Inhoudsopgave
    

Tesla loves Tilburg
Daniël Verlaan
door Daniël Verlaan
leestijd: 7 min

De Amerikaanse autofabrikant bouwt in de Brabantse stad een tweede megafabriek. Bright was bij de officiële opening, waar ceo Elon Musk sprak over het recente Volkswagen-schandaal, zelfrijdende auto's en wanneer Tesla eindelijk geld gaat verdienen.

Een week geleden kondigde Musk zijn nieuwe elektrische auto aan: de Model X. Hij kon zich geen beter moment wensen. Het recente Volkswagen-schandaal - de Duitse fabrikant sjoemelde met de emissietesten van zijn auto's - plaatst de auto-met-uitstoot in een slecht daglicht. Musk windt er in Tilburg ook geen doekjes om: "Wat de dieselsituatie van Volkswagen laat zien, is dat we op dat gebied de limiet van fysica hebben bereikt."

Musk oogt tijdens de vragenronde van een uur wat vermoeid. Hij excuseert zich voor zijn wallen en benadrukt dat hij last heeft van een jetlag. Maar als het over #dieselgate en uitlaatgassen gaat, oogt Musk opgewekter: "Het is toch bizar als je erover nadenkt dat je in de stad eigenlijk constant uitlaatgassen inademt. Je zou je mond eens om een uitlaat moeten doen. Er is bijna niets slechters te bedenken."

Geen CO2-uitstoot is natuurlijk al een enorm voordeel, maar het biedt voor Tesla nog een ander handigheidje: de auto's kunnen gewoon in de fabriek in Tilburg worden getest. Met een oppervlakte van 77.648 vierkante meter is het een gigantisch gebouw, dat plaats biedt aan een testcircuit van 750 meter. Het circuit bestaat uit een normale asfaltweg en speciale gedeelte dat hobbels in de weg simuleert. 

Tesla-ceo Elon Musk spreekt de pers toe tijdens een bezoek aan de fabriek in Tilburg
Tesla-ceo Elon Musk spreekt de pers toe tijdens een bezoek aan de fabriek in Tilburg

Bouwen en testen

Het circuit is één van de eerste dingen die je ziet als je de fabriek in loopt. Er staat een karretje klaar waarmee je door de fabriek wordt gereden. In plaats van de auto's hier helemaal from scratch op te bouwen, worden ze in Nederland voor de verkoop geassembleerd. Zo ontvangt Tesla de body's van zijn auto's, alleen dan zonder accupack, aandrijflijn, achteras, software en vloeistoffen. Die worden er in Tilburg door monteurs aan toegevoegd.

Tilburg is voor Tesla een logische keuze. Op ongeveer 400 meter ligt een haven waar de boten vanuit de Rotterdamse haven aanmeren en de containers met auto-onderdelen lossen. Daarnaast ligt Tilburg in de buurt van Eindhoven, waar veel knappe koppen studeren die mogelijk aan de slag kunnen gaan bij Tesla. De fabriek bestaat namelijk niet enkel uit productiemedewerkers, maar ook uit technici die aan de software of specifieke autotechnieken werken. Daarnaast is het ook een stuk goedkoper om auto's in Tilburg te assembleren, omdat Tesla geen belasting over volledige auto's maar alleen onderdelen betaalt.

Na het assembleren voert Tesla allerlei testen uit. Laadt de accu wel snel genoeg op? Draait de software wel goed? En is er geen kleurverschil in de lak op te merken? De belangrijkste test is een soort hele grote wasserette. Hier krijgt de auto onder andere te maken met zware regen en windstoten. Er wordt dan gekeken hoe de sensoren reageren en of er complicaties optreden. Als laatste rijdt een ex-coureur een rondje over het testcircuit, om testen uit te voeren met onder andere het optrekken, de trillingen, hardheid van de banden en autopilot.

De Model S en Model X

In de fabriek wordt op dit moment de Model S gemaakt. Dit model is een elektrische sedan met een groot touchscreen waarvan het snelste model binnen drie seconden optrekt naar de honderd. De prijs begint bij 83.300 euro voor de 70D en loopt op tot de 116 duizend euro voor het snelste model, de P85D. Je kunt er zo'n 440 kilometer mee rijden. Da's ongeveer drie en een halve keer op en neer van Utrecht naar Amsterdam.

De nieuwe Model X is een SUV die iets trager optrekt (binnen vijf seconden naar de honderd), maar biedt daarentegen wel plaats voor zeven personen. Handig voor Musk: hij heeft vijf zonen en een vrouw. Die passen nu eindelijk allemaal in een auto van Tesla. De meest kenmerkende eigenschap van de Model X zijn de Falcon Wings-deuren die naar boven uitklappen - net als de DeLorean uit Back To The Future. Dat ziet er niet alleen heel tof uit, ze klappen ook nog eens naar boven uit. Zo heb je nauwelijks ruimte meer nodig om de deur open te doen.

De vleugeldeuren van de Model X.

Met de Model X kun je ongeveer 400 kilometer afleggen. Dat is minder dan de Model S, maar de auto is dan ook groter en vervoert in het algemeen meer mensen. Volgens Tesla is 500 kilometer het gemiddelde dat consumenten graag met één lading willen rijden. 

"Het is belangrijk dat je voor een langere periode in onze auto's kunt rijden. Maar we kijken verder dan alleen kilometers", zegt Musk. "Zo vinden we het ook belangrijk dat een accu heel snel op te laden is, zodat je als het ware in een paar minuten net zo snel kunt bijtanken als je met brandstof doet." Op dit moment wordt een Tesla het snelst opgeladen met de Supercharger, die in dertig minuten stroom voor 270 kilometer geeft. "We moeten ook zorgen voor genoeg laadpalen langs het Europese wegennetwerk, zodat je niet het idee krijgt dat je ergens zonder energie komt te staan."

Winst is niet het doel

In de Verenigde Staten kost de Model X 132.000 dollar (117.000 euro). In Nederland is 'ie te reserveren met een aanbetaling van 4000 euro. De Model X gaat ook in Tilburg in elkaar worden gezet. Elke dag levert de fabriek negentig auto's op, die naast Nederland ook in België, Frankrijk en Duitsland worden verkocht.

Tesla verkoopt zijn Model S met een verlies van 4000 dollar per auto, en het is aannemelijk dat ook de Model X voor onder de productieprijs over de toonbank gaat. Dat maakt voor Musk echter niet veel uit: "Ons doel is om niet enorm veel geld te verdienen, maar om duurzaam vervoer voor iedereen beschikbaar te maken. Maar als we geen geld verdienen op de lange termijn, houdt het een keer op. Dan hebben we heel veel boze investeerders."

Op dit moment schrijft Tesla enkel rode cijfers, maar dat weerhoudt investeerders er niet van om volop geld in het bedrijf te steken. "Uiteindelijk hopen we wel winst te maken, misschien al over een paar jaar. Maar voorlopig zijn we heel druk bezig met onze productie zo snel mogelijk op te schroeven en de prijzen van auto's te verlagen."

Op naar de Model 3

"We begonnen bij een duur racemodel, de Roadster, en zijn nu bij de solide Sedan en SUV. De volgende belangrijke fase wordt een auto voor de massa", zegt Musk. Hij doelt op de Model 3, waar vooralsnog weinig over bekend is. De verwachting is dat de Model 3 in 2017 in productie gaat en een prijs van rond de 30.000 tot 40.000 euro krijgt.

Er wordt vaak kritiek geuit op de hoge prijzen van Tesla-auto's, waarbij Musk wordt verweten duurzaam vervoer alleen voor de rijken beschikbaar te maken. Met een auto van rond de dertigduizend euro hoopt Musk een betaalbare auto op de markt te brengen, waarmee elektrisch rijden voor een hele grote groep nieuwe mensen mogelijk wordt. Het is aannemelijk dat de accutechnologie zodanig is verbeterd, dat de Model 3 ook verder kan rijden dan 400 kilometer, en nog sneller kan worden opgeladen.

Zelfrijdende Tesla?

Ondanks alle technologieën die Tesla in zijn auto's stopt, gaat de Model 3 nog niet zelfstandig op de weg rijden. "Maar dat zou rond die tijd wel mogelijk moeten zijn", zegt Musk. "Ik ben ervan overtuigd dat auto's binnen een paar jaar zelfstandig op de openbare weg kunnen rijden. Een auto die zelf kan rijden is gewoonweg veiliger dan een auto die door een mens wordt bestuurd."

"Maar er is een belangrijk obstakel dat we eerst moeten passeren: de regelgevende instanties. Zij moeten nieuwe wetten ontwikkelen die het mogelijk maken dat zelfrijdende auto's de weg op kunnen. Dat duurt altijd wel een tijdje."

E e r d e r   i n   B r i g h t   I d e a s :

Musk naar Mars (januari 2015)

Auteur

Daniël Verlaan (@danielverlaan) is techredacteur bij RTL Z en Bright. Houdt van de middeleeuwen en terabytes. Fietst heel snel korte afstanden. En is in het echt (en op Twitter) véél knapper.