Inhoudsopgave
    

Apple means business
Erwin van der Zande
door Erwin van der Zande
leestijd: 5 min

De Apple Watch, check. Nieuwe iPhones en iPads, sure. Maar wat kunnen we in 2015 nog meer verwachten van de toonzetter in tech?

In 2014 hervond Apple zijn swing. De impact van Steve Jobs' overlijden was opgevangen, het bedrijf rechtte weer zijn rug. Na de presentatie van de iPhone 6 en 6 Plus en de aankondiging van Apple Pay en de Apple Watch afgelopen september liepen analisten met het bedrijf weg. Ze voorspelden dat Apple wel eens het eerste bedrijf kan worden in de geschiedenis met een beurswaarde van meer dan een biljoen dollar. (Er zijn overigens ook analisten die verwachten dat Google dat bedrijf wordt.) Een biljoen is trouwens duizend miljard, een één met twaalf nullen.

Los van beurswaarde is en blijft Apple vooral de toonzetter in tech. Die titel heeft het verdiend met de Macintosh, Powerbook, iMac, iPod, iPhone, App Store, MacBook Air en iPad. Kunnen we de Apple Watch aan dat illustere rijtje toevoegen? Er zijn afgelopen jaar al diverse modellen verschenen maar het lijkt erop dat de markt uitkijkt naar de toetrede van Apple opdat het wearables door een excellente en goed doordachte uitvoering definitief op de kaart moet zetten voor het grote publiek. Van wat we al hebben meegekregen over het horloge heeft het er alle schijn van dat Apple zijn kunstje weer gaat flikken. Of zoals deze schrijver het aardig verwoordde: "I Can't Think Of One Reason To Buy The Apple Watch. But That's What I Thought About The iPhone."

Over de Apple Watch gaan we spoedig meer te weten komen. Wat kunnen we in 2015 nog meer verwachten van Apple?

iPhone 6s Mini

De eenvoudigste voorspelling is de komst van nieuwe iPhones (in september) en iPads (oktober). Voor beide producten heeft Apple naar alle waarschijnlijkheid geen grote verrassingen in petto. Wat betreft de iPhone zitten we in een tussenjaar. De nieuwe form factor is afgelopen najaar gepresenteerd, dit jaar volgen de verfijnde S-versies: de iPhone 6S en de 6S Plus. Mogelijk wordt er een iPhone 6S Mini aan de familie wordt toegevoegd met een 4 inch scherm, waar eerder de 5, 5S en 5C mee waren uitgerust. Dat waren de laatste iPhones die je met één hand kon bedienen. Er zal zeker vraag zijn naar een iPhone van dat formaat, maar dan met alle nieuwste features en specs. Toch schat ik de kans klein dat de iPhone 6S Mini er (dit jaar) komt.

Ook voor de hand ligt de komst van iOS 9. Een van speerpunten van die versie zal naar verluidt de komst zijn van een Home app die analoog aan Health de apps van smart home makers als Philips samenbrengt. Manco zal zijn dat belangrijke spelers in dat veld als Nest en Dropcam, beide eigendom van Google, niet met iOS zullen samenwerken. Home automation is een groot thema in 2015, maar blijft voorlopig nog een diffuus speelveld met veel spelers. Noch Apple noch Google zullen er dit jaar in slagen de bovenliggende partij te worden.

MacBook Air retina

Ongewisser is wat Apple nou precies van plan is met Beats, dat het afgelopen mei overnam voor liefst 3 miljard dollar. Apple heeft hierbij last van hoofdbrekens. Zo is iTunes nogal topzwaar. Het heeft geholpen dat je voor je iPhone of iPad niet langer afhankelijk bent van het programma, maar iTunes is toe aan een make-over. Dan de muziekmarkt die in een spagaat verkeert. Het publiek heeft Spotify's abonnementsmodel met streaming muziek omarmt. Artiesten verdienen er naar verhouding weinig aan en houden liever vast aan het iTunes-koopmodel met downloads. Apple doet er slim aan om iTunes met een streamingdienst uit te breiden. Beats Music zou zich daarvoor goed kunnen lenen. Grote doorbraken verwacht ik hier niet dit jaar.

Hoog op de verlanglijstjes staat de komst van de MacBook Air met retina display. De eerste geluiden daarover wijzen richting een 12 inch laptop in Space Gray met retina-scherm dus, die het aantal poorten tot het absolute minimum terugbrengt, namelijk slechts twee type-c usb-poorten. (Op z'n type-c poort kun je een extern display aansluiten.) Volgens Techcrunch-columnist Matthew 'M.G.' Siegler bereiken we met de vermeende 12 inch MacBook Air retina het peak laptop punt. Oftewel: de perfecte laptop: "With this new machine, Apple will have essentially whittled down the MacBook to just the absolute fundamentals of a laptop. Any further reduction and you no longer have a laptop, you have a tablet."

Wat me op de iPad brengt en het agendapunt dat hoog op Apple's to-do-lijst staat voor 2015: de zakelijke markt.

iPad Pro

Het ging met beduidend minder rumoer gepaard dan Jobs' aankondiging in 1997 dat Apple ging samenwerken met aartsvijand Microsoft, maar de aankondiging afgelopen juli dat Apple gaat samenwerken met nog zo'n aartsvijand van weleer, IBM, zal meer impact hebben.

Apple heeft weliswaar een voet tussen de deur in de zakelijke markt, maar het heeft zeg maar nog geen pasje. iPhones en iPads hebben hun weg gevonden naar de werkvloer, maar dikwijls op individueel initiatief. Mensen die hun eigen iPhone of iPad meenemen naar het werk: bring your own device. Via IBM probeert Apple op corporate niveau grote klanten te werven. Zoals grote transportbedrijven die wel iPads willen voor hun werknemers, maar dan voorzien van hun eigen software en beveiliging. Dat geldt ook voor sectoren als retail, verzekeringen, banken, overheden en gezondheidszorg.

Apple neemt z'n tijd voor deze belangrijke stap richting zakelijke markt, die het bedrijf niet alleen meer omzet zal opleveren maar ook omzet die constanter is door het hele jaar heen. De verwachting is dat we dit jaar zullen kennismaken met de eerste enterprise diensten en producten. Te meer omdat Microsoft kwakkelt met Windows 8 in die markt. Boegbeeld wordt naar verwachting de iPad Pro, de iPad met 12,9 inch scherm die op vrijwel geen enkele manier meer onderdoet voor een laptop. (Partijen als Logitech zullen aardig wat keyboard covers gaan verkopen.)

Aartsrivaal Google heeft ten opzichte van Apple vorig jaar een enorme inhaalslag gemaakt met interface en design. Apple op zijn beurt gaat dat dit jaar doen met diensten.

Auteur

Erwin van der Zande (@evdz) is de bedenker en hoofdredacteur van Bright. Hij heeft een zwak voor tech en een neus voor trends. Erwin woont in Amsterdam samen met vijf vrouwen: zijn vriendin, hun dochters en twee poezen.