Inhoudsopgave
    

Bright Index Q2 ‘14
Tonie van Ringelestijn
door Tonie van Ringelestijn
leestijd: 8 min

Hoe hebben de grote techbedrijven afgelopen kwartaal gepresteerd? Wie zijn de winnaars en verliezers tot nu toe in 2014? En wat zegt dat allemaal over de stand van zaken in de sector?

APPLE: seinen op groen voor de iWatch

Apple's omzet en winst blijven nog altijd groeien. 6 procent meer inkomsten is misschien licht teleurstellend, maar gezien de omstandigheden prima. Je zou verwachten dat de iPhone-verkoop inzakt na maanden van geruchten over een grotere iPhone 6, maar niets is minder waar. Het aantal verkochte iPhones nam in Q2 gewoon toe met 12 procent en daarmee blijft de 5S ook na negen maanden nog veruit de populairste smartphone. Een knappe prestatie, gezien de veelgehoorde kritiek dat de huidige iPhones te klein zouden zijn. Kortom: die grotere iPhone 6 komt helemaal niet laat.

Minder goed gaat het met de iPad-verkoop; die zakte 9 procent in vergeleken met vorig jaar. Logisch: de tabletmarkt raakt verzadigd. En mensen vervangen iPads minder snel dan iPhones. Maar daar staat weer tegenover dat de Macs goed presteren. Dankzij het succes van de iPhone 5S en de MacBook Air heeft Apple de tijd om echt vernieuwende producten pas te lanceren als ze goed genoeg zijn. Kortom: alle lichten staan op groen voor die langverwachte iWatch.

Omzet↑: 37,4 miljard euro, winst↑: 5,7 miljard euro

FACEBOOK: cashen op mobiel

Facebook scoort op telefoons. Het sociale netwerk heeft nu maandelijks ruim 1 miljard actieve app-gebruikers. Dat aantal neemt volgens Facebook ook nog altijd vrij snel toe. Ook het totaalaantal gebruikers neemt, ondanks berichten dat jongeren Facebook zouden verlaten, nog altijd toe: zelfs met 14 procent vergeleken met vorig jaar.

De omzet blijft groeien: in Q2 was die 2,91 miljard dollar, in dezelfde periode vorig jaar nog 1,8 miljard. Mobiel succes is de oorzaak: 62 procent van de omzet komt uit mobiele reclames en dat aantal neemt toe. Een van de redenen is de start van video-advertenties in Facebooks mobiele apps. Gevolg van dit alles: de koers van Facebook staat ruim twee keer zo hoog dan bij de beursintroductie in mei 2012. Dat moet Mark Zuckerberg toch vertrouwen geven om zich te storten op het volgende doel: een echte zoekmachine, als alternatief voor niet alleen Google, maar ook LinkedIn, Foursquare en Yelp. Ook het vinden van informatie en video's moet beter gaan werken.

Omzet↑: 2,17 miljard euro, winst↑: 589 miljoen euro

SAMSUNG: over de piek heen?

Samsung is de reus onder de elektronicafabrikanten, maar het Koreaanse bedrijf lijkt wel wat over zijn hoogtepunt heen. De kwartaalomzet daalde met 2 procent en de winst daalde van 5,66 miljard in Q2 2013 naar 4,55 miljard nu. Reden: de leveringen van smartphones en tablets vielen afgelopen kwartaal tegen. Exacte cijfers deelde Samsung niet, maar het bedrijf stelt dat de komende maanden de vraag waarschijnlijk zal blijven dalen. De Galaxy S5 was niet zo'n groot verkoopsucces als Samsung had gehoopt. En net als Apple had Samsung last van dalende tabletverkopen.

In september volgen de phablet Galaxy Note 4 en de eerste Galaxy met een metalen rand, de Galaxy Alpha, die net iets onder de S5 zit. Maar tegelijkertijd komt concurrent Apple ook met zijn nieuwe toestellen, waar Samsung last van kan hebben. Bovendien ondervindt Samsung in Azië ook steeds meer concurrentie van Chinese kwaliteitsmerken als Xiaomi en Huawei. Die bieden kwaliteit tegen een lagere prijs.

Omzet↓: 38,1 miljard euro, winst↓: 4,55 miljard euro

MICROSOFT: Nokia enige blok aan het been

Met Microsoft gaat het redelijk, maar het moet beter. Het bedrijf maakt nog altijd 6,4 miljard dollar winst, maar de winst per aandeel lag lager dan analisten hadden verwacht: 55 cent in plaats van 60 cent. Nokia was de boosdoener: dat kostte Microsoft 8 cent per aandeel. Oftewel: Microsoft zou het beter doen dan verwacht, als het Nokia niet had overgenomen. Toch staat het aandeel nog altijd bijna twee keer zo hoog dan rond de release van Windows 8 uitkwam, ondanks alle kritiek op dat systeem. De verkoop van Windows steeg maar met 3 procent ten opzichte van vorig jaar, maar Microsofts clouddiensten leveren wel veel meer omzet op. De Xbox One zorgt ook voor een omzetstijging, maar zou nog beter kunnen presteren.

Met Windows 9 wil Microsoft als eerste één systeem aanbieden voor alle schermgroottes. Daarmee doet Microsoft iets wat zowel Apple (iOS en OS X) en Google (Android en Chrome OS) nog niet hebben gedaan. De stap is begrijpelijk omdat het succes voor Windows Phone is uitgebleven, maar volgt pas volgend jaar. Bovendien moet Windows 9 ook trouwe Windows 7-gebruikers overhalen te upgraden, door het terugbrengen van het vertrouwde startmenu op de desktop. Onder leiding van de nieuwe baas Satya Nadella lijkt Microsoft voortvarend te werk te gaan. Het bedrijf maakt nog altijd zoveel winst dat je niet kan zeggen dat het slecht gaat.

Omzet↑: 17,47 miljard euro, winst↓: 3,44 miljard euro

TWITTER: scoort ook op mobiel

Twitter doet het ook beter dan verwacht. De omzet was in het tweede kwartaal 312 miljoen dollar, 124 procent gestegen ten opzichte van 2013. Het aantal actieve gebruikers is toegenomen naar 271 miljoen, een stijging van 24 procent vergeleken met een jaar geleden. Net als Facebook groeit Twitter nog het snelst bij de mobiele actieve gebruikers (29 procent).

De advertentie-omzet steeg met 100 procent ten opzichte van 2013. Elke duizend keer dat een tijdlijn wordt bekeken verdiend Twitter 1,60 dollar. Niet slecht. Ook hier geldt: de grote meerderheid van de omzet komt via mobiele apparaten.

Omzet↑: 239 miljoen euro, winst: -

GOOGLE: de eigen sites doen het goed

Google blijft ook prima presteren. Google's advertentie-inkomsten stegen in Q2 met 22 procent vergeleken met vorig jaar. De nettowinst lag ook iets hoger dan in 2013. Bij de kwartaalcijfers heeft Google voor het eerst inzicht gegeven in de verdeling van zijn reclame-inkomsten. De grootste groei haalt Google uit kliks op advertenties op zijn eigen zoekmachine en YouTube (33 procent gestegen) en niet via Adsense, advertenties op andere sites (maar 9 procent omhoog). Resultaat: 69 procent van Google's inkomsten komt uit sites van het bedrijf zelf.

Omzet↑: 10,5 miljard euro, winst↑: 2,39 miljard euro

NETFLIX: going strong

Netflix ging onlangs door de grens van 50 miljoen gebruikers. De omzet stijgt en is wat boven verwachting. Het bedrijf heeft daarmee succesvol een prijsverhoging doorgevoerd: de prijs steeg voor nieuwe abonnees van 7,99 naar 8,99 euro. Netflix' winst was dit jaar wat lager dan vorig jaar, maar dat komt doordat Netflix fors blijft investeren in eigen content.

Het bedrijf wil behalve zijn populaire series, ook meer tv-achtige programma's gaan aanbieden, waaronder zijn eerste talkshow over tv, film en popcultuur met Chelsea Handler. Maar dan natuurlijk wel zonder al die storende reclames en cliffhangers, zoals op Amerikaanse zenders. Ook breidt de videodienst in september uit naar zes nieuwe Europese landen. Op naar, uiteindelijk, het 100 miljoenste lid.

Omzet↑: 1 miljard euro, winst↑: 53 miljoen euro

SONY: PS4 is hot, Xperia's niet

Sony heeft het moeilijk op mobiel gebied. De tak voor Xperia-smartphones en -tablets draait een verlies en de verkoop is gedaald vergeleken met vorig jaar: het Japanse bedrijf verkocht 2 procent minder smartphones. Sony moet dan ook ingrijpen en zal minder modellen uitbrengen. Dat mag ook wel, want Sony kwam bijna elk half jaar met een nieuw high-end toestel, die te weinig van elkaar verschilden. De komende tijd valt weinig verbetering te verwachten, omdat de aanstaande Xperia Z3 ook weinig nieuws lijkt te brengen. Sony stelde de verwachtingen al naar beneden bij.

Als geheel boekte Sony wel 194,6 miljoen euro winst. Dat was te danken aan het succes van de Playstation 4, waarvan het al 10 miljoen stuks verkocht en daarmee voorlopig concurrent Microsoft met zijn Xbox One voorblijft.

Omzet↑: 13,15 miljard euro, winst↑: 194,6 miljoen euro

LG: eindelijk weer winst dankzij G3

LG doet het redelijk. In totaal nam de winst met 27 procent toe en steeg de omzet met 7,7 procent. Het Koreaanse merk verkocht meer smartphones dan ooit, te danken aan het nieuwe topmodel G3. Daardoor maakte LG's mobiele tak voor het eerst in een jaar weer winst. De omzet nam toe met 16 procent. LG hoopt het succes van de G3 voort te zetten met meerdere versies. Zo komt er een compactere editie (van 5 inch) en een grotere versie (rond 5,7 inch). Ook op tv-gebied ziet het er rooskleurig uit voor LG, doordat de vraag naar ultra hd-tv's nu op gang begint te komen.

Omzet↑: 10,3 miljard euro, winst↑: 324 miljoen euro

PHILIPS: last van de euro, blij met led-lampen

Philips noemt 2014 een 'uitdagend jaar'. De nettowinst zakte flink vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar: van 317 miljoen naar 243 miljoen euro. De oorzaken: de sterke euro, een lage vraag in Rusland en China en de tijdelijke sluiting van een medische scannerfabriek in Cleveland. Van dat laatste had Philips' Healthcare-tak veel last. Philips verwacht in de tweede helft van dit jaar weer betere resultaten, mede door gunstigere wisselkoersen. Ook komt de productie in Cleveland weer op gang. Met de LED-verkopen gaat het wél goed: plus 43 procent. Leds maken nu 36 procent uit van de omzet bij de Lighting-afdeling, terwijl dat een jaar geleden nog 25 procent was. De export naar Rusland kan door de ramp met vlucht MH17 verder afnemen. Bij de ramp lieten ook twee Philips-medewerkers het leven.

Omzet↓: 5,3 miljard euro , winst↓: 243 miljoen euro

Auteur

Tonie van Ringelestijn (@tonie) was in 1999 een van de eerste (en meest fanatieke) bloggers in Nederland. Sinds onze start in 2005 doet hij dat ook voor Bright. Hij schrijft over tech en media voor sites, kranten, bladen en persbureaus. Ook maakte hij landelijke radio en tv. Sinds 1 januari is Tonie de eindredacteur van Bright.nl.