Inhoudsopgave
    

De anti-Facebook
Floris Poort
door Floris Poort
leestijd: 5 min

De jonge Canadees Harvey Medcalf heeft een sociaal netwerk gebouwd dat anders is dan alle andere. MyApollo wil je informatie niet hebben, en kan het niet eens opslaan: het sociale netwerk is volledig peer-to-peer. Maar hoe verdien je geld als je je gebruikers respectvol wil behandelen?

Een paar jaar geleden dachten we er nog niet zo over na, maar ondertussen kennen we het riedeltje allemaal: if you're not paying for it, you are the product. Google en Facebook zijn groot geworden met deze manier van zaken doen. Jij gratis een handige manier om internet te doorzoeken, een gratis e-mailadres of een gratis netwerk om contact te houden met je vrienden, zij en daarmee hun klanten toegang tot al jouw gegevens.

Die toegang krijgen ze eenvoudig: al je gegevens staan immers al op hun servers. Big data. Hoe meer gebruikers, des te relevanter de data wordt en hoe gerichter er geadverteerd kan worden. MyApollo, het sociale netwerk van 27-jarige Canadees Harvey Medcalf werkt totaal anders — aan de achterkant tenminste.

Geen misbruik van de gebruiker

Aan de voorkant ziet MyApollo er uit als elk ander sociaal netwerk: simpel, laagdrempelig en onderverdeeld in chats met vrienden en foto-albums. Maar aan de achterkant is het sociale netwerk radicaal anders dan de grote spelers. Dat is bewust zo. "MyApollo slaat informatie van gebruikers niet op in een groot datacentrum zoals Facebook dat doet", legt Medcalf uit. "In plaats daarvan wordt informatie op een peer-to-peer-basis uitgewisseld."

Dat principe is niet nieuw: iedereen die al eens wat via Bittorrent heeft gedownload, heeft ervaring met peer-to-peer. Waar je een film in veel andere gevallen binnenhaalt door 'm vanaf één centrale server te downloaden, haal je bij Bittorrent van allemaal verschillende bronnen stukjes van het geheel binnen. Hoe meer mensen er delen , des te sneller dat gaat. Die andere delers hoeven daarvoor niet eens het volledige bestand al te hebben.

Vertaal dat gegeven naar een sociaal netwerk en je begrijpt waarom je informatie op die manier veiliger is dan wanneer je 't op één grote hoop op een server legt bij een bedrijf dat aan je wilt verdienen. "Dat is de reden waarom we MyApollo begonnen zijn", legt Medcalf uit. "We wilden een eerlijk platform om mee te communiceren, gebouwd op een manier die geen misbruik maakt van de gebruiker."

Bewuster publiek

Medcalf en een groeiend team mensen werkten de afgelopen twee jaar aan een heel eigen peer-to-peer-systeem. Dat zorgt ervoor dat jouw informatie bij je vrienden terecht komt, en jij de foto's en berichten van vrienden kan zien, zonder dat een onbevoegde ooit het hele plaatje in handen kan krijgen. "Alle stukjes informatie zijn versleuteld en kunnen alleen bekeken worden door vrienden."

Die manier van netwerken heeft verschillende voordelen. Ten eerste kan MyApollo niet besluiten jouw informatie toch maar (deels) te verkopen in ruil voor op maat gemaakte advertenties, want ze hebben niks te verkopen. Maar ze kunnen dus ook niks afgeven aan diensten als de NSA, die goedschiks of kwaadschiks maar al te graag een achterdeur in zoveel mogelijk databanken willen hebben. Maar ook bij grote beveiligingslekken, zoals de grote Heartbleed-bug die deze maand aan het licht kwam, is MyApollo in het voordeel.

Beeld: MyApollo

"Onze gebruikers hebben op geen enkele manier gevaar gelopen door Heartbleed", zegt Medcalf niet trots, maar haast aangeslagen dat andere bedrijven hun gebruikers wel aan zulke gevaren blootstellen. "Naast dat we je informatie niet op één centrale plaats bewaren, passen we ook onze eigen encryptie toe." MyApollo is dus geen dienst die snel probeert in te spelen op de onrust over privacy en spionage die met de onthullingen van Edward Snowden mainstream zijn geworden. "Wij waren hier al mee bezig omdat we hartgrondig vinden dat het anders en beter moet."

Snowden is tot op zekere hoogte wel een geluk bij een ongeluk. "Het is altijd goed als mensen zich bewuster worden van hun online privacy." Onderdeel daarvan is volgens Medcalf een besef van de manier waarop online diensten aan de achterkant werken. Toch is hij niet van plan de mainstream-gebruiker van MyApollo lastig te vallen met de manier waarop het netwerk achter de schermen werkt. "Een dienst moet in de eerste plaats bruikbaar zijn, ik zou niet goed weten hoe ik onze manier van veiligheid in de interface zou kunnen verwerken zonder iets met voorbijscrollende code te doen. Dat wil ik niet, het moet laagdrempelig zijn."

Niet op de man spelen

Geld verdienen doet MyApollo dus niet met het tonen van steeds enger wordende advertenties die op de man spelen. Is er wel aan een andere manier gedacht of richt MyApollo zich vooral op de groei? "We willen natuurlijk wel groeien, een sociaal netwerk is pas leuk als je vrienden er ook op zitten. Maar we zijn niet afhankelijk van constante groei op de manier waarop Facebook dat is. Advertenties sluiten we zeker niet uit, we denken er al serieus over na om op termijn een positieve vorm van reclame te gaan tonen. Advertenties in de vorm van kortingsbonnen bijvoorbeeld, maar niet specifiek uitgekiend op jouw als persoon."

Daarnaast wil MyApollo geld verdienen door de achterliggende techniek te verkopen. Die peer-to-peer-techniek is immers helemaal zelf ontwikkeld, en voor veel meer toepassingen interessant. Een berichtendienst bijvoorbeeld, of en manier om bestanden uit te wisselen. "We werken aan allebei die dingen", zegt Medcalf. "Binnenkort willen we met Locktalk op de markt komen, een berichtendienst die via hetzelfde peer-to-peer-principe werkt als MyApollo."

Medcalf is niet bang dat het gemiddelde publiek zich niet druk genoeg maakt om zijn eigen privacy. "Mensen worden steeds meer tech savvy en weten beter wat ze zelf willen. Bedrijven als Facebook zitten op een andere manier in elkaar dan wij, zij hebben investeerders tevreden te stellen." MyApollo heeft ook geldschieters, diepe zakken hoeven die echter niet te hebben; een groot datacentrum heeft het Canadese sociale netwerk niet nodig.

MyApollo is niet afhankelijk van de constante aandacht van zijn gebruikers. Daarin het is anders dan alle andere sociale netwerken, en hoeft het niet opdringerig te werk te gaan. "Als mensen doorkrijgen dat wij de privacy bieden die belangrijk is, zullen wij er voor ze zijn."

Auteur

Floris Poort (@florispoort) begon twee jaar geleden als stagiair bij Bright. Hij bleef hangen, is vaste blogger bij Bright en is nu eindredacteur van Bright Ideas. Daarnaast is hij werkzaam voor NUtech. Houdt van alles met een batterij er in of stekker er aan.