Inhoudsopgave
    

De VR-wereldspeler uit Amsterdam
Floris Poort
door Floris Poort
leestijd: 6 min

Er liggen steeds meer virtualreality-brillen in de winkels en huiskamers, maar waar worden vernieuwende VR-games gemaakt? Gewoon in Amsterdam, door de grootste VR-maker van Europa.

Die maker van virtualreality-games en VR-toepassingen heet Force Field. De Amsterdamse studio bestaat grotendeels uit het voormalige Vanguard Games, dat is opgegaan in Force Field. Maar waar Vanguard nog traditionele games voor het platte scherm maakte, zoals Halo: Spartan Strike, legt Force Field zich helemaal toe op alles waarvoor je een bril op moet zetten.

"We zijn er heilig van overtuigd dat VR de toekomst is, met name voor games", zegt Force Field mede-oprichter Martin de Ronde. "Op een geven moment hebben we de knoop doorgehakt: we gaan niet meer het één of het ander doen, we gaan ons uitsluitend focussen op VR. Als je ergens goed in wil worden dan moet je je specialiseren, daarom hebben we die overstap gemaakt."

Kip-en-eiprobleem

De Ronde weet dat de VR-markt nog pril is, toch kan hij zich nu al volledig toeleggen op de technologie. "Het risico met VR is dat er op dit moment nog niet genoeg brillen verkocht zijn", zegt hij. "We zien wel dat er steeds meer brillen worden verkocht, maar die markt is nog niet te vergelijken met die van de bestaande spelcomputers als de PlayStation 4 of de Xbox One. De tijd van VR gaat zeker komen, het duurt nog eventjes tot het zover is, maar in die tussentijd zijn wij samenwerkingen aangegaan met fabrikanten van VR-brillen. Anders ontstaat er al snel een kip-en-eiprobleem: als er niet genoeg content is, worden er geen brillen gekocht, maar als er niet genoeg brillen worden verkocht, worden er ook geen spellen voor ontwikkeld. Juist omdat fabrikanten die content nodig hebben gaan ze investeren, hebben ze een aantal ontwikkelaars uitgekozen en daar zijn wij er één van."

Force Field kwam dankzij een gelukkige samenloop van omstandigheden in contact met Facebook-bedrijf Oculus, dat dit jaar zijn VR-bril Rift op de markt bracht. Nu ontwikkelt het Amsterdamse bedrijf toepassingen voor Oculus, en dat is handig volgens De Ronde. "Het voordeel van het samenwerken met dat soort hardware-partijen is dat je een budget krijgt om te gaan ontwikkelen voor die platformen terwijl de markt nog in ontwikkeling is", zegt hij. "In plaats van dat je zelf voorzichtig gaat investeren, omdat de markt niet groot genoeg is, geeft Oculus je een veel groter budget om echt iets moois te gaan maken, iets dat laat zien wat hun brillen kunnen doen en hoe ontzettend cool virtual reality is."

Bright TV ging op bezoek bij Force Field

Toch richt Force Field zijn pijlen niet op één partij. "We zijn met iedereen in gesprek", aldus De Ronde. "We hebben nu een exclusief project met Oculus, maar dat betekent niet dat we alleen voor Oculus werken. Zo zijn we bijvoorbeeld met HTC en Sony in gesprek, we zijn zelfs al aan het ontwikkelen voor bepaalde nieuwe hardware die aan het uitkomen is."

Veel dingen werken gewoon niet in VR

Bovendien wil De Ronde met Force Field nog eerst veel leren en experimenteren. "Er zijn onwijs veel verschillen tussen de standaard games voor platte schermen en het ontwikkelen van VR-games", zegt hij. "Gek genoeg zijn er ook wel weer veel overeenkomsten met het ontwikkelen van traditionele games. Je betreedt die markt met het idee dat iets dat we al kennen nog een keer maken voor VR, dan kom je allemaal dingen tegen die in VR gewoon niet werken. Een simpel voorbeeld: In een normale game bestuur je het mannetje met je joypad, maar waar gaat het mannetje heen als je je hoofd in VR naar rechts draait? Gaat het mannetje naar rechts of blijft hij rechtdoor lopen? Simpele dingen waar je normaal helemaal niet over nadenkt, kunnen voor problemen in VR zorgen waar je weer oplossingen voor moet gaan bedenken."

"Voor het verhaal is VR ook lastig", gaat De Ronde door. "Bij een plat 2D-scherm weet je altijd waar de aandacht van de kijker is, maar als je in de virtuele wereld tijdens een belangrijke explosie net even naar rechts aan het kijken bent, kun je een belangrijk deel van het verhaal missen." Op het gebied van VR ben je volgens De Ronde dan ook nooit uitgeleerd. "Het mooie aan VR is dat het niet alleen bestaande genres zijn die je kan overzetten, zoals bijvoorbeeld films, tv of games. Maar je ontwikkelt en ontdekt gaandeweg ook nieuwe genres, waar ook weer allemaal nieuwe elementen naar voren komen, waarvoor je dingen moet leren, moet afleren en ontdekkingen doet."

Mysterieus doen over mixed reality

Force Field wil niet veel kwijt over de game die het voor Oculus ontwikkelt, los van dat het een schietspel wordt, en één van de grotere Rift-exclusives. Maar het bedrijf kijkt ook al naar andere technologieën, zoals augmented reality. "In principe is het eigenlijk allemaal virtual reality, omdat wat je ziet niet echt bestaat", legt De Ronde uit. "Maar als je het heel simpel wilt zeggen heb je ofwel een bril die je totaal afsluit van de buitenwereld en dan heet het virtual reality, of je hebt een bril op waardoor je de wereld nog kan zien en waarbij objecten worden toegevoegd. En dan heet het mixed reality of augmented reality."

Wanneer we doorvragen blijft De Ronde mysterieus: "Het enige wat ik daarover kan zeggen is dat er verschillende technologieën zijn waar we mee bezig zijn. Je hebt Microsofts Hololens, je hebt Magic Leap, Cast AR; er zijn verschillende partijen die daar mee bezig zijn. Ik kan zeggen dat wij met holographic development bezig zijn op één van die apparaten."

Waar de Microsoft Hololens en de bril van CastAR al getoond en getest zijn, is Magic Leap nog steeds mysterieus. Het bedrijf kreeg al gigantische investeringen van onder meer internetwinkel Alibaba en Google, maar hoe het apparaat precies werkt weten we nog steeds niet. En ook al liep De Ronde tijdens ons interview met een waterflesje van Magic Leap rond, waar Force Field aan werkt blijft vooralsnog een geheim.

Oudere doelgroep bereiken

Ondertussen denkt De Ronde dat VR in 2018 doorbreekt voor het normale publiek. "VR en AR zijn natuurlijk al bekend bij gamers, vooral bij een oudere doelgroep is lastig te bereiken. Het zal voornamelijk neerkomen op het gebruikersgemak. Hoe minder knoppen, draden en gedoe met opzetten hoe makkelijker het zal zijn om ook die oudere doelgroep binnen boord te krijgen."

"Wat we wel weten is dat er veel mogelijkheden zijn om content te maken voor dat soort groepen. Zo zie ik mijn moeder bij wijze van spreken een toeristische VR-applicatie gebruiken. Er zijn onwijs veel mogelijkheden om voor verschillende doelgroepen iets met VR te doen."

Auteur

Floris Poort (@florispoort) begon twee jaar geleden als stagiair bij Bright. Hij bleef hangen en is inmiddels redacteur. Blogt vrijwel dagelijks op Bright.nl en bij Nu.nl. Houdt van alles met een batterij erin of stekker eraan.