Inhoudsopgave
    

Het mooiste uit Milaan
Ingeborg van Lieshout
door Ingeborg van Lieshout
leestijd: 6 min

Vorige week vond in Milaan de jaarlijkse Salon del Mobile plaats. Na thuisland Italië is Nederland met 300 ontwerpers het meest vertegenwoordigd op de designbeurs, op grote afstand gevolgd door de rest van de wereld. Ingeborg selecteerde Brights favorieten.

Doorkijkje

Diptych van ontwerper Lex Pott

Waarom vormen deze producten voor totaal verschillend gebruik samen een serie? De lucifers, kast, kamerscherm, kam en het luik uit de Diptych-collectie zijn gemaakt van een en dezelfde Hollandse naaldboom. Ontwerper Lex Pott, die niet start met een schets maar een materiaal het ontwerp laat bepalen, kocht een Veluwse spar. Hij ontdekte dat het zachte zomerhout tussen de jaarringen van de boom er met zandstralen tussenuit geblazen kan worden. Met grof geweld legt hij het uniek patroon dat in zijn boom verborgen ligt bloot.

Survival of the fittest: alleen de harde jaarringen blijven na zandstralen achter. Beeld: Lex Pott
Survival of the fittest: alleen de harde jaarringen blijven na zandstralen achter.

Wat heb je vervolgens aan een stuk hout met flinterdunne jaloezie-achtige latjes? Juist, je kan er een kam mee maken, lucifers, of een raamluik, een kamerscherm en een kastdeurtje met een transparant deel. Diptych is voor 20 tot 4700 euro te koop bij het designlabel New Window. Daar zie je de zaagmolen, die Pott bespreekt met houtprofessor Pieter Baas, en hoe hij tijdens het zandstralen delen van het hout met rubberstickers afdekt om tot de juiste vorm te komen.

Kameleonkunst

Thermophores van ontwerper Tim van Cromvoirt

In eerste instantie valt de grillige vorm van dit vreemde wandhangsel op. Is dit een uitvergroting van wat een laborant onder een microscoop ziet? Een schimmel? Een plant? Je komt er als bezoeker niet achter.

Kunst die net zo levend is als de zonnestralen die door het raam vallen. Beeld: Tim van Cromvoirt
Kunst die net zo levend is als de zonnestralen die door het raam vallen.

Het grootste geheim onthult zich enkel aan diegene die de tijd voor het werk van Tim van Cromvoirt neemt. De uit ijzer, lijm en pigment bestaande Thermophores blijken een levend kunstwerk. De objecten zijn warmtegevoelig. De koraalachtige creaties veranderen onder invloed van bijvoorbeeld zonlicht totaal van kleur.

Thuis hangt een schilderij jaren in beeld zonder te veranderen. Zo niet Thermophores. Wie dit werk bij TransNatural in Amsterdam koopt, heeft een kunstwerk in huis dat bij elke zonnestraal of thermostaatverandering iets nieuws laat zien.

Thuismuseum

Rijksstudio m2 van Droog

Een werk uit het Rijksmuseum bij je thuis? Dat kan. Mocht je de kunst vroeger zelfs niet eens fotograferen, nu stelt Rijksstudio 125 duizend stuks van haar collectie in hoge resolutie en zonder copyright beschikbaar. In een witte doos in Milaan laat Studio Droog zien hoe je vandaag aangenaam woont in erfgoed.

Modern design of ontwerp uit 1800? Beeld: Thijs Wolzak
Modern design of ontwerp uit 1800?

Rijksstudio m2 is de naam van de fantasierijke omgeving voor minimalisme. De blankhouten badkuip is uit een afbeelding uit 1541 gepakt en voor je voeten neergezet. Het moderne bed blijkt al in het jaar 1800 beslapen door Willem van Oranje.

Reproductie met tijdsbesef: siliconen glazen die je ook in het Rijksmuseum zou kunnen tegenkomen. Beeld: Mo Schalkx
Reproductie met tijdsbesef: siliconen glazen die je ook in het Rijksmuseum zou kunnen tegenkomen.

Buiten het huis kun je iets kopen om mee te nemen voor thuis. Hebberig word je wel in Milaan, maar direct hebben lukt meestal niet. Drink uit wijnglazen waarvan het origineel door miljoenen achter glas bewonderd wordt, of dek je tafel met een klassiek wit damasten kleed uit de 16e eeuw: afwasbaar en gemaakt van siliconen.

In een knollenknollenland

Looks like I own you now - Four hares van Catinka Kersten

Gatsie. Dat zou je eerste gedachte kunnen zijn bij het zien van de vier beesten. Je ziet vier stijve lijven in vleeskleur, waarbij de gedachte aan een gevild beest opkomt. Dichterbij blijken de hazen gemaakt te zijn van zacht en roze textiel. Toch blijft het afstudeerwerk van Catinka Kersten balanceren tussen knuffelig en creepy.

Nooit geleefd, toch doodgeknuffeld: textiele dieren gevuld met gips. Beeld: Catinka Kersten
Nooit geleefd, toch doodgeknuffeld: textiele dieren gevuld met gips.

Nederland heeft een politieke partij die streeft naar een natuurlijk leven voor dieren, tegelijkertijd nemen we beesten als bezit in huis. Looks like I own you now legt onze verkrampte relatie met dieren bloot. Om deze serie sculpturen te maken, vulde Kersten de huid met vloeibaar gips. Vervolgens vroeg ze mensen het dier te knuffelen en omarmen, gedurende het half uur waarin het gips uithardde. Zo zetten mensen de vier hazen letterlijk naar hun hand, met een dier in krampachtige houding als resultaat.

De expositie van de KABK Den Haag werd veel bezocht en besproken, een prestatie tussen het grote aanbod in Milaan. De ruimte was dan ook gevuld met kwaliteit op vele vlakken, van materiaalonderzoek tot esthetiek, van kunst tot gebruiksvoorwerp.

Circus in de stad

Baas is in town van Maarten Baas

Je kan je afvragen waarom tout ontwerpend Nederlands zijn werk opspaart om het voor veel geld in Milaan te kunnen laten zien, aan onder andere Nederlanders. Maarten Baas werd het allemaal te decadent en te verspillend. Maar na jaren verstek te laten gaan is hij er weer : "Terug in het circus, met een heel circus."

Wie zegt dat modern design alleen maar strak en kil is, moet bij Baas is in Town komen kijken. Beeld: Kazoe van den Dobbelsteen
Wie zegt dat modern design alleen maar strak en kil is, moet bij Baas is in Town komen kijken.

Uit drie volle vrachtwagens tovert hij een een kaartjesloket, draaimolen, lachspiegel, kauwgomballenapparaat en schuifmachine van de kermis, compleet met clowns en gekmakende draaiorgelmuziek. Daartussen is het niet geheel duidelijk welke objecten de nieuwe collectie voor de Carpenters Workshop Gallery en welke het straatmeubilair voor de Rotterdamse Koopgoot zijn.

Het winnen van de Best Impact Award van de beurs wordt gevierd met een polonaise. Het is bitterzoete satire tegen de smaakpolitie en de commerciële uitwassen. Baas presenteert zich als het enfant terrible van design, maar wel een kind waar iedereen voor valt.

Nieuw fossiel

CaCO3 stoneware van Laura Lynn Jansen & Thomas Vailly

In onze high-tech wereld kunnen we een heleboel maken, maar geen doodgewoon steen. Steen wordt uit de aarde opgegraven, daarna gesneden, gehakt en bewerkt om vervolgens een doel te dienen. Steen kan niet worden geconstrueerd. Laura Lynn Jansen & Thomas Vailly kunnen het met hun CaCO3 stoneware wel. Ze cultiveren steen en laten het direct in de gewenste vorm groeien.

Zelfgemaakt gesteente: ook rotsen kun je uitprinten. Beeld: Raw Color
Zelfgemaakt gesteente: ook rotsen kun je uitprinten.

De basis waarop dit steen groeit kan elke denkbare vorm uit de 3D printer zijn. Dat dunne skelet groeit, net als in een druipgrot, druppel voor druppel groter en sterker. Voor het optimale thermo-minerale klimaat met een grote hoeveelheid calciumcarbonaat (CaCO3) ging het duo (dat sinds de Design Academy in Eindhoven samenwerkt) te rade in de Franse Auvergne. Op de expo Dutch Invertuals was te zien dat de structuur in 92 dagen tot een nieuw fossiel groeit.

Hetzelfde fossiel: links 8 uur oud, rechts 45 dagen. Beeld: Raw Color
Hetzelfde fossiel: links 8 uur oud, rechts 45 dagen.
Auteur

Ingeborg van Lieshout (@grnlghtdstrct) blogt als freelancer voor Bright.nl sinds de start in oktober 2005. Zij schrijft over haar eigen vakgebied - architectuur en stedenbouw - maar heeft zich ook bekwaamd in design en duurzaamheid. Naast Bright is ze als copywriter en communicatieadviseur actief voor onder meer Droog.