Inhoudsopgave
    

Zo verleiden merken je via je smartphone
Arnoud Groot
door Arnoud Groot
leestijd: 7 min

Zegeltjes sparen aan de kassa is passé. Merken gebruiken nu slimmere manieren om je telkens weer naar de winkel of webshop te lokken. Via het hart van elke moderne consument: je smartphone.

In 2009 introduceerde Starbucks zijn nieuwe loyalty app. Vaste klanten konden vanaf dat moment punten sparen voor gratis koffie. Daarvoor moeten ze een op hun telefoonscherm weergegeven barcode langs een scanner naast de kassa te halen. Bij deze 2.0-versie van het aloude  zegeltjes sparen ziet de klant zijn verdiende ‘sterren’ direct op het homescreen van de digitale klantrekening. 

Daar staat ook hoeveel punten hij nog nodig heeft voor een beloning, of voor het bereiken van een nieuwe status (zoals Welcome, Green of Gold). Bij het bereiken van een bepaald puntenaantal ontvangt toont de app een berichtje, bijvoorbeeld dat de gebruiker zijn punten kan verzilveren voor een gratis consumptie. Daarvoor hoeft hij alleen maar de door de app gegenereerde barcode door de barista te laten scannen.  

Korting is koning

De app heeft volgens experts een enorme bijdrage geleverd aan het wereldwijde succes van de koffieketen uit Seattle. En dus volgen vele merken inmiddels het goede voorbeeld. Bijzonder succesvol is de loyalty app van Walmart. Die kreeg drie jaar geleden een zogenaamde Savings Catcher-functie. De Amerikaanse supermarktketen biedt klanten al jaren een ‘laagste prijs garantie’, maar scant voor deze nieuwe service nu ook de verkoopprijzen van alle concurrenten. 

Als de in de winkel gescande producten duurder zijn dan elders goedkoper, krijgen klanten aan de kassa een Walmart eGift Card voor het vastgestelde verschil. Dat bleek een echt schot in de roos: in de vier maanden na introductie van de Savings Catcher maanden groeide het aantal app-gebruikers van 4 naar 24 miljoen. 

Zonder een kortingselement is elk loyaltyprogramma ten dode opgeschreven.  Keiharde korting is voor 62 procent van alle Europese consumenten namelijk nog steeds de belangrijkste motivatie om deel te nemen aan een loyaltyprogramma, stelt Nielsen Global Retail Practice. Inmiddels is korting alleen echter niet meer voldoende om de veeleisende moderne consument vast te houden, waarschuwt Nielsen. Merken die niet in staat zijn ook relevant en verrassend te communiceren op basis van hun kennis van de klant, verliezen uiteindelijk de strijd om hun loyaliteit. 

Dat kwartje is inmiddels ook in Nederland gevallen. Goed voorbeeld is de prijswinnende loyalty app die Amsterdamse mobiele expert MOBGEN maakte voor Shell. Deze prijswinnende Motorist app is de vervanger voor het bekende plastic kaartje waar de meeste klanten nu nog hun loyaltypunten mee sparen. Met de app kunnen klanten eenvoudig en overzichtelijk informatie opvragen over recente aankopen, verzamelde punten én de cadeaus waaraan ze deze punten kunnen verzilveren.  Een simpele klik volstaat daarvoor.

Slimme functies

De app biedt zijn gebruikers echter nog veel meer handige functies. Bijvoorbeeld een GPS-gestuurde vindfunctie voor het dichtstbijzijnde tankstation. Het myGarage-onderdeel maakt terugkoppeling mogelijk vanuit de engine management systemen, zoals bijvoorbeeld de noodzaak voor spoedig onderhoud of vervanging van onderdelen. Gecombineerd met de GPS functie van de telefoon is de app bovendien ook in staat buitengewoon slimme aanbiedingen te doen. Bijvoorbeeld een sms-je met een aanbieding voor een broodje dat de consument al vaker heeft gekocht. En dan ook nog precies op het moment wanneer hij de afslag naar een Shell pompstation oprijdt.

Ander voorlopend Nederlands merk dat al veel experimenteert met deze zogenaamde geo targeting technologie is Hunkemöller bijvoorbeeld. Zo nodigt de lingerieverkoper klanten die langs een van haar winkels lopen bijvoorbeeld uit voor een adviesgesprek met hun persoonlijk styliste. En na een aankoop krijgen klanten bijvoorbeeld een sms’je om te vragen of de recente aankoop goed  bevalt. Daarbij biedt Hunkemöller direct ook de mogelijkheid een ruilafspraak te maken of de succesvolle aankoop via Facebook of andere sociale media te delen.

Single sign on 

Net als andere voorlopers heeft Hunkemöller zijn loyaltyprogramma dan ook al helemaal geïntegreerd met zijn social activiteiten. Sowieso hebben de vaste klanten al de mogelijkheid van een single sign on, zodat ze net zo makkelijk kunnen inloggen via de webshop, social of in de winkel. Bovendien worden ze online ook beloond omdat ze simpelweg de interactie aangaan. Zo krijgen vaste klanten van Hunkemöller niet alleen meer loyaltypuntjes als ze iets kopen, maar ook voor het delen van een bericht op de Facebook-pagina, het schrijven van een productrecensie of bijvoorbeeld het deelnemen aan een questionnaire. 

Dat soort intensieve interactie met klanten was lange tijd buiten bereik voor de producenten. Een bedrijf als AkzoNobel ziet de kopers van zijn tientallen verschillende verfmerken immers niet eens, aangezien die blikken verf in de winkel worden verkocht. Dankzij de nieuwe generatie loyalty apps slagen echter ook steeds meer producenten er in een relatie met hun eindklant aan te gaan. 

Met de nieuwe Vizualizer-app van het Nederlandse chemieconcern kunnen klanten bijvoorbeeld hun huis filmen, in augmented reality ‘inkleuren’ en eventueel delen met hun vrienden. Aan de achterzijde van deze relevante service houdt AkzoNobel nauwkeurig bij hoe gebruikers de app inzetten. Een op de vijf matcht verfkleuren zo bijvoorbeeld met kleuren uit het bestaande interieur. Dat genereert handige haakjes voor verdere communicatie via de website, app of social: een interessante nieuwe vorm van klantenbinding. 

Coalitie-programma’s 

Dat laatste geldt zeker ook voor de samenwerkingsverbanden die met name Amerikaanse bedrijven momenteel met elkaar aangaan. Iedereen kent de ‘coalitie-programma’s’ als Air Miles en Freebees. Maar namen van aan deze programma’s deelnemende merken kun jij noemen. Niet heel veel waarschijnlijk, en dat was ook precies het probleem: de deelnemers hadden eigenlijk meer merkbeleving met het programma zelf dan de merken die ervoor betaalden. 

En dus ontstaan met name in Amerika ontstaan inmiddels nieuwe coalitieprogramma’s, die gewoon onder de eigen naam van betrokken merken worden opgezet.  Essentieel is dat deze merken elkaar op logische wijze aanvullen. Zo kunnen Uber-gebruikers die betalen met een Visa credit card sparen voor gratis kilometers en aanbiedingen van bijvoorbeeld (lunch)restaurants, die via gerichte push berichten extra klandizie kunnen genereren. Kort na bekendmaking van deze mogelijkheid introduceerde Uber-concurrent Lyft een soortgelijk programma met onder meer Starbucks. 

Tompouce

Zo wordt mobiele technologie steeds vaker ingezet om de band met de klant verder aan te halen. Zelfs het oerdegelijke HEMA moest er onlangs aan geloven. Ook de van oorsprong Amsterdamse warenhuisketen introduceerde begin dit jaar een nieuw loyaltyprogramma. Met ‘Meer HEMA’ kunnen vaste klanten  sparen punten sparen voor allerhande voordeeltjes. De gespaarde punten worden direct bijgeschreven in de nieuwe HEMA-app, en moeten daarna worden ingewisseld voor vouchers, die op hun beurt weer recht geven op maandelijks wisselende aanbiedingen. 

Allemaal heel state-of-the-art, maar het echte juweeltje is een echte golden oldie: elke deelnemer kan namelijk op zijn of haar verjaardag geheel gratis een authentieke HEMA tompouce afhalen in de winkel. 

Auteur

Arnoud Groot (@Arnoud_Groot) is als onderzoeksjournalist en copywriter volledig gefocust op informatietechnologie en internet. Voor Bright publiceert hij regelmatig over big data, social media, online marketing, e-commerce en de innovatieve ondernemers die zich op dit speelveld begeven.

Hoe malware een wereldoorlog kan ontketenen
Maarten Reijnders
door Maarten Reijnders
leestijd: 7 min

Juist nu onontdekte software-lekken (zero days) in de schijnwerpers staan vanwege het CIA-lek Vault7, draait de docu Zero Days in ons land. De film over staatsmalware Stuxnet waarschuwt voor de gevaren van 'cyberwarfare'.

De documentaire Zero Days vertelt het verhaal van Stuxnet. Van die malware hoorde de wereld in 2010 voor het eerst, nadat securitybedrijven de computerworm, die gebruikmaakte van verscheidene onbekende softwarelekken (zogeheten zero days), hadden aangetroffen bij verschillende klanten.

Regisseur Alex Gibney, die je waarschijnlijk wel kent van zijn documentaires over Scientology (Going Clear), WikiLeaks (We Steal Secrets) of Steve Jobs (The Man in the Machine), gaat in zijn film op zoek naar de herkomst van dit ingenieuze stukje software.

Hij spreekt daartoe met een groot aantal vertegenwoordigers uit de inlichtingen- en veiligheidswereld. Sommigen komen herkenbaar in beeld, anderen wilden alleen op basis van anonimiteit spreken.

Toppunt van vernuft

Het beeld dat uit Gibney's reconstructie opdoemt is dat Stuxnet (ook wel bekend als Olympic Games) het toppunt van vernuft was. Amerikaanse en Israëlische geheime diensten ontwikkelden de malware om Iran te frustreren in zijn pogingen om een atoommacht te worden. Met succes.

De centrifuges in de Iraanse centrale bij Natanz gingen door Stuxnet veel sneller of juist veel trager draaien, waardoor ze ontploften. Dit alles tot ontzetting van de beheerders in de centrale die op hun schermen niets verdachts konden zien.

Debat over cyber-oorlogsvoering

Met dit spannende verhaal over de operatie om te voorkomen dat Iran zijn eigen kernwapen kon ontwikkelen en de ontdekking van de gebruikte malware door security-bedrijven, houdt de film gelukkig niet op. Gibney grijpt Stuxnet namelijk ook aan om een debat op gang te brengen over elektronische oorlogsvoering.

Hebben de Amerikanen en Israëliërs met de inzet van deze malware niet de doos van Pandora geopend? Zij zijn immers niet de enigen die met hackaanvallen zullen proberen om andere landen te treffen. De mogelijkheden om via malware enorme schade toe te brengen zijn eindeloos. Denk maar aan aanvallen op de watervoorziening of het elektriciteitsnet. In Oekraïne kunnen ze er inmiddels over meepraten.

Terwijl er allerlei internationale verdragen zijn voor bijvoorbeeld de inzet van chemische wapens of de omgang met krijgsgevangenen bestaan er nog geen regels voor de inzet van malware bij conflicten. Na het zien van Zero Days zul je geneigd zijn te zeggen dat het hoog tijd wordt om daar verandering in te brengen.

Wat zijn zero days?

Zero days zijn softwarelekken die de ontdekker ervan niet heeft gedeeld met de softwaremaker. Op het moment dat de ontdekker van het lek besluit om misbruik te maken van het lek, dan heeft de softwareproducent dus nul dagen (zero days) om een reparatieprogramma (patch) uit te brengen om zijn gebruikers te beschermen. Dat maakt zero days tot een groot gevaar: wie kwaad wil, kan met behulp van een zero day een succesvolle gerichte aanval uitvoeren of bijvoorbeeld heel veel mensen besmetten.

Wie zijn er geïnteresseerd in zero days?

Om te beginnen zijn zero days natuurlijk interessant voor criminelen die de onbekende lekken kunnen misbruiken om in te breken bij particulieren, bedrijven of organisaties. Maar ook security-bedrijven hebben belangstelling voor zero days. Zo is er het Zero Day Initiative van TippingPoint, dat security-onderzoekers betaalt voor zero days. Dankzij de informatie over nieuwe, onbekende lekken hoopt TippingPoint zijn klanten zo goed mogelijk te beschermen. Daarnaast zijn ook opsporings- en inlichtingendiensten in sommige landen geïnteresseerd in onbekende lekken. Die stellen hen in staat om ongemerkt in te breken bij verdachten of om te spioneren. Zo bleek uit de eerder deze maand door Wikileaks geopenbaarde CIA-documenten dat de Amerikaanse inlichtingendienst zero days in zijn arsenaal heeft om in te breken bij verschillende diensten en apparaten.

Hoeveel zijn zero days eigenlijk waard?

De handel in zero days is een schimmige markt die zich grotendeels aan het zicht onttrekt. Prijzen hangen af van de aard van het opgespoorde lek en van de koper. Anderhalf jaar geleden publiceerde zero-day-handelaar Zerodium een prijslijst voor onbekende lekken. Voor een aanval die een computer via een lek in Safari of Internet Explorer kan overnemen, telt het bedrijf naar eigen zeggen 50.000 dollar neer. Een vergelijkbare aanval via Chrome levert zelfs 80 mille op.

Het hoogste bedrag loofde Zerodium destijds uit voor een lek waarmee het mogelijk is om de beveiliging van iOS compleet te omzeilen: een half miljoen dollar. Wie met een dergelijk iOS-lek aanklopt bij het Zero Day Initiative houdt er aanmerkelijk minder aan over: 10.000 dollar. Ga ermee naar een overheidsinstantie en je kunt er een kwart miljoen mee binnenharken.

Auteur

Maarten Reijnders (@rohy) was in 1996 mede-oprichter van e-zine SmallZine. Toen het eind 2004 stopte, was SmallZine met ruim dertigduizend abonnees één van de grootste Nederlandstalige e-zines. Van 2000 tot 2006 was Reijnders redacteur bij Webwereld. Nu is hij freelance journalist voor onder meer Bright en Wordt Vervolgd.

Tumult op de telecommarkt
Gijs Ettes
door Gijs Ettes
leestijd: 7 min

Onbeperkte bundels, de afschaffing van roamingkosten, BKR-registratie bij nieuwe abonnementen met toestel. De telecommarkt is volop in beweging.

BKR-registratie bij abonnement met toestel

In de beginjaren van de mobiele telefonie werd volop geadverteerd voor abonnementen met toestel. Het was een goedkope manier om aan een nieuwe smartphone te komen. De kosten werden immers uitgesmeerd over een contractperiode van 12 of 24 maanden. Sinds begin dit jaar wordt een telefoonabonnement met ‘gratis’ toestel gezien als abonnement met een smartphone op afbetaling. Een lening dus, die je vanaf 1 mei een registratie bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) oplevert als je een toestel kiest met een waarde van meer dan 250 euro. ‘Geld lenen kost geld’, zo luidt de slogan die sinds kort prijkt onder het aanbod van providers.

We moeten oppassen dat we de nieuwe telefoonkredietregels niet te zwaar laten wegen, betoogt Lars Paymans van OnlySim.nl. “Hoewel sim only populairder wordt door dit soort maatregelen, kan ik me niet voorstellen dat abonnementen volledig verdwijnen.” Hij erkent niettemin de gevolgen die een BKR-registratie kan hebben voor het afsluiten van een hypotheek of andere lening. “In sommige gevallen krijg je al een registratie als je een creditcard aanvraagt, maar dat blijven mensen ook gewoon doen. Op deze manier zijn al 8,5 miljoen Nederlanders bij het BKR geregistreerd.” 

Je hoeft niet in paniek te raken als je net een abonnement met toestel hebt afgesloten en binnenkort een huis wilt kopen. Maar het kan er wel voor zorgen dat het bedrag dat je kan lenen iets lager uitvalt. Bij een sim only-abonnement hoef je je überhaupt geen zorgen te maken over BKR-registratie; daar zit immers geen toestel op afbetaling bij. “De aangescherpte regels maken het veel inzichtelijker hoeveel je nu echt kwijt bent aan een abonnement met toestel. Mensen maken daarom steeds vaker de afweging om een jaartje langer met hun huidige smartphone te doen en voor sim only te gaan”, ziet Paymans.

Weg met roamingkosten

Roaming is al jaren een hot topic op de telecommarkt, maar vanaf 15 juni aanstaande verdwijnen eindelijk de (extra) kosten die je betaalt voor internetten, bellen en sms’en in het buitenland. Je gebruik gaat dan af van je Nederlandse databundel en blijf je binnen Europa, dan is een aparte buitenlandbundel in principe overbodig. Providers mogen geen roamingkosten meer doorberekenen aan klanten, maar moeten de kosten wel onderling afrekenen. Begin februari bereikte de Europese Commissie een akkoord over die tarieven: per GB ligt het bedrag op maximaal 7,75 euro, terwijl per belminuut en sms’en respectievelijk 3,2 en 1 cent mag worden gerekend. De komende jaren zullen de tarieven dalen, tot 2,50 euro per GB in 2022.

Voor consumenten wordt roamen gratis, maar providers zijn wel degelijk geld kwijt aan het gebruik van hun klanten in het buitenland. Voor Vodafone en T-Mobile, die ook buiten Nederland actief zijn, vallen de kosten lager uit dan voor een provider die geen eigen netwerk in het buitenland heeft. KPN was de eerste partij in Nederland die roamingkosten afschafte, maar de in september 2016 geïntroduceerde abonnementen zijn wel 1 tot 5 euro per maand duurder. Op jaarbasis betaal je dus 12 tot 60 euro meer. Daarmee lijkt het erop dat de roamingkosten worden doorberekend aan de klant. Die is in veel gevallen goedkoper uit met een extra (data)bundel voor de keren dat hij op vakantie in het buitenland gaat.

Overstappen steeds gemakkelijker

Steeds meer Nederlandse providers geven je de mogelijkheid om een maandelijks opzegbaar abonnement af te sluiten. Handig voor als je maar voor korte tijd een abonnement nodig hebt of de flexibiliteit wenst om snel over te stappen. Onder meer Tele2, Simyo, Ben en Youfone bieden maandcontracten aan, terwijl de minimale contractduur bij KPN, Vodafone en T-Mobile 12 of 24 maanden bedraagt. Wil je een abonnement met toestel, dan ben je bij de meeste aanbieders gebonden aan een looptijd van 24 maanden. 

“Gebruikers raken steeds meer gewend aan vrijheid en keuze, dus moeten providers hier ook in meegaan”, zegt Paymans. “De maandelijks opzegbare abonnementen van Tele2 gelden overigens alleen bij sim only. Dat kan een mooie kans zijn om klanten na een paar maanden sim only te verleiden om een (duurder) abonnement met smartphone te kiezen. Als Apple in september de nieuwe iPhone uitbrengt, kunnen ze binnen een maand een nieuw abonnement met dat toestel afsluiten.” 

Hoef je geen nieuwe smartphone, dan is een abonnement met een langere looptijd aantrekkelijk dankzij de lagere kosten en interessante extra’s. Providers willen je immers langer aan zich binden. Toch hoef je het voor het prijsverschil niet te doen. Bij de meeste providers betaal je slechts 1 euro meer dan voor hetzelfde abonnement met een looptijd van 24 maanden. 

Alles wordt onbeperkt

De keuze van T-Mobile om weer een abonnement zonder (data)limiet aan te bieden, zorgde onlangs voor veel opschudding. Met het Go Unlimited EU mag je voor 35 euro per maand onbeperkt internetten, bellen en sms’en en maximaal 60 dagen achter elkaar roamen in de EU. Per dag kun je maximaal 5GB aan data verstoken, dus helemaal onbeperkt is het abonnement niet. “Maar onbeperkt mobiel internet was tot de introductie van Go Unlimited zeer prijzig en daardoor niet toegankelijk voor de massa”, laat Tisha van Lammeren van T-Mobile weten.

Concurrenten Vodafone en KPN zijn nog niet in de tegenaanval gegaan. Vodafone kon nog niet reageren. KPN laat in een reactie weten: "Heel veel klanten combineren mobiele en vaste diensten (KPN Compleet), daardoor verdubbelt de databundel en krijgen onze klanten bovendien ook andere extra’s. Deze strategie heeft KPN de afgelopen jaren heel veel nieuwe, maar ook steeds tevredener klanten opgeleverd. Wij gaan door met deze strategie."

Experts, waaronder Paymans, denken dat er uiteindelijk wel een prijzenoorlog komt, aangezien providers elkaar scherp in de gaten houden én volgen. Het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat een prijsvechter met een vergelijkbaar abonnement op de proppen komt. Van Lammeren: “Laten we hopen dat onze stap wordt gevolgd door concurrenten, want uiteindelijk is het de klant die profiteert. Behalve goede prijzen moet je ook een uitstekende netwerkervaring kunnen blijven bieden. Hoewel de 4G-netwerken van Nederland tot de top van de wereld behoren, zien we dat we in ons land nog snel overgaan naar wifi. Het wordt tijd dat we dat doorbreken.”

Nieuwe manier van bellen

Die doorbraak probeert concurrent Tele2 te forceren door nieuwe klanten alleen nog toegang tot 4G te bieden. De provider huurt netwerkcapaciteit in bij T-Mobile om 2G en 3G te ondersteunen, wat onnodig veel geld kost. Geld dat de provider liever steekt in de ontwikkeling van het eigen 4G-netwerk en nieuwe diensten. 

Net als Vodafone en KPN biedt Tele2 sinds kort VoLTE (bellen via 4G) aan. Deze nieuwe manier van bellen zorgt voor betere gesprekskwaliteit en stabielere verbindingen. Voorwaarde is dat niet alleen je provider, maar ook je toestel VoLTE ondersteunen. Daarnaast moeten beide gesprekspartners VoLTE bij dezelfde provider hebben. Ben je in het buitenland, dan kun je er geen gebruik van maken. Je toestel schakelt dan weer over op de traditionele belverbinding via 2G of 3G. 

Er zitten dus nogal wat haken en ogen aan VoLTE, maar de techniek heeft wel de toekomst. Zeker omdat je tijdens het bellen gewoon gebruik kunt maken van 4G om zaken op te zoeken. Bovendien gaat 4G-bellen af niet af van je data- maar van je belbundel. Die is bij vrijwel alle uitgebreide abonnementen - je raadt het al - onbeperkt. 

Auteur

Gijs Ettes is freelance journalist met een focus op tech, innovatie en privacy. Houdt van functionele gadgets, Scandinavisch design en sterke koffie.

Grand Gear: rode iPhone en Porsche-laptop
Rutger Otto
door Rutger Otto
leestijd: 5 min

In Grand Gear selecteren we maandelijks de mooiste nieuwe spullen voor je. Spullen die je bij het zien van de foto's in je handen wilt voelen.

Tag Heuer met verwisselbaar klokje

Horlogemaker Tag Heuer presenteerde een prijzige Connected Modular 45-smartwatch, samen met Google en Intel gemaakt. De smartwatch werkt met Android 2.0 en heeft een rond 1,39-inch AMOLED-scherm. De behuizing is van gezandstraald titanium. Je kunt 'm voor een vanafprijs van 1600 euro kopen in verschillende kleuren: goud, aluminium, keramiek of bedekt met diamanten. De elektrische module van het horloge kan eruit en vervangen worden door een mechanische klok, mocht je even geen zin hebben in apps om je pols.

iPhone 7 (RED)

Het is geen september, toch kwam Apple met een nieuwe iPhone. Althans, een bekende iPhone in een nieuw jasje. De iPhone 7 (Plus) maakt nu onderdeel uit van de (RED)-collectie van Apple. De rode iPhone met witte voorkant is bij Apple te koop in de uitvoeringen 128GB en 256GB. Omdat de telefoon bij (RED) hoort gaat een deel van het aankoopbedrag naar het goede doel voor onderzoek naar de bestrijding van aids.

Pizza in een minuut

De kleine houtoven Uuni 3 doet er een minuut over om een pizza gaar te bakken. Binnen tien minuten bereikt de oven volgens de makers een warmte van 500 graden Celsius. Dan is je pizza lekker snel klaar. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor andere gerechten, zoals vlees en vis, waaraan je een rokerige smaak wilt geven. De oven kost 299 dollar.

Dior Homme x Sennheiser

Een verrassende combinatie, Dior Homme en Sennheiser. Samen komen de merken met audiopakketten voor thuis en onderweg. Denk aan speakers voor thuis en bluetooth-koptelefoons. Qua reisopties kun je bijvoorbeeld kiezen voor de lederen rugzak of schoudertas met vakken om je koptelefoon (opvouwbaar) in te bewaren. Prijzen en een release zijn nog niet bekend.

Elektrische motor uit 3D-printer

De Lacama is gemaakt door Italian Volt. Dat dit een elektrische motor is, is niet het meest bijzondere. Een groot deel van de tweewieler komt namelijk uit de 3D-printer en is daarom ook te customizen naar eigen smaak. Voor aankoop kunnen klanten kiezen uit verschillende vormen en kleuren. De Lacama heeft verder een touchscreen met GPS en kan gekoppeld worden aan iOS en Android. Op het scherm staat bijvoorbeeld informatie over de accu, huidige locatie en prestaties van de motor. Lacama haalt 180 kilometer per uur en rijdt ongeveer even ver op een volle lading.

Porsche Design BOOK ONE

Porsche heeft een convertible gemaakt waar je niet mee kunt rijden. Deze 2-in-1 is een tablet die je kunt veranderen in een laptop en andersom. Onder de motorkap heeft de Porsche Design BOOK ONE flink wat power. Zo kent de computer een i7-prosessor, 16GB RAM en heeft hij een accu die 14 uur meegaat. Verder is onder meer Thunderbolt, USB-C, USB 3.0 en een microSD-kaartlezer aan boord. Hij is voor 2495 dollar te preorderen.

Auteur

Rutger Otto (@RTGR89) houdt van technologische ontwikkelingen, producten en designs die de wereld veranderen. Is daarnaast gek op films, games, muziek en dan met name Radiohead.