Inhoudsopgave
    

Gids voor Google: ‘Je krijgt social power’
Jannes van Roermund
door Jannes van Roermund
leestijd: 7 min

Vergeet Facebook, Instagram of Twitter. Met Google Local Guides zet je een schare volgers ook om in macht. Marketingexpert Ahmad Piraiee focust zich op het sociale platform binnen Google Maps. "Jij verzamelt data en Google beloont je."

Hij maakte pasgeleden een reis door 16 landen, waarbij hij recensies schreef over restaurants en foto’s maakte van hotels, supermarkten en tankstations. Die uploadde hij naar Google Maps. Ahmad Piraiee's portfolio is indrukwekkend: 74 reviews, 25 ratings en 819 foto’s die 35.933 keer zijn bekeken. Hij heeft bijna het felbegeerde 'level 4' gehaald.  

Waarom wil Ahmad (33), die voor multinationals als PwC de sociale media verzorgt, zijn tijd verkwanselen als loopjongen van Google? "Ik heb hiermee straks een soort wapen in handen." 

Wat is de kracht van Google Local Guides?

Ahmad: “Daarvoor moet je een stap terugzetten. Horecabedrijven stellen feedback van klanten op prijs. Vroeger waren hotels en winkels zelf verantwoordelijk voor het verzamelen daarvan. Als jij een negatieve beoordeling achterliet, deden ze daar niets mee, terwijl ze de goede feedback boven de open haard hingen. Eén bedrijf zorgde voor een revolutie: Yelp. Dat is een app die feedback ging verzamelen. Nu kon je, voor het avondje uit, een restaurant uitkiezen op basis van eerlijke reviews. Dat gaf macht. Als mensen slecht eten voorgeschoteld kregen, zeiden ze letterlijk: I’ll Yelp you. Je stapte niet naar de baas, maar schreef een slechte review. 

Wat is er met Yelp gebeurd?

In de VS zijn ze nog steeds groot. Maar er zijn problemen: horeca-eigenaren moeten hun bedrijf zelf registreren en gebruikers moeten de app downloaden. Yelp was daarmee aan het worstelen. Bovendien had het Google nodig om de plekken te registreren en ook de promotie ging via Google. Dat bedrijf hielp Yelp aan zijn bestaansrecht. Google kwam erachter dat het de rol van Yelp kon overnemen, want Android-gebruikershebben standaard Google Maps op hun telefoon en alle restaurants en hotels zijn geregisteerd op Google Maps. Dus begon Google met Local Guides.

Hoe werkt het?

Het is supergemakkelijk. Veel mensen hebben Google Maps toestemming gegeven om hun bewegingen te volgen, vlak na installatie. Je zult weleens een berichtje van Google hebben gehad: 'hey, je bent net bij pizzeria Vapiano geweest, zou je ons informatie kunnen geven?' Je schrijft reviews, voegt foto’s toe en beantwoordt vragen – ook op eigen initiatief. Net als bij Yelp. Google beloont je met punten, afhankelijk van het aantal reacties.  

Waarom zou je daarin kostbare tijd investeren?

Als je veel bereik wilt hebben op social media, kun je kiezen voor conventionele wegen. Dat doet iedereen. Maar social impact is niet alléén te bereiken via Twitter, LinkedIn, Facebook en Instagram. Daarop heb ik allemaal meer dan 3000 volgers, maar ik zocht een plek voor een grotere social reach

Wat voegt het toe voor jou?

Ten eerste kan ik documenteren waar ik ben geweest en wat ik doe. Google houdt dat via navigatie bij. Je kunt alles terugzoeken op de kalender. Als je op een dag klikt, komt de hele route terug, inclusief alle plaatsen. Als jij vraagt: waar was je op 14 november? Dan zeg ik: om kwart over 11 ’s ochtends stond ik op Boedapest Airport. Je hebt een tijdlijn van waar je bent geweest. Die kun je ook delen. En ten tweede kom ik in contact met mensen waarmee ik sowieso al contact wilde hebben. [Hij scrollt door zijn tijdlijn]. Kijk, dit hotel bijvoorbeeld. Zeshonderd mensen hebben mijn review gelezen. Hier, een foto van een tankstation. Ik schreef erbij dat het een prima plek is voor een klein hapje, een kopje koffie, een pauze van een kwartiertje. [Hij staart even naar het scherm]. Weet je wat ook interessant is? Het geeft me social power. Ik kan zeggen: beste hoteleigenaar, ik heb een reputatie op Google. Een goede of slechte review van mij maakt nogal een verschil. 

Aha! Er zit een businessplan achter? 

Nou.... ik heb een mes. Het is niet zo dat ik daarmee iemand ga vermoorden, maar het is wel fijn om het te hebben. Als stok achter de deur. Stel dat je hele slechte service krijgt van een hotel. Als je zo’n reputatie kunt opbouwen op Google en de mogelijkheid hebt om impact te hebben met een review, ben je niet anybody, maar je bent somebody. Mijn recensies staan vaak bovenaan. Google selecteert ze op betrouwbaarheid, zodat er geen incidentele boze reacties bovenaan eindigen. Als jij veel doet, krijg je een hogere reputatie, en dan wordt jouw naam vaak gezien. Daardoor heb je invloed. Ik ben bij level 4. Dan kun je een echte Local Guide voor jouw stad worden, activiteiten organiseren, naar speciale Google-events gaan. Als je bijvoorbeeld een goed doel wil ondersteunen of een project met vrijwilligers wil organiseren, zal Google je daarbij helpen. 

Kost het niet ongelofelijk veel tijd?

Nee, je werkt parallel. Als je hiervoor twee uur gaat zitten, slaat het nergens op. Maar ik doe het terwijl ik andere dingen doe. Ondertussen bouw ik een voorsprong op voordat het groot wordt. Sommige mensen hebben nu duizenden vrienden op Facebook. In 2006 zou dat een wonder zijn geweest, want toen was Facebook net gestart.

Dus jij wil groot worden op het volgende platform en je vertrouwt erop dat Google dat kan worden? 

Ja, goed punt. Kijk naar Vine. Dat gaat nu stoppen. Zelfs als je een groot imperium hebt opgebouwd, heb je nu niks meer. Die miljoenen views zijn ineens waardeloos. Ik wil zijn op de platformen die iets gaan worden. Bovendien is Google niet zomaar een bedrijf. Het is een bigdata-bedrijf. Als jij hen met die data helpt, zal het je belonen.  

Je bouwt kapitaal op. Is Google dan unieker en meer bruikbaar dan Facebook? 

Ja. Op Facebook kun je ook restaurants sterren geven en reviews schrijven. Facebook heeft veel producten diep geïntegreerd, maar die zijn erg commercieel. Je kunt mensen betalen om aanbevelingen te doen voor je pagina, enzo. Het is dus niet gerelateerd tot een persoonlijke connectie. Bovendien probeer ik ietwat niche te zijn – niet té niche, want je ziet wat er met Vine gebeurt, maar Google is duurzaam. 

‘In Nederland wordt het niet snel hip’

Ook Nederland kent een harde kern van toegewijde Local Guides. Bright Ideas sprak met ondernemers Robert Kuunders van E-canvasser en Jeroen Soolsma van J-S.co, beide level-4 gids. 

Waarom zijn jullie begonnen met Local Guides?

Robert: Ik plaatste foto’s op Google Maps en kreeg een uitnodiging om Local Guide te worden. Omdat me dat wel grappig leek, heb ik me daarvoor aangemeld.

Jeroen: Persoonlijk hecht ik hoge waarde aan de meningen van anderen. Wanneer ik iets wil aanschaffen kijk ik eerst naar reviews. Als ik een stad of dorp bezoek waar ik niet bekend ben, pak ik als eerste mijn telefoon. Ik typ dan bijvoorbeeld: “pizzeria + stad” in en kijk wat naar voren komt en wat voor beoordelingen de pizzeria's krijgen. Je ziet vaak dat bedrijven niet veel beoordelingen hebben, die sla ik dan ook sneller over. Maar als het allemaal naar wens is ergens, dan deel ik die mening graag. Bedrijven die goed bezig zijn en hun best doen voor de klant, help ik graag aan een goede beoordeling. Het is normaal om een fooi te geven. Ik geef ze ook nog een goede beoordeling. Op de lange termijn is dat denk ik nog meer waard ook.

Wat levert het op om serieus daarmee bezig te zijn?

Robert: Ik heb vooral plezier in het plaatsen van foto's. Sinds ik een 360-gradencamera heb, probeer ik vooral daarmee leuke bijdragen te leveren. Verder gebruik ik het in de trainingen die ik geef over zoekmachines en data.

Jeroen: Het is ook voor mij puur plezier en, zoals gezegd, ik geef bedrijven die het in mijn ogen goed doen, graag een stukje erkenning.

Wat was het leukste om mee te maken?

Robert: De eerste keer dat ik de statistieken kreeg over hoe mijn foto's zijn bekeken. Mijn 36 foto's zijn in totaal 185.000 keer bekeken. Daar verbaas ik me nog steeds over. Verder ben ik nog niet bezig geweest met het forum of bijeenkomsten waar je naartoe kunt als je hoog scoort.

Jeroen: Ik sluit me bij Robert aan. Ik vind het leuk om te zien dat foto's die ik heb gemaakt van een bordje met eten meer dan 40.000 keer zijn bekeken.

Robert, jij werkt in de ICT-branche. Heb je een specifiek doel of misschien een droom?

Ik wil graag meer weten van de methodiek achter Local Guides. Dat gaat over technisch inzicht en omgang met data. Het is misschien niet hoog gegrepen, als een droom, maar het is meer nieuwsgierigheid over hoe het werkt.

Hoe gaat Google Guides zich evolueren in ons land?

Jeroen: Ik denk wel dat het platform groot gaat worden, al denk ik wel dat mensen meer gemotiveerd moeten worden.

Robert: Zoals alles van Google is ook Local Guides opgezet naar Amerikaans model. Ik verwacht dat het in Nederland niet zo'n vaart zal lopen wat betreft 'hip' zijn. Het is vooral leuk om te zien waar Google mee bezig is om hun data actueel en up to date te houden.

Google zelf wil geen cijfers verstrekken of vragen beantwoorden.

Hoe word ik Local Guide? 

Je gaat naar Google Local Guides en meld je aan. Dat kan ook via Google Maps: klik op de drie horizontale streepjes (menu) en navigeer naar ‘Mijn bijdragen’. Klik vervolgens op ‘Aan de slag’. Nadat je je hebt aangemeld, kun je Google Maps aanvullen op vijf manieren: 

1. Reviews schrijven over een plaats (restaurant, hotel, winkel, bar, enz.)
2. Foto’s toevoegen aan een plaats
3. Vragen beantwoorden over een plaats
4. Een missende plaats toevoegen
5. Informatie over een plaats wijzigen

Per handeling – een serie foto’s gemaakt, een review geschreven, een korte vragenlijst ingevuld – krijg je één punt. Hoe meer punten je haalt, hoe sneller je stijgt op de ranglijst van Google, van level 1 tot level 5. Ieder level geeft je exclusieve voordelen, zoals gratis Googe Drive-opslag, uitnodigingen voor Google-evenementen of vroegtijdige toegang tot nieuwe producten.

Auteur

Jannes van Roermund is freelance journalist/correspondent in Warschau en schreef eerder voor Bright Ideas over VR en chip-implantaten. Hij is tevens oprichter van DeChip.nl.