Inhoudsopgave
    

Scale-ups: Peerby
Laurens Lammers
door Laurens Lammers
leestijd: 11 min

In een nieuwe reeks belichten we Nederlandse techbedrijven die in korte tijd veel geld ophaalden en succesvol aan de weg timmeren. Start-ups die stappen maken. Scale-ups dus. In deze tweede aflevering aandacht voor Peerby, het deelplatform voor spullen.

Over Peerby, ’s werelds grootste leendienst voor spullen, zijn via Google allerlei statistiekjes en wetenswaardigheden te vinden. Bijvoorbeeld over de snelheid van het platform. Vier jaar geleden, toen de dienst nog maar net bestond, duurde het nog een half uur voordat een oproepje via het platform werd beantwoord. Tegenwoordig leveren oproepjes al binnen vijf minuten een reactie op of zelfs binnen dertig seconden, afhankelijk van het gezochte artikel. De kans dat een bepaald artikel niet wordt gevonden, is klein. Volgens opgave van het platform zelf is de kans dat een oproep geen match oplevert slechts vijftien procent.

Lenen is het nieuwe kopen. Onderzoek wijst verder uit: twee op de drie Nederlanders is positief over de deeleconomie. Een groeiende groep mensen kiest daarom bewust voor het lenen en uitlenen van spullen via de site of app van Peerby. Door als groep te delen, bespaar je immers geld en heb je toegang tot spullen die thuis ontbreken, zoals een simpele ladder, een bakfiets of een oude VHS-videorecorder.

Voor Peerby-gebruiker Rob Weermeier (53) is de leendienst nog niet onmisbaar, maar het scheelt niet veel. “Ik zou ook zonder kunnen” zegt hij. “Ik kijk ook niet voortdurend in mijn mail of er nieuwe oproepjes zijn. Toch blijf ik liever aangemeld, omdat ik daar meer voordelen dan nadelen in zie. Het is bovendien leuk om buren te helpen, bijvoorbeeld wanneer ze een verlengsnoer nodig hebben. Mensen zijn verder vaak aan het klussen, dat merk je aan de oproepjes. Dan zoeken ze een hamer, tang of verfroller. Oproepjes doe ik zelf verder weinig. Ik heb ooit wel een Digitenne-kastje te leen gevraagd omdat mijn eigen kastje stuk was. Via Peerby kreeg ik toen vier kastjes aangeboden. Wat je ook vraagt, je krijgt altijd antwoord. Terugbrengen of ophalen gaat ook allemaal prima. Het gebeurt wel eens dat er niemand thuis is op een afgesproken tijdstip. Maar dat komt zelden voor.”

Brand

De leendienst Peerby telt tegenwoordig in totaal tweehonderdduizend leden die actief zijn in Nederland, een aantal grote Europese steden en inmiddels ook in tien Amerikaanse steden. Volgens Daan Weddepohl (35), samen met Eelke Boezeman (33) oprichter van Peerby, had de dienst echter nooit het licht gezien als een grote brand in 2011 niet zijn huis had verwoest. “Ik heb lang rondgelopen met het plan om mensen peer-to-peer met elkaar te verbinden op basis van hun locatie. De inspiratie voor wat ik daar echt mee wilde, kwam nadat mijn huis was afgebrand”, zegt Weddepohl. “Ik had daardoor geen dak meer boven het hoofd en geen spullen meer. Om weer spullen te krijgen, moest ik een beroep doen op mensen om me heen. Ik ontdekte daarbij dat mensen het heel leuk vinden om elkaar een handje te helpen. Als je hen daarna met elkaar verbindt via internet, dan blijkt dat alles wat je nodig hebt er feitelijk al is. Uiteindelijk leidde dat alles tot het idee voor Peerby.”

Peerby-oprichter Daan Weddepohl

Met een klein team werd in augustus 2012 de kersverse start-up Peerby opgestart. Voor het doorontwikkelen van het bedrijf was vooral deelname aan het acceleratorprogramma van Rockstart belangrijk. “Voor dat programma hebben we ons daarom aangemeld. Vervolgens zijn we als deelnemer geselecteerd uit een groot aantal bedrijven”, zegt Weddepohl. “Via het programma kregen we duizend dagen lang hulp bij het verder ontwikkelen van de start-up en het vinden van investeerders. Rockstart was ook onze eerste kleine investeerder.” Peerby was verder het tweede Nederlandse bedrijf dat deelnam aan TechStars, een grote Amerikaanse accelerator en snelkookpan voor start-ups. “Daardoor kregen we ook een kantoor in Londen. In drie maanden tijd heb ik daar alles geleerd over het succesvol maken van je eigen bedrijf. Daarbij vonden we ook al snel investeerders, waaronder Sanoma, de Postcodeloterij en de Franse investeringsmaatschappij XAnge”, aldus Weddepohl.

In totaal haalde Peerby bij grote en kleine investeerders circa 4,7 miljoen euro aan investeringen en giften op. Geld dat vooral werd gebruikt om de leendienst overeind te houden zonder enige bron van inkomsten. Het eerste verdienmodel van Peerby werd ook pas in 2014 een feit met de introductie van de speciale leenverzekering Peerby Garantie. Door deze leenverzekering af te sluiten kunnen leners en uitleners hun spullen nu verzekeren tegen schade of diefstal. De garantie is optioneel af te sluiten via de Peerby-app en wordt betaald door de lener. Bij elke afgesloten leenverzekering strijkt Peerby een commissie op. Volgens Weddepohl is met deze garantie een mooie manier gevonden om geld te verdienen en op hetzelfde moment waarde voor de gebruiker toe te voegen.

Eerste grote verdienmodel

In september vorig jaar werd ook het eerste grote verdienmodel uitgerold, de huurdienst Peerby Go, inclusief een bezorgservice. Gebruikers van de nieuwe dienst kunnen allerlei spullen huren tegen door Peerby vastgestelde prijzen. Via de dienst hoeven ook geen oproepjes meer te worden gedaan. In plaats daarvan kan er gezocht worden in een catalogus met daarin door Peerby voorgeselecteerde spullen. Omdat de dienst verder geen opslagruimte nodig heeft, zijn de prijzen ook vrij laag, vaak zelfs lager dan die van commerciële verhuurdiensten. Een luchtbed huren kan bijvoorbeeld al voor drie euro per dag, een ladder voor een tientje en een partytent voor vijftien euro. Bij elke transactie ontvangt Peerby een kwart van het verhuurbedrag aan commissie. De rest gaat naar de verhuurder toe. Spullen zijn verder gegarandeerd leverbaar, worden gehaald en gebracht en zijn automatisch verzekerd via de mini-verzekering.

Peerby-app

Volgens Weddepohl was het overigens al vanaf het begin van de dienst mogelijk om spullen te verhuren. “Mijn grote ambitie is dat mensen wereldwijd spullen met elkaar kunnen delen door ze te lenen of te huren. De verhuuroptie was er ook vanaf het begin van onze dienst. We hebben dus nooit gezegd dat dat niet kon. Wat we wel zagen, was dat het verhuren van spullen in de praktijk niet zoveel gebeurde. In de deeleconomie zit verder nog gigantisch veel rek. Er kan nog veel meer worden gedeeld dan nu het geval is. Onze gebruikers zijn nu nog early adopters. In de toekomst zal het huren en verhuren van spullen voor steeds meer mensen een hele gangbare manier worden voor het delen van bezittingen.”

Peerby Go laat intussen zien dat de sinds jaar en dag veelgezochte boormachine geduchte concurrentie krijgt van andere spullen, waaronder statafels, bakfietsen en beamers. Een auto via Peerby Go huren is echter niet mogelijk. “Daar heb je weer andere goede platforms voor die gespecialiseerd zijn in autodelen, zoals SnappCar. Wat SnappCar doet voor auto’s, doen wij zo’n beetje voor de rest”, aldus Weddepohl.

Zeer succesvolle crowdfunding

Zeer succesvol was Peerby verder met zijn eerste grote crowdfundingscampagne die in maart werd afgerond. Dankzij de campagne werd Peerby één van de internetbedrijven van Nederland die in een recordtijd geld ophaalden. In vier dagen tijd zamelde Peerby twee miljoen euro aan investeringen in bij in totaal ruim duizend particuliere investeerders. Volgens Weddepohl was dat ver boven het streefbedrag. “De campagne ging vele malen harder dan we hadden verwacht”, zegt hij. “Ons streefbedrag was gesteld op minimaal drie ton. Het dubbele hiervan hadden we ook heel gaaf gevonden. Toen we dat eenmaal hadden, dachten we: moet je je eens voorstellen als ook een miljoen gaat lukken? Maar twee miljoen nog binnen een week? Dat was ver boven onze verwachtingen.”

Met het geld van de crowdfunders wil Peerby verder groeien in eigen land en daarbuiten. In Nederland zal het geld gebruikt gaan worden om Peerby Go verder uit te rollen. Weddepohl: “Daarmee zijn we nu actief in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. Daar moeten meer steden bijkomen. Ook een aantal Europese uitbreidingen staat op het programma. Verder willen we met het geld onze aanwezigheid in de Verenigde Staten gaan vergroten.”

Niet logisch om te huren

Volgens Weddepohl groeit Peerby Go snel. “Hoeveel mensen al via Peerby Go actief zijn, meten we nu nog niet”, zegt hij. “Wat we wel bijhouden is het aantal orders. Dat groeit maandelijks met twintig tot dertig procent. Het is nu de kunst om de dienst nog groter en toegankelijker te maken.”

Bang dat de leendienst binnenkort wordt opgeheven ten gunste van de huurdienst, hoeven gebruikers volgens Weddepohl verder niet te zijn. Beide Peerby-modellen zullen gewoon naast elkaar blijven bestaan. “Ik zit niet in de business van het toekomst voorspellen. Maar veel spullen zijn niet logisch om te huren, zoals een hamer. Die leen je liever bij de buren. Daar gaan we dus niets aan veranderen. Lenen en huren zijn ook logisch om naast elkaar te hebben. Maar als we zouden zien dat mensen het leenplatform niet meer gebruiken omdat ze liever huren, dan kun je je wel afvragen: moeten we dat platform dan nog in stand houden? Zolang er echter mensen zijn die willen lenen, wil ik me hard voor de leendienst blijven maken”, aldus Weddepohl.

Take it or leave it

Peerby-lid Weermeier zegt enthousiast te zijn over Peerby Go. Zich aanmelden voor de service deed hij ook direct na de lancering van de huurdienst. “Statafels worden veel gevraagd. Daar heb ik er verscheidene van hier staan. Sinds Peerby Go van start is gegaan, loopt de verhuur daarvan behoorlijk goed”, zegt hij. “Het zijn bovendien spullen die niet snel stuk kunnen gaan. Duurdere spullen, zoals een fototoestel, zou ik verder niet snel verhuren, ondanks dat ze automatisch zijn verzekerd. Een statafel kun je bij mij echter al krijgen voor 12,50 euro per dag. Ik heb daarnaast geen problemen met de door Peerby vastgestelde huurprijzen. Het is take it or leave it. Zo is het berekend door Peerby en daar heb je het mee te doen.”

Peerby Go-gebruiker Rob Weermeier

Peerby-gebruiker Rose van der Haven (47) zegt de komende tijd voorlopig nog geen gebruik te maken van de huurdienst. “Ik heb vijfhonderd euro aan Peerby geschonken via de crowdfundingscampagne en heb dus een groot vertrouwen in alles wat Peerby betreft”, zegt ze. “Peerby Go vind ik alleen nog niet goed uitgedacht. Als verhuurder kun je niet zelf opgeven wat je wilt verhuren. Je kunt alleen spullen verhuren die Peerby je voorlegt in verschillende categorieën. Als verhuurder krijg je dan een heel lijstje vragen, zoals: heb je een boormachine? Voor die boormachine rekenen ze vervolgens één vaste prijs. Maar de ene boormachine is de andere niet, dus zou je ook verschillende prijzen moeten hanteren.” De prijs zou daarbij ook onderhandelbaar moeten zijn, vindt Van der Haven. “Een dienst die daar meer vrijheid toe biedt, is bijvoorbeeld de sociale klusdienst Croqqer. Daar bespreken vrager en aanbieder samen de prijs en krijgt de klusdienst een percentage van de afgesproken prijs. Zo kan het dus ook.”

Sommige dingen kunnen volgens Van der Haven zelfs helemaal niet worden verhuurd. Een drumstel bijvoorbeeld. “Dat zou ik graag willen verhuren. Maar in Peerby Go kan dat niet, want een drumstel komt niet voor in de vragenlijst. Daarnaast zou het mooi zijn als je bij Peerby-leden kunt zien wat ze allemaal aanbieden. Dat is nu niet zo. Je kunt dus niet naar spullen zoeken bij mensen in je buurt, wat wel handig zou zijn.”

Privacy belangrijk

Volgens Weddepohl is dat laatste niet mogelijk vanwege de privacy. “Zo’n optie is tamelijk privacygevoelig”, zegt hij. “Daar zijn we dus terughoudend mee. De huurdienst is nu echter versie één van wat het gaat worden. Het wordt steeds beter. De indeling van spullen in categorieën wordt steeds fijnmaziger. Een opsplitsing van dure en minder dure spullen is nu nog niet gemaakt, maar zal er in de toekomst wel steeds meer komen. Onze ervaring is verder dat gebruikers van Peerby Go vrijwel allemaal tevreden zijn. De waardering van huurders en verhuurders schommelt zelfs tussen een negen en een tien. Dat is een hele hoge waardering.”

In grote lijnen zou Peerby de dienst worden zoals Weddepohl deze in 2012 voor ogen had. Hoe je zo’n dienst op poten zet, leerde hij echter pas later door stap voor stap te werken, veel met gebruikers te praten, te experimenteren, te testen en te meten. “Honderden bedrijfjes over de hele wereld hebben hetzelfde geprobeerd als wij, maar kregen vraag en aanbod niet bij elkaar. Een illusie is ook om te denken dat als je een idee hebt en dit klakkeloos uitvoert, zonder te leren van je gebruikers, je meteen succes hebt. Als je alleen op je eigen visie afgaat, ben je meestal gedoemd te falen. In de praktijk komen er altijd veel meer zaken bij kijken dan je denkt.” Volgens Weddepohl is Peerby echter op een bepaalde manier al geslaagd: “We zijn nu al zover in Nederland dat mensen zich veel bewuster zijn over hoe ze consumeren en steeds meer nadenken of ze wel alles moeten bezitten. Als ‘Postbus 51-campagne’ is Peerby dus al een groot succes.

Auteur

Laurens Lammers is freelance journalist en schrijft veel over internettechnologie, internetcultuur en beginnende internetbedrijven.