Inhoudsopgave
    

De eerste slimme spijkerjas
Miranda Hoogervorst
door Miranda Hoogervorst
leestijd: 5 min

Het ziet er naar uit dat het oudste spijkerbroekenmerk ter wereld de wearables-race voor draagbare mode gaat winnen. Miranda sprak met Paul Dillinger, Levi's VP Global Product Innovation, over de slimme versie van de Commuter Trucker Jacket.

Levi's en Google presenteerden onlangs een slimme spijkerjas, met een aanraakgevoelige mouw, waarmee je door te vegen of te tikken een telefoongesprek kan aannemen of een liedje kan skippen.

Hoe zijn jullie het gesprek met Google in het begin aangegaan?
"Google biedt met zijn Project Jacquard-technologie een fantastische oplossing aan, maar het heeft een 'probleem' uit de markt nodig voor een goede toepassing. Wij kwamen met een daadwerkelijk probleem, namelijk hoe je je telefoon veilig kunt bedienen op de fiets."

Is dit een 'marketing-jack' dat vooral is gemaakt om aandacht te genereren voor Levi's of kunnen we straks allemaal met zo'n jack door de stad racen? 
"Dit wordt een echt collectieproduct, dus we gaan het op redelijk grote schaal produceren. Geen honderdduizend stuks, maar zeker genoeg om onze belangrijkste winkels en een paar pop-up shops te kunnen bevoorraden. Er komt een mannenjack en een vrouwenjack."

Waarom besloten jullie de Project Jacquard technologie in een jack te integreren? 
"We spraken uitgebreid met de Levi's gebruikersgroep; urban bikers die normaal gesproken ook onze producten dragen. Ze vertelden ons dat ze een jeans zelden een paar keer per week dragen, maar dat ze een cool, functioneel jack wel drie of meer keren per week dragen. Daarom hebben we voor het jack gekozen."

Waarom hebben jullie niet een multifunctionele, verwijderbare denim 'patch' ontwikkeld die op elk kledingstuk en op elke plek bevestigd kan worden?
"Dat heeft lang niet zoveel magie als een jack. Met zo'n patch zouden we gewoon weer een nieuwe gadget erbij hebben, die waarschijnlijk ergens in de sokkenla eindigt. Het was voor ons juiste de uitdaging om deze technologie naadloos, onzichtbaar te verwerken in een kledingstuk waar je echt van gaat houden, dat je graag wilt dragen en dat vast onderdeel wordt van je garderobe."

Fashiontech is een nieuwe stroming in de mode en bevat vaak ingewikkelde technologie. Hoe communiceer en verkoop je dit nieuwe type producten aan de Levi's-klant? 
"Het interessante is dat we de mogelijkheden van deze technologie gericht hebben ingezet voor mensen die veel op de fiets zitten, voor de 'commuters'. Onze Commuter-collectie bevat allerlei stukken die het leven van stadse fietsers makkelijker maken. Dit jack kunnen we ook precies op die manier presenteren; het biedt je extra gemak voor onderweg. We hoeven niets anders te communiceren buiten het feit dat dit een robuust jack is dat niet snel kapot gaat. Je kunt het dragen en wassen als elk ander denim jack. En wat de app betreft; ook die is vrij simpel uit te leggen. Je plugt de speciale knoop in de manchet en dat is het."

Wat verwacht je op korte termijn voor de toepassing van wearables in dagelijkse mode?
"De mogelijkheden voor wearables zijn eindeloos, maar je moet vooral focussen op wat past bij je merk en bij jouw specifieke groep klanten, anders zien ze geen reden om het te kopen. Voor ons is de combinatie met de Commuter-lijn perfect."

De mouw met knoop die een knop is, rechts verwijderd om op te laden.
De mouw met knoop die een knop is, rechts verwijderd om op te laden.

Is de technologie nu helemaal 'marktklaar' en dus ook toepasbaar in andere Levi's stukken? 
"Jazeker, en we zijn daar erg enthousiast over. In de herfst van dit jaar doen we een beta-test die ons inzicht zal geven in hoe dragers dit product het liefst gebruiken en welke features van de app ze het meest zullen gaan gebruiken. Daarna wordt de technologie openbaar zodat ontwikkelaars ermee kunnen gaan experimenteren. Wij hebben voor het Commuter-jack aan van alles gedacht, maar we hebben ongetwijfeld nog een heleboel andere gekke, onverwachte mogelijkheden over het hoofd gezien. Met die input kunnen wij het misschien weer in een andere vorm gaan toepassen in een jeans, shirt of accessoire."

Wat hebben jullie moeten veranderen in het gebruikelijke proces van weven en naaien? 
"De technologie is ontwikkeld om het eenvoudig te kunnen toepassen in onze gebruikelijke productie. De weverij die deze interactieve stof maakt, maakt ook onze normale Commuter-stoffen. We kunnen zelfs de normale weefmachine gebruiken. De stof gaat vervolgens naar de fabriek die ook onze Commuter 511 jeans produceert. Uiteindelijk is het gewoon een kledingstuk dat ze in elkaar kunnen zetten; ze hoeven geen hightech elektronica te fabriceren."

Hoe zijn de geleidedraden in de stof verwerkt zodat je de stof toch kunt knippen?
"Het actieve deel bestaat uit een rij van vijftien geleidedraden over de gehele breedte van de stof. Aan de voorkant zijn ze nauwelijks te zien. Aan de binnenkant van de stof zie je dat de draden niet overal volledig zijn meegeweven en dat zijn de stukken waar we doorheen knippen; dat levert losse uiteinden op. Die kunnen we samenpakken en verbinden met het uiteindelijke verbindingspunt voor het stuk elektronica. Je kunt het goed zien in de making of video."

Heeft Levi's een exclusieve gebruiksperiode afgesproken met Google of kunnen andere merken de technologie ook gaan gebruiken?
"Dit is niet exclusief voor ons maar we zijn wel hun eerste partner met deze technologie. Ik denk juist dat deze technologie gemaximaliseerd wordt als anderen er ook mee aan de slag gaan en verschillende oplossingen en toepassingen bedenken voor hun specifieke merk en klant. We zijn erg benieuwd naar de ideeën van andere merken. We kunnen er allemaal van profiteren als consumenten dit op grote schaal gaan gebruiken en niet alleen maar via Levi's."

Jullie leveren het jack in het voorjaar van 2017 maar het is nu al openbaar gemaakt. Ben je niet bang dat een ander merk je alsnog gaat inhalen?
"Ik weet hoe lang en hoe hard we hieraan gewerkt hebben dus ik ben daar niet bang voor. Iemand die nu ook al deze technologie wil gaan gebruiken moet dat vooral doen maar wij zullen dan nog de eerste zijn die het op de markt gaan brengen."

Auteur

Miranda Hoogervorst (MirandaWrites10) is specialist op het snijvlak tussen mode, tech en duurzaamheid. Is momenteel geobsedeerd door Girls Can Code en 'shrimp-treated bespoke denim'.