Inhoudsopgave
    

Supermarkt anno 2020
Ingeborg van Lieshout
door Ingeborg van Lieshout
leestijd: 5 min

Ingeborg reisde af naar de Expo in Milaan om boodschappen te doen in de Supermarkt van de Toekomst.

Nog niet eens zo lang geleden waren producten in de supermarkt geprijsd met een langwerpig stickertje waar de vier hoeken afgehapt waren. Toen de caissière begon met het scannen van barcodes met de inmiddels bekende bliep, controleerden we de kassabon nauwgezet. We dachten dat zo'n systeem meer fouten zou maken dan de plaatselijke caissière. Nu vertrouwen we blind op deze technologie en zou ik eerder twijfelen als iets met de hand aangeslagen wordt. In de Supermarkt van de Toekomst op de Expo in Milaan was de afgelopen maanden te zien wat er aan innovatie met vergelijkbare impact op stapel staat. Het ging om een samenwerking tussen Accenture, supermarktgigant Coöp, en het Senseable City Lab van het toonaangevende Massachusetts Institute of Technology.

In de supermarkt van de toekomst zijn de schappen verdwenen. Het aantal producten is klein maar wordt continu ververst. Van ieder product dat je aanwijst is op een overhead scherm alle informatie die je wenst te lezen. Zo wordt boodschappen doen niet alleen een beleving maar vooral slimmer en socialer. We namen zelf een kijkje en maakten er onderstaande video-reportage over:

Onze video-impressie van de Supermarkt van de Toekomst in Milaan.

De gezelligheid van de traditionele markt

Neem die schappen met plafondhoog gestapelde producten voor ogen. Je buurtgenoten staan met hun rug naar jou toe boodschappen te zoeken. De nieuwe gedachte gaat over producten uitgestald op tafelhoogte. Boven die tafels zijn schermen gehangen waarin een bewegingssensor is verwerkt; een Kinect zoals je die van de Xbox-gameconsole kent. Die Kinect herkent welk product op tafel je aanwijst en laat op het scherm allerhande info over dat product zien die verder gaat dan wat je nu op een etiket kunt aflezen. Augmented reality boven de bananen, zoals een kaart van het land van herkomst, de voedingswaarde, aanwezige allergenen, voetafdruk en natuurlijk de prijs. 

Zo sta je niet met je neus naar een blinde muur maar zie je de gezichten van je buurtgenoten. Je kun je elkaar aankijken en aanspreken. Dat maakt het mogelijk een beetje van de gezelligheid zoals je die van de markt kent, binnen de muren van de supermarkt te halen. Dat ook het doen van de dagelijkse boodschappen een 'experience' moet worden was te verwachten. Geen gek idee als je bedenkt dat je de basis straks online besteld (met een augmented reality bril op winkelend in een weiland met koeien waarna de melk binnen het uur per drone bezorgd wordt, of gewoon via Albert of andere online supermarkt) en je naar de winkel gaat voor bijzondere producten of inspiratie. Daarbij is een praatje over bijvoorbeeld welke brood langer vers blijft of een lekker recept misschien wel een deel van waarvoor je komt.

Vakkenvuller een vergeten baan?

Wie over een jaar of 3 en 5 winkelt zoals MIT, Accenture en Coop het bedachten, komt van bovenaf de supermarkt binnen zodat je meteen overzicht hebt. Vervolgens zijn er 5 afdelingen (fruit, groente en wijn- vlees en vis - zuivel - granen en bier - koffie en droge goederen) in volgorde van rauw tot meer bewerkte voedingsmiddelen. De voorraad bevindt zich recht onder de vloer van de supermarkt. Als de weinige op die vloer aanwezige artikelen op dreigen te raken, worden deze automatisch van onder de interactieve tafel aangevuld. Geen vakkenvullers in het gangpad, alle artikelen zijn altijd verkrijgbaar en je hebt altijd verse producten.

Thuis gaat het verder

Natuurlijk heeft de supermarkt van straks ook een app, waarvan de Coop Expo-app een voorproefje biedt. Met een game als basis biedt de app een profiel dat bij je levensstijl past, (denk aan sportief, liefhebber van Italiaanse keuken, veganist). Vervolgens ontvang je inkoopsuggesties. Met behulp van iBeacons weet je telefoon - die je toch al in je hand hebt vanwege het boodschappenlijstje - waar je bent en navigeert je heel gemakkelijk naar je boodschappen. Scan een tag en je krijgt als augmented reality extra informatie over het product in beeld. Met een koelkast die is aangesloten op het internet (of things) weet je wat je nog in huis hebt en zit je nooit zonder melk en worden drie pakken waarvan een deel in de gootsteen verdwijnt voorkomen. 

Wat het dagelijks leven ook gemakkelijker gaat maken, is een sticker die verkleurt als een product niet meer goed is. De 'ten minste houdbaar tot'-data en hoe je daar nou eigenlijk mee om moet gaan, zijn dan van de baan. Daarmee is ook voortijdig weggooien van prima eetbaar voedsel voorkomen.

Veel voordeel in de nieuwe supermarkt dus. Samen te vatten in een combinatie van functioneel met sociaal, en fysiek met digitaal. MIT zegt dat deze vorm van boodschappen doen al binnen 3 tot 5 jaar in werking kan gaan. We kunnen niet wachten tot deze supermarkt open gaat. En dat ondanks de robot die met veel ommezwaai in 30 seconden een appel in een kartonnen doosje doet en naar je toe schuift...

Auteur

Ingeborg van Lieshout (@grnlghtdstrct) blogt als freelancer voor Bright.nl sinds de start in oktober 2005. Zij schrijft over haar eigen vakgebied - architectuur en stedenbouw - maar heeft zich ook bekwaamd in design en duurzaamheid. Naast Bright is ze als copywriter en communicatieadviseur actief voor onder meer Droog.