Inhoudsopgave
    

Elektrisch vervoer door doe-het-zelvers
Laurens Lammers
door Laurens Lammers
leestijd: 7 min

Wie een passie heeft voor elektrisch vervoer wacht niet op betaalbare modellen en bouwt er zelf een. Zoals Robbie Fuhren (26) die de eerste elektrische quad heeft gebouwd die legaal de weg op mag in Nederland.

Robbie Fuhren, woonachtig in het Limburgse Stevensweert, wist zes jaar geleden nog helemaal niets van elektrische voertuigen. Tegenwoordig kan hij er van alles over vertellen. Sterker, een voertuig ombouwen naar volledig elektrisch kan hij ook al, in zijn eentje. Zijn grootste project tot nog toe? De ombouw van een uit China afkomstige 250cc benzine quad. Op zijn blog E-streetquad.nl doet Fuhren verslag van het ombouwproject, beginnend op het moment waarop de quad ruim 2,5 jaar geleden in een grote krat bij hem thuis arriveert. Een hoogtepunt is 31 juli 2015, de dag waarop hij het felbegeerde kentekenbewijs in handen krijgt.

Dat laatste maakt zijn omgebouwde quad volgens de Limburger ook uniek. "Voor zover ik weet, ben ik de eerste Nederlander met een elektrische quad die over een kentekenplaat beschikt", zegt Fuhren, in het dagelijks leven werkzaam als reparateur van mobiele telefoons bij Dynafix.

Robbie Fuhren op zijn elektrische quad, de eerste die in ons land legaal de weg op mag. Actieradius: 90 km.
Robbie Fuhren op zijn elektrische quad, de eerste die in ons land legaal de weg op mag. Actieradius: 90 km.

Weinig over van origineel

Van de originele quad met achterwielaandrijving bleef tijdens het ombouwproject overigens maar weinig over. Het hele motorrijtuig werd uit elkaar gehaald en met nieuwe onderdelen, waaronder nieuwe en een betere kwaliteit lagers, bussen en banden, weer in elkaar gezet. "Onderdelen van Chinese quads zijn vaak van slechte kwaliteit doordat ze voor weinig geld aan de lopende band worden gemaakt. Veel onderdelen worden daarom vaak standaard door kopers vervangen", aldus de Limburger.

De inbouw van een elektrische aandrijving bleek echter een grotere uitdaging dan gedacht. Het frame bleek redelijk klein, wat het lastig maakte om alle componenten erin te krijgen. Vooral de 24 in een serie aan elkaar gekoppelde Lifepo4-accu's van 3,2V per accu vormden een probleem. "Het was een hele puzzel om te zien hoe het allemaal zou passen. Uiteindelijk is het toch gelukt en ook bijna zo geworden zoals ik in gedachten had", aldus Fuhren. Als elektromotor koos hij voor een 25 kW motor van LMC, een Brits bedrijf gespecialiseerd in de productie van een apart type elektromotor, de zogenaamde pancake-motor. "Die is heel plat en ook vrij licht. Voor mijn quad was deze motor perfect, aangezien hij precies tussen de twee balken van de achterbrug paste. Het vermogen is bovendien ruim voldoende voor het gewicht van de quad."

Klein beetje hulp

Over onderdelen van elektrische voertuigen leerde Fuhren van alles door te speuren op internet. Kennis deed hij daarbij vooral op door projecten van andere ombouwers te bestuderen. Het hele ombouwwerk deed hij ook grotendeels alleen. Hulp kreeg hij wel bij het lassen en frezen van onderdelen. Zijn zus, werkzaam in de autoschadebranche, nam verder het opnieuw spuiten van het frame voor haar rekening. 

Onderdelen kwamen verder uit allerlei hoeken van de wereld. Fuhren: "Ze komen uit Europa, de Verenigde Staten en China. De accu's zou ik eerst via een Duits bedrijf kopen. Na twee maanden had ik alleen nog steeds geen leverdatum gekregen. Ik heb ze toen toch nog bij een bedrijf hier in Nederland, New Electric geheten, kunnen kopen. Onderdelen kopen kon ik ook op Rebbl, een handige site waarop van alles voor ombouwers te koop is, zoals controllers, laders en laadkabels. Rebbl hielp me daarnaast goed met het beantwoorden van vragen die ik had." 

Sinds Fuhren beschikt over zijn kentekenbewijs maakte hij al verscheidene korte tochtjes op zijn quad. "Het is heerlijk om een paar legale ritjes te kunnen rijden", zegt hij. "De topsnelheid van de quad ligt rond de 90 km/u. Dat is voor mij hard genoeg. Ik ben ook niet van plan om op de snelweg te gaan rijden. Er zijn bovendien wat problemen met de temperatuur van de motor. Die is nog te hoog, waardoor ik nog maar weinig lange afstanden heb kunnen rijden. De actieradius is nu maximaal 90 kilometer. Met een upgrade naar betere accu's hoop ik over een paar jaar toch richting de 200 km te gaan."

De benzinequad moest grotendeels gedemonteerd worden.
De benzinequad moest grotendeels gedemonteerd worden.

Thuis opladen via stopcontact

Opladen doet de Limburger zijn motorrijtuig alleen thuis via het stopcontact. De lader van 1500W heeft volgens Fuhren ongeveer hetzelfde vermogen als een stofzuiger of elektrisch kacheltje. "Binnen drie tot vier uur is de quad helemaal volgeladen. Ik zou ook bij oplaadpunten van elektrische auto's kunnen laden. Daarvoor heb je alleen een aparte adapter voor de laadkabel nodig die ik nu nog niet heb." 

Terugkijkend op het project waren er volgens Fuhren meerdere leuke momenten om nooit te vergeten. "De eerste echte testrit was een mooie ervaring. Ik kreeg niet het volle vermogen en probeerde daardoor wat instellingen in de controller te wijzigen. Tot ik ineens het enorme verschil in vermogen voelde. Op dat moment wist ik eindelijk welk vermogen ik kon verwachten van de quad als ik hem helemaal klaar zou hebben." 

Ombouwen betekende echter ook veel geduld hebben. Het wachten op allerlei onderdelen en het maken van de plastic behuizingen voor de accu's kostte veel tijd. "Die behuizingen moesten precies op maat worden gemaakt en daarna worden verlijmd en gelast. Toen ineens bleek dat alles niet zo heel goed meer paste, heb ik ze weer helemaal uit elkaar moeten trekken en opnieuw in elkaar moeten zetten."

Ook het wachten op de keuring door de RDW en het kentekenbewijs duurde erg lang. Fuhrens geduld raakte daarbij bijna op. "Tijdens de keuring werd de quad overigens onverwacht snel goedgekeurd. Ik had ook alles precies volgens de regels gemaakt en aangesloten. De meeste gebruikte onderdelen, zoals de controller, voldeden aan alle eisen. Sommige metingen werden ook gewoon overgeslagen. Doordat ik plastic in plaats van metalen behuizingen had gebruikt was er ook weinig te meten, aangezien plastic geen stroom geleidt en dus veilig is."

Teller in dashboard geeft spanning en stroomverbruik aan.
Teller in dashboard geeft spanning en stroomverbruik aan.

Beter imago voor quad?

Fuhren schrikt potentiële ombouwers niet graag af, maar een quad ombouwen naar elektrisch is niet goedkoop. De prijs van de quad was 2300 euro, maar het totale ombouwproject kostte veel meer geld. Vooral het frezen van onderdelen uit metalen platen was erg duur. Fohren: "Het oorspronkelijk budget voor de ombouw was 7000 euro. Hier ben ik uiteindelijk een paar duizend euro overheen gegaan. Een quad ombouwen met nieuwe onderdelen zou mogelijk moeten zijn voor 8000 tot 9000 euro, exclusief de aankoopprijs van de quad. En misschien zelfs voor minder."

Volgens de Limburger moet zijn elektrische vierwieler mensen een ander idee gaan geven van het fenomeen quad. "Mensen vinden quads veel herrie maken. Of ze vinden dat er wild op wordt gereden. Dat gaat vaak om achterwielaangedreven sportquads. Een elektrische quad geeft een heel ander beeld. Die laat zien dat het ook anders kan. Al hoeven van mij niet alle quadrijders ineens elektrisch te gaan rijden."

Auto ombouwen

Het ombouwen van een auto wordt mogelijk Fuhrens volgende grote project. "Ik twijfel alleen nog of ik mijn eerste auto, een Nissan 100NX, ga ombouwen of toch voor iets extremers ga. De Subaru Impreza is al heel lang een favoriete auto van mij. Een elektrische versie hiervan maken met zowel voor- als achterwielaandrijving lijkt me een mooie uitdaging. Die moet dan ook net zoveel of zelfs nog meer vermogen krijgen als het origineel met turbomotor."

Maar een volgende quad sluit hij ook niet uit. "Het lijkt me leuk om er eentje te maken die zich na de ombouw kan meten met een sportquad van 700cc, zoals de Yamaha Raptor 700. De ervaringen met mijn eerste omgebouwde quad zullen mij daarbij zeker gaan helpen."

Auteur

Laurens Lammers is freelance journalist en schrijft veel over internettechnologie, internetcultuur en beginnende internetbedrijven.