Inhoudsopgave
    

VR Challenge: 10 genomineerden
Redactie
door Redactie
leestijd: 10 min

Welke nuttige toepassing van virtual reality wordt straks werkelijkheid? In dit extra artikel presenteren de tien genomineerden voor de VR Challenge zich. Jij kunt mede bepalen welk concept wint. Dat idee zal vervolgens echt worden gebouwd.

​Samsung organiseert de VR Challenge met als doel de beste ideeën voor virtual reality-content te verzamelen. Iedereen mocht de afgelopen weken bedachte VR-concepten insturen. De jury, bestaande uit Winston Gerschtanowitz, experts van Samsung en Startup Fest Europe, heeft nu de tien genomineerden gekozen. Die presenteren zich in onderstaande video's. Via Bright.nl/vrchallenge kun je stemmen op een van deze VR-ideeën. Op 26 mei wordt de winnaar bekend. Dat beste concept wordt daadwerkelijk uitgevoerd.

IPPY: Kinderen die een operatie moeten ondergaan kunnen in VR worden voorbereid op hun ziekenhuisbezoek. Door vooraf in VR alvast de operatiekamer te zien, wennen ze alvast aan het idee. Zo wordt het ziekenhuis in het echt een stukje minder eng.

Prepared: Hulpdiensten kunnen zich beter voorbereiden op de harde werkelijkheid door in VR verschillende rampscenario's en situaties te trainen.  

Eye Choose: een VR-game rond duurzaamheid op festivals. Het spel laat zien wat de gevolgen van het handelen van de festivalgangers zijn voor de toekomst van de aarde. 

Back to school: een programma van Yellowbird in samenwerking met het Groningse Martini Brandwondencentrum. Kinderen met brandwonden mogen de kamers gedurende de hersteltijd niet verlaten en liggen daardoor in een isolement. Door 360-graden-camera's te plaatsen in hun kamer en bij hun school kunnen kinderen live met elkaar communiceren.

TouVRistic: Beleef hoe locaties die je als toerist bezoekt er vroeger uitzagen. Ervaar bijvoorbeeld het Colosseum in Rome in zijn hoogtijdagen.

Immersive Care: Met virtual reality kunnen ernstig zieke of oude mensen belevingen ervaren die ze zelf niet meer zouden kunnen meemaken, zoals een reis naar een tropisch eiland.  

Liefde of VRees: VR is te gebruiken om verschillende vormen van angsten weg te nemen, door situaties in virtuele omgevingen na te spelen. "De wereld zou een betere plek zijn zonder angst." 

VRScience: Virtual reality biedt een kans om beta-vakken als biologie, natuurkunde en scheikunde interessanter te maken. Door bijvoorbeeld wetenschappelijke experimenten in VR te kunnen beleven wordt de lesstof aantrekkelijker voor de leerlingen.

Take-out: In VR zouden mensen met pleinvrees hun route op straat kunnen lopen, zodat ze er aan wennen en ze misschien eerder de deur uit durven te gaan.

Safe in Traffic: In virtual reality zijn kinderen voor te bereiden op drukke verkeerssituaties.

Auteur

Bright is vol van vernieuwing. Altijd op zoek naar het vernuft in digitale technologie, design en style. Naar de gamechangers en de eye openers.