Inhoudsopgave
    

Bright TV backstage: A-lab
Floris Poort
door Floris Poort
leestijd: 7 min

Bright zit sinds deze maand in A-Lab, een voormalig lab van Shell in Amsterdam-Noord dat nu als broedplaats ruimte biedt aan verscheidene bedrijven, disciplines en culturen. Wie zit er zoal in A-Lab en waarom?

De redactie van Bright heeft door de jaren heen op veel plekken in en om Amsterdam gezeten. Begin september was de aftrap van ons nieuwe programma Bright TV op RTL Z en daar hoort natuurlijk een fraai decor bij. In plaats van een anonieme studio kozen we voor opnames op de redactievloer, waar Bright.nl, Bright Ideas en Bright Day ook worden aangestuurd. Daarvoor zochten we een nieuwe, passende ruimte: groot, mooi, veelzijdig en met veel licht. 

Die vonden we in A-Lab, een pand aan de IJ-oever van Amsterdam-Noord, tussen de Tolhuistuin en filmmuseum Eye. In die nieuwe ruimte schrijven we onze artikelen, bedenken we onderwerpen voor ons programma en vinden wekelijks de opnames plaats. Dat is hectisch, maar zorgt er ook voor dat iedereen steeds betrokken blijft bij alles waar de titel Bright op staat. Het houdt de boel fris en lenig en precies dat is de insteek van A-Lab.

Lucas Hendricks (l) en Árpád Gerecsey (r), de bestuurders van de stichting A-Lab Floris Poort
Lucas Hendricks (l) en Árpád Gerecsey (r), de bestuurders van de stichting A-Lab

​De moderne creatief

Het voormalig onderzoekspand van Shell is gekocht door de gemeente Amsterdam en wordt nu door stichting A-Lab gebruikt als broedplaats voor creatieven. "Maar niet op de klassieke manier waarbij je de creatief zoals de schilder of de beeldhouwer een atelier of werkruimte geeft", zegt Árpád Gerecsey. In plaats daarvan zet A-Lab creatieve mensen en bedrijven bij elkaar die ook wat aan elkaar kunnen hebben.

"In een notendop komt het concept van A-Lab neer op 'where creativity and innovation have sex'", vult Lucas Hendricks zijn collega aan. Gerecsey en Hendricks zijn beiden directeur/bestuurder van de stichting A-Lab, maar die titel beschrijft niet wat ze voor de bedrijven in het pand betekenen. Met zelf jaren ervaring in het bedrijfsleven en met het opzetten van startups wijzen ze de bedrijven in A-Lab de juiste richting. 

"We proberen een ecosysteem op te bouwen, waarbij we creatieve en technische bedrijven in een vroeg stadium al met elkaar in contact brengen", aldus Hendricks. "Voordat mensen hier met hun bedrijf binnenkomen willen we ook eerst weten: wat is jullie experiment?" zegt Gerecsey. "We willen heel duidelijk nagaan of die nieuwe bedrijven of personen er wel in geïnteresseerd zijn zich met de rest van het ecosysteem te versterken, om te ontdekken, ontwikkelen maar ook om te falen."

Het kantoor van onze buren Unc Inc. Hans van den Acker in het midden. Floris Poort
Het kantoor van onze buren Unc Inc. Hans van den Acker in het midden.

Kruisbestuiving

Dat beaamt Floris de Langen van Unc Inc. Het bureau stelt zich op als digitale partner van andere bedrijven en maakt alles van sites en apps tot ontwerp en strategie. "Wij zijn ooit ontstaan als groep freelancers die elkaar klussen toespeelde en hielpen met grotere projecten", vertelt De Langen. "Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een bedrijf van 15 man. Maar het kantoor waar we zaten voor we naar A-Lab kwamen voelde geïsoleerd. We zagen alleen onze vrienden en klanten."

En dus verhuisde Unc Inc naar A-Lab. "Niet zozeer om de kantoorruimte zelf, maar juist om de deur van die ruimte open te kunnen zetten", aldus De Langen. Het ontmoeten van andere bedrijven zorgt volgens de Langen voor een kruisbestuiving die nieuwe klanten, ideeën en inzichten oplevert. "Zo kwamen we vorig jaar met The Coffee Virus, de koffietent hier in A-Lab, op het idee van de Coffeecopter." Die drone kan binnen het gebouw met een kopje koffie aan boord zijn weg vinden, dankzij GPS en iBeacons.

Het gebouw en de opzet van A-Lab passen volgens De Langen precies bij de werkwijze van Unc Inc. "Wij combineren projecten voor grote bedrijven met dingen voor non-profits en eigen werk", legt De Langen uit. "Zo hebben we bijvoorbeeld de nieuwe site van creditcard-uitgever ICS gemaakt en geoptimaliseerd. Daar doen we kennis mee op die we weer kunnen toepassen in eigen werk, of projecten voor bedrijven die zulke kennis anders niet zouden kunnen betalen. Zo blijft hier in het gebouw onze kennis scherp door de deur open te houden", zegt De Langen. "Technologie staat nooit stil en dus moet je altijd blijven leren."

Ook in A-Lab: The Coffee Virus, een van de beste koffietenten van Amsterdam. Floris Poort
Ook in A-Lab: The Coffee Virus, een van de beste koffietenten van Amsterdam.

​Elkaar infecteren

"Wij vonden de sfeer hier meteen al heel fijn, en dachten: hier moeten we ons nestelen", zegt Hans van den Akker, ceo van Bizboard. Het front-end-ontwikkelbureau ontwikkelde onder meer zijn eigen Javascript-framework Arva. Daarmee kunnen ze snel apps maken die voor elk soort apparaat zijn geschikt, of het nou desktop is, Android, iOS of meer. "Dat trucje kunnen wij heel snel, waardoor het voor veel bedrijven aantrekkelijk is om met ons te werken", zegt Van Den Akker.

Maar Bizboard kan niet niet alles zelf, en dan is het handig als je bij de buren in A-Lab kan aankloppen. "Soms hebben we nu een augmented-reality-component nodig, en dat kunnen wij niet zelf", zegt Van den Akker. "Dat kunnen we dan wel helemaal uitzoeken, maar als hier dan een partij in A-Lab zit kunnen we dat met hen samen doen. Zo hebben we voor verschillende projecten met partijen hier in het gebouw samengewerkt. Je vindt dan de kennis die je zoekt bij jongens die letterlijk naast je zitten. Daar kan je dan mee sparren, continu kijken hoe het gaat."

Bizboard wil het pand infecteren met zijn manier van front-end-ontwikkeling. "Als ontwikkelaars die hier ook in het pand werken dat leren, kunnen wij ze af en toe ook eens vragen bij te springen", zegt Van den Akker. "De specifieke mensen die wij zoeken zijn moeilijk te vinden, dus willen we het op deze manier gaan proberen. Dan leren zij wat van ons en hebben wij wat aan hen."

Het team van Bizboard. Floris Poort
Het team van Bizboard.

Manhattan aan het IJ

Op die manier is A-Lab een pand waar mensen en bedrijven komen om te blijven groeien. “Het is permanent leren en durven, en dat is iets dat we in Nederland eigenlijk helemaal niet gewend zijn”, zegt Árpád Gerecsey. Wat dat betreft is zelfs de locatie van A-Lab passend. Want waar op de IJ-oever van Amsterdam-Noord nu enkel de A'DAM-toren de lucht in steekt, verrijzen de komende drie jaar twee woontorens en een hoteltoren. Manhattan aan het IJ en Bright zit er samen met A-Lab middenin.

Auteur

Floris Poort (@florispoort) begon twee jaar geleden als stagiair bij Bright. Hij bleef hangen, is vaste blogger bij Bright en is nu eindredacteur van Bright Ideas. Daarnaast is hij werkzaam voor NUtech. Houdt van alles met een batterij er in of stekker er aan.