Inhoudsopgave
    

Conceptcars als utopie
Rutger  Middendorp
door Rutger Middendorp
leestijd: 7 min

Conceptcars laten je dromen van een wereld vol strakke elektrische bolides. Rutger Middendorp selecteerde de beste uit de nieuwe lichting rijdende utopieën.

Het is dit jaar 500 jaar geleden dat Utopia van Thomas More uitkwam. In het tweede helft van zijn boek wordt het ideale eiland gepresenteerd. More schreef het als commentaar op zijn tijd, niet als politiek model of voorbeeld van hoe hij dacht dat een maatschappij daadwerkelijk georganiseerd zou kunnen worden. Hoewel Aristoteles met Republika het genre tweeduizend jaar ervoor al een kickstart had gegeven, maakte More de utopie verhalend. Sinds Hitler en Stalin is de utopie not done. Of zoals auteur Sarah Crossan het zegt: "Het zou belachelijk zijn om nu een utopische roman te schrijven."

Bij Bright zijn we echter opgewekte zielen en herkennen wij in het fenomeen van de conceptcar een voorzichtige utopie. Automerken verraden ermee dat ze liever alleen elektrische auto's zouden willen maken en dat als het mocht ze je op 28" wielen zouden laten rondstuiteren, alleen omdat dat mooier stond. Wij lopen om de nieuwste lichting conceptcars heen en analyseren de hoop die er achter schuilgaat.

Faraday Future

Tesla is voor veel merken een benchmark geworden. Audi en Porsche beloven ons een echte Tesla-killer in de showroom. Faraday Future probeert het Amerikaanse merk naar de troon te steken met een conceptcar die zo utopisch is, dat de kans groter is dat het een Hot Wheel wordt dan dat hij op de weg zal verschijnen. De belofte die Faraday doet met de Future is dat jongensdromen niet hoeven te lijden onder de elektrificering van het wagenpark. We kunnen onder een straaljagerkap 1000 pk uit de accu trekken als dat moet.

Audi E-Tron Quattro

Audi spiegelt ons met de E-Tron Quattro ook een toekomst met vervoer op accu's voor. Achter de schermen in Ingolstadt lijkt het geloof in waterstof groter, maar met een conceptcar hoef je alleen de tekst op het bordje bij de stand te veranderen om een accu in een brandstofcel te veranderen (zie de H-Tron Quattro). Aan de suggestie dat hier een batterij in zit, hoef je dus niet te veel waarde te hechten. Waar Audi wel heel concreet naar de nabije toekomst wijst is in het interieur. Overal worden oled-schermen gebruikt. Het leuke aan oled is dat je de schermpjes in alle vormen kunt maken. Een driehoekig over de pookknop gebogen scherm? Geen probleem. Audi belooft ons het einde van het analoge oppervlak.

Volkswagen BUDD-e

Volkswagen teert nog altijd op het succes van zijn allereerste Transporter. Het prototypische hippiebusje. De BUDD-e is zeker de derde poging om het succes van dat icoon uit het verleden te gebruiken voor gewin in het heden. Wat ze met de BUDD-e zeggen: "Dieselgate?! Dat zegt ons niks. Kijk, hier is een elektrisch busje." De conceptauto moet met alle slimme apparaten in je huis kunnen praten. De belofte is daarmee dezelfde geworden als die van alle apparaten in je huis die iets automatisch kunnen: meer geautomatiseerd comfort.

United Nude Lo Res Car

United Nude is een schoenkenmerk. Dat laat jaarlijks vele utopieën over de catwalk lopen. Maar dit keer kwam een studiemodel op straat terecht. Meer concept dan auto; de Lo Res Car is gemaakt door een 3D-model van een Lamborghini Countach in zeven stappen van steeds meer vectoren te ontdoen en zo om te zetten tot de meest eenvoudige vorm die nog als auto te herkennen is. Min of meer. De belofte is een auto die meer designer kledingstuk is dan staalerotiek. Vorm boven functie. In tegenstelling tot de andere conceptcars is er bij deze auto natuurlijk niet eens de suggestie dat hij in productie zou kunnen komen.

Toyota Kikai

Ha, gelukkig. Een auto met vier wielen die ook nog eens op de hoeken zitten. Toyota heeft er een handje van om superspectaculaire conceptcars te ontwikkelen en supersaaie productieauto's. Yin en Yang. De Kikai verwijst naar animé, robots en avontuur. Maar de belangrijkste utopische belofte is het zichtbaar maken van techniek. Terwijl televisies, smartphones en computers steeds meer veranderen in zwarte dozen waar je niet in mag of kan kijken, is de Kikai als een Centre Pompidou van de autowereld. Zoveel mogelijk van de techniek is aan de buitenkant zichtbaar.

Rinspeed Etos

Tuner Rinspeed heeft waarschijnlijk niet zoveel met de uitspraak van Sarah Crossan dat utopieën belachelijk zijn. Het bouwde eerder een soort kunststof sigaar als conceptauto, een onderwaterauto en ook met de Etos (door Rinspeed geschreven als ∑tos) nemen ze het niet zo nauw met wat acceptabel is. De basis is een BMW i8. Die wordt er visueel niet knapper op met de ingrepen van Rinspeed, maar de bijbehorende drone is een leuke gedachte. Hij is bedoeld om spectaculaire selfies te kunnen maken, maar ook om boodschappen te halen of te brengen. Hij zou ook vooruit kunnen vliegen om het tolpoortje alvast te betalen. De speelse concepten van Rinspeed gaan stuk voor stuk over optimisme en de Etos is geen uitzondering.

Mercedes Concept Intelligent Aerodynamic Automobile

Mercedes gelooft niet in een toekomst met esthetische typenamen, maar bouwde een auto die bij hogere snelheden van vorm verandert om aerodynamischer te zijn. De velgen transformeren van een holling naar een schijf. De kont van de auto groeit een flink stuk en ook de voorkant wordt met behulp van vinnen van vorm veranderd. Een wat concretere belofte wordt gedaan met de Nvidia Drive-supercomputer in de auto. Traditioneel zijn de capaciteiten van de infotainmentsystemen in auto's nogal beperkt. Mercedes werkt samen met Nvidia om toepassingen die meer rekenvermogen nodig hebben in de auto te brengen. Denk daarbij aan kunstmatige intelligentie en de verwerking van de informatie die via alle sensoren, radars en camera's binnenkomt. Dat belooft wat.

Auteur

Rutger Middendorp (@rutgerm) is sinds 2006 de meest noordelijke blogger van Bright. Hij schrijft graag het verhaal achter het verhaal. Hij doceert conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur en werkt als freelance ideeënman en verhalenmaker. In een eerder leven was hij oprichter van Nieuwe Garde en won hij de Dutch Bloggies met hobbyproject Moois Magazine.