Inhoudsopgave
    

3D breien byBorre
Bram van Dijk
door Bram van Dijk
leestijd: 6 min

Nederlandse ontwerper Borre Akkersdijk denkt anders en ontwerpt door zich te verdiepen in de machines die zijn kleding maken. Dat valt op: hij heeft fans tot hoog in de modewereld. Maar waar leidt dat commercieel toe?

Leg je oor te luisteren in de modewereld en grote kans dat je zijn naam hoort. Borre Akkersdijk (28) is het nieuwe Nederlandse modetalent. Tot fans van zijn merk byBorre mag hij rekenen: ontwerper Maarten Baas (waarmee hij samenwerkte voor het Textielmuseum), trendvoorspeller Lidewij Edelkoort (waarbij hij in Parijs stage liep en vervolgens een paar jaar werkte), Japanse modegrootheid Issey Miyake (die het werk van Akkersdijk 'de volgende stap' van zijn eigen collectie A-POC noemde) en Piet Hein Eek (waarmee hij pas geleden zijden quilts van oude stropdassenstop maakte). En het blijft niet binnen de ontwerperswereld: voor voetballer Neymar ontwierp Akkersdijk namens Nike een voetbalschoenentas toen de prof gepresenteerd werd bij FC Barcelona.

Genoeg namedropping, want het werk van Akkersdijk is sterk genoeg om op eigen benen te staan. Voor de in 2009 aan de Design Academy afgestudeerde is het productieproces even belangrijk als het eindresultaat. Dat zou je niet zeggen wanneer je de vernuftige afwerking van zijn producten ziet. Op de modeweek van Parijs presenteerde hij kleding, gemaakt door een revolutionaire breitechniek die geïnspireerd was op matrassenindustrie. Op een rondbreimachine breidde hij de vulling van de kleding direct mee, in plaats van die achteraf toe te voegen. 3D-breien noemt hij het.

Stukken van de First Cycle collectie, allemaal gemaakt met een rondbreimachine. Beeld: byBorre
Stukken van de First Cycle collectie, allemaal gemaakt met een rondbreimachine.

Bright Ideas: We zitten in je studio in Amsterdam, maar hier ben je het afgelopen half jaar weinig geweest. Waar was je wel?

Borre Akkersdijk: "Elke maand heb ik minimaal twee weken ver weg gezeten. Hongkong, Tokio, Beijing, de hele Amerikaanse West Coast en tussendoor in Europa verschillende trips. Alleen maar aan het reizen en in mezelf investeren. Nu ben ik even aan het landen en aan het kijken hoe ik de studio financieel gezond krijg. Met een werkplek, vier stagiaires en een assistent is het belangrijk om over een businessplan na te denken. Dat geeft me de tijd om te zien wat er allemaal gebeurd is sinds mijn afstuderen."

Wat maakt dat jouw werk zo aanspreekt?

"Ik denk vanuit een productieproces. Ik heb wel een idee voordat ik aan iets begin, maar het productieproces leidt me en daarom kan er ook iets totaal anders uitkomen. Toen ik zag hoe in de matrassenindustie de vulling al tijdens het breien werd aangebracht, dacht ik meteen: hier wil ik jassen van maken. Het probleem was dat als je in de vulling ging knippen, alles eruit viel. Dus zette ik de patroondelen al tijdens het breien in de stof en daar waar geknipt moest worden, pakten alle naden elkaar vast. Dat is anders dan eerst een ontwerp tekenen en vervolgens een stofje erbij kiezen. Bij mij maakt de stof de vorm."

Je praat met veel passie over de machines waarmee je werkt. Hou je van deze machines?

[Akkersdijk staat op en pakt uit de vitrinekast de kaart die bezoekers van zijn modeshow in Parijs kregen.]

Beeld: byBorre

"Ik zie de machine als medespeler. Eerst was een kledingstuk handwerk óf machinaal. Maar daar is nu iets bijgekomen. Het is een spel tussen de machine en de mens. Soms kan je door middel van de machine bij te stellen tijdens het proces iets krijgen wat je met de hand nooit lukt. Ik werk veel met technische mensen die zeggen: 'Als dit zo doet, gaat het daar fout.' Maar 'fout' geeft mij de andere optie. Het is mindset."

"Het is niet dat ik mijn machines een naam geef en ik hoef ze ook niet in en uit elkaar te kunnen halen, maar ik werk met mensen die dat wel kunnen. Een kracht van mij is dat ik heel goed weet wat ik niet kan. Ik assembleer: ik kijk wat er is en kies het beste uit. Dat is ook hoe mijn logo tot stand is gekomen."

Je logo is een getekende, niet volledig egale cirkel. Wat heeft dat met assembleren te maken?

"Daan Spangenberg, mijn grafische beeldbepaler, had allemaal lettertypes met mijn merknaam uitgeprint en ik mocht er eentje uitkiezen. Ik pakte een marker en omcirkelde degene die ik het beste vond. Die cirkel heeft hij toen gepakt en boven de merknaam gezet. Dit was waarvoor ik stond, vond hij: ik kies altijd het beste uit en maak het daarmee een rond project. Hij zei: 'Je mag dit als logo gebruiken, graag zelf. Als je het niet gebruikt, ook cool, maar dan werk ik nooit meer met je.'"

De BB.Suit: een draagbare hotspot omdat er koperdraden in de stof verweven zijn. Beeld: byBorre
De BB.Suit: een draagbare hotspot omdat er koperdraden in de stof verweven zijn.

Afgelopen maart was je een lopende hotspot met wifi, gps en bluetooth op het SXSW-festival. Wat heeft dat met jouw ontwerpen te maken?

"Alle zenders waren verwerkt in mijn BB.Suit, een met koperdraden ingelegd breiwerk waar mensen op konden inloggen. Ontwikkeld samen met de TU Eindhoven, 22tracks en Want.nl. Ik kon daar laten zien dat wearable technology, wat eigenlijk carry-able technology is, er esthetische mooi uit kan zien. Het sprak enorm aan. Na een paar dagen liep ik op straat en riepen mensen: 'Yo, there is the wifi guy!' We praten nu met chipfabrikanten en nieuw voor hen is dat ik vanuit textiel denk. BB.Suit is een zijpad dat ontiegelijk uit de klauwen loopt. Afgelopen vrijdag is hij gefilmd voor de BBC, dinsdag de Deutsche Welle. Iedereen die je het vertelt, komt weer met een andere toepassing."

Het matras-achtige materiaal dat de rondbreimachine maakt is herkenbaar, zelfs als vest of pak. Beeld: byBorre
Het matras-achtige materiaal dat de rondbreimachine maakt is herkenbaar, zelfs als vest of pak.

Leiden dit soort zijpaden niet af van wat je echt wil bereiken?

"Dingen overkomen me en zijn te leuk om niet te doen. Maar klopt: je moet wel focus hebben. Ontwikkeling is leuk, maar je verdient er geen rode rotcent mee. Ik ben niet vies van het woord commercieel. Als je houdt van wat je doet, dan wil je het liefst dat de hele wereld ermee loopt. ‘Speciaal houden’ is een marketingpraatje. Het moet wel degelijk en eerlijk gemaakt zijn, maar hoe tof is het als mensen een stukje van jou willen?"

"Er komt een mini-collectie uit, hopelijk nog dit jaar. Ik weet nu dat één jas maken lukt, maar hoe gaan we er honderd maken? Dat ben ik aan het uitzoeken. Het is hard gegaan sinds 2009. Ik had niet verwacht dat ik vijf jaar later een klantenkring had met Louis Vuitton, Nike, Dior, Maarten Baas en Piet Hein Eek. Nu is het tijd om dat te verzilveren."

Borre Akkersdijk live zien? Hij is een van de sprekers op Bright Day #3 op zaterdag 17 mei in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam.

Auteur

Bram van Dijk (@ikbenbrampuntnl) blogt sinds 2011 voor Bright, voornamelijk over de overlap van kunst, cultuur en media met technologie. Ook houdt hij zich bezig met vinden en beschrijven van mooie spullen voor in de Bright Store. Daarnaast is hij uitbater van het kleinste theater van Amsterdam: het Torpedo Theater.