Inhoudsopgave
    

Samsung: Smartwatch krijgt sleutelrol in smarthome
Rutger Otto
door Rutger Otto
leestijd: 6 min

Nieuwe technologie bereikt steeds sneller de gewone consument. Samsung lanceerde dit jaar dan ook zijn nieuwe slogan 'next is now'. Goed gevonden. Marketingmanager Gerben van Walt Meijer blikt desalniettemin vooruit.

In oktober, rond de datum waarop Back To The Future Part II zich afspeelde, verscheen een stroom van artikelen met vergelijkingen tussen de toekomst zoals deze dertig jaar geleden werd voorspeld en hoe ver we nu zijn. En inderdaad, we komen een heel eind. We hebben nog geen vliegende auto, maar veel andere zaken zijn werkelijkheid geworden. Niemand had twintig jaar geleden gedacht dat we nu allemaal met een smartphone zouden lopen. In het klassieke straatfilmpje van Frans Bromet, waarin mensen wordt gevraagd of ze al een mobiele telefoon hebben, zegt een man zelfs: "Als mensen me willen bereiken, dan kunnen ze dat met een brief doen." Dat was in 1999. En nu vragen we ons af wat het nut is van een smartwatch.

We willen maar zeggen: de toekomst is nu. Dat vindt ook Samsung, dat met de komst van de Galaxy S6 een nieuwe slogan ging gebruiken: next is now. We interviewden Gerben van Walt Meijer, marketingmanager Mobile bij Samsung Nederland over de huidige techtrends en waar we naartoe gaan.

Waarom 'Next is Now'?

Gerben van Walt Meijer: "Het is er nu tijd voor. Consumenten halen steeds meer slimme apparaten in huis. Er zijn straks meer apparaten die op internet zijn aangesloten dan dat er mensen op de wereld zijn. Dat betekent dat er meerdere van dat soort producten in huis komen. Niet alleen smartphones en computers, maar ook wearables, lampen of bijvoorbeeld een slimme koelkast. Wanneer alles met elkaar communiceert, kunnen we de toekomst gemakkelijk mogelijk maken."

Gerben van Walt Meijer.
Gerben van Walt Meijer.

Samsung is al een tijdje bezig met smartwatches. Wat hebben jullie daarvan geleerd?

"We zijn al toe aan ons zevende model, maar we blijven verbeteringen doorvoeren. Vorm is bijvoorbeeld heel belangrijk. Waar smartwatches in het begin allemaal vierkante schermen hadden, gaan we nu meer richting ronde designs. Consumenten hebben graag een herkenbaar horlogedesign. De Gear S2 is rond. Daarvoor hebben we ook een nieuwe manier gevonden om hem te gebruiken. Er zit een touchscreen op, maar omdat het zo'n klein scherm is zit je vinger vaak in de weg in het beeld. De ring rond het scherm waaraan je kunt draaien is daarvoor bijvoorbeeld een oplossing."

De smartwatch is vooral geschikt voor de snelle informatievoorziening, maar geen vervanging voor de smartphone. Gaat dat nog gebeuren?

"De smartwatch gaat in elk geval een steeds belangrijkere rol spelen binnen het ecosysteem van 'internet der dingen'. Daarnaast denk ik dat de schermen van smartwatches nog wel zullen groeien. Dat klinkt nu misschien raar, maar toen we voor het eerst een Galaxy Note-toestel uitbrachten werd erom gelachen. Nu kijkt niemand meer vreemd op als je met een grote smartphone in de trein zit. Met de komst van Super AMOLED-schermen wordt ook veel meer mogelijk. Dat soort schermen zijn een stuk flexibeler. In de toekomst vouwen we de schermen van onze smartwatches misschien wel uit om ze te vergroten."

Samsung tijdens Bright Day 2015 dat plaatsvond op 21 november. Milan Vermeulen
Samsung tijdens Bright Day 2015 dat plaatsvond op 21 november.

Je noemde het 'internet der dingen' al even. Wat is Samsung de komende tijd van plan op het gebied van smart homes?

"Samsung heeft SmartThings vorig jaar overgenomen. Dat is een platform en hub waarmee alle slimme apparaten aangestuurd kunnen worden. Uiteindelijk moet een hub van Samsung een centrale plek in huis krijgen. Eén locatie van waaruit je alles kunt bedienen. Chriet Titulaers Huis van de Toekomst wordt bijna twintig jaar later werkelijkheid, alles in en rondom huis communiceert met elkaar. Om hier een succes van te maken, zorgen we dat het niet alleen met Samsung-producten werkt. Zo kun je er via de SmartThings-hub ook gewoon speakers van andere merken op aansluiten."

Hoe overtuig je mensen ervan om hun huis slimmer te maken?

"Dat is best lastig, want mensen moeten de toegevoegde waarde eigenlijk ervaren. Het is net als met virtual reality: je kunt wel zeggen wat het is, maar pas als je het ziet, snap je het. Zo is het ook met een huis waarin apparaten met elkaar communiceren. Je weet pas hoe het je leven kan vereenvoudigen en gemakkelijker maakt, als je het gebruikt. Er komen alleen maar meer apparaten op de markt die het ondersteunen. Wat je thermostaat allemaal kan wordt alleen maar uitgebreid, je tv praat met je telefoon. In de toekomst werkt je koelkast zo dat als je melk bijna leeg is, alvast een bestelling wordt geplaatst bij de Albert Heijn voor een nieuw pak."

Milan Vermeulen

Samsung was er vroeg bij met virtual reality. De Gear VR lijkt een hit. Hoe belangrijk is VR voor jullie?

"Wij volgen de trends in technologie en virtual reality is er daar één van. Daarnaast kunnen we een goede oplossing bieden doordat de Gear VR samenwerkt met de Galaxy S6. Er zijn geen draden nodig en dankzij het Super AMOLED-scherm is de kwaliteit goed. Er komt verder niets aan te pas, want de beelden worden aangedreven door de techniek in het toestel.

Er is al interessante content voor VR beschikbaar en dat wordt de komende tijd alleen maar meer. De Galaxy S6 is in elk geval een toekomstproof toestel, dus die is voorlopig nog wel bruikbaar. Of andere toestellen straks ook zullen werken met de huidige Gear VR kan ik nog niet vertellen. Het formaat van het scherm is daarvoor bijvoorbeeld belangrijk, maar voorlopig zit je wel goed."

Auteur

Rutger Otto (@RTGR89) houdt van technologische ontwikkelingen, producten en designs die de wereld veranderen. Is daarnaast gek op films, games, muziek en dan met name Radiohead.