Inhoudsopgave
    

Quantum Break: game en tv-serie ineen
Jan Meijroos
door Jan Meijroos
leestijd: 7 min

Gamemakers proberen al langer hun creaties filmischer te maken, met wisselend resultaat. Quantum Break is letterlijk een gamechanger en laat een computerspel én een tv-serie met echte acteurs naadloos in elkaar overlopen.

De rol van computergames als entertainmentproduct is inmiddels stevig verankerd in de hedendaagse popcultuur. Ter ontspanning luisteren mensen muziek, kijken films, tv en series en spelen games. En gamen doet tegenwoordig bijna iedereen. Of je nu nachtenlang op queeste gaat in World of Warcraft of een spelletje Wordfeud op je telefoon speelt, mensen groeien op met games. Toch kan het altijd beter (lees: kan er een groter publiek worden aangesproken) en daarom wordt er steevast geflirt met Hollywood. Games worden maar wat graag met films en series vergeleken en die vergelijking gaat tot op zekere hoogte op. Beide media hebben overeenkomstige disciplines, beide leunen zwaar op sequels en beide hebben in sommige gevallen overeenkomstige productiebudgetten.

Honderden miljoenen

Toch gaat de vergelijking in veel gevallen mank. Films onderga je passief, games speel je zelf, actief. Inhoudelijk zijn er nog tientallen verschillen aan te merken, maar de belangrijkste is het verschil in bereik. Waar films honderden miljoenen mensen bereiken – zeker bij blockbusters als James Bond, Star Wars of een nieuw Marvel-vehikel - blijft het bereik van games in veel gevallen nog steeds ‘beperkt’ tot enkele miljoenen en in uitzonderlijke gevallen tientallen miljoenen (Grand Theft Auto, Call of Duty). Ik heb het hier niet over free-to-play games als World of Tanks of Candy Crush, die bereiken net als films wel degelijk in potentie oneindige aantallen, maar over klassieke Triple A-games als Halo, Call of Duty, Assassin’s Creed en ga zo maar door.

Is dit de game of de tv-serie? Shawn Ashmore als Jack Joyce in de nieuwe game+serie Quantum Break
Is dit de game of de tv-serie? Shawn Ashmore als Jack Joyce in de nieuwe game+serie Quantum Break

Film en tv als inspiratie

In de afgelopen decennia hebben spellenmakers op verschillende manieren bekende, en minder bekende films en acteurs aan hun games willen binden om zo de mass appeal van haar producten te vergroten. Dat kan door middel van tussenfilmpjes met echte acteurs (denk aan de over de top cutscenes van Command & Conquer en Red Alert), het losjes naspelen van een filmavontuur in licentiegames (GoldenEye 007, Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie) of het oppakken van een licentie en er een eigen, originele draai aan geven (Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth, Star Wars: The Old Republic).

De combinatie van een volledige, hoogwaardige serie enerzijds en een traditionele videogame is echter nog nooit gedaan. Tot nu althans, met Quantum Break. De Finse ontwikkelaar Remedy uit Helsinki heeft altijd film en tv als belangrijke inspiratiebronnen gebruikt voor zijn games. Max Payne 1 en 2 waren zwaar geïnspireerd op de Hong Kong-actiefilms met hun slow-motion schietgevechten enerzijds en film-noir verhalen anderzijds. De game Alan Wake – over een schrijver die in een Twin Peaks-achtig bergdorpje terecht komt en zijn eigen horror-roman tot leven ziet komen met alle gevolgen van dien – was bijna een interactief Stephen King-verhaal. In Quantum Break komen beide franchises fraai samen, met een volledige film/serie als extra er bovenop.

Jan Meijroos bezocht de makers van Quantum Break in Helsinki, Finland

Jouw keuzes bepalen het verloop van het verhaal

Quantum Break speelt zich af in en rond Riverport University. Jij speelt Jack Joyce die door een tijdexperiment uiterst krachtige tijd-manipulatieve krachten verkrijgt. Monarch Corporation; een op macht beluste organisatie, maakt echter jacht op je en stuurt een privéleger achter je aan. Je oude vriend Paul Serene staat aan het hoofd van Monarch en schuwt geen middel om jou en eventuele getuigen het zwijgen op te leggen. Drama, actie en rivaliteit dienen zich in rap tempo aan.

Maar hoe werkt dat nu precies; zo’n game-serie hybride? Ik zal het je uitleggen. Quantum Break bestaat uit Acts (gameplay) en Episodes (de ‘korte’ tv-serie) en iedere Act bestaat weer uit een handvol hoofdstukken. Aan het einde van Act I switcht het perspectief van hoofdrolspeler Shawn naar die van schurk Paul. Als Paul zal je nu een, ingame, een van twee keuzes moeten maken die invloed heeft op het verloop van de Episode (de tv-serie dus) die na iedere Act volgt. Na Episode 1 die ongeveer 25 a 30 minuten duurt, volgt Act II. In totaal kent Quantum Break vijf Acts en vier Episodes. De Episodes zijn opgenomen met bekende acteurs, hebben binnen –en buitenlocaties en vormen een volwaardig onderdeel van het verhaal. Wanneer je keuze A maakt na Act 1 krijg je een ander verloop van de Episode 1 te zien dan wanneer je keuze B hebt gemaakt. En naarmate de game zich ontwikkelt, worden de consequenties steeds heftiger. De Episodes kennen alternatieve versies. Sommige stukken zullen altijd hetzelfde zijn, andere stukken zullen bepalen of een personage blijft leven of sterven. De keuze aan het eind van een Act heeft bovendien invloed op de gameplay aan het begin van de daaropvolgende Act. Zo grijpen serie en game vernuftig op elkaar in. 

Beeld uit de tv-serie Quantum Break
Beeld uit de tv-serie Quantum Break

Bevries de tijd

Zelfs als je de serie je niet zo veel boeit, maar puur voor de gameplay gaat, staat je genoeg wat spectaculairs te wachten. Dan mis je wel een deel van het verhaal en waarom zou je niet af en toe uitblazen en even op adem komen, door de serie te kijken? Je kunt desgewenst gewoon doorspoelen. De gameplay zelf biedt een heerlijke combinatie van spannende schietgevechten en aangenaam puzzelen. Zogezegd Jack krijg je al snel de beschikking over meerdere time powers en die zijn aangenaam om mee te stoeien.

De shoot-outs zijn intens en flitsend doordat Jack bijvoorbeeld razendsnel van A naar B kan sprinten en de tijd dan even stil staat, waarna je tegenstanders verward zijn over de locatie waar je zojuist bevond. Ideaal om de vijanden te flanken of, nog veel leuker, naar de vijand in kwestie toe te rennen en deze een ferme muilpeer of karatetrap te verkopen. Schakelt Jack zijn time powers nog een tandje bij, dan kan hij voorwerpen en mensen tijdelijk bevriezen in een tijdvacuüm: Jack ‘bevriest’ een schietende bewaker, diens kogels blijven in de lucht hangen, terwijl jezelf je wapen leegt op de desbetreffende tegenstander. Als de tijd weer doorloopt, wordt je doelwit doorzeeft voordat hij überhaupt doorheeft wat er zojuist gebeurde. Hetzelfde kun je doen met explosieve vaatjes, auto’s of grote containers met ontvlambare inhoud. In dat laatste geval word je getrakteerd op een filmische, in slow-motion gepresenteerde explosie die bijkans actiefilms doet verbleken.

Je tijdkrachten spelen ook een belangrijke rol tijdens klim en -klauterpuzzels want om je heen blijft de tijd af en toe hangen en stotteren. In extremere situaties lopen heden en verleden door elkaar waardoor ongelukken gebeuren en de omgeving letterlijk uit elkaar gescheurd wordt. Zo is er een moment waarbij een enorme tanker een grote brug doorboort met alle instortingen, het scheuren van metaal en het ontploffen van auto’s tot gevolg.

Halverwege deze gigantische ravage blijft de tijd stilstaan en kan Jack door dit alles heen lopen, kruipen en rennen terwijl vuur, staal, puin, voertuigen en mensen verstijfd blijven staan of doodstil in de lucht blijven hangen. Sommige voorwerpen komen hierdoor in een timeloop terecht, waardoor je sprongen en sprintjes moet timen om niet door rondslingerend puin geplet te worden. Of door tijdelijk een hapering te bevriezen zodat je niet onder een lading exploderende auto’s beland.

Aidan Gillen als opperschurk Paul Serene
Aidan Gillen als opperschurk Paul Serene

Games als verhalenvertellers 

Of Quantum Break daadwerkelijk baanbrekend gaat zijn, moet nog blijken. Max Payne en Max Payne 2 zorgden ervoor dat spelontwikkelaars allemaal opeens vertraagde schietgevechten in hun spellen stopten. Alan Wake was dan weer een stuk minder invloedrijk. Of Quantum Break opnieuw een blauwdruk neerlegt voor een genre, is dus afwachten. Maar het spel weet in ieder geval het gamelandschap aangenaam op te schudden en probeert een brug te slaan tussen twee media die al decennialang tegen elkaar schurken. Of zoals Sam Lake, creative director en scriptwriter van Quantum Break het stelt: "We proberen altijd iets unieks te doen, iets nieuw. We zijn verhalenvertellers en games zijn ons medium. We laten ons inspireren door andere vormen van media en hopen op onze beurt dat wij anderen weer inspireren."

Bekende Koppen

Tot slot een blik op de cast van acteurs in Quantum Break, die bestaat uit bekende koppen. De belangrijkste namen:

Shawn Ashmore als hoofdrolspeler Jack Joyce. Ashmore speelde Icemen in de X-Men films (X-Men, X2, The Last Stand en Days of Future Past)

Dominic Monaghan als William Joyce; de broer van Jack. Monaghan was Hobbit Merry in de The Lord of the Rings trilogie van Peter Jackson, en Charlie Pace in de serie Lost.

Aidan Gillen als opperschurk Paul Serene. Aiden Gillen is wereldberoemd door zijn briljante vertolking van Little Finger in Game of Thrones.

Lance Reddick als Martin Hatch. Reddick speelt de rechterhand van Serene en ken je wellicht van zijn optredens in The Wire en Fringe.

Quantum Break verschijnt op 5 april voor Xbox One en Windows.

Lees ook Jan Meijroos' rubriek Game van de Week op Bright.nl.

Auteur

Jan Meijroos (@janmeijroos) is een van de meest ervaren game-journalisten van Nederland. Hij schrijft onder meer voor Power Unlimited, Metro en Bright.nl.