Inhoudsopgave
    

Tumult op de telecommarkt
Gijs Ettes
door Gijs Ettes
leestijd: 7 min

Onbeperkte bundels, de afschaffing van roamingkosten, BKR-registratie bij nieuwe abonnementen met toestel. De telecommarkt is volop in beweging.

BKR-registratie bij abonnement met toestel

In de beginjaren van de mobiele telefonie werd volop geadverteerd voor abonnementen met toestel. Het was een goedkope manier om aan een nieuwe smartphone te komen. De kosten werden immers uitgesmeerd over een contractperiode van 12 of 24 maanden. Sinds begin dit jaar wordt een telefoonabonnement met ‘gratis’ toestel gezien als abonnement met een smartphone op afbetaling. Een lening dus, die je vanaf 1 mei een registratie bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) oplevert als je een toestel kiest met een waarde van meer dan 250 euro. ‘Geld lenen kost geld’, zo luidt de slogan die sinds kort prijkt onder het aanbod van providers.

We moeten oppassen dat we de nieuwe telefoonkredietregels niet te zwaar laten wegen, betoogt Lars Paymans van OnlySim.nl. “Hoewel sim only populairder wordt door dit soort maatregelen, kan ik me niet voorstellen dat abonnementen volledig verdwijnen.” Hij erkent niettemin de gevolgen die een BKR-registratie kan hebben voor het afsluiten van een hypotheek of andere lening. “In sommige gevallen krijg je al een registratie als je een creditcard aanvraagt, maar dat blijven mensen ook gewoon doen. Op deze manier zijn al 8,5 miljoen Nederlanders bij het BKR geregistreerd.” 

Je hoeft niet in paniek te raken als je net een abonnement met toestel hebt afgesloten en binnenkort een huis wilt kopen. Maar het kan er wel voor zorgen dat het bedrag dat je kan lenen iets lager uitvalt. Bij een sim only-abonnement hoef je je überhaupt geen zorgen te maken over BKR-registratie; daar zit immers geen toestel op afbetaling bij. “De aangescherpte regels maken het veel inzichtelijker hoeveel je nu echt kwijt bent aan een abonnement met toestel. Mensen maken daarom steeds vaker de afweging om een jaartje langer met hun huidige smartphone te doen en voor sim only te gaan”, ziet Paymans.

Weg met roamingkosten

Roaming is al jaren een hot topic op de telecommarkt, maar vanaf 15 juni aanstaande verdwijnen eindelijk de (extra) kosten die je betaalt voor internetten, bellen en sms’en in het buitenland. Je gebruik gaat dan af van je Nederlandse databundel en blijf je binnen Europa, dan is een aparte buitenlandbundel in principe overbodig. Providers mogen geen roamingkosten meer doorberekenen aan klanten, maar moeten de kosten wel onderling afrekenen. Begin februari bereikte de Europese Commissie een akkoord over die tarieven: per GB ligt het bedrag op maximaal 7,75 euro, terwijl per belminuut en sms’en respectievelijk 3,2 en 1 cent mag worden gerekend. De komende jaren zullen de tarieven dalen, tot 2,50 euro per GB in 2022.

Voor consumenten wordt roamen gratis, maar providers zijn wel degelijk geld kwijt aan het gebruik van hun klanten in het buitenland. Voor Vodafone en T-Mobile, die ook buiten Nederland actief zijn, vallen de kosten lager uit dan voor een provider die geen eigen netwerk in het buitenland heeft. KPN was de eerste partij in Nederland die roamingkosten afschafte, maar de in september 2016 geïntroduceerde abonnementen zijn wel 1 tot 5 euro per maand duurder. Op jaarbasis betaal je dus 12 tot 60 euro meer. Daarmee lijkt het erop dat de roamingkosten worden doorberekend aan de klant. Die is in veel gevallen goedkoper uit met een extra (data)bundel voor de keren dat hij op vakantie in het buitenland gaat.

Overstappen steeds gemakkelijker

Steeds meer Nederlandse providers geven je de mogelijkheid om een maandelijks opzegbaar abonnement af te sluiten. Handig voor als je maar voor korte tijd een abonnement nodig hebt of de flexibiliteit wenst om snel over te stappen. Onder meer Tele2, Simyo, Ben en Youfone bieden maandcontracten aan, terwijl de minimale contractduur bij KPN, Vodafone en T-Mobile 12 of 24 maanden bedraagt. Wil je een abonnement met toestel, dan ben je bij de meeste aanbieders gebonden aan een looptijd van 24 maanden. 

“Gebruikers raken steeds meer gewend aan vrijheid en keuze, dus moeten providers hier ook in meegaan”, zegt Paymans. “De maandelijks opzegbare abonnementen van Tele2 gelden overigens alleen bij sim only. Dat kan een mooie kans zijn om klanten na een paar maanden sim only te verleiden om een (duurder) abonnement met smartphone te kiezen. Als Apple in september de nieuwe iPhone uitbrengt, kunnen ze binnen een maand een nieuw abonnement met dat toestel afsluiten.” 

Hoef je geen nieuwe smartphone, dan is een abonnement met een langere looptijd aantrekkelijk dankzij de lagere kosten en interessante extra’s. Providers willen je immers langer aan zich binden. Toch hoef je het voor het prijsverschil niet te doen. Bij de meeste providers betaal je slechts 1 euro meer dan voor hetzelfde abonnement met een looptijd van 24 maanden. 

Alles wordt onbeperkt

De keuze van T-Mobile om weer een abonnement zonder (data)limiet aan te bieden, zorgde onlangs voor veel opschudding. Met het Go Unlimited EU mag je voor 35 euro per maand onbeperkt internetten, bellen en sms’en en maximaal 60 dagen achter elkaar roamen in de EU. Per dag kun je maximaal 5GB aan data verstoken, dus helemaal onbeperkt is het abonnement niet. “Maar onbeperkt mobiel internet was tot de introductie van Go Unlimited zeer prijzig en daardoor niet toegankelijk voor de massa”, laat Tisha van Lammeren van T-Mobile weten.

Concurrenten Vodafone en KPN zijn nog niet in de tegenaanval gegaan. Vodafone kon nog niet reageren. KPN laat in een reactie weten: "Heel veel klanten combineren mobiele en vaste diensten (KPN Compleet), daardoor verdubbelt de databundel en krijgen onze klanten bovendien ook andere extra’s. Deze strategie heeft KPN de afgelopen jaren heel veel nieuwe, maar ook steeds tevredener klanten opgeleverd. Wij gaan door met deze strategie."

Experts, waaronder Paymans, denken dat er uiteindelijk wel een prijzenoorlog komt, aangezien providers elkaar scherp in de gaten houden én volgen. Het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat een prijsvechter met een vergelijkbaar abonnement op de proppen komt. Van Lammeren: “Laten we hopen dat onze stap wordt gevolgd door concurrenten, want uiteindelijk is het de klant die profiteert. Behalve goede prijzen moet je ook een uitstekende netwerkervaring kunnen blijven bieden. Hoewel de 4G-netwerken van Nederland tot de top van de wereld behoren, zien we dat we in ons land nog snel overgaan naar wifi. Het wordt tijd dat we dat doorbreken.”

Nieuwe manier van bellen

Die doorbraak probeert concurrent Tele2 te forceren door nieuwe klanten alleen nog toegang tot 4G te bieden. De provider huurt netwerkcapaciteit in bij T-Mobile om 2G en 3G te ondersteunen, wat onnodig veel geld kost. Geld dat de provider liever steekt in de ontwikkeling van het eigen 4G-netwerk en nieuwe diensten. 

Net als Vodafone en KPN biedt Tele2 sinds kort VoLTE (bellen via 4G) aan. Deze nieuwe manier van bellen zorgt voor betere gesprekskwaliteit en stabielere verbindingen. Voorwaarde is dat niet alleen je provider, maar ook je toestel VoLTE ondersteunen. Daarnaast moeten beide gesprekspartners VoLTE bij dezelfde provider hebben. Ben je in het buitenland, dan kun je er geen gebruik van maken. Je toestel schakelt dan weer over op de traditionele belverbinding via 2G of 3G. 

Er zitten dus nogal wat haken en ogen aan VoLTE, maar de techniek heeft wel de toekomst. Zeker omdat je tijdens het bellen gewoon gebruik kunt maken van 4G om zaken op te zoeken. Bovendien gaat 4G-bellen af niet af van je data- maar van je belbundel. Die is bij vrijwel alle uitgebreide abonnementen - je raadt het al - onbeperkt. 

Auteur

Gijs Ettes is freelance journalist met een focus op tech, innovatie en privacy. Houdt van functionele gadgets, Scandinavisch design en sterke koffie.