Inhoudsopgave
    

Stack: Dropbox-rivaal uit Leiden
Tonie van Ringelestijn
door Tonie van Ringelestijn
leestijd: 8 min

Stack is de nieuwe concurrent voor Dropbox en iCloud. Hostingbedrijf TransIP geeft je 1 terabyte gratis opslagruimte in de cloud. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? En waarom doen ze dit? Een interview.

Wie het kantoorpand van TransIP in Leiden binnenstapt zou niet zeggen dat hier het grootste webhostingbedrijf van Nederland zit. Een bedrijf dat bijna 1 miljoen domeinnamen beheert (waarvan 586 duizend .nl-domeinen). Geen moderne inrichting, hippe designmeubelen of open ruimtes met flexplekken. Nee, ouderwets kleine kantoortjes, langs een vrij rommelige gang. Aan de muur: een drieluik met Jobs, Cook en Ballmer als The Good, The Bad & The Ugly, ontworpen door een TransIP-designer. Veel medewerkers dragen dezelfde blauwe bedrijfshoodies, met achterop teksten als 'Geekiness +1', 'Game on' en 'Bring it!' Kortom: we zijn hier onder geeks van het ambitieuze soort.

De bedrijfshoodie van TransIP.
De bedrijfshoodie van TransIP.

"We verplichten niemand die hoodies te dragen, hoor, maar ze zijn populair", zegt marketeer Bernd Hoeksma (hij draagt er zelf ook één). Pontificaal in de gang staat een grote snoeppot. Dat is best symbolisch: TransIP deelt namelijk sinds eind oktober uit aan Nederlandse internetters: 1 terabyte gratis online opslagruimte. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het is echt zo: TransIP’s nieuwe clouddienst Stack biedt gebruikers de eerste duizend gigabyte gratis. Wil je nog meer, dan moet je wel betalen (voor 2 TB een tientje per maand, en elke 10 TB extra kost 50 euro per maand). Ter vergelijk: bij Dropbox is slechts 2 GB gratis, bij iCloud 5 GB en bij Google en Microsoft is 15 GB de gratis limiet.

"De beperkte gratis opslagruimte bij de populaire clouddiensten vormde de belangrijkste reden waarom we Stack zijn begonnen. We dachten: waarom zullen we niet het meteen goed doen?" zegt Hoeksma. "We willen met Stack iets neerzetten dat futureproof is", vult TransIP-ceo Jeroen Hüpscher aan. "Er is niks lulligers dan maar een paar GB weggeven. Met Stack kijken we naar overmorgen. Alles draait straks om je digitale bestaan. Internet helpt je om jezelf te ontwikkelen. Als ZZP'er is zoiets als cloudopslag onmisbaar. En je wilt bovendien een professionele indruk achterlaten. Dezelfde mensen hebben ook een eigen domeinnaam en site nodig."

Hoe kunnen jullie dit veroorloven?

Hüpscher: "Wij zijn de grootste in de Benelux op hostinggebied. We hebben de rekensom gemaakt of het mogelijk was dit aan te bieden. De meeste gebruikers zullen bij lange na niet die volle 1 terabyte gebruiken. Maar belangrijker: wat levert het ons nog meer op? Wat kost landelijke reclame tegenwoordig? Ook heel veel geld. Met Stack krijgen we heel veel positieve aandacht. Je geeft een cadeau weg. Die aandacht is enorm veel waard. En als mensen die Stack gebruiken tevreden zijn, komen uiteindelijk ook bij onze webhostingdiensten uit."

Jeroen Hüpscher (l) en Bernd Hoeksma (r).
Jeroen Hüpscher (l) en Bernd Hoeksma (r).

Als je je aanmeldt voor Stack, kom je op een wachtlijst terecht. Hoeveel gebruikers hebben er inmiddels toegang? En hoe lang moet je wachten?

Hoeksma: "De eerste dagen kregen we al enkele tienduizenden inschrijvingen, en het loopt goed door. We sluiten mensen aan zodra we de capaciteit er voor hebben. Het overgrote deel heeft inmiddels een account gekregen. Het exacte aantal maken we niet bekend, maar als het zo doorgaat, naderen we later dit jaar de honderdduizend gebruikers. We zitten als een gek extra hardware in te schroeven in het datacenter zodat we iedereen aan kunnen sluiten. We willen die wachtrij zo snel mogelijk weggewerkt hebben."

Maar je wilt ook niet te veel mensen toelaten?

Hoeksma: "We willen geen concessies doen aan de performance. We blijven de capaciteit beheren." Hüpscher: "Onze klanten zijn heilig. We willen niets doen om de service te compromitteren. Een gratis Stack-gebruiker wordt ook hetzelfde behandeld als een gewone hostingklant, ook als ze de klantenservice benaderen. Als er bijvoorbeeld een storing is, dan mailen we je meteen, en ook als je Stack-account weer bereikbaar is. Zelfs al is je account maar een kwartiertje down geweest. Dat zie ik de meeste andere clouddiensten niet doen."

Nemen jullie geen financiële risico's met Stack?

Hüpscher: "Nee, dat hebben we uitgerekend. Er is natuurlijk een grens aan hoeveel gratis gebruikers we aankunnen, en we moeten reëel zijn. We zullen nooit iets doen dat de dienstverlening aan de klanten in gevaar brengt."

Een van de voordelen ten opzichte van andere clouddiensten is dat jullie servers in Nederland staan.

Hoeksma: "We horen wel van een deel van de gebruikers dat ze dat prettig vinden. We hebben representatief marktonderzoek laten doen en daaruit blijkt dat tachtig procent van de Nederlanders zijn persoonlijke bestanden het liefst op Nederlandse servers wil opslaan. Bovendien analyseren we je bestanden niet, zoals bijvoorbeeld Google en Apple doen. Dat analyseren vindt volgens het onderzoek zes op de tien Nederlanders onacceptabel bij gratis cloudopslag. We gebruiken verder de industriestandaarden voor wat betreft encryptie. Een onzekere factor blijft natuurlijk de wetgeving in eigen land. Of de Nederlandse wet in de toekomst voor de privacy wel zoveel beter is dan bijvoorbeeld die in de VS." 

Worden jullie uiteindelijk een echte concurrent voor het grote Dropbox?

Hüpscher: "Dropbox heeft een enorme naamsbekendheid, ook in Nederland. Meer dan 60 procent van de Nederlandse internetters zegt Dropbox te kennen. Wij zitten met TransIP en Stack nog maar op 14 procent. Uiteindelijk willen we net zo bekend worden als Dropbox, dus er is nog een lange weg te gaan."

Zijn er eigenlijk plannen om Stack buiten Nederland te lanceren?

Hüpscher: "We hebben na de eerste dag de inschrijving voor Stack beperkt tot Nederlanders. We zouden wel graag meer willen groeien in landen als Engeland of Duitsland, maar dat is voorlopig lastig, omdat we druk zijn de groei in eigen land op te vangen. En we willen het dan net zo goed doen. Een probleem bij verdere groei is het aantrekken van voldoende goed personeel. We zijn in een jaar tijd al gegroeid van 35 naar 70 medewerkers. Dat is al een enorme uitdaging." Hoeksma: "De gemiddelde leeftijd hier is erg laag. De meeste jongens komen net van de hogeschool. Ik ben met 30 jaar een soort bejaarde."

Wat voor soort mensen tonen belangstelling voor Stack?

Hoeksma: "Uit de feedback die we krijgen blijkt dat er veel echte 'techies' onder zitten, dat was te verwachten. Maar ook opvallend veel creatieven, zoals fotografen en designers. Stack is voor hen aantrekkelijk omdat we veel multimedia-bestandsformaten ondersteunen, zoals RAW-foto’s en Photoshop-bestanden. Daar zie je meteen de previews van."

Hebben jullie nog plannen om Stack uit te breiden?

Hoeksma: "We willen nog meerdere nieuwe functies toevoegen. Zo willen we het mogelijk maken om je Stack te draaien op je eigen domeinnaam, zodat mensen als je bestanden deelt jouw domein zien. Verder denken we aan de mogelijkheid om foto-gallery’s te integreren in eigen online portfolio's. Of bijvoorbeeld het automatisch backuppen van alle attachments uit je mailbox."

Nog reacties gekregen van mensen uit de Nederlandse hostingbranche?

Hoeksma: "Ik denk wel dat onze concurrenten zoiets hadden van 'shit, wat is dit nu?'. We zagen aan vragen via Twitter aan de klantenservice dat ook medewerkers van concurrenten zelf Stack-accounts bleken te hebben genomen. Vonden we leuk, natuurlijk."

Auteur

Tonie van Ringelestijn (@tonie) was vanaf 1999 een van de eerste (en meest fanatieke) bloggers in Nederland. Sinds onze start in 2005 doet hij dat ook voor Bright. Hij werkte ook jarenlang voor kranten, persbureaus, tijdschriften, radio en tv. Sinds 1 januari 2014 is Tonie eindredacteur van Bright.nl en sinds 2015 ook van Bright Ideas.