Inhoudsopgave
    

It’s Pebble Time
David Lemereis
door David Lemereis
leestijd: 7 min

Pebble-oprichter Eric Migicovsky is niet bang voor de Apple Watch of Android Wear. David interviewde hem voor Bright Ideas over de nieuwe Pebble en de toekomst van de smartwatch. "De smartwatch is het volgende level in personal computing."

Drie jaar geleden haalde Pebble via Kickstarter een recordbedrag op van meer dan 10 miljoen dollar. Veel belangrijker, de startup zette de smartwatch op de kaart. Grote en kleine electronicafabrikanten volgden met hun eigen visie op de smartwatch. Google biedt deze fabrikanten Android Wear als besturingssysteem voor de pols en over twee weken ligt de Apple Watch in de Amerikaanse, Duitse, Franse en Britse Apple Stores. Vandaag begon de voorverkoop. De Apple Watch zal volgens Apple-ceo Tim Cook het eerste slimme horloge zijn dat er daadwerkelijk toe doet.

Eric Migicovsky, oprichter van Pebble, is het niet eens met Cook. Niet omdat hij Apple vreest als concurrent. Integendeel, Migicovsky juicht de komst van de Apple Watch alleen maar toe. Zijn startup heeft vorige week zijn tweede Kickstarter-campagne afgerond. Pebble haalde ruim 20 miljoen dollar op met de lancering van de Pebble Time. Het is daarmee opnieuw het meest succesvolle Kickstarter crowdfundingproject ooit. Pebble verkocht zelfs meer Pebble Times in de eerste zeven uur van de campagne dan Motorola Moto 360's smartwatches in het hele vierde kwartaal van 2014. Volgens Migicovsky heeft de introductie van de Apple Watch zelfs bijgedragen aan het recordbedrag.

"Op de dag dat Apple de Apple Watch introduceerde verdubbelde het aantal mensen dat de Pebble Time steunde op Kickstarter. Mensen hadden blijkbaar de introductie van de Apple Watch afgewacht om te horen wat de specificaties en functionaliteiten waren. Toen ze hoorde dat de Apple Watch een batterijduur had van slechts 18 uur, hij niet waterdicht is en vervolgens de dramatisch hoge prijs hoorden, zeiden mensen ik neem wel een Pebble Time voor 130 euro of een Pebble Time Steel voor 229 euro."

Toch is het opvallend dat Pebble ervoor koos om de Pebble Time wederom via Kickstarter aan de man te brengen. Pebble had immers al honderduizenden smartwatches in 2014 verkocht. Het had via pre-orders op zijn eigen site de nieuwe Pebble Time aan kunnen bieden en zich zo een paar miljoen kunnen besparen. Het kostenplaatje voor een Kickstarter-campagne ligt ergens tussen de 8 en 10 procent van het totaal opgehaalde bedrag.

Eric Migicovsky introduceert Pebble Time en Timeline.

Geen apps maar een tijdlijn

"Het voelde heel natuurlijk om de nieuwe Pebble en het nieuwe OS terug te brengen naar de mensen die ons vanaf het prille begin op Kickstarter hebben gesteund. Kickstarter betekent een veel grotere betrokkenheid bij onze gemeenschap. Onze eerste campagne bevestigde dat de Pebble smartwatch bestaansrecht heeft. Vanaf het begin, nu al twee jaar lang, gebruiken mensen hun Pebble in het dagelijks leven. Daarom wisten we van te voren dat we met de nieuwe Pebble Time en het nieuwe besturingssysteem Timeline zouden slagen. In de twee jaar sinds de introductie van de eerste Pebble hebben we heel veel feedback en feature-aanvragen binnengekregen."

Volgens Migicovsky is het nieuwe besturingssysteem Timeline het directe resultaat van de dialoog die Pebble met zijn power users had. De nieuwe Pebble Time met zijn kleuren-e-inkt-scherm heeft geen touchscreen en slechts drie knoppen. Elke knop staat voor een onderdeel: het verleden, heden en de toekomst van de tijdslijn-interface.

"We gebruiken slechts drie knoppen voor de eenvoud. We hebben naar allerlei technologieën zoals touchscreens gekeken maar kwamen tot de conclusie dat we ons volledig zouden richten op wat onze gebruikers willen bereiken. Apps zijn niet de ultieme interface voor de pols. Ze zijn geweldig op een smartphone of als je een grote tablet hebt met een toetsenbord en je makkelijk met je vingers kan navigeren. Een horloge is gewoon niet bedoeld om voortdurend met je vingers te navigeren en apps te openen. Het is onhandig."

"We moesten zelf uitzoeken wat de ultieme interface voor de pols is. Het grote voordeel was dat we een miljoen Pebble-gebruikers hebben. Zelfs de poweruser bleek slechts een heel klein aantal apps te gebruiken. Ze gebruikten geen twintig apps per dag, zelfs al hadden ze die wel geïnstalleerd. We moesten een manier vinden om zowel de beginnende als de power user meer te kunnen laten doen met de Pebble. Het antwoord was Timeline. Tijd is altijd al de metafoor van het horloge geweest. Je kijkt naar je horloge en je ziet de tijd, datum, agenda en stopwatch, allemaal begrippen als onderdeel van de tijdslijn.

Timeline is voor ons de culminatie van dat alles. Het is de context rondom tijd. Vanochtend keek ik naar mijn Pebble en zag ik de tijd van dit interview als een agenda-event en ik zag ook het telefoonnummer voor het interview staan. In de context van Timeline was dat het heden, het eerstvolgende wat ik moest doen. Door omhoog te scrollen zie ik wat het weer van vandaag gaat worden. Op een soortgelijke manier zie je het verkeer maar ook de koersen van aandelen. Het zijn allemaal onderdelen van een tijdlijn. Zo is navigeren met Google Maps bijvoorbeeld in de Timeline-context het heden. Een voorbeeld van het verleden is hoe je geslapen hebt of de uitslag van een honkbalwedstrijd die gisteravond werd gespeeld.

De Pebble Time komt in 3 kleuren.
De Pebble Time komt in 3 kleuren.

Veel van de huidige smartwatches van de concurrentie hebben volgens Migicovsky iets weg van een computer om je pols. Daar wil hij niets van weten. Volgens hem wil je soms zelfs helemaal niet eens naar je pols kijken. Word je gebeld dan druk je die weg met een knop op de Pebble zonder te kijken. Hetzelfde gaat op als je muziek op je smartphone wil pauzeren of een nummer wil skippen. "Dat kan je op gevoel doen zonder te kijken."

In tegenstelling tot de smartwatches van de concurrentie is de functionaliteit van de Pebble beperkt. Zo ontbreekt er een hartslagmeter. Dat is volgens Migicovsky een bewuste keuze. "We wilden de Pebble simpel en zo dun mogelijk houden met een lange batterijduur. De Pebble is de dunste op de markt, licht van gewicht en heeft een batterijduur tot zeven dagen. Dat leverde allerlei vragen op. Moet er een GPS in? Of een hartslagsensor? Moet er NFC in of een extra batterij? Allemaal extra functionaliteit die een compromis zou betekenen in het ontwerp. Het concept Smartstraps, slimme horlogebandjes waar je allerlei extra functionaliteit in kan wegwerken, is de oplossing. Iedere gebruiker kan dan extra functionaliteit toevoegen naar persoonlijke voorkeur. Ga je rennen dan kan je bijvoorbeeld een GPS Smartstrap binnen vijf seconden bevestigen zodat je je smartphone niet hoeft mee te nemen. Zo kan je functionaliteit on the fly aanpassen." Pebble heeft een miljoen dollar gereserveerd om projecten van Smartstrap-ontwikkelaars via crowdfunding te ondersteunen.

De Pebble Time Steel ook.
De Pebble Time Steel ook.

Op dit moment mag Pebble zich nog de grootste smartwatchfabrikant noemen. Maar over twee weken is het zeker dat Apple, Pebble met de Apple Watch van de troon zal stoten. Migicovsky maakt zich totaal geen zorgen. "Fantastisch! Ik vind het geweldig dat Apple nu ook meedoet in deze markt. Apple heeft een heel duidelijk beeld van het product wat het wil maken. Je kan niet om het feit heen dat Apple fantastische producten maakt. Kijkt naar de iPhone. De Apple Watch gaat een enorme impact hebben op de smartwatchmarkt."

Migicovsky ziet de Apple Watch niet als een concurrent van de Pebble. De Kickstarter campagne bewees dat al. "De Apple Watch is een heel ander product met een hele andere gebruikerservaring. De Apple Watch begint bij 400 euro en gaat dan fors in prijs omhoog. De gemiddelde Apple Watch zal zo'n 500 a 600 euro kosten. Pebble begint bij 99 euro. Het is een testament aan de richting die we volgen. Het gaat niet om het goedkoopste horloge maar om een betaalbaar, slim horloge dat iedereen, of je nou een iPhone of een Android toestel hebt, kan gebruiken." Goedkopere Android Wear horloges ziet Migicovsky ook niet als een concurrent. "Google heeft de controle over de software en fabrikanten van smartwatches over de hardware. Er is geen uniforme ervaring."

Eerste echte wearable

Volgens Migicovsky ziet de toekomst van de smartwatch niet alleen rooskleurig uit maar is die ook erg spannend. "Ik zie smartwatches als de eerste technologie die we echt op ons lichaam dragen, in sommige gevallen zelfs 24 uur per dag. Kijk naar het begin van de smartphone in 2007. Er werden er een paar miljoen verkocht en nu er worden elk jaar een miljard smartphones verkocht."

"De smartwatch is een natuurlijk vervolg. Net zoals in de begintijd met de smartphone zal niet iedereen meteen instappen. De belofte van de eerste smartphones was internet waar je ook was. Voor veel mensen was dat nog geen aanleiding om een smartphone aan te schaffen. Maar de smartphone ontwikkelde zich al snel tot een alleskunner van autonavigatie, tot de bediening van de verwarming thuis, de verlichting tot en met de sleutel van je auto. De functionaliteit van de smartphone groeide alsmaar en ik denk dat hetzelfde gaat gebeuren met de smartwatch. De smartwatch is het volgende level in personal computing."

Auteur

David Lemereis (@auspacker) schrijft al sinds jaar en dag voor Bright en heeft het voorrecht de meeste gadgets uit te pakken in zijn Uitpakparty’s. Van alle gadgets houdt David het meest van robotica, en hij heeft een voorliefde voor wetenschap in al zijn facetten.