Inhoudsopgave
    

Apps die kids leren programmeren
Rutger Otto
door Rutger Otto
leestijd: 8 min

Programmeren kun je van jongs af aan laagdrempelig en spelenderwijs leren. Ook gewoon thuis op papa's tablet.

Het leren van programmeren komt neer op het leren van een nieuwe taal. Net als bij gewone talen kun je de basisregels spelenderwijs leren. Wij zetten een aantal iOS- en Android-apps op een rij, voor verschillende leeftijdscategorieën, zodat kinderen ermee aan de slag kunnen. En ouders stiekem ook, natuurlijk.

Groep 1 tot en met 3 (4-6 jaar)

Loopimal

Loopimal laat kinderen een soort videoclip bij muziek maken. Daarin spelen kleurrijke dieren de hoofdrol. Door gekleurde blokjes op een balk te slepen, doen ze een bepaald dansje op de maat. Voor jonge kinderen is dit een speelse manier om acties op volgorde te zetten. Ook leren ze dat zij zelf effect kunnen uitoefenen op wat er in de app gebeurt, doordat ze de input veranderen en verschuiven.
Platform: iOS (2,99 euro)


ScratchJr

ScratchJr laat jonge kinderen in de leeftijd van 5 tot 7 jaar interactieve verhaaltjes en spelletjes maken. Dat doe je door blokjes aan elkaar te koppelen, waarna poppetjes de acties van de blokken uitvoeren. Er zijn verschillende mogelijkheden, zo kun je personages en achtergrond aanpassen en invoeren wat ze moeten doen. Ook de kleuren van karakters zijn nog aan te passen. De app gaat vrij diep, maar met het schuiven van blokken en tikken op personages kom je een heel eind.
Platform: iPad/Android (gratis)


Run Marco

Run Marco is een app waarmee je levels doorloopt met hoofdpersoon Marco. Dat doe je door commando’s op een rij te zetten, zoals 'stap vooruit' en 'ga naar links'. Het poppetje legt vervolgens de vooraf ingestelde route af. Op die manier begeleid je Marco door een reeks aan levels. Zo leren ze spelenderwijs hoe ze hun eigen gameverloop visueel kunnen programmeren.
Platform: iOS / Android (gratis)


​Box Island

Box Island gaat uit van hetzelfde idee als Run Marco. Deze app is een initiatief van Hour of Code en bestaat uit twintig levels. Je loodst in deze game een doos naar het einde van de levels, in een aantrekkelijke 3D-stijl. De speler zet acties op een rij, waarna de doos ze uitvoert. Doe je het goed, dan haal je het. Per level kun je drie sterren halen. Steeds leer je weer iets nieuws, bijvoorbeeld wat knoppen doen en wat voor effect het heeft op de uitvoering.
Platform: iOS (gratis)


Robotfabriek

In de Robotfabriek worden robots gemaakt, getest en verzameld. Kinderen kunnen ze zelf in elkaar zetten en testen. Onderdelen aan robots vastmaken is heel gemakkelijk via sleepbewegingen, waarbij je honderden keuzes hebt. Daarna kunnen de robots getest worden in een omgeving waarbij de zwaartekracht geldt. Het is geen standaard manier van programmeren, maar kinderen krijgen wel een idee van hoe het is om robots te maken en wat er gebeurt als je onderdelen vervangt of toevoegt. Laagdrempelig, maar fraai.
Platform: iOS (3,99 euro)


Groep 4 tot en met 6 (7-9 jaar)

Kodable

Kodable is een game over harige bolletjes die vanuit de ruimte op aarde belanden. In het spel doorloop je tientallen hele simpel uitziende levels, waarin je het poppetje naar het einde brengt door acties achter elkaar te slepen. Daarmee verzamel je muntjes en verdien je sterren, zodat je verder kunt. In het begin geef je alleen de richting aan, daarna komen er ook blokken bij kijken die het spel lastiger maken en meer body geven.
Platform: iOS / Android (gratis)


The Foos

The Foos ziet er simpel en aandoenlijk uit, maar via puzzeltjes wordt kinderen stap voor stap de basics van programmeren aangeleerd. In The Foos sleep je blokjes met verschillende acties op volgorde, waarmee je puzzels oplost. Dat begint natuurlijk simpel, maar al snel worden de patronen en oplossingen ingewikkelder.
Platform: iOS / Android (gratis)


Lightbot

Het idee van Lightbot is simpel: verlicht alle blauwe tegels op het veld. Dat doe je door een robotje commando’s te geven. De game heeft vijftig levels, waarin je sterren kunt verdienen. Door strakker te 'programmeren', wordt de score hoger. Het ziet er tegelijk heel eenvoudig als vrij lastig uit, maar de moeilijkheid wordt goed opgebouwd.
Platform: iOS / Android (2,99/3,18 euro)


Groep 7 en 8 (9+ jaar)

Move the Turtle

Ook in deze app genaamd Move the Turtle geef je met een reeks commando’s aan wat het schildpadje in de app doet. De mogelijkheden zijn wel een stuk uitgebreider dan eerder genoemde apps. Zo moeten spelers niet alleen aangeven welke kant hij op moet, maar ook welke afstand de schildpad moet afleggen en in welke snelheid. Daarnaast komen er meer variabelen bij kijken, en kun je betekenis aan bepaalde letters hangen. Met deze game verzamel je kristalletjes en moet je patronen op het veld maken.
Platform: iOS (3,99 euro)


HopScotch

HopScotch is een app voor de iPad waarmee kinderen complete spelletjes kunnen maken. De app ziet er aantrekkelijk uit met kleurrijke personages en biedt veel opties. Dat is in het begin mogelijk wat overweldigend, maar door veel te oefenen, maak je simpele games. Je laat poppetjes bewegen en acties uitvoeren, maar je kunt er ook andere dingen mee, zoals geanimeerde tekeningen of filmpjes (zoals deze Star Wars-trailer van emoji) maken. Alles werkt met een reeks aan commando’s. Projecten kun je delen met anderen of je kunt spelletjes van andere mensen downloaden en spelen.
Platform: iPad (gratis)


Pocket Code

Nog iets lastiger en uitgebreider is Pocket Code. Met deze app is het mogelijk om spelletjes en filmpjes te maken via een commando-interface met behoorlijk wat instellingen. Het is zelfs mogelijk om de sensoren van je smartphone te gebruiken als input voor games, bijvoorbeeld kantelen om van links naar rechts te gaan. Net als bij Hopscotch kun je projecten delen en downloaden van andere gebruikers.
Platform: Android (gratis)


Tynker

Tynker is een app waarbij je eveneens games en apps kan maken. Tof is dat kinderen de mogelijkheid hebben om zelf hun hoofdpersonages te tekenen. Tynker heeft verschillende tutorials waarbij je onder meer leert hoe animeren werkt en hoe je bepaalde game-types maakt. Mocht je thuis apparaten als Philips Hue of een Sphero hebben, dan is het zelfs mogelijk om daarvoor te programmeren. Creaties zijn via de app te delen en te downloaden. Tof is dat je kunt zien hoe anderen het hebben geprogrammeerd, zodat je ook daarvan kunt leren.
Platform: iOS / Android (gratis)

Auteur

Rutger Otto (@RTGR89) houdt van technologische ontwikkelingen, producten en designs die de wereld veranderen. Is daarnaast gek op films, games, muziek en dan met name Radiohead.