'Azzurro', groenblauw 'Ciano', lavendelkleurig 'Lila', roodachtig 'Kirsche' en een voorspelbare zwart-wit versie. Het doet sterk denken aan Windows Surface maar ach, wie of wat is tegenwoordig nog uniek?

Gevraagd om zijn commentaar houdt Timothy zich wat op de vlakte. Hij vindt er niet zoveel van. Behalve dan dat hij denkt dat een 'landscape'-woordbeeld het niet lekker zal doen op kleine voorwerpen zoals muizen en gaming-producten.

Vallende iPads

Dag twee is een ander verhaal. Gelukkig maar want een hele trip met 25 man naar Cork voor een nieuw logo is wat veel van het goede. Vandaag gaat het over de nieuwe productenreeks Blok onder de labelnaam Logi (volgt u me nog?).

Logitech heeft geconstateerd dat onze kostbare iPads veel schade oplopen vooral omdat deze vallen van een bepaalde hoogte. Je kent de situatie wel, de iPad in de hand voor een filmpje in de dierentuin en floep, daar ligt-ie weer. Of je spelende kinderen die de maximale valhoogte van een iPad nog niet kunnen inschatten. Ai. De iPad is kwetsbaar op dit soort momenten.

Logitech heeft deze situaties in kaart gebracht. De iPad valt meestal van een maximale 'ooghoogte' van 1.80 meter. Daarnaast komt de iPad in de meeste gevallen op een hoekpunt of een deel van de zijkant terecht. En juist die zijkant en hoek zijn kwetsbaar. Alle valenergie wordt opgevangen door een klein oppervlak aan materiaal en pats, daar gaat je Gorillaglass scherm. Een spinneweb aan barstjes en scheurtjes is het ellendige resultaat.

Dat hebben ze in het lab in Cork met een grote hoeveelheid iPads in een valsimulator haarfijn vastgesteld. Een kostbare exercitie.

Een Logitech-laborant in een witte jas haalt zonder blikken of blozen een nieuwe iPad uit de verpakking, hangt 'm in de machine en inderdaad, pats, na een val van 1.80 meter hoogte is deze iPad historie.

Dan nu het Blok-verhaal. Logitech heeft alle valscenario's in kaart gebracht. Vervolgens hebben de ontwerpers oplossingen geschetst voor een ultieme beschermhoes. Deze oplossingen zijn samen met een crash-lab geëvalueerd en in modellen getest. Gelukkig is er ook een model van de iPad in een rekenmodel geïntegreerd waardoor niet steeds echte iPads sneuvelden.

Vooral de materialisatie en dimensionering van de randen en hoeken bepalen de functionaliteit van Blok. Een combinatie van polycabonaat (PC) en een thermoplast (rubber TPE) maken het uiteindelijke product.

Logitech is overtuigd van het minimalistische karakter van de nieuwe serie beschermhoesjes. Ik ben dat nog niet direct. De randen zijn nogal zichtbaar, de iPad wordt merkbaar zwaarder en de kleurcombinaties vragen om veel inlevingsvermogen in het nieuwe Logi-verhaal.

De onverstoorbare laborant haalt nog een iPad uit verpakking, plaatst er een Blok omheen en voert de valproef uit alsof er niets aan de hand is. Beng! De iPad valt weer ruim anderhalve meter op een betonnen ondergrond, vol op de kwetsbare hoek. Deur van de testkast open en geen krasje of beschadiging te zien. Gaat Logi(tech) winnen?

Auteur

Joost Alferink werkt al meer dan twintig jaar als designer. Hij ontwierp onder meer het Senseo-koffiezetapparaat. Zijn specialismen zijn: product design, interior design, storytelling, television, design management & consultancy.