Inhoudsopgave
    

Volledig ondergedompeld in VR gaming
Jan Meijroos
door Jan Meijroos
leestijd: 8 min

De Oculus Rift en HTC Vive zijn gearriveerd, de Playstation VR volgt dit najaar. Games hebben een cruciale rol in de adoptie van VR als entertainment, maar hoe beleven we dit nieuwe gamen? Jan ziet een wereld van verschil.

Ik bevind me in een donkere mijn. Specifieker: ik zít in een mijnkarretje. Als ik naar beneden kijk, zie ik mijn bovenbenen. Recht voor me steken mijn twee armen zich uit. In beide handen houd ik een pistool vast. Als ik omhoog kijk, tuur ik naar het diepe zwart, maar om me heen zie ik de gestutte muren, mijnwanden, kisten munitie opgestapeld, oud mijnwerkersgereedschap, gangen die met blokkades afgeschermd zijn en andere gangen van waaruit onheilspellend gejammer klinkt. Dan springen er twee bebloede freaks in beeld. Ze lopen briesend op me af, terwijl het mijnkarretje langzaam begint te rijden. De twee figuren rennen me krijsend tegemoet gewapend met slaghout en kapmessen. Ik kijk nogmaals naar mijn twee handen die beide een wapen omklemmen. Ik begin te schieten. De freaks leggen het loodje en het mijn karretje begint sneller door de slecht verlichte gangen te denderen. Yikes!

Heftig

Verdorie, wat is dit heftig. Ik kijk omhoog, buk als een stalactiet naar beneden uitsteekt, en schrik: nog meer schreeuwende belagers! Vanuit alle hoeken komen ze. Afgewisseld met krijsende, angstaanjagender vrouwen in witte nachtjaponnen. Dan zijn mijn wapens leeg. Klik. Klik. Klik. Door mijn pistolen een knikje omhoog, schuin naar achteren te geven, herlaad ik mijn schietarsenaal. Maar toch lijk ik steeds vaker mis dan raak te schieten. Dat kan ik er nu even niet bij hebben. Een flinke kerel met een afzichtelijk clownsmasker, gewapend met een enorme bijl beent op me af. Mijn kogels leken hem al weinig te deren! En dan tikt een Sony-medewerker me op mijn schouder en tilt de PlayStation VR-bril van mijn hoofd. Ik zit niet langer in een mijnkarretje maar ben op een Sony PlayStation VR-event in San Francisco waar ik zojuist twintig minuten lang Untill Dawn: Rush of Blood heb gespeeld. Ik ben tijdens mijn speelsessie onbewust en onbedoeld een paar keer gaan verzitten. De twee PlayStation-move controllers richtten zich niet langer op het televisiescherm maar ernaast. Dat betekent dus dat het spel opnieuw gekalibreerd moet worden. 

Beeld uit Until Dawn Rush of Blood
Beeld uit Until Dawn Rush of Blood

De grote drie vergeleken

Nu Sony zijn kaarten op tafel heeft gelegd met voor de PlayStation VR, en de HTC Vive en de Oculus Rift voor consumenten beschikbaar zijn (hoewel, er zijn leveringsproblemen), zijn de Grote Drie VR-brillen eindelijk met elkaar te vergelijken. Er zijn veel overeenkomsten, maar ook verschillen.

Oculus Rift

Display: OLED
Resolutie: 2160x1200 (1080x1200 per oog)
Refresh rate: 90Hz
Field of view: 110 graden
Maximale tracking area: ongeveer 150cm x 350cm
Built-in audio: Ja, en 3D audio ondersteuning
Built-in mic: Ja
Controllers: Oculus Touch, Xbox One, alle PC-compatible controllers
Sensors: Accelerometer, gyroscope, magnetometer, 360-degree positional tracking camera
Connections: HDMI, USB 2.0, USB 3.0
Wat zit er in de doos? De Oculus Rift headset, een Xbox One-controller, tracking camera, losse afstandsbediening, link box en kabels en de games Lucky’s Tale en Eve: Valkyrie.
Prijs: 741 euro inclusief verzending en invoerkosten.

HTC Vive

Display: OLED
Resolutie: 2160x1200 (1080x1200 per oog)
Refresh rate: 90hz
Field of view: 110 graden
Maximale tracking area: ongeveer 500cm x 500cm
Built-in audio: Ja
Built-in mic: Ja
Controllers: Motion controller, Steam VR controller, alle PC compatible controllers
Sensors: Accelerometer, gyroscope, laser position sensor, front-facing camera
Connections: HDMI, USB 2.0, USB 3.0
Wat zit er in de doos? HTC Vive headset, 2 motion controllers, 2 base stations voor room scaling, in-ear headset, link box en kabels. Extra content: Job Simulator, Fantastic Contraption, Tilt Brush.
Prijs: 972 euro inclusief verzending en invoerkosten.

PlayStation VR

Display: OLED
Resolutie: 1920x1080 (960x1080 per oog)
Refresh rate: 90hz, 120hz
Field of view: 100 graden
Maximale tracking area: Onbekend (puur gemaakt voor zittend gamen)
Built-in audio: Nee, 3D audio ondersteuning
Built-in mic: Nee
Controllers: PlayStation Move, DualShock 4
Sensors: Accelerometer, gyroscope, PlayStation Eye tracking system
Connections: HDMI, USB 3.0
Wat zit er in de doos? PlayStation VR headset, Processor unit, in-ear headset, Link box en kabels, en Playroom VR als gratis content.
Prijs: 399 euro

Jan was voor Bright onlangs bij de presentatie van Playstation VR in de VS

Playstation VR goedkoper, zelfde beleving

Kortom, de PlayStation VR is beduidend goedkoper, maar technisch ook de minst krachtige. Toch is de beleving van de PSVR bij spelers over het algemeen vergelijkbaar met die van de HTC Vive en de Oculus Rift. Wegduiken, verzitten, opgaan in de spelwereld als nooit tevoren maar ook volledig de tijd en plaats vergeten. Het zijn zaken die zich manifesteren wanneer je een VR-headset opzet. VR-gaming is dan ook echt een andere manier van beleven dan wanneer je traditioneel speelt. Daar zit je met een controller of een muis-met-toetsenbord vóór een scherm. Nu begeef je je middenin datgene wat er zich er voor je ogen afspeelt. Je bent letterlijk onderdeel van de actie. Dat vraagt gewenning. Neem Into The Deep; een van de vijf VR-experiences van de VR Worlds voor PlayStation VR. 

Hier bevind ik me onderwater, als duiker, in een kooi, en zak ik steeds dieper richting de bodem van de oceaan. Waar ik ook kijk – onder me, naast me, boven me – er zwemmen exotische vissen en zeeschildpadden voorbij. Maar dan dient een haai zich aan en wordt de sfeer hoogst ongemakkelijk. Het imponerende beest heeft me in de smiezen en zwemt onrustig heen en weer rond de kooi en mij. De muziek zwelt aan. De haai raakt geïrriteerd en komt steeds dichterbij zwemmen. De muziek blijft aanzwellen. De haai zwemt een stukje weg om vervolgens om te keren en recht op de kooi waarin ik me bevind in te beuken! Relingen breken, een onderwaterlamp kraakt en valt naar beneden. Ik schreeuw het uit van angst, duik weg en doe mijn ogen dicht. Help! 

Beeld uit Into the Deep
Beeld uit Into the Deep

Fysiek zwaar 

De term immersive is de laatste jaren te pas en te onpas gebezigd als het over games ging, maar dit is hét. Met VR zit je ín de game. Van beschouwen en spelen, gaan we met VR daadwerkelijk naar ervaren. Naar volledig opgaan in de omgeving. Geluid is daarbij van alles bepalend belang. Wanneer je nu een spel speelt, zijn er altijd nog elementen uit de echte wereld om je heen die afleiden. Je telefoon waar een WhatsApp-bericht van een collega op verschijnt. Een wasmachine die centrifugeert. Het daglicht of het juist het licht van een lamp, geluid van kinderen die buiten op straat spelen.

Met een VR-headset op - waarbij gamebeelden, gamesound en gamemuziek de énige input is die je ziet, hoort en beleeft - worden gamebelevingen zo veel meer intenser en heftiger. Dat is ook de reden dat veel VR-games grotendeels korte ervaringen bieden. Wie Uncharted, Tomb Raider of GTA-achtige taferelen verwacht bij VR-games, komt voorlopig bedrogen uit. Dat ga je ook voorlopig nog niet willen. VR-games spelen is namelijk fysiek zwaar. Het is intens voor je hele lichaam, niet alleen je hoofd en je ogen. Je zintuigen draaien overuren en dat zal, opnieuw, gewenning vragen. 

Beeld uit Eve: Valkyrie
Beeld uit Eve: Valkyrie

Met VR-headset voelt het natuurlijker  

Tenslotte wil ik hier nog EVE: Valkyrie aanstippen, een space-combat game die voor zowel de Oculus Rift als de PlayStation VR beschikbaar is of gaat zijn. De game op zichzelf is best traditioneel. Space-combat games bestaan al jaren met in het verleden titels als X-Wing, Wing Commander en Freelancer en recent het veel uitgebreidere Elite: Dangerous. Dit is een volwaardige game met spectaculaire dogfights en een donker sciencefiction achtergrondverhaal. Wel maken de twee versies duidelijk hoe groot het verschil is tussen de twee headsets, grafisch gezien. Op de PlayStation VR zijn de texturen en de resolutie toch minder strak. Dat maakt EVE: Valkyrie overigens niet minder leuk op de PlayStation VR dan op een pc met Oculus, maar die laatste is grafisch wel echt een stuk hoogwaardiger. 

De grap is dat ik in het verleden altijd zeer snel gedesoriënteerd raakte tijdens heftige schietgevechten in de ruimte in dergelijke games. Met een VR-headset op voelt alles zoveel meer natuurlijk. Ik kan me nu richten op het lokaliseren en beschieten van mijn vijand terwijl ik mijn hoofd draai om de ruimte om me heen te scannen. Een game als EVE: Valkyrie geeft Virtual Reality bestaansrecht wat mij betreft. Als je tenminste van het genre houdt dan. En daar wringt ook gelijk de schoen.

Maar waar is de killer app?

Voor zowel de HTC Vive, de Oculus als de PSVR is er nog geen killer app. Er is op dit moment nog niet een baanbrekend, alles en iedereen overdonderende game, titel of applicatie waarom mensen nu massaal naar de winkels gaan rennen op een Virtual Reality headset aan te schaffen. En gezien de hoge prijzen van met name de HTC Vive en Oculus Rift heeft VR in de slag om de gunst van de massa nog wel even te gaan.

Auteur

Jan Meijroos (@janmeijroos) is een van de meest ervaren game-journalisten van Nederland. Hij schrijft onder meer voor Power Unlimited, Metro en Bright.nl.