Inhoudsopgave
    

Riders on the Storm
Bram Steijns
door Bram Steijns
leestijd: 8 min

De eerste volledig elektrische tourmotorfiets komt van Eindhovense studenten. Om hem te testen willen ze een reis rond de wereld maken in 80 dagen. Hun missie: het saaie imago van elektrisch rijden wegpoetsen. Ook onder de starre motorrijders.

Een Tesla Model S, maar dan op twee wielen, kan dat? Jules Verne zei het al: "Anything one can imagine, other men can make real." Studenten van de TU/e zijn die 'other men'. Met hun zelfgemaakte STORM Pulse willen ze in tachtig dagen om de wereld rijden.

De STORM Pulse is niet zomaar een elektrische motorfiets. De tweewieler heeft een zogenaamde modulaire accu, die bestaat uit 24 batterijpakketten of cartridges. Een voordeel aan de grote hoeveelheid cartridges is dat ze niet allemaal tegelijk gebruikt hoeven te worden. Zo kan de bestuurder de accu aanpassen op omstandigheden in de weg, minder cartridges maken de motor lichter en stimuleren bijvoorbeeld een sportievere rijstijl. Voor een korte afstand neem je dan minder cartridges mee en rijd je zuiniger.

380 kilometer

Op een volle accu rijdt de motorfiets 380 kilometer en een lege accu kan binnen zeven minuten worden vervangen. Bovendien kan de accu bij een snellaadpunt in 38 minuten tot wel tachtig procent worden opgeladen. De Pulse heeft daarnaast twee versnellingen. Eén om heel snel op te trekken, van 0 tot 100 in vijf seconden. En één om zuinig te rijden op lange afstanden.

Voor een tourmotor is ook goed comfort nodig. Daarvoor is de Pulse uitgerust met een vering van Hossack - bekend van de BMW-motoren - die schokken van hobbels in de weg goed kan opvangen. Opvallend is het gebrek aan bagageruimte op de motor, op een tourmotor zou je verwachten dat je er op zijn minst bagage op kwijt kunt. Daar werkt het team nog aan. Voor de testrit om de wereld is het in elk geval nog niet nodig, dan rijdt er een aantal voertuigen mee met bagage en batterijen.

Als je kijkt naar de specificaties streeft de motorfiets van de Eindhovense studenten Tesla’s Model S zonder veel moeite voorbij. Zo heeft de Model S een vermogen van 225 kW en de Pulse een vermogen van maar 35 kW. De Pulse kan met dat vermogen 380 kilometer bereiken, de Tesla haalt met zijn vermogen 420 kilometer. Nu is die vergelijking helemaal niet eerlijk. Een Model S is namelijk een veel zwaardere auto, die door zijn formaat ook nog eens meer weerstand heeft op weg. Bovendien is de Tesla gericht op snelheid, niet direct op lange afstanden. De STORM Pulse is een tourmotor, juist gemaakt om lang en zuinig te rijden.

Het team

Texas van Leeuwenstein en Wilco Pesselse, studenten Automotive op de TU/e en motorrijders, raakten twee jaar geleden geïnspireerd door het concept van de 80 Day Race. Daar moeten we aan mee doen, dachten ze. En zo begon het project voor de STORM. Via hun netwerk van medestudenten trommelden ze de juiste personen op om hun team te versterken. In september 2014 begon een groep van 27 studenten vanuit allerlei vakgebieden aan project STORM.

Zo is er een team voor de techniek en de bouw van de motor. Een sponsor en pr-team voor de communicatie en promotie. En een strategieteam, dat zich onder andere richt op de logistiek tijdens de testrit in 2016. Allemaal bestaande uit studenten van de TU/e.

Het team van STORM Eindhoven Foto: Bart van Overbeeke
Het team van STORM Eindhoven

Bedenker Van Leeuwenstein raakte geïnteresseerd in autotechniek toen hij zijn eerste auto kocht. Een Mercedes stationwagon uit 1982, op de kop getikt voor één euro. Hij wist nog niets van het repareren van auto’s, maar aan de Mercedes moest veel gesleuteld worden. Door het klussen aan zijn auto maakte Van Leeuwenstein kennis met de autotechniek. En dat heeft hem geen windeieren gelegd. Voor zijn studie op de TU maakte hij met medestudenten voor het project TU/ecomotive al een brandstofefficiënte, elektrische stadsauto en nu heeft zijn studie even stilgelegd om het STORM-project te managen.

De reis

De STORM Pulse zal voor het eerst echt worden getest in een reis om de wereld in tachtig dagen, geïnspireerd door het verhaal van Jules Verne. Net als in dat verhaal begint deze ultieme proef in Parijs. In de zomer van 2016 vertrekken twee STORM-motoren vanuit 'the city of light' oostwaarts richting Shanghai. Om daar een oversteek te maken met vliegtuigen of boten naar de westkust van de Verenigde Staten en vervolgens aan de oostkust weer een overtocht te maken naar Europa. In totaal een reis van 26.000 kilometer over land. Om die afstand te bereiken wil het team maar liefst 500 kilometer per dag afleggen

Op dit moment wordt de exacte route nog uitgestippeld. Verharde wegen zijn een must voor de motorfiets - voor off-road ritjes is hij niet bestemd – maar door de vering kan de motor wel de schokken van gaten en hobbels in slechtere wegen opvangen.

De wereldreis op de STORM Pulse
De wereldreis op de STORM Pulse

Helemaal elektrisch verloopt de reis niet. De oceaanoversteken gaan per boot of per vliegtuig en een manier van elektrisch vliegen of het varen van lange afstanden met zo'n vracht is helaas nog niet uitgevonden. Bovendien reist er een groep voertuigen mee met bagage, gereedschap en onderdelen. Ook die kunnen niet allemaal elektrisch zijn. Maar dat is ook niet het doel van het STORM-team, zegt Bas Verkaik, STORM-teamlid en student Sustainable Energy Technology. "We maken de reis om te zien of het prototype klaar is voor productie, niet om zo duurzaam mogelijk een afstand af te leggen." Wel geeft hij aan dat het team de oversteken zo zuinig mogelijk wil uitvoeren.

Alle 27 studenten gaan mee op reis en daarvan zullen er acht elkaar afwisselen om te rijden op de motoren. "Zij zullen de komende maanden intensief getraind worden om echt klaar te zijn om dergelijke ritten te maken", vertelt Verkaik. "Je kunt wel je motorrijbewijs hebben, maar dat betekent niet dat je zo'n afstanden goed kunt rijden. Daarom zullen ze extra getraind worden."

Texas van Leeuwenstein en Wilco Pesselse
Texas van Leeuwenstein en Wilco Pesselse

STORM Grid

Om de accu (en zichzelf) op te laden heeft het STORM-team de zogenaamde STORM Grid uitgezet op de route die ze rijden. Door gebruik te maken van bestaande oplaadpunten van supporters van het project, hoeven er geen nieuwe laadpunten worden opgezet. Denk dan aan mensen met een laadpaal, maar ook universiteiten en bedrijven. Zo maken ze dus gebruik van het al bestaande energienetwerk over de hele wereld. Het prototype is nu klaar en wordt uitgebreid getest. Die tests moeten leiden tot een nieuw design voor twee nieuwe modellen.

Voor financiering is het team onder andere een crowdfundingactie begonnen. Mensen die het project willen steunen kunnen één van de accucellen adopteren en vervolgens de route van de cel live volgen.

80 Day Race

De reis in 2016 is ook een voorbereiding voor het ultieme doel. In 2017 doet het team mee aan de 80 Day Race, waar gemotoriseerde voertuigen om de wereld racen zonder een druppel fossiele brandstof te gebruiken. Ook deze reis begint in Parijs. De kandidaten rijden vervolgens richting China, daar steken de racers de oceaan over naar het Amerikaanse continent, om via Noord-Amerika richting Brazilië te rijden. In totaal een tocht van 40.000 kilometer. De route mogen de teams zelf uitstippelen, ze rijden dus op publieke wegen. Een voordeel van een motorfiets is dat je gemakkelijk over smalle wegen kunt rijden en bij file tussen de auto’s door kunt manoeuvreren. De STORM Pulse is vooralsnog de enige elektrische tourmotor op aarde, dat betekent dat de tweewieler met een beetje geluk en een goede planning een flinke voorsprong kan krijgen op de concurrentie.

Conservatieve motorrijders

De studenten hopen de motorfiets uiteindelijk beschikbaar te maken voor massaproductie. Of het een succes gaat worden? "De motorfietsmarkt is vrij conservatief", zei Van Leeuwenstein in maart tegen universiteitsblad Cursor. "De motorrijder is, meer nog dan een automobilist, gehecht aan de brandstofmotor. Aan de geur, het geluid, de trillingen en aan het schakelen - wat bij een elektrische motor natuurlijk niet hoeft."

Maar hij laat zich daardoor niet uit het veld slaan. "Ik denk dat er in de toekomst uiteindelijk wel een gezonde mix zal ontstaan tussen elektrische voertuigen en brandstofvoertuigen, zeker in de markt van de toermotorfietsen waarbij comfort een grote rol speelt." Of een massaproductie voor de STORM Pulse er ooit in zit, blijft afwachten. De studenten hebben eerst nog de rit van hun leven voor de boeg. 

Auteur

Freelance journalist Bram Steijns schrijft graag over innovatie in technologie, design en duurzaamheid. Is het liefst zo veel mogelijk in het buitenland en houdt van film, fotografie en muziek.