Inhoudsopgave
    

Peperduur ruimte-avontuur
Floris Poort
door Floris Poort
leestijd: 6 min

Destiny is niet alleen de duurste game maar ook het duurste entertainmentproduct ooit gemaakt. Bovenal is het de game waarin je de komende jaren vrienden maakt, planeten verkent en avonturen beleeft.

Dinsdag 9 september was een belangrijke dag voor de tech-wereld. 's Avonds waren Apple-liefhebbers in jubelstemming door de presentatie van de iPhone 6 en de Apple Watch, gamers begonnen de dag al dolblij. Destiny kwam namelijk uit. Met een budget van 500 miljoen dollar vond zelfs het NOS Journaal de game belangrijk genoeg om wat aandacht aan te besteden. Toch gaat het dan voornamelijk om dat bedrag: de duurste entertainmentproductie ooit.

Da’s echter niks nieuws. Het is is al de derde keer op rij dat een videogame en niet een film de duurste entertainmentproductie is. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld GTA V, dat zijn enorme budget van ruim een kwart miljard dollar binnen een mum van tijd terugverdiende. Ook Destiny speelde snel quite; binnen 24 uur was het halve miljard terugverdiend. Dat zou je op uitstekende marketing kunnen gooien, maar dan doe je de ontwikkelaar tekort. De gemiddelde gamer is zich waarschijnlijk meer dan de gemiddelde bioscoopganger bewust van wat hij koopt.

Deze live-action trailer geeft perfect (en heel tof) weer hoe het is om Destiny te spelen.

Dat is in het geval van Destiny erg belangrijk, de game is namelijk niet bedoeld als vijftien à twintig uur digitaal vermaak dat daarna op de plank belandt. Destiny is de relatief unieke mengeling van een aantal popualire spelgenres. In de eerste plaats is Destiny een first person shooter. Laat dat nu net de specialiteit zijn van ontwikkelaar Bungie, die bekend werd met de Halo-serie. Die shootergames waren leuk om met z’n allen tegen elkaar te spelen en werden zo een hit onder zowel hardcore-gamers als normale mensen met een spelcomputer onder hun tv.

Met z’n allen

Belangrijker is dat Destiny een shared world game is, de eerste in zijn soort. Je speelt online in één grote wereld die je met de andere spelers deelt. Je personage groeit naarmate je meer vijanden doodschiet. Je kunt missies zowel alleen als in groepsverband met vrienden spelen. Het is daarbij vooral de manier waarop. Zelden voelde een online wereld zo naadloos aan.

Een voorbeeld: ik loop in de verre toekomst op de aarde, in wat ooit Rusland was. Een van m’n vrienden komt online, en ik nodig ’m uit voor mijn team. Hij landt, we schieten wat aliens neer en besluiten naar Venus te vliegen. Ondertussen is er nog een vriend online gekomen, en met zijn drieën kunnen we een groep aliens verslaan die we in ons eentje niet aan zouden kunnen. Via headsets overleggen we en aan het eind van de rit worden we allemaal beloond met een hoger level, betere wapens en toffere armor. Die proberen we even uit op andere spelers, in een deathmatch potje op de maan.

Venus zoals het er in Destiny uit ziet. Beeld: Bungie
Venus zoals het er in Destiny uit ziet.

Alle laadschermen zijn daarbij weggewerkt: wanneer je tussen planeten vliegt, zie je daar een filmpje van. Dat is de enige wachttijd die er is, en ondertussen kan je met je vrienden blijven praten. Meer dan ooit maakt dat van deze game een sociale ervaring. De ontwikkelaar wil niet dat je moet kiezen tussen sociaal met je vrienden zijn, of thuis alleen op de bank zitten. Destiny combineert de twee op een slimme manier.

Tienjarenplan

Dat heeft verschillende redenen. Natuurlijk is het gewoon gezellig, maar Bungie wil graag dat je Destiny volgend jaar nog speelt. En het jaar erop weer. Een tienjarencontract heeft Bungie met zijn uitgever, en het is de bedoeling dat wij als spelers vermaakt blijven. Dus groeit de wereld van Destiny constant. Op dit moment kunnen spelers naar de Aarde, de Maan, Venus en Mars. Op die planeten zijn verschillende plekken om te bezoeken: gebouwen, grotten, verborgen hoofdkwartieren, tempels, gigantische ruimteschepen.

Maar dat aantal groeit constant. Twee weken na het verschijnen van de game gaat er een mysterieuze kluis op Venus open. De vijanden die daarin zitten zijn alleen te verslaan door spelers die de rest van de game al hebben doorgespeeld. Die op elkaar zijn ingespeeld. De verwachting is dat Bungie de speler op die manier geboeid houdt, om over pakweg een jaar met een grote uitbreiding te komen. Een extra planeet lijkt logisch: ons zonnestelsel is groter dan Mars en Venus alleen.

Dan is er natuurlijk ook nog het verhaal. Dat wordt heel slim rondom de speler gesponnen. Ondanks dat het Destiny-heelal overstroomt van de spelers, heb je toch het idee dat het allemaal om jou draait. Je wordt constant begeleid door je Ghost: een kleine vliegende robot met de stem van Peter Dinklage (de dwerg uit Game of Thrones). Dat verhaal, hoewel summier, maakt toch het verschil tussen een zielloze online wereld en een scifi-film waar je doorheen speelt.

Leuk voor iedereen

De grootste prestatie van Destiny is dat de optelsom van een toffe scifi-setting, uitstekende gameplay, een groeiend universum en sociaal spelen een game oplevert die leuk is voor iedereen. Film-journalist Ronald Rovers schreef een paar weken terug in Bright Ideas over het masterplan van Marvel. Die comic-uitgeverij scoort met een uitgekiend plan hit na hit in de bioscoop.

De strategie van Marvel: maak films die in de eerste plaats de echte fan weet te bekoren. Als die niet overstag gaat, dan kom je nergens. Daarnaast zijn Marvel-films een mengeling van laagdrempelig vermaak en sterke actie, doorspekt met verwijzingen en verhaallijntjes die alleen door de échte fan worden opgemerkt. Zo weten films als The Avengers zowel de fans als het grote publiek te bekoren, wat zorgt voor recordbezoekcijfers.

Destiny is prachtig en laat de speler bij vlagen adembenemende locaties in alle rust verkennen. Beeld: Bungie
Destiny is prachtig en laat de speler bij vlagen adembenemende locaties in alle rust verkennen.

Destiny steekt op eenzelfde manier in elkaar. Het speelt ontzettend lekker weg, omdat Bungie heeft doorgebouwd op de ervaring die het met Halo heeft opgedaan. Het is aantrekkelijk: planeten zien er prachtig uit, je komt gigantische vijanden tegen, verdient de tofste beloningen en vliegt rond in je eigen ruimteschip. Maar boven alles is het toegankelijk. Een beginneling kan door zijn vrienden op sleeptouw worden genomen. In de multiplayer-arena's doet het level er niet toe en komt het meer aan op ervaring en de juiste wapens.

Destiny is een game die voor de hardcore-gamer aantrekkelijk is zonder voor de doorsnee speler te hoogdrempelig te zijn. De game biedt ook de doorsnee speler een groot, spannend heelal vol actie, zonder dat het ooit intimiderend of te ingewikkeld wordt. Destiny is een perfect uitgebalanceerde scifi-actiefilm waar iedereen die dat wil de komende jaren de hoofdrol in kan spelen.

Auteur

Floris Poort (@florispoort) begon twee jaar geleden als stagiair bij Bright. Hij bleef hangen en is inmiddels redacteur. Blogt vrijwel dagelijks op Bright.nl en bij Nu.nl. Houdt van alles met een batterij erin of stekker eraan.