Inhoudsopgave
    

Dutch Digital Design
Bert Hagendoorn
door Bert Hagendoorn
leestijd: 5 min

Dutch Design is wereldberoemd maar hoe staat het met de subdiscipline digital design? Bert Hagendoorn maakte er als gasthoofdredacteur een themanummer over voor Creatie van de Adformatie Groep dat over twee weken verschijnt. In Bright Ideas een sneak preview.

Aanleiding voor het themanummer was mijn blogpost over Nederlands digitaal werk op Adformatie.nl eind vorig jaar, mede geïnspireerd door een artikel over het onderwerp dat jaren geleden in Bright Magazine verscheen. Nils Adriaans van Creatie vroeg me daarop gasthoofdredacteur te zijn van de speciale tweetalige uitgave, met inhoudelijke steun van bureaus die lid werden van de redactieraad: Achtung, MediaMonks, DDB & Tribal Amsterdam, Code d’Azur, Born05, DigitasLBi, Mirabeau, Isobar, Tam Tam, Momkai en Fabrique.

De beste internationale reputatie op het gebied van digitaal design hebben de Zweden, met bureaus als North Kingdom, B-Reel, Fantasy Interactive en de befaamde Hyper Island-academie. Ook de Amerikanen, Engelsen, Brazilianen en de Russen worden genoemd. En wij? Nederland is wereldberoemd met Dutch Design, maar dat gaat vooral over product design, ruimtelijk design en ook over grafisch design. Als het gaat over digitaal design, dan haalt men in het buitenland zijn schouders op. 

Dat was in 2012 het statement van Victor Knaap en Wesley ter Haar van MediaMonks op de Dutch Design Week in Eindhoven. Toch doen 'we' het goed op het internationale prijzentoneel. In Cannes winnen Nederlanders in de categorie Cyber en Design, bij de Eurobest scoren we, bij The FWA doen we het al jaren goed en we winnen ook veel bij de Webby’s, de European Design Awards, de Lovie Awards en de Red Dot Awards. Maar op de een of andere manier staat niemand erbij stil dat Nederland voorop loopt in digital design.

De cover van het themanummer van Creatie over Dutch Digital Design. Het concept is van Jort Schutte (Achtung), Daniel Sytsma (Achtung) en Harald Dunnink (Momkai). De laatste nam ook het ontwerp op zich. De illustratie is gemaakt door Cynthia Mergel en Cléa Dieudonné van Momkai. Beeld: Creatie
De cover van het themanummer van Creatie over Dutch Digital Design. Het concept is van Jort Schutte (Achtung), Daniel Sytsma (Achtung) en Harald Dunnink (Momkai). De laatste nam ook het ontwerp op zich. De illustratie is gemaakt door Cynthia Mergel en Cléa Dieudonné van Momkai.

Digitaal design heeft impact op alle dingen om ons heen. We leven in een wereld waarin digitale uitingen, interactiviteit, schermen en apparaten een steeds grotere rol spelen. De snel groeiende markt van digitaal, nu al de grootste werkgever binnen de creatieve industrie, heeft ook steeds meer impact op andere sectoren van de industrie. Waarom zijn we ons dan nog niet voldoende bewust van onze kracht? Heeft Dutch Digital Design een duidelijke signatuur? En wat zijn de kansen die we kunnen benutten? Ik vroeg het de makers.

Bestaat Dutch Digital Design?

Over de exacte definitie valt te twisten, maar iedereen is het hierover eens: het vakgebied is vooral breed. Het strekt zich uit van de reclamische, visuele en actiemarketing kant tot aan functioneel ontwerp zoals user interface design — met motion design, de connectie van de digitale en de echte wereld en alles wat er tussen en omheen zit. Het is terrein dat moeilijk af te bakenen valt, maar dat moet ook niet het streven zijn.

Harald Dunnink (Momkai): "Dutch Digital Design is de voorzetting van onze rijke Nederlandse designtraditie van helderheid, sobere esthetiek, structuur en totaalervaringen, nu toegepast in de digitale omgeving van schermen, communicatie over en weer en online gemeenschappen."

Robbin Cenijn (DDB & Tribal Amsterdam): "Nederlands design staat vanuit de historie voor less is more. Elegantie in eenvoud, maar het is een noemer voor een uitgebreid pallet aan talent."

Heeft Dutch Digital Design een eigen signatuur?

Jeroen van Erp (Fabrique): "Dutch Design en ook Dutch Digital Design heeft niet zozeer een vorm-signatuur, maar vooral een eigen mentaliteit. Wij hebben als Nederlanders een open houding ten aanzien van de problematiek die we moeten oplossen."

Henk Haaima (Mirabeau): "Het zit hem niet in stijl, maar in karakter, de mentaliteit waarmee het gemaakt wordt. Nederlanders hebben minder last van conventies en verkennen graag de grenzen."

Roel Faulhaber (DigitasLBi): "Bij een aantal internationale bedrijven zijn Nederlandse ontwerpers bepalend voor de designrichting, zoals Remon Thijssen bij Adobe en Bas Ording eerder bij Apple. Zij hebben daar voor vernieuwing gezorgd. Dutch Design heeft altijd een pioniersrol gehad, dus doen we dat in digitaal ook. Wat het Dutch maakt is durf en eigenzinnigheid."

Waarom heeft ons digitale werk internationaal nog niet de faam van Dutch Design?

Jeroen van der Meer (MediaMonks): "Ons digitale werk wordt internationaal onderschreven, maar we missen een herkenbare stijl die terugleidt naar Nederland."

Max Pinas (Tam Tam): "Ons service-design is goed: het is strak, slim en ziet er goed uit, zeggen ze in het buitenland. Het is ook de rust die het uitstraalt. Veel landen worden daar heel erg blij van, zeker vergeleken met de designs uit Duitsland en Frankrijk."

Thuy Tran (Achtung): "Uiteindelijk wordt Dutch Design gevormd door maar een klein aantal 'helden'. Die moet Dutch Digital Design ook vinden."

Sven Huberts (Isobar): "Het is een vrij jong vakgebied waarin er nog geen initiatieven zijn geweest die de connectie tussen Dutch Design en digital hebben gemaakt."

Wat zijn de kansen, wat kan er beter?

Nik Nieuwenhuijs (Code d’Azur): "Wat er moet gebeuren is een initiatief zoals Dutch Digital Design: bureaus die samenkomen, benoemen wat er goed is en wat er moet veranderen. De nuchterheid samen te lijf gaan en naar buiten treden."

Sjors van Hoof (Born05): "Vanuit resultaten en langetermijnimpact moet er een statement komen richting opdrachtgevers en de internationale markt."

Sven Huberts (Isobar): "Dit initiatief moet gecontinueerd worden. Het moet het uithangbord worden voor de industrie, zowel lokaal als internationaal."

Drie voorbeelden van succesvol Dutch Digital Design


Beeld: DDB & Tribal Amsterdam

KLM Space 
Bureau: DDB & Tribal Amsterdam i.s.m. Rapp (productie: MediaMonks)
Met KLM Space konden deelnemers online voorspellen welke plek een unieke weerballon in de ruimte zou bereiken. Tijdens de vlucht was de ballon live te volgen via mobiele en desktop sites. De combinatie van prachtig design met de meeslepende interactieve ervaring leidde tot wereldwijd succes en een regen aan nationale en internationale prijzen.

Beeld: Momkai

De Correspondent
Bureau: Momkai
Een online platform dat met behulp van een wereldrecord in journalistieke crowdfunding tot stand kwam: bijna 19.000 mensen zorgden in 30 dagen voor het recordbedrag van 1,3 miljoen euro. Er zijn nu al meer dan 30.000 betalende leden. Momkai is als medeoprichter behalve voor de website ook verantwoordelijk voor het merk, de huisstijl, de campagnes en het in huis ontwikkelde Respondens CMS. Excellence in design.

Beeld: Fabrique

Website Rijksmuseum
Bureau: Fabrique
Een paar maanden voor de opening van het verbouwde Rijksmuseum werd de tablet-first responsive website gelanceerd, waar high-res afbeeldingen van 125 duizend kunstwerken kunnen worden gedownload. Deze onconventionele move met het heldere, eenvoudige en mooie design leverde een nieuwe standaard en een geweldig resultaat op.

Je kunt het initiatief Dutch Digital Design volgen op Facebook en Twitter.

Auteur

Bert Hagendoorn (@berthagendoorn) is consultant voor creative agencies, zijn specialisatie is positionering en communicatiestrategie. Bert is daarnaast blogger bij Adformatie, organisator van events als Digital Dinner, ambassadeur van SpinAwards, jaarjurylid bij The FWA en initiator van Dutch Digital Design.