Inhoudsopgave
    

Futurama op de CES
Daniël Verlaan
door Daniël Verlaan
leestijd: 7 min

Daniël was in Las Vegas op de jaarlijkse hoogmis van de tech-industrie: de Consumer Electronics Show. In plaats van de nieuwste gadgets voor consumenten zag hij vooral futuristische prototypes. De CES gaat meer dan ooit over de toekomst.

De Consumer Electronics Show (CES) is de heilige graal van technologiebeurzen. Het is niet alleen de grootste, maar ook de meest prestigieuze beurs. Als je als bedrijf op de CES staat, dan hoor je er pas echt bij. Of zoals de lokale taxichauffeur zei: "For a few days, Las Vegas is the capital of the world."

Er bestaat een groot contrast tussen Las Vegas en de CES. Aan de ene kant heb je een kitscherige stad die zich vormt rondom één lange weg, de Strip. Een stad waarin je constant het gevoel hebt dat je in een bubbel leeft. Zelfs tijdens de CES zijn delen van Las Vegas uitgestorven, wat in combinatie met de rinkelende gokkasten en massieve reclameborden voor een surrealistisch beeld zorgt. 

Van VHS tot 8K

De CES ademt daarentegen leven. De beurs begon in 1967 met 17.500 bezoekers die allemaal als eerste de nieuwste technologische innovaties wilden zien en aanraken. Op de CES zijn iconische producten als de videorecorder (1970), compact disc (1981) en Xbox (2001) gepresenteerd - naast flops zoals de plasma-tv (2001) en Blu Ray-disc (2003).

De afgelopen jaren bestond de CES vooral uit technologische evoluties. Denk aan de OLED-tv, de flexibele OLED-tv, de 4K-tv en vervolgens een reeks smart-tv's met bijvoorbeeld Android, FireFox of webOS als software. Simpel gezegd: de CES stond al enkele jaren volledig in het teken van televisies. Dat was dit jaar ook een beetje het geval, want de grote merken lanceerden hun 4K-televisies met HDR. LG presenteerde zelfs een 8K-televisie. Niet dat je er iets aan hebt in je woonkamer van dertig vierkante meter, maar goed.

Dit jaar is het anders

Toch is de CES dit jaar, met meer dan 170.000 bezoekers, heel anders. Dat merk ik niet alleen door de productlanceringen, maar ook door de gesprekken op de beurs. Bezoekers verwonderen zich enorm over de dingen die ze zien. Het gros van de producten op de CES is dan ook nog niet meteen te koop, er zijn opvallend veel prototypes te zien. De vragen "do you think this will actually work?" en "when is the final product ready?" heb ik nog nooit zo vaak gehoord op een beurs.

De belangrijkste consumentenelektronica is dit jaar gepresenteerd in de Sands Expo, een conventiecentrum in Las Vegas. Op de begane grond mogen kleine bedrijfjes en startups enkele vierkante meters reserveren om hun product aan de wereld te laten zien. Kosten? Zo'n 2500 dollar voor een plekje. Onder andere de Nederlandse wifi-router Keezel staat daar. (Zie ook: ons interview met Keezel.)

Smarthome-chaos

De eerste verdieping bestaat uit alle smart home-producten, waarmee opnieuw duidelijk wordt hoe versnipperd de markt voor slimme apparaten in huis is. Je slimme koffiezetapparaat werkt alleen met een iOS-app, de slimme wasmachine van Samsung kan alleen met andere Samsung-apparaten communiceren en je slimme rookmelder is eigenlijk alleen slim omdat 'ie een sms'je stuurt.

Het zijn niet de innovaties die de monden deden opvallen. De producten temperen eerder het enthousiasme om je hele huis slim te maken, want vooralsnog werken die apparaten lang niet allemaal slim samen.

Dromen over drone-vervoer

De belangrijkste locatie, het officiële conventiecentrum van Las Vegas, richt zich dit jaar op vervoer. De twee belangrijkste producten zijn dan ook drones en auto's. En precies deze twee zorgen ervoor dat de CES voor het eerst in jaren weer futuristisch aanvoelde. We mogen weer dromen van de toekomst.

Dromen doe ik met de autonoom vliegende drone die een mens kan vervoeren. De Ehang 184 uit China heeft vier armen met rotors en vliegt je op een hoogte van 500 meter naar je bestemming. Je hoeft alleen maar het eindpunt in te voeren op het bedieningspaneel en je wordt er automatisch naartoe gebracht. Tijdens de vlucht houdt de Ehang 184 contact met de de luchtverkeersleiding en andere vliegende voertuigen.

De Ehang 184 kost wel een flinke duit: 200 tot 300 duizend dollar, wat neerkomt op een maximale prijs van 275 duizend euro. De drone wordt dit jaar geleverd aan kopers. Je kunt er maximaal 75 kilometer mee vliegen, wat ongeveer gelijk is aan op en neer van Amsterdam naar Utrecht. De maximale snelheid bedraagt 100 kilometer per uur. Nu nog een land dat de Ehang 184 gaat toestaan, want net als met alle innovaties is regelgeving het grootste obstakel.

Faraday Future's conceptauto FFZero in Las Vegas.
Faraday Future's conceptauto FFZero in Las Vegas.

Tesla-rivaal met abonnement

Of neem Faraday Future, de geheimzinnige Tesla-concurrent die de CES-show stal met zijn futuristische conceptauto FFZERO1. Hij rijdt niet, maar ziet er wel heel tof uit. Hoe Faraday Future toch de show steelt? Door een modulaire aandrijf- en accusysteem, waardoor de auto in grootte kan veranderen.

Wat zo bijzonder is aan Faraday Future, is dat het bedrijf waarschijnlijk gaat werken met een abonnementsmodel. Je neemt een abonnement op een basisauto en kan, afhankelijk van je wensen, op verschillende dagen van auto wisselen. De ene dag een sportwagen, de volgende een gezinsauto of SUV. Faraday Future wil deze geruchten niet bevestigen, maar laat wel weten dat een dergelijk abonnementsysteem heel interessant klinkt. 

Toyota's FCV Plus op de CES 2016.
Toyota's FCV Plus op de CES 2016.

Auto wekt energie op

Ook Toyota toont een futuristische conceptauto: de FCV Plus. De auto is slechts 3,80 meter lang en werkt middels waterstofaandrijving. Dat is niet alleen heel erg groen, de auto biedt ook de mogelijkheid om energie op te wekken door waterstof uit de lucht te halen. Tijdens het rijden vult 'ie de waterstoftank dus aan en wekt hij energie op.

Maar wat nog bijzonder is: de FCV Plus kan zelfs thuis of op het werk worden gebruikt als energiebron. Ook als de auto gewoon staat geparkeerd, wordt de waterstoftank gevuld. Als deze vol is, kan de overtollige energie ervoor zorgen dat de lichten in je woonkamer branden. Hoe gaaf is dat?

Van gadgets naar future-tech

De CES veranderde dit jaar van een beurs met de nieuwste gadgets naar een evenement over de technologie die de toekomst gaat bepalen. Want hoe je het ook wendt of keert: het smartphone-tijdperk is voorbij, het tijdperk van 'smart-everything' komt eraan. 

Door de CES sta ik te popelen om het mee te maken. Misschien wel omdat ik denk dat zo'n autonoom vliegende passagiersdrone tijdens de CES dé uitkomst is voor de mega-lange rijen voor een taxi...

Extra: Bright TV vanaf de CES

Bright TV was ook op de CES en toonde enkele hightlights:

Auteur

Daniël Verlaan (@danielverlaan) is techredacteur bij RTL Z en Bright. Houdt van de middeleeuwen en terabytes. Fietst heel snel korte afstanden. En is in het echt (en op Twitter) véél knapper.