Inhoudsopgave
    

Scale-ups: Peecho
Laurens Lammers
door Laurens Lammers
leestijd: 9 min

In onze reeks over Nederlandse startups die succesvol aan de weg timmeren en opschalen dit keer Peecho: de 'printknop van internet'.

Ooit gehoord van Peecho? Waarschijnlijk niet. Naamsbekendheid verwerven is voor het Amsterdamse bedrijf geen doel op zich. Peecho is echter wel de centrale spil in een wereldwijd netwerk van circa 35 professionele printfaciliteiten in Europa en de VS. Dankzij Peecho is de printwereld afgelopen jaren op zijn kop gezet, zoals Uber dat deed met taxidiensten. Hoe?

Door het voor uitgevers mogelijk te maken om via de cloud content te versturen naar grote en gespecialiseerde printbedrijven of drukkers overal ter wereld. Printcloud, zo noemt Peecho zijn slimme technologische vondst die in 2010 werd gelanceerd. Printcloud was Peecho's eerste grote innovatie. Al snel zou daar echter weer een nieuwe innovatie op volgen: een gratis stukje programmacode waarmee uitgevers en andere contenteigenaren hun digitale producten als professioneel geprint product aan het grote publiek konden gaan aanbieden. Simpelweg door de code aan hun site toe te voegen.

Dankzij de introductie van de 'printknop van internet', zoals de oprichters van Peecho, Martijn Groot (43) en Sander Nagtegaal (41), hun programmacode noemden, zou Peecho in een paar jaar tijd één van de snelst groeiende print-on-demand services worden. Van een groot bestand in PDF-formaat tot een simpel GIF-bestand, vrijwel elk bestandstype dat gebruikt wordt voor het maken van digitale content kan tegenwoordig worden geüpload naar het printplatform om vervolgens in gedrukte vorm weer op te duiken als boek, tijdschrift, poster of canvas, gedrukt bij de dichtstbijzijnde printfaciliteit.

Uitgevers en contenteigenaren mogen zelf de prijs van hun product bepalen en ontvangen als winst het verschil tussen de consumentenprijs en de kostprijs. Een marge van de kostprijs gaat naar Peecho zelf. Gebruikers hoeven zich verder nergens zorgen over te maken. Orderproces, betaling, verwerking, productie en aflevering aan de consument: het wordt allemaal automatisch afgehandeld door het printplatform. Door producten in de regio van de klant te drukken, zorgt de dienst bovendien voor een snelle levering en een minimale belasting van het milieu.

Peecho-ceo Martijn Groot
Peecho-ceo Martijn Groot

Explosie van digitale content

Kennis van gepersonaliseerde printproducten en de waarde daarvan deden Groot en Nagtegaal op bij Albumprinter, de voormalige Nederlandse producent van fotoalbums die in 2008 werd uitgeroepen tot het snelst groeiende technologiebedrijf van Nederland. "Zes jaar geleden zagen we een explosie van digitale content. We zagen bovendien hoe massa-print verdween", zegt Groot. "Onze voorspelling was dat er een nieuwe vraag zou ontstaan naar 'print als luxegoed'. Ofwel naar publicaties, foto's, kunst en andere creatieve uitingen die zo speciaal zijn dat mensen ze willen hebben in een ander medium, zoals print." 

Alleen in sommige niches - zoals fotoboeken - konden grote retailers, zoals de HEMA, dit aan het grote publiek aanbieden. Maar het overgrote deel van de soms prachtige digitale content bleef volgens Groot onbenut. "Mensen konden het niet kopen of verkopen. Er was geen goede marktplaats voor. Voor ons was dat het moment om een start-up op te richten en die markt aan te pakken." 

Voor de fanfare uit

Een dotcom-naam met weinig letters was snel gevonden: Peecho.com. Wat de naam betekende wist niemand. Alleen in het populaire crowdsourcing-woordenboek Urban Dictionary bleek een definitie te staan. Groot: "Kort gezegd was een Peecho iemand die hard zijn best doet om cool te zijn. Dat was dus wel grappig in een tijd van social media, waarin iedereen bezig was om buitengewoon leuk te zijn. De pinguïn in ons logo kreeg ook twee zweetdruppels. Deels omdat ie zo hard zijn best doet om cool te zijn en deels om te laten zien dat het runnen van een start-up hard werken is."

Het opzetten en ontwikkelen van een internetbedrijf leerden Groot en Nagtegaal ook zonder het volgen van acceleratorprogramma's. "In 2010 liepen we net voor de fanfare uit - jammer genoeg", zegt Groot hierover. "Een bedrijf als Rockstart was er nog niet. We hebben daarom ook geen speciale trainingen gevolgd en zijn eigenlijk autodidact. Veel van de zaken die we hebben geleerd, leerden we van onze adviseurs, investeerders en andere bekenden uit ons netwerk." Geld van investeerders ontving Peecho twee maal, in 2012 en 2015, in totaal een bedrag van ruim 1,5 miljoen euro. Investeerders waren onder meer het investeringsfonds Peak Capital en Sumis Printmanagement. Het geld werd aanvankelijk gebruikt voor het verbeteren van het platform, de zoektocht naar vermarktbare producten en later voor de uitbreiding van het Peecho-team met jonge marketingspecialisten en growth-hackers.

Twaalf diensten van Amazon

Peecho bleek voor Groot en zijn compagnon echter ook een flinke omschakeling in het dagelijkse werkproces. "We moesten ineens aan de slag met bestanden die nooit bedoeld waren om te printen en willekeurige digitale content die om een of andere reden belangrijk was voor degene die de print wilde aanschaffen", zegt Groot. "Verschillende groottes, bestandstypes en kleurschema's maakten ons leven ineens ingewikkeld. Inmiddels hebben we die problemen opgelost met een systeem dat volledig is gebouwd met behulp van Amazon Web Services, 's werelds grootste clouddienstenplatform, waarvan we tegenwoordig zo'n twaalf verschillende diensten gebruiken."

Volgens Groot wordt de printknop nu al door 7500 websites en apps gebruikt en zijn klanten vooral kleine uitgevers en contenteigenaren, de partijen die eerder nergens terecht konden. "Met Peecho hebben we ervoor gezorgd dat ook kleine self- en indie-publishers nu toegang hebben tot professionele printfaciliteiten. Ze hebben bovendien de mogelijkheid om producten in kleine oplages te drukken. Zo'n tachtig procent van onze orders bestaat nu ook uit één stuk. Naar mijn bescheiden mening zijn we er daardoor aardig in geslaagd om de 'print-kolom' op zijn kop te zetten. Ik las verder dat millennials print in toenemende mate omarmen voor een project, werkstuk of een coole plaat aan de muur. Ik denk dat print als 'luxe goed' momenteel ook nog in de kinderschoenen staat."

WeTransfer van print

Bestellingen via de printknop lopen volgens Groot verder steeds beter. "We zijn inmiddels zo ver dat de alarmbellen gaan rinkelen als er tien minuten geen bestelling is, ook 's nachts. Dan is er met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid iets mis op het platform. In het eerste kwartaal van dit jaar werd de printknop verder ruim twee keer zoveel gebruikt als in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Tegelijkertijd groeide ook de gemiddelde waarde per bestelling. De alarmbellen gaan overigens zelden of nooit af, want het platform is behoorlijk robuust. Tijdens onze eerste investering werd het platform tijdens de due diligence zelfs betiteld als een Rolls Royce. Zelf zien we ons ook graag als de WeTransfer van print. Bij WeTransfer stuur je een digitaal document door naar een ontvanger en blijft het document digitaal. Bij ons upload je iets digitaals en komt het eruit als print. Het lijkt erg op elkaar en in beide gevallen werkt het heel simpel." 

Het aantal printbare producten blijkt verder een stuk groter te zijn dan op de site van de dienst is te zien. Volgens Groot is dat een bewuste keuze. "We laten op de site niet alle producten zien, maar alleen de producten die het meest worden aangeboden. Daarin hebben we een continue gegarandeerd volume, dus altijd een scherpe prijs. In totaal staan er nu zeven productcategorieën op de site. In mijn dashboard zitten zelfs zo'n 120 productgroepen, maar die zijn vaak voor de nichemarkten niet zo interessant." 

Aansluiting op nog meer printfaciliteiten

Eén van de grootste klanten die Peecho wist te interesseren voor de printknop was Issuu, het snelstgroeiende digitale uitgeversplatform ter wereld waarop ontelbare gratis bladen zijn te lezen. Door het partnerschap met Issuu kreeg Peecho toegang tot een enorm aantal PDF-bestanden. Groot: "Issuu is nog steeds belangrijk voor ons, maar we werken nu ook samen met andere grote partners. Tegenwoordig komt de helft van onze omzet uit de VS. En we kijken ook naar uitbreiding van ons netwerk in Azië en Australië. Met het aansluiten van steeds meer partijen breidt ons netwerk zich steeds verder uit. Onze droom van 'aangesloten printfaciliteiten op elk continent' komt ook steeds dichterbij. Al gaat het niet vanzelf. Je hebt namelijk wel enig volume nodig om in een regio van start te kunnen gaan. Daarbij willen we ook de marktconforme prijzen garanderen. En dat lukt niet bij elk product. In een vechtmarkt als canvas bijvoorbeeld is dat erg lastig."

Volgens Groot koos Peecho verder bewust voor een businessmodel waarin de naam van het bedrijf niet belangrijk is. "De reden is dat we geloven in een gedistribueerd model, zoals YouTube. Die site werd vooral groot omdat iedereen de software of video's van YouTube in een eigen site kon bouwen. Datzelfde hebben wij met de printknop willen veroorzaken. Dat betekent dat je je eigen naam naar de achtergrond laat verdwijnen. Tegelijk bieden we onze klanten steeds meer mogelijkheden om de service te 'whitelabelen'. De printknop, checkout en betaalmodule kun je tegenwoordig volledig zelf stylen."

Het aantal klanten kan volgens Groot overigens nog worden uitgebreid met grote bedrijven en organisaties als ABNAmro, Deloitte of ING, die in de dagelijkse praktijk nog veel rapporten op papier uitbrengen. "Veel van die rapporten worden ongelezen in het magazijn opgeslagen. Die kun je daarom beter digitaal uitbrengen met bij elk rapport onze printknop ernaast. Zo valt zeker nog veel papier te besparen. De printkosten per stuk zullen hoger zijn. Maar omdat er veel minder exemplaren besteld worden, gaan de totaalkosten omlaag", aldus Groot.

Met copyrightschendingen had Peecho verder tot nog toe weinig van doen. Van illegale handel in auteursrechtelijk beschermd materiaal via de dienst is vrijwel niets te merken, zegt Groot. "Wanneer onze gebruikers geen eigen content uploaden, en wij bemerken dat, dan stoppen we per direct onze samenwerking. Dat is ook terug te vinden in onze Terms & Conditions. Tot op heden hebben we het echter nog niet meegemaakt. Mensen zijn, zo lijkt het, een stuk eerlijker dan veel belanghebbenden denken. Toen we net van start gingen, hebben we ons hierover behoorlijk druk gemaakt. Angst blijkt een slechte raadgever."

Mooie front-end shop

De Amsterdammer Klaas de Jong (58), in het dagelijks leven werkzaam als redacteur op de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, zette een half jaar geleden op Peecho de wegschop One1000paintings op met daarin reproducties van beroemde meesterwerken. "Peecho bood een Gallery aan waarin je als contenteigenaar een mooie front-end shop kon inrichten. Die winkel kon je ook aan een eigen internetadres koppelen, wat ik ook heb gedaan", zegt De Jong.

Het runnen van een webshop was voor De Jong niet helemaal nieuw. Al eerder exploiteerde hij als mede-eigenaar een soortgelijke site waarop bezoekers kunstkaarten konden versturen. Dankzij Peecho kon hij echter een eigen virtueel museum beginnen op zijn domein One1000paintings.com. "Het idee was om voor deze shop een collectie te maken van duizend belangrijke werken uit de kunstgeschiedenis. Met daaronder schilderijen van Rembrandt, Van Gogh, Vermeer, noem maar op. Prints hiervan zou ik dan als poster, foam board of canvas via Peecho kunnen verkopen."

De commerciële potentie van zijn verzameling leek De Jong ook erg groot. "Vooral toeristen vormen een interessante doelgroep", zegt hij. "Het belangrijkste souvenir dat toeristen vaak meenemen, is een poster of canvas als herinnering aan een Hollandse meester. De hele vakantiereis zit die kartonnen rol of doos natuurlijk flink in de weg. Maar stel nu dat je als toerist online een kwalitatief hoogwaardige poster of canvas kunt bestellen en dat deze op de deurmat ligt te wachten als je thuiskomt van vakantie. Ideaal toch?"

Het vinden van rechtenvrije afbeeldingen van hoge kwaliteit bleek in de praktijk echter niet zo makkelijk als gedacht. "Online is tegenwoordig een oneindige hoeveelheid kunstafbeeldingen te vinden. Steeds meer musea geven ook hun beeldcollecties vrij. Maar het merendeel van de musea heeft zijn beelden nog altijd beveiligd door het hanteren van allerlei rechtenclaims en gebruiksvoorwaarden. Voor het vinden van rechtenvrije en geschikte digitale kunstwerken moet je online dus wel een beetje de weg weten."

Hoge kwaliteit prints

Qua beeldkwaliteit is er volgens De Jong echter weinig reden tot klagen. Posters, dibonds en canvassen die via de printfabrieken uit Peecho's netwerk worden geleverd kunnen qua printkwaliteit de toets der kritiek ruimschoots doorstaan. "Ik heb goed rondgekeken naar wat het meest geschikte platform zou zijn voor mijn collectie. Peecho heeft concurrenten, maar levert in de praktijk de beste prints van foto's en canvassen. De print-button wordt bovendien gebruikt door het Rijksmuseum, waar de lat wat printkwaliteit betreft vrij hoog wordt gelegd. Dat alleen al zegt genoeg." 

Qua verkoop zit One1000paintings volgens De Jong nu op circa één conversie per tweehonderd bezoekers. Vooral via Facebook loopt het verkeer naar de site goed. "Een minpuntje is wel dat kopers niet kunnen kiezen uit verschillende formaten. De winst die Peecho nog kan maken zit ook zeker in de opties die geboden worden, zoals het aantal formaten, papiersoorten en bindwijzen. Peecho laat verder goed zien dat er behoefte blijft aan verzorgd vormgegeven en redactioneel gefilterde content, vastgelegd in een hardcopy product. Vijf jaar geleden werd het boek verwezen naar de eeuwige jachtvelden van de geschiedenis. Maar papier lijkt toch weer op de weg terug. Mensen blijven van dingen houden die tastbaar zijn en echt", aldus De Jong.

Volgens Groot wordt de front-end shop nog altijd aangeboden, maar niet zichtbaar op de site. De optie wordt ook alleen geboden als mensen daar behoefte aan hebben. "In de praktijk blijkt dat slechts een klein deel van onze gebruikers te zijn. De Gallery zorgde ook voor veel ruis in het dashboard van gebruikers. Mensen begrepen veel onderdelen van de shop niet. Als we een simpele oplossing willen bieden voor een groot publiek, dan moeten we keuzes maken. We hebben er nu voor gekozen om de printknop als belangrijkste product aan te bieden en de webshops naar de achtergrond te schuiven."

Eerder in deze serie over scale-ups:

Peerby

3D Hubs

Auteur

Laurens Lammers is freelance journalist en schrijft veel over internettechnologie, internetcultuur en beginnende internetbedrijven.