Inhoudsopgave
    

Startup Scene II: Flirten voor geld
Jody van den Tillaart
door Jody van den Tillaart
leestijd: 4 min

Startups praten niet graag over geld. Ze willen vooral iets gaafs doen. Toch trilt de startupscene op demo days, conferenties en accelerator events tijdens het zwoele geflirt met het grote geld. Hoe werkt dat eigenlijk?

Je bent met je startup succesvol uit je snelkookpan gekropen: klaar voor de start, klaar voor de markt. Tijd om als een stel goed op elkaar ingespeelde bandleden écht gaan rocken. Of nou ja, deels dan. Want een substantieel deel van je tijd moet je alweer op zoek naar nieuwe flappen voor de volgende ronde. Het begint eigenlijk pas net! Er is (veel) geld nodig om je product op grote schaal te gaan produceren. Of de substantiële kosten voor het ontwikkelen van je app komen er aan. En dus hijs je je op demo day in een geeky T-shirt met je strak ontworpen logo erop en pitch je de sterren van de hemel. Want daar, tegenover je in het publiek, zitten investeerders uit Nederland en met een beetje geluk ook daarbuiten. India. Singapore. Silicon Valley? In vijf minuten moet je je punt maken. En tijdens de netwerkborrel begint het Grote Daten.

How to please an investor?

1. Heb een super idee waar aantoonbaar markt voor is.
2. Hou het kort, aantrekkelijk en duidelijk.
3. Maak een verpletterende indruk als team, laat zien dat je alle kwaliteiten in huis hebt.

"Businessplannen lezen, daar doen we al lang niet meer aan. We willen slides zien en een spreadsheet om mee te beginnen, meer niet", vertelt Herman Hintzen. Hij is investeerder, samen met twee partners, bij henQ. Hij beheert twee fondsen, die elk in maximaal tien startups tegelijkertijd investeren. Hun startupportfolio omvat inmiddels 450 mensen en een omzet van 48 miljoen euro. Wat is hun geheim? "De belangrijkste criteria zijn subjectief. Het gaat om de mensen en hoe ze als team werken. Ze moeten je verrassen met hun ideeën. Het is eigenlijk een soort daten. Het moet klikken."

En dat flirten doen ze met honderden bedrijven. Soms is er een match, dan stopt henQ maximaal een miljoen euro in zo’n startup. "Er zit een erg zakelijke kant aan: je moet wel onderhandelen. Maar daarna is onze rol toch vooral coachend. Ik ga iemand niet voorschrijven wat hij moet doen. Daar zijn het ondernemers voor."

Beeld: Luis Mendo

Landje pik

henQ is een investeringsfonds voor 'early stage' startups. Daar is in Nederland nog niet zo’n geweldige infrastructuur voor. "Er is wel steeds meer informeel geld, maar zonder focus en expertise stoot je je neus", zegt Hintzen. "Het is geen rocket science, maar het is wel fijn als je er dagelijks mee bezig bent en weet wat je doet. We zouden hier in Europa meer moeten investeren in technologische startups. Dit is de economie van de toekomst. We kunnen niet op onze lauweren rusten, opkomende landen als China en Brazilië streven ons anders keihard voorbij." 

In de VS lijken ze dat beter door te hebben dan in Europa: daar is veel meer geld beschikbaar voor jonge startups. Ook na de eerste fase is er veel te verdienen als je het goed doet. Bedragen met zes of soms zelfs negen nullen waarmee startups uitgekocht worden, komen daar geregeld voor, met als hoogtepunt misschien wel Facebooks overname van Whatsapp voor 19 miljard euro. Hintzen: "Het is meer landje pik tussen de grote jongens, dat gaat nergens over. Het zijn gelukkig uitzonderingen: een internetbubble zoals we die eerder hebben meegemaakt, voorzie ik nu niet. Het draait nu allemaal op een solide manier en de meeste overnames zijn een stuk realistischer."

Utopie

"Ik droom van een ecosysteem waarin de omloopsnelheid van een investering veel hoger ligt, waardoor je dus veel sneller startups kunt helpen opstarten en je aandelen ook weer sneller kunt verkopen aan een volgend, groter fonds. Maar ja, dat is vooralsnog een utopie", sluit Hintzen af. In Nederland zit een gat tussen de kleinere early stage fondsen en de 'grote jongens', zoals Prime Ventures, die het geld in grotere zakken kunnen uitdelen. 

Crowdfunding is een andere manier om je geld bij elkaar te harken én je hebt meteen marktonderzoek gedaan, maar het is niet voor alle soorten startups interessant. Vooral gadgets en mooie consumentenproducten doen het daar goed, maar ben je bijvoorbeeld meer business-to-business bezig, dan zul je toch de VC's moeten overtuigen.

Heb je als startup de heilige graal van het grote geld te pakken, dan wil dat overigens nog lang niet altijd zeggen dat het je voor de wind gaat. Meer over ‘mislukte’ startups en of dat erg is in Ideas ⌘ 004.

Auteur

Jody van den Tillaart (@jvandentillaart) blogt als freelancer voor Bright over technieuws in het algemeen en startups in het bijzonder. Ze houdt van de verwondering en het enthousiasme die de techindustrie opwekt en interesseert zich voor de sociaal-maatschappelijke consequenties. Woont met vriend, fluffy kater en twee dochters in Eindhoven, de zuidelijke hotspot voor hightech en startups.