Inhoudsopgave
    

Smartphone als laatste hoop voor cameramerken
Bastiaan Vroegop
door Bastiaan Vroegop
leestijd: 6 min

Het gaat slecht met traditionele camerafabrikanten. Zelfs vermaarde merken als Leica en Hasselblad gaan daarom nu samenwerken met smartphonemakers. Ze moeten wel.

Je hoeft enkel een kijkje te nemen op de bekende fotosite Flickr, om te zien dat zelfstandige camera's het lastig hebben. De top vijf met populairste camera's wordt volledig gevuld door smartphones - waarvan vier door Apple zijn gemaakt. Het grootste deel van de foto's op het internet lijkt inmiddels afkomstig van telefoons, in plaats van DSLR's of andere losse apparaatjes. 

In de tussentijd is het sociale netwerk Instagram groter dan ooit, met inmiddels een half miljard actieve gebruikers. Het sociale netwerk is toegepitst op het uploaden van smartphone-foto's, waardoor de populariteit van zelfstandige camera's nog meer in het geding lijkt te staan. 

In de lijst populairste cameramerken van Flickr staan wel een aantal gespecialiseerde bedrijven, maar bovenin staan voornamelijk de grootste namen: Canon en Nikon op de derde en vierde plaats, met Fujifilm en Panasonic die nog net de top 10 weten af te sluiten. Oude merknamen zoals Kodak, Hasselblad en Leica zijn ver naar beneden gedrukt door nieuwkomers Apple en Samsung - maar ook door GoPro. 

Hasselblad-module op een Lenovo-telefoon

Dat maakte de aankondiging van Lenovo eind augustus juist zo interessant. De computermaker zei toen samen met Hasselblad een camera te ontwikkelen - eentje die achterop de Moto Z-telefoon geklikt kan worden. Een smartphone en digitale camera in één. We hebben dit kekke cameraatje op de IFA-beurs in Berlijn geprobeerd. Hij beviel bij onze eerste impressies prima. Hij is net niet te lomp om in een broekzak te steken en maakt foto's die er goed uitzien. Al is het wel wat gek dat foto's voornamelijk in een vierkant worden gemaakt. Het zal geheid te maken hebben met de traditionele camera's van fabrikant Hasselblad, die al langer een wat hogere beeldverhouding gebruikten.

Het idee van de camera is ontzettend tof - vooral als je graag optische zoom op je telefoon wilt gebruiken. Dit is echter meer dan een gadget voor je telefoon: de telefoonmodule laat zien hoe kleinere cameramakers zich proberen te redden, nadat ze de boot hebben gemist bij de smartphone-revolutie de afgelopen tien jaar.

De Hasselblad-cameramodule voor de Moto Z-smartphone Bright.nl
De Hasselblad-cameramodule voor de Moto Z-smartphone

Niche

Hasselblad was vroeger één van de grote spelers op de cameramarkt. Fotografen die een echt grote sensor wilden, stapten naar het bedrijf. Het is om die reden dat het bedrijf dit jaar nog een 100 megapixelsensor in een camera stopte. Anno 2016 is Hasselblad echter een nichepartij geworden, omdat telefoons de markt domineren. Alleen professionals steken serieus geld in producten zoals die van Hasselblad, terwijl de fanatieke hobbyfotograaf het liever houdt bij een telefoon of groter en goedkoper merk. 

Een cameramodule voor een smartphone zou in deze situatie uitkomst kunnen bieden. Het is veel te laat voor Hasselblad om zelf een telefoon te ontwikkelen die het op kan nemen tegen Apple en Samsung, maar met een accessoire voor de Moto Z waagt het bedrijf wel een poging om fotografie-liefhebbers te bereiken die inmiddels ook vooral met hun smartphone foto's maken. De module is voor Hasselblad een manier om toch nog de telefoonmarkt binnen te stappen. 

De Huawei P9 met Leica-camera
De Huawei P9 met Leica-camera

Leica 

Het Duitse Leica koos eerder dit jaar voor een andere aanpak: het ontwikkelde de camera die in de nieuwe Huawei P9-smartphone zit. Het is een wat grotere stap dan Hasselblad maakte, omdat ieder verkocht exemplaar van deze Huawei-telefoon cameratechnologie van Leica bevat. Moto Z-bezitters moeten nog eens extra betalen voor hun Hasselblad-camera. 

Leica riskeert hiermee echter wel te worden getrivialiseerd. De cameramaker heeft immers geen 'eigen' product meer, maar levert enkel de technologie voor een telefoon. Daarmee is het nog maar één stap verwijderd van een simpele productierol, zoals bijvoorbeeld Sharp al biedt voor telefoononderdelen. Nu is het nog interessant dat je telefoon een Leica-camera heeft, maar hoe lang zal die merknaam nog waarde dragen?

De samenwerkingen met telefoonfabrikanten vormen voor deze twee illustere merken dan ook ietwat riskante stappen. Maar partijen als Apple en Samsung blijven de camera's in hun smartphones in zo'n rap tempo verbeteren, dan het logisch is dat Leica en Hasselblad toch hopen voet aan de grond te krijgen in de smartphonewereld. Ze proberen hun hachje te redden.

Auteur

Bastiaan Vroegop is freelance journalist. Hij schrijft veel over internet en games.