Inhoudsopgave
    

Slack verovert de werkvloer
Tonie van Ringelestijn
door Tonie van Ringelestijn
leestijd: 8 min

"Werken ze bij jullie al met Slack?" Die vraag ga je de komende jaren vaker horen. De chat-app voor collega's is de nieuwe digitale werkvloer. We interviewden Slack heel ouderwets via e-mail.

Slack-medeoprichter Stewart Butterfield is eigenlijk een mislukte game-ontwikkelaar. In 2002 lanceerde hij zonder succes een multiplayer-game, maar één onderdeel van het spel bleek commercieel gezien veel interessanter: de mogelijkheid om foto's te uploaden en ze met anderen te delen. Het resulteerde in 2004 in de geboorte van Flickr, een webdienst die in korte tijd razend populair werd onder hobby-fotografen. En dat leidde er weer toe dat Flickr door Yahoo werd overgenomen.

In 2009 begon Butterfield opnieuw aan een game te werken. Om met zijn collega's te communiceren, ontwikkelde hij een chat-app. Toen de game opnieuw faalde, bedacht Butterfield dat zijn communicatietool misschien wél zou kunnen slagen. Drie jaar geleden brachten ze officieel Slack uit, nadat een handjevol startups de app hadden geprobeerd en enthousiast waren.

Zo werkt Slack

Het idee achter Slack is op zich niet vernieuwend. De dienst baseert zich op het aloude Internet Relay Chat (IRC). Het idee? Chatkanalen waar mensen publiekelijk kunnen chatten, geheime kamers waarvoor je een uitnodiging moet hebben en directe berichten tussen gebruikers. Deze drie basisprincipes houdt Slack ook aan. De baas van een bedrijf maakt een Slack aan en nodigt zijn werknemers uit, waarna zij kanalen kunnen maken. Een kanaal voor #development, één kanaal voor #sales en nog een kanaal voor #fun. De geheime kanalen kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om privégesprekken met investeerders te voeren. En de directe berichten worden gebruikt voor één-op-ééngesprekken. 

Terwijl de meeste zakelijke chat-apps, zoals Lync, Yammer of HipChat, er allemaal gortdroog uitzien, is Slack ontworpen als een dienst die je wilt gebruiken: zowel fris als overzichtelijk.  "We gaven het de kleuren van een videogame. Door de kleuren, de ronde letters en vriendelijke icoontjes en emoji wil je het gebruiken. Het voelt speels", verklaart ontwerper Andrew Wilkinson.

Het succes van Slack is mede te danken aan de goede apps, op vrijwel elk apparaat: van Android tot de iPhone, van de browser tot Linux. Dat is belangrijk omdat de chat-app allerlei andere diensten integreert. Denk aan Google Docs, Dropbox, je zakelijke kalender en een bot die automatisch tweets van een account importeert. Daarnaast kun je gemakkelijk bestanden met elkaar delen en reageren op collega's met een passend gifje door /giphy te typen. 

Bovendien stelt Slack zijn platform open voor ontwikkelaars, die nieuwe toepassingen kunnen toevoegen aan Slack, door chatbots te bouwen. Er zijn al tientallen van dit soort Slackbots gebouwd. Bijvoorbeeld voor het snel opzetten van videovergaderingen tot het bijhouden van gezamenlijke todo-lists, het polsen van de status van projecten, het houden van peilingen of zelfs het registreren van bonnetjes of het aanvragen van vakantiedagen. Het kan allemaal door simpelweg enkele commando's in te typen tegen de chatbot, en soms zelfs door gewoon taalgebruik. Dan is de Slackbot slim genoeg om te begrijpen wat je wilt. 

2 miljoen gebruikers

Slack groeit inmiddels snel en wordt gezien als een van de belangrijkste startups van de afgelopen twee jaar. Deze week won Slack de prijs voor 'snelst opkomende startup van het jaar' van Techcrunch, een van de belangrijkste sites in Silicon Valley. Stewart Butterfield sleepte de prijs voor 'beste oprichter' in de wacht. Slack heeft inmiddels meer dan 2 miljoen dagelijks actieve gebruikers, waarvan 570.000 betaalde gebruikers zijn (voor extra functies, zoals meer chatbots, moet worden betaald). De Bright-redactie gebruikt Slack sinds vorig jaar en de tool is nu al een vertrouwd onderdeel van het werkproces. We stelden Slack via de PR-afdeling een reeks vragen. Helaas kon dat alleen via e-mail en nog niet via Slack.

Waarom werd Slack in zo'n korte tijd zo populair? 

Slack lost twee belangrijke pijnpunten van werknemers op: e-mailoverload en toegang tot informatie. Iedereen die wel eens mailtjes gericht aan een grote groep collega’s krijgt, begrijpt dat. Slack is ontworpen met de gewone gebruiker in gedachte, niet de IT’er die de aankoopbeslissingen neemt. In tegenstelling tot veel zakelijke software is Slack gefocust op de gebruikerservaring, het is makkelijk, leuk, warm en speels. Kortom, een plek waar het prettig toeven is. Onze klanten melden 49 procent minder e-mail te krijgen, 25 procent minder te vergaderen en 32 procent productiever te zijn. Mede daardoor promoten zij ons product zelf.

De meest bedrijven gebruiken Slack omdat een paar werknemers het zelf gingen proberen en de rest overhaalden. Maar benaderen jullie inmiddels ook actief grote bedrijven om Slack te gebruiken?

Slack is tot nu toe organisch gegroeid. We worden ook al gebruikt in hele grote bedrijven, waaronder die uit de Fortune 50, door federale overheden, onderwijsinstellingen en non-profits. Ook binnen organisaties met meer dan 10.000 medewerkers zijn er teams van verschillende groottes. Gezien de complexe structuren binnen grote ondernemingen begrijpen we dat we een beter 'enterprise-product' moeten bieden dan we nu doen, zodat Slack ook voor hele grote groepen gebruikers goed werkt. Daar zijn we hard mee bezig en dat willen we later dit jaar uitrollen.

De nieuwe Enterprise-versie van Slack ondersteunt grotere en gefragmenteerde teams, en kent verbeteringen op het gebied van onder meer beheer, betalen en analyse. Slack is voor grote bedrijven een goede manier om de transparantie te verhogen en 'informatie-silo’s' weg te nemen.

Welke grote bedrijven gebruiken Slack als primair communicatiekanaal? 

Bij onder meer Samsung, eBay, Dow Jones, Deloitte en Airbnb zijn er teams die Slack zeer intensief gebruiken, maar het is binnen dit soort grote bedrijven meestal nog niet het primaire communicatiekanaal. 

Wat vinden jullie zelf de beste feature van Slack?  

De universele zoekfunctie waarmee je zaken in de context terug kan vinden, en waardoor niemand die aan een nieuwe baan begint met een lege inbox van start gaat. Slack-teams bouwen een archief op dat alsmaar groeit en daardoor een waardevolle informatiebron wordt, zelfs voor mensen die pas na maanden of jaren zich aansluiten bij dat team. En ja, natuurlijk houden we ook van de emoji ;-) 

Helpt het bij de ontwikkeling van Slack dat jullie zelf intern de meest actieve beta-testers zijn?

We gebruiken Slack natuurlijk dagelijks en we zijn daardoor ons veel meer bewust van de gebruikservaring dan bijvoorbeeld een programmeur en een designer die accountantssoftware maken die ze zelf nooit zullen gebruiken. We zijn de eersten die nieuwe functies testen en we gebruiken het zo intensief dat we het meten weten als er iets niet goed werkt. 

Slack groeit snel en heeft nu enkele honderden medewerkers. Jullie hebben lof gekregen het voorkeursbeleid voor vrouwen en minderheden bij aannemen van nieuwe werknemers. Waarom is dit zo belangrijk voor jullie? 

Iedereen binnen Slack is het er mee eens dat etnische diversiteit belangrijk is, maar niet iedereen is het eens over het waarom. Sommigen denken dat teams met een meer gemengde etnische samenstelling betere resultaten behalen. Anderen zien het onderwerp eerder in het licht van sociale rechtvaardigheid. En weer anderen zouden niet eens willen werken bij een organisatie waar het personeel erg homogeen is samengesteld. Dit zijn allemaal valide redenen. Uiteindelijk is het waarom niet belangrijk, zolang we het allemaal eens zijn over dat het belangrijk is. We hebben dit soort onderwerpen vroeg op de kaart gezet, omdat het makkelijker is om er in de beginfase invloed op te hebben, dan in een later stadium. Het belangrijkste is om een omgeving te creëren waarin ondervertegenwoordigde groepen zich welkom voelen, zodat ze niet de tech-industrie de rug toe keren, zoals nu helaas in verontrustende mate gebeurt. 

Slack is inmiddels enkele miljarden dollars waard. Zijn er plannen voor een beursgang? 

Een IPO is niet iets waar we op de korte termijn naar kijken. We zijn wel processen aan het invoeren zodat we erop voorbereid zijn om te zijner tijd een beursgenoteerd bedrijf te worden. Maar dat betekent niet dat we de komende tijd een beursgang plannen, of per se naar de beurs willen of moeten. Een van de dingen waar investeerders naar kijken is voorspelbaarheid. Maar als je zo snel groeit als wij momenteel doen, dan is het onmogelijk om te voorspellen waar we over zes maanden zullen staan.

Net als Facebook heeft Slack zijn Europese kantoor in Dublin. Wat is de reden hiervoor? Heeft dit te maken met de vrij soepele houding van de Ierse privacy-toezichthouder vergeleken met die in andere EU-landen? 

Meer dan de helft van Slack-gebruikers komt van buiten de VS en Canada. Het kantoor in Dublin hoort bij deze internationale groei. Dublin heeft een goede reputatie voor wat betreft het snel kunnen opzetten van een bedrijf, en er is veel talent beschikbaar.

Wat kunnen we de rest van dit jaar van Slack verwachten? 

We hebben onlangs onze app-store en een ontwikkelaarsfonds gelanceerd. Het bouwen aan dit ecosysteem blijft dus onze prioriteit. We kijken ook serieus naar de grootzakelijke markt. Ook willen we kunstmatige intelligentie gebruiken om inzichten die in de team-communicatie verborgen zijn naar boven te halen.

m.m.v Daniel Verlaan

Auteur

Tonie van Ringelestijn (@tonie) was vanaf 1999 een van de eerste (en meest fanatieke) bloggers in Nederland. Sinds onze start in 2005 doet hij dat ook voor Bright. Hij werkte ook jarenlang voor kranten, persbureaus, tijdschriften, radio en tv. Sinds 1 januari 2014 is Tonie eindredacteur van Bright.nl en sinds 2015 ook van Bright Ideas.