Inhoudsopgave
    

Seks op afstand nog nooit zo dichtbij
RTL Z Magazine
door RTL Z Magazine
leestijd: 6 min

Het Nederlandse bedrijf Kiiroo is uitgegroeid tot marktleider op het gebied van teledildonics, high-tech sekspeeltjes die online met elkaar verbonden zijn. Volgens oprichter Toon Timmermans is dit nog maar het begin.

“Zien en horen kon al. Maar voelen, dat ontbrak nog.”, zegt ondernemer Toon Timmermans op de dertiende etage van een kantoorkolos aan de Amsterdamse Zuidas. Hij doelt op de manier waarop seks online geconsumeerd wordt. De nieuwe productcategorie die Kiiroo zelf heeft ontwikkeld, met diverse online aanstuurbare vibrators (voor de dames) en masturbators (voor de heren) moeten daar een eind aan maken. Ze staan en liggen uitgestald op tafel.

Timmermans laat zien hoe het werkt. Hij verbindt een masturbator via bluetooth met een app op zijn telefoon. Het apparaat bestaat uit een holle buis met daarin ringen die aangedreven worden door kleine elektromotoren. Die simuleren de peristaltische bewegingen van de innerlijke vrouw. Het materiaal waarmee de binnenkant is afgewerkt, voelt een beetje vettig en zacht aan. “Is gemaakt van siliconen. Je kunt het makkelijk afspoelen onder de kraan.”, licht Timmermans toe

Hij verbindt de masturbator aan de vibrator, een glimmend witte staaf waarvan de oppervlakte is uitgerust met dezelfde aanraakgevoelige sensoren die in het scherm van een smartphone zijn verwerkt. Et voila: zodra Timmermans zijn vinger over het witte plastic van de vibrator laat glijden, begint de online verbonden masturbator perfect synchroon op en neer te schokken.

“Voor militairen, mensen op boorplatformen of andere stellen waarvan de partner ver weg is, is dit natuurlijk een ideale oplossing om toch samen intiem te kunnen zijn.”, aldus Timmermans.

Techniek pushen

Het Nederlandse bedrijf heeft de sekshulpmiddelen zelf ontwikkeld met de hulp van een industrieel ontwerpbureau in Delft. Ze zijn er binnen een paar jaar wereldwijd marktleider mee geworden. Kiiroo is pionier maar bepaald niet het enige bedrijf dat sekspeeltjes op de markt brengt die steeds dichter de beleving van ‘the real thing’ benaderen. Vooral op het gebied van virtual reality gebeurt veel, beaamt ook Timmermans.

VR-brillen als de HTC Vive hebben hun populariteit voor een groot deel te danken aan de speciaal geproduceerde VR-porn die ervoor wordt uitgebracht. Meestal worden deze video’s gemaakt vanuit het gezichtspunt van de gebruiker. Het resultaat is dat Vixen en Bobbi levensecht je bed op komen kruipen. Net als bij eerdere technologische innovaties pusht de porno-industrie nieuwe technieken.

Volgens Timmermans was ook juist de opkomst van VR een van de redenen om de slimme sekspeeltjes van Kiiroo te ontwikkelen. “Wat opvalt bij VR, is dat het menselijke brein de neiging heeft om een fysieke werkelijkheid die er niet is toch in te vullen.”

Hij geeft het voorbeeld van een achtbaanritje met een VR-bril: mensen die beelden zien van afdalingen en bochten worden door hun brein zo bedonderd dat ze fysiek reageren alsof ze echt aan afgrond instorten. Ze hangen naar voren of bewegen in bochten naar links of rechts. Timmermans: “Als de beleving via zien en horen al zo echt is, dan maakt voelen als derde dimensie de ervaring compleet.”

De reportage over Kiiroo in Bright TV in 2015

Seksrobots

Kiiroo is niet het enige bedrijf dat zich op de artificiële seksproducten heeft gestort. Er zijn sekspoppen verkrijgbaar in alle soorten en maten met namen als Just-In Beaver. Het Amerikaanse Fleshlight, tevens samenwerkings- en distributiepartner van Kiiroo, heeft inmiddels dertien miljoen stuks van hun siliconen masturbator verkocht. Durex heeft trillende eitjes voor de dames. Eind dit jaar komen de eerste volledige seksrobots op de markt. Volgens Timmermans zijn alle innovaties het gevolg van een steeds kleinere wereld die steeds meer online verbonden is. “We ontwikkelen een heel nieuwe manier van communiceren met elkaar.”

Naast de fysieke producten van Kiiroo is de Nederlandse start-up ook een online platform begonnen. Hier kunnen bezitters van de online cyberseksspeeltjes bijvoorbeeld een show van een webcam dame bekijken. Haar verrichtingen op beeld, worden online vertaalt in de manipulatie van de apparatuur bij de gebruiker thuis. Timmermans: “Een vrouw kan in theorie zo duizenden mannen tegelijk bedienen.”

Waar ze na het uitbrengen van de eerste prototypes al snel achter kwamen: geen man is hetzelfde. Ze ontvangen wel eens mailtjes van mannelijke klanten die klagen dat de masturbator niet past. Timmermans: “Nou gefeliciteerd, denk ik dan.” Terwijl voor andere klanten de standaard maat juist te groot. Timmermans: “Daarom gaan we nu verder diversifiëren. Dat moet zeker als we verder de Aziatische markt op willen.”

Open platform

De integratie van teledildonics met webcamseks is één ontwikkeling. Een andere is het coderen van bestaande films waarbij de handelingen op het scherm worden vertaald in trillende, schuivende en pompende apparaten op afstand. Volgens Timmermans bestaat de catalogus op het moment uit zo’n drieënhalf titels, maar dat zullen er snel meer worden. “We hebben codeerders die daar hard aan werken.”

Op dit moment zijn er volgens Timmermans een aantal factoren waardoor Kiiroo zo stormachtig groeit. Naast dat het bedrijf een compleet nieuwe categorie heeft ontwikkeld, is de samenwerking met Fleshlight en de inzet op een open platform een van de speerpunten van het bedrijf. “We zijn de afgelopen jaren veel beurzen afgegaan. Niet alleen die van de toymakers, maar ook die van de contentproducenten. Daar kwamen we er achter dat die twee werelden elkaar eigenlijk helemaal niet kennen.”

Kiiroo wil de pornomakers en de speeltjesmakers met elkaar verenigen via een platform waar de twee elkaar tegenkomen. Timmermans zegt dat voor de inspiratie naar bestaande platforms is gekeken. “We vonden Apple heel mooi maar te gesloten. We hebben dus voor een Android-oplossing gekozen. Open source en voor iedereen toegankelijk.”

Kiiiroo denkt de komende jaren fors te kunnen groeien als verbinder tussen gebruikers, contentleveranciers en wat er verder nog aan teledildonics op de markt komt. De toekomst ziet er zonnig uit, zegt hij. “Op dit moment zijn onze producten niet aan te slepen. Iedereen denkt dat ik bij een sexy bedrijf werk. Maar waar we hier het grootste deel van de dag mee bezig zijn, zijn logistieke uitdagingen oplossen.”

Auteur