Inhoudsopgave
    

Achter de schermen bij TNW
Patrick de Laive
door Patrick de Laive
leestijd: 5 min

The Next Web is een van de grootste techblogs ter wereld maar is begonnen als conferentie in Amsterdam. Gisteren en vandaag vindt de negende editie plaats van TNW Europe. Mede-oprichter Patrick de Laive kijkt in een heel persoonlijke relaas terug en vooruit.

In maart 2006 keken @Boris en ik elkaar aan en besloten om een internationale conferentie te organiseren, omdat we geen geld hadden om naar San Francisco te gaan om daar een conferentie te bezoeken. Het domein thenextweb.org was nog vrij dus we hadden een naam. Een dag later hadden we een afschuwelijk lelijke website in het roze (echt... WTF were we thinking!) en ik had een blogger gemaild of hij wilde komen spreken op onze conferentie in Amsterdam. Hij mailde terug:

"Hi Patrick, that sounds like fun.

Count me in.

Regards,

Michael Arrington"

Michael is de oprichter van TechCrunch dat op dat moment nog heel klein was maar wij bezochten zijn site dagelijks en waren fan. Michael bleek ook fan van ons te zijn.

We hadden geen idee wat we aan het doen waren, maar er kwamen 280 mensen en ze hadden het naar hun zin, dus we deden iets goed. Ondertussen was onze startup Fleck van de aarde vervaagd en zochten we iets nieuws om te ondernemen. Om inspiratie op te doen gingen we naar San Francisco op uitnodiging van Arrington om de eerste editie van TechCrunch40 bij te wonen. We waren erg onder de indruk van deze 'Mike’. Hij had immers niet alleen een zeer succesvol blog, maar nu ook een succesvolle conferentie. Wij hadden een succesvolle conferentie. Hmm, zou het mogelijk zijn om dat trucje om te draaien?

Op de weg terug naar Amsterdam brachten we een jonge hongerige journalistiek student aan boord als de editor-in-chief van thenextweb.org. We gingen bloggen over startups en technologie en Ernst-Jan Pfauth runde de blog.

@Patrick samen on stage met @Boris. Of het ook een beetje klonk hebben we niet kunnen achterhalen. Beeld: Julia de Boer
@Patrick samen on stage met @Boris. Of het ook een beetje klonk hebben we niet kunnen achterhalen.

Kopje koffie?

Fast forward naar 2014. The Next Web is de grootste concurrent van TechCrunch en met een bereik van meer dan 7 miljoen unieke bezoekers per maand is het een merk geworden dat wereldwijd, nou ja... met uitzondering van Nederland dan, bekend en geliefd is. Ondanks dat ons HQ in Amsterdam zit, komt slechts 1,8 procent van onze bezoekers uit Nederland. De rest leest de geripte artikelen op NUtech. (@NU: we moeten toch eens praten over contentsyndicatie, misschien is dit een mooi moment.) We zijn vooral groot in Amerika, Canada, UK, Australië en India. Deze wereldfaam is leuk, maar brengt ook uitdagingen met zich mee, waar maar weinig mensen bij na denken.

Wij concurreren in een wereldmarkt. Iedereen om ons heen heeft 10 tot 50 miljoen funding onder z'n kont, wij zijn self-funded. Wij moeten dus met weinig middelen Amerikaanse concurrenten out-innovaten (dat is geen woord hoor) en dat doen we. We lanceren zo'n twintig keer per jaar nieuwe designs. TechCrunch doet er één in vier jaar. We zijn daarnaast het grootste blog dat draait op Wordpress ter wereld met eigen gebouwde technologie om elke willekeurige pagina op elke plek in de wereld zo snel mogelijk te serveren.

Dagelijks ontvangen we een kleine honderd aanvragen van bedrijven om hun nieuws te coveren, daarnaast ontmoeten we (virtueel dan) zo'n 30 nieuwe startups en bedrijven per dag die ook allemaal denken de nieuwe Google te hebben uitgevonden. Best een uitdaging en lastige taak om de juiste verhalen eruit te pikken met een klein redactieteam (12 fte’s) dat opereert vanuit twaalf verschillende locaties en zes verschillende tijdszones. Zelf zou ik 365 dagen per jaar mijn agenda kunnen vullen (ontbijt, lunch, avondeten) met mensen die graag ”een kopje koffie” met me willen drinken. In de top 50 meest invloedrijke media outlets wereldwijd is er slechts één partij te vinden (rond plek 15) doe niet uit de USA komt. Yep, je raadt het goed.

TNW conference beleeft inmiddels in haar negende editie en heeft nog nooit één cent subsidie gekregen. Terwijl de gemeente Amsterdam een kleine 5 miljoen euro heeft gestopt in Picnic (ken je het nog?). In Wenen stopt de overheid miljoenen in Pioneers Festival en Dublin spekt de kas van WebSummit.

Elke twee weken ontvangen we een belletje van een partij die niet blij is met iets wat we hebben geschreven en met juridische stappen dreigt. 'Sue-en' is a way of doing business in de VS, maar gelukkig zitten we Amsterdam en voordat je met je ogen kan knipperen slaat de conversatie van een mogelijke lawsuit om in een praatje over de stad, het Rijksmuseum en of het nou waar is dat Amsterdam binnenkort een ID wil invoeren voor het kopen van joints. Ach, allemaal business as usual en er is nooit een moment dat er niks gebeurd.

The Next Web conferentie van vorig jaar werd geopend door Willem-Alexander, een kleine week voor zijn kroning. Beeld: Julia de Boer
The Next Web conferentie van vorig jaar werd geopend door Willem-Alexander, een kleine week voor zijn kroning.

Dik grachtenpand

Een paar maanden geleden werd ik wakker en besefte ik ineens dat TNW een wereldmerk is. Wereldwijd hebben we lezers en fans, TNW wordt meegenomen in tv-commercials van grote merken, dagelijks verschijnen er quotes van onze editors op honderden websites. We hebben miljoenen volgers op sociale netwerken. We werken samen met Dell, Twitter, Google, Cadillac, American Express, Shutterstock, Microsoft, Samsung en de laatste tijd ook steeds meer Nederlandse bedrijven waar we als Hollanders trots op mogen zijn (Adyen, Booking, WeTransfer, KLM). Shit, we zijn groot geworden.

Die wereldfaam uit zich niet, zoals veel mensen denken, in een vette bankrekening. Mijn vriendin zat laatst bij de kapper en was aan het klagen over het vinden van een nieuw huurhuis. Naast haar zat een dame op haar telefoon TNW te lezen. Ze maakte er een opmerking over, waarop de kapper zei: "Is jouw vriend de oprichter van The Next Web? Waarom wonen jullie dan niet in een dik grachtenpand?"

Dat grachtenpand mag op zich laten wachten. Wij willen TNW verder uitbouwen en naast het schrijven van verhalen over de techmarkt nieuwe manieren vinden om startups onder de aandacht te brengen bij potentiële investeerders, klanten en andere media. TNW Europe kan nog beter, we kunnen de markt nog meer leren en nog meer inspireren. Wij willen dat Nederlanders trots worden op hun TNW en het in een adem noemen met merken als Heineken, KLM, Nike, The New York Times. We zijn nog lang niet klaar. Can't stop, won't stop!

Auteur

Patrick de Laive (@patrick) is oprichter van The Next Web samen met Boris Veldhuijzen van Zanten. Wij zijn hem eeuwig dankbaar voor de legendarische Bowlr-avonden die helaas zijn gestopt.