Inhoudsopgave
    

Tech voor jonge meiden
Jan Meijroos
door Jan Meijroos
leestijd: 8 min

Veel jonge meiden hebben nog steeds het idee dat technologie niks voor hen is. Onzin volgens tech-ondernemer Janneke Niessen. "Vraag ze of ze bij Instagram willen werken en ze zeggen allemaal ja."

Janneke Niessen is het levende bewijs dat vrouwen en technologie prima samengaan. Niessen is technologie-ondernemer en op dit moment mede-oprichter en Chief Innovation Officer bij Improve Digital. Daarnaast is ze actief als investeerder, bestuurslid, mentor voor start-ups en is ze mede-initiatiefnemer van Inspiring Fifty. Dat laatste is een pan-Europees platform dat vrouwelijke rolmodellen met leidinggevende functies in de technologiesector bij elkaar laat komen om zo meer bewustzijn te genereren en als inspiratie te dienen voor andere vrouwen.

"Mijn zakenpartner Joelle Frijters en ik zijn beide technologieondernemers, maar we merkten dat er daar veel te weinig van zijn. Daarnaast is er een bepaald stereotype beeld van de technologie-ondernemer waaraan wij niet voldoen."

En dat beeld is?

"Een blanke man, liefst in een hoodie."

Is dat niet wat overdreven gesteld?

"Nee. Als mensen bij ons binnenkomen zijn ze veelal verbaasd dat Improve Digital door twee vrouwen gerund wordt. De cijfers liegen er ook niet om. Er wordt veel minder in vrouwelijke tech-ondernemers geïnvesteerd dan in mannelijke. Blijkbaar heerst er een bepaald vooroordeel dat technologie alleen door mannen gesnapt wordt, wat natuurlijk volledig achterhaald is. Het draait allemaal om perceptie. Dus was het mijn taak om dat beeld te veranderen."

Zo is ook het kinderboek Project Prep geschreven door Niki Smit ontstaan?

"Ja. Met Inspiring Fifty hebben we verschillende vrouwelijke rolmodellen verzameld die bepalend zijn in de technologiewereld. Maar deze rolmodellen zeggen jonge meiden weinig. Dat gat is te groot, die rolmodellen staan te ver van hen af. Met een kinderboek kunnen we jonge meiden op een leuke, speelse en spannende wijze interesseren voor technologie zonder het meteen in your face te maken."

Waarom denk je dat meiden niet of te weinig geïnteresseerd zijn in technologie?

"Ze weten niet goed waar ze nee tegen zeggen. Ze denken dat technologie saai is. Dat het alleen voor jongens is. Dus als je vraagt of ze iets met technologie willen gaan doen, reageren ze meestal afwijkend. Vraag ze of ze voor Instagram willen werken, dan zeggen ze bijna allemaal ja. Het is dus maar net hoe je het brengt."

We spraken Janneke Niessen ook in onze rubriek Business Drive in Bright TV

Is dan het onderwerp voor het boek niet juist stigmatiserend? Met mode als uitgangspunt?

"Dat is het enige waar ik wel eens kritiek op krijg. Waarom het om een mode-app moet gaan. Waarom Isabel, de hoofdpersoon, bijvoorbeeld geen scheepswerf begint. Maar daar bereik ik niks mee. Een dergelijk onderwerp staat te ver van hen af. We wilden jonge meiden niet in technologie trekken, maar technologie in de belevingswereld van jonge meiden brengen. Zodat ze op die manier een klik krijgen met het onderwerp. Dat betekent niet dat ieder jong meisje programmeur moet worden, helemaal niet zelfs, maar ik wil wel graag dat ze alle opties openhouden en weten waarvoor ze kiezen én weten wat er te kiezen valt."

In Project Prep maakt Isabel een mode-app en krijgt ze met allerlei ups en downs te maken die horen bij het ondernemen. Ze heeft op een gegeven moment te kort aan geld, haar servers werken niet, ze gaat op vakantie waar ze eigenlijk geen tijd voor heeft, ze wordt aangeklaagd, ze doet interviews op de radio en wordt genomineerd voor een prijs. Het gaat over vriendschap, over tegenslagen, over succes en er is een liefdesverhaallijn. Dat tezamen maakt Project Prep een spannend verhaal met een boodschap, zonder dat die er heel dicht bovenop ligt.

Is Project Prep autobiografisch?

"Mensen die mij goed kennen in zullen zeker bepaalde dingen herkennen, ja. Ik heb mijn eigen ervaringen deels gebruikt."

In het boek krijgt Isabel de tip om haar broertje te raadplegen als het gaat om programmeren, terwijl die de hele dag zit te gamen en dus weinig aan hem heeft. Heb jij zelf veel vooroordelen moeten overwinnen in je carrière?

"Zeker. Toen ik zwanger raakte, vroegen mensen zich af wat dat voor impact zou hebben op mijn werk. Ik vind dat een hele rare vraag. Mannen krijgen die vragen nooit als ze vader worden. Ik werk nog gewoon full-time en kan dat prima combineren met mijn gezin. Maar ik wil daar niet te veel over klagen. Er is gewoon een verkeerde beeldvorming en die zijn we langzaam aan het ombuigen. Project Prep helpt daarbij."

Waarom is het zo belangrijk dat vrouwen technologie omarmen?

"Alle bedrijven worden straks technologiebedrijven. Media draaien voor een groot deel om technologie, maar ook sales, marketing, product design, projectmanagement, allemaal krijgen die meer en meer met technologie te maken. En nogmaals, dat betekent niet dat iedereen straks programmeur dient te worden. Maar het is wel relevant. Als je straks nog een leuke baan wilt, zal je iets met technologie moeten."

Het is thema diversificatie is actueler dan ooit. Zie je al verandering? En waarom is dat zo belangrijk?

"We zien nu al dat er tekorten aan de juiste mensen met de juiste skills zijn, dus we kunnen het ons simpelweg niet veroorloven om de helft van een bevolkingsgroep niet mee te nemen hierin. Daarnaast is het belangrijk omdat je producten er beter door worden. Consumenten zijn namelijk ook divers. Alleen vrouwen in een bedrijf werkt ook niet, maar ik geloof wel in een goede mix. Bedrijven roepen nu nog te veel, maar ze moeten wel echt iets doen. De welwillendheid lijkt er wel te zijn, nu nog de uitvoering."

Met Project Prep wil je dus eigenlijk al op vroege leeftijd bij kinderen een ander soort denken doorvoeren?

"Ja. Ook op scholen heersen nog veel vooroordelen. Meiden kiezen veel minder vaak bètavakken. Vakken die juist steeds meer van pas komen, ook in moderne creatieve vakken. Het begint bij de basis. Leraren, maar ook ouders, kunnen daar ook een steentje aan bijdragen. Blijf niet roepen dat wiskunde alleen voor jongens is."

Project Prep is een succes gebleken. Er zijn inmiddels meer dan 35 duizend exemplaren verkocht, inclusief tienduizend e-books. Deze week is Project Prep in Zweden gelanceerd. Het voorwoord van het boek is geschreven door Clara Henry, een comédienne, tv-presentatrice, schrijfster en een van de bekendste YouTube-sterren in Zweden. Ook daar is het onderwerp hot. De noodzaak om meer jonge meiden enthousiast te krijgen voor technologie werd vorige week nog door de oprichters van Spotify genoemd in een open brief aan de Zweedse regering.

"Het is fantastisch dat we Project Prep al zo snel in het buitenland kunnen lanceren en Zweden is daar een perfecte markt voor. Ons doel is om zoveel mogelijk jonge meiden te bereiken over de hele wereld dus we kunnen niet wachten tot we ook in andere landen verder kunnen uitrollen."

Nog andere plannen wat betreft Project Prep? Is er al een tweede boek in de maak?

"Ik zou heel graag een film willen maken over dit onderwerp. En dan in het Amerikaans. Dan bereik je pas echt een grote doelgroep. Ik denk ook echt dat het een hele leuke, relevante film oplevert. Dat is mijn droom."

Auteur

Jan Meijroos (@janmeijroos) is een van de meest ervaren game-journalisten van Nederland. Hij schrijft onder meer voor Power Unlimited, Metro en Bright.nl.