Inhoudsopgave
    

Zo lossen technologie én wijzelf het fileleed op
Rutger  Middendorp
door Rutger Middendorp
leestijd: 7 min

Rutger Middendorp bezocht een grote autobeurs in Los Angeles en zag de oplossingen voor verkeersproblemen. Van wegen die zijn afgestemd op autonome auto's tot apps waarmee we auto's kunnen delen.

We willen graag allemaal in de stad wonen, zelf bepalen wanneer we van huis gaan en zijn daarom regelmatig met teveel auto's op dezelfde plek. Als gevolg staan we in de file, zit er teveel fijnstof en andere rotzooi in de lucht. Dat weten we al even. Ook dat het er niet vanzelf beter op wordt. Maar hoe kunnen we er iets aan gaan doen? Mensen zijn niet bijzonder sterk in het herkennen van langetermijnpatronen. Zelfs als we ze zien zijn we niet per se bereid er ons gedrag op aan te passen. Wie moet dan het initiatief nemen om ons uit de file te halen en uit de vieze lucht? 

Op Automobility LA kwamen experts uit de meest uiteenlopende hoeken vertellen over hun kijk op de zaak. Opvallend was dat iedereen (inclusief de automakers) het eens is dat er iets moet veranderen. Daardoor zijn er ook allerlei krachten in gang gezet die verandering teweeg kunnen brengen.

Autonoom rijden

De ontwikkeling in autonoom rijdende auto's kan een enorme impact hebben op de problemen die wegverkeer veroorzaken. Dat klinkt misschien niet voor de hand liggend, maar bedenk je het volgende; de meeste mensen denken dat ze goed kunnen rijden en dat ze het leuk vinden. Dat is allebei niet waar, maar het houdt ons wel in onze auto's. Een onderzoeksinstituut in Japan vroeg een aantal automobilisten om op vaste snelheid en met vaste afstand in een rondje achter elkaar aan te rijden. Deze video bewijst dat we daar niet erg goed in zijn.

Kijk eens om je heen als je in de file staat, de meeste mensen hebben weinig lol aan het autorijden op dat moment. Het grootste gedeelte van de tijd is auto rijden dodelijk vervelend. Het is niet voor niets dat veel mensen appen achter het stuur. Sterker nog, als je de vraag andersom stelt; "wat vind je een luxueuze reiservaring" is het antwoord "stressvrij". Zet een robot achter het stuur en je kunt stressvrij van A naar B.

Autonome auto's kunnen gebruikmaken van netwerkkennis. Ze kunnen geen 1 of 2 auto's vooruit kijken, maar de doorloop van al het verkeer in de hele omgeving meenemen in de beslissing voor een route. Een autonome auto zou kunnen onderhandelen met andere auto's in het verkeer over de ideale snelheid en onderlinge afstand

De zelfrijdende auto van Tesla tijdens een test Tesla
De zelfrijdende auto van Tesla tijdens een test

Daar wordt ook op ingespeeld in de infrastructuur. In LA wordt op dit moment miljoenen geïnvesteerd om het autonome auto’s makkelijker te maken. Er komen ongeveer 12 typen straatindelingen waar alle wegen aan moeten voldoen. Die informatie kan daardoor makkelijk gedeeld worden met de automakers, waardoor autonome auto’s van tevoren al weten hoe een straat ingedeeld is en welke baan ze moeten nemen.

Rond 2020 hebben we al meer dan 10 miljoen volledig of deels autonome auto's op de weg. Als die een lans kunnen breken voor de rest van ons wordt de robotauto sneller dan je denkt gemeengoed.

BMW heeft ook een ridesharing-app.
BMW heeft ook een ridesharing-app.

Ride-sharing en carsharing

In LA lijkt één op de 5 auto's wel een Uber- of Lyft-logo achter de voorruit te hebben. Dat zorgt ervoor dat je overal in de stad eigenlijk altijd binnen 5 minuten een auto voor de deur hebt staan die je voor een nette prijs naar je bestemming brengt, zonder de stress van het rijden of parkeren. Voor de chauffeurs is het een mooie manier om flexibel geld te verdienen, voor de rest van de stad betekent het minder geparkeerde auto's op straat. Uiteindelijk levert dat een potentieel milieuvoordeel op: een nieuwe auto maken heeft een flinke milieu impact. Als we onze auto's vaker gaan delen hoeven er minder gebouwd te worden. Ook zul je her en der parkeerstroken kunnen ombouwen tot rijstroken, fietspaden of groen.

Behalve ride-sharing, zijn er ook flink wat car-sharingprogramma's opgepopt. Veel grote automakers hebben iets opgekocht of zijn een programma begonnen. Mercedes heeft Car2Go, BMW heeft ReachNow, in Nederland is Volkswagen importeur Pon eigenaar van Green Wheels. Op Automobility LA werd voorgerekend dat je met Turo gratis een Tesla Model S kunt rijden als je bereid bent hem 7 dagen per maand te verhuren. Wie dat even tot zich door laat dringen, moet zich beseffen dat er heel wat gaat veranderen op het gebied van eigenaarschap van auto's.

Rutgers vlog vanuit LA

Connected cars

In 2020 zal naar verwachting 75 procent van de nieuw verkochte auto’s connected zijn. Een internetverbinding zorgt dat je op meer manieren kunt communiceren met de buitenwereld. Dat je navigatie live informatie heeft over verkeer, evenementen in de buurt en recensies van restaurants. Cd'tjes in de auto zijn ook verleden tijd als je Spotify tot je beschikking hebt in je wagen. Last but not least: je auto kan ook op afstand bestuurbaar zijn. ’s Ochtends kun je de verwarming aanzetten vanaf je smartphone. Andersom kan je auto ook de familie laten weten dat je bijna thuis bent.

Dat zijn grotendeels comfortverhogende features, maar met toegang tot je agenda en file-informatie zou je auto je dus voor je ingestapt bent voor kunnen stellen om iets later te vertrekken om de file te mijden. Of in een nog wat verdergaand scenario zou je een slot kunnen krijgen tijdens de drukste periode van de dag waarin je autonome auto fileloos van A naar B komt.

Meer mogelijkheden om onderweg dankzij mobiel internet leuke of zinnige dingen te doen, zal ook de acceptatie van autonoom rijden verhogen. Wel lekker als je de mailbox al doorgewerkt hebt voordat je op je werk aankomt.

Elektrisch

Een voor de hand liggende verbetering voor de luchtkwaliteit is de komst van meer elektrische auto’s. Tesla kwam na de Model S met de Model X en de betaalbaardere Model 3 komt eraan. Maar ook de andere merken zitten niet stil. Zowel de BMW i3 als de Nissan Leaf kregen meer bereik. De helemaal nieuwe Ampera E zal begin volgend jaar de Model 3 voor zijn als betaalbare elektrische auto met een groot bereik. 

De schatting is dat in 2040 40 procent van de nieuwe auto’s volledig elektrisch of plug-in hybrides zullen zijn. In 2025 zal in veel categorieën de elektrische auto een kostenefficiëntere aanschaf zijn dan tegenhangers met ouderwetse brandstofmotoren.

Vanuit de politiek, markt en technologie zijn er voldoende redenen om de komende 10 jaar ons file- en uitstootprobleem te verkleinen. En wij kunnen met z'n allen een beetje meewerken door early-adopters te zijn.

Auteur

Rutger Middendorp (@rutgerm) is sinds 2006 de meest noordelijke blogger van Bright. Hij schrijft graag het verhaal achter het verhaal. Hij doceert conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur en werkt als freelance ideeënman en verhalenmaker. In een eerder leven was hij oprichter van Nieuwe Garde en won hij de Dutch Bloggies met hobbyproject Moois Magazine.