Inhoudsopgave
    

Waarom de 5c voor Apple goud waard is
Erwin van der Zande
door Erwin van der Zande
leestijd: 5 min

Toen Apple de productie van de iPhone 5c vrijwel meteen na zijn release terugschroefde, zagen critici daarin het bewijs dat de 'budget-iPhone' is geflopt. Het toestel is voor ceo Cook echter van onschatbare waarde voor de toekomst van de iPhone.

September 2013. Apple kondigt voor het eerst twee verschillende iPhones aan: de aluminium 5s in drie tinten en de plastic 5c in vijf kleuren. De 5s was overduidelijk het topmodel waar noviteiten als TouchID in zaten verwerkt. De 5c was eigenlijk een iPhone 5, z'n voorganger, maar dan in een nieuw jasje. Met eigen covers die weinig fraai aansloten op het toestel. Grootste tegenvaller was nog de prijs. Met 599 euro was de 5c slechts honderd euro goedkoper dan de goedkoopste 5s. De 5c was bepaald niet de budget-iPhone waarnaar werd uitgekeken.

Ceo Tim Cook probeerde de verwachtingen nog te temperen door te onderstrepen dat Apple niet aan budgetproducten doet. Tevergeefs. Hij schroefde in oktober al de productie terug van de 5c (en die van de 5s omhoog). Cook gaf tijdens de presentatie van zijn cijfers over het laatste kwartaal van 2013 toe dat Apple de vraag naar de 5c heeft overschat. Niet dat de totale verkoop er onder te lijden had; Apple verkocht in die maanden 51 miljoen iPhones. In de voorgaande twee kerstseizoenen verkocht het 47,8 miljoen (2012) en 37 miljoen (2011) iPhones.

De techpers was desalniettemin genadeloos: de iPhone 5c is een flop.

Afgelopen maart introduceerde Apple de 8 gb-versie van de iPhone 5c, waarmee het prijsverschil ten opzichte van de 5s is opgelopen van 100 naar 150 euro. Too little too late?
Afgelopen maart introduceerde Apple de 8 gb-versie van de iPhone 5c, waarmee het prijsverschil ten opzichte van de 5s is opgelopen van 100 naar 150 euro. Too little too late?

For the colorful

Cook zal er niet wakker van liggen. De huidige ceo is een operations genius die onder wijlen Steve Jobs de productie bij Apple na het debacle met de witte iPhone 4 perfectioneerde om als een geoliede machine overal ter wereld miljoenen iPhones, iPads, iPods en MacBooks te kunnen verkopen. Voor hem is de 5c de ideale opmaat naar verdere differentiatie van de iPhone. Een operationele generale repetitie voor het introduceren van naar alle waarschijnlijkheid verschillende maten iPhones.

Ga maar na. In 2001 introduceerde Apple de iPod. Eén model met 5 gb capaciteit, goed voor "1,000 songs in your pocket". Anno 2014 zijn er vier verschillende iPod-modellen: de shuffle, nano, touch en classic. De shuffle en nano komen in acht verschillende kleuren, de classic in twee. De iPod Touch is er in drie uitvoeringen: 16, 32 of 64 gb. De laatste twee komen bovendien in zeven kleuren. Dat zijn welgeteld 33 verschillende iPods.

De iPad maakte in zijn korte geschiedenis een vergelijkbare ontwikkeling door. Het originele model uit 2010 kende al meteen twee versies: met alleen wifi of met wifi én 3G. Beide waren verkrijgbaar in een 16, 32 of 64 gb-uitvoering. Bij de iPad 2 kon je gaan kiezen tussen een zwarte en een witte. In 2012 werd de 128 gb-uitvoering aan de line-up toegevoegd en werd de iPad Mini geïntroduceerd, in wit-zilver en zwart-spacegrijs. Momenteel zijn er maar liefst 40 verschillende iPads verkrijgbaar.

Gezien de schaal waarop Apple opereert, met verkoopaantallen die maandelijks in de miljoenen lopen en de complexe mondiale logistiek die daarvoor nodig is, zijn zulke productdifferentiaties een zeldzaam hoogstandje.

Onderzoek op Facebook in de VS en in het VK wijst uit dat de iPhone 5c vooral in trek is bij vrouwen. Blauw is met een nipt verschil de populairste kleur.
Onderzoek op Facebook in de VS en in het VK wijst uit dat de iPhone 5c vooral in trek is bij vrouwen. Blauw is met een nipt verschil de populairste kleur.

iPhablet

Met de iPhone, die is uitgegroeid tot Apple’s belangrijkste product, is het bedrijf tot de komst van de 5c terughoudend geweest. Twee kleuren, drie uitvoeringen, al jaren één model. De vorm van de iPhone evolueerde wel, zij het om het jaar. De eerste voorzichtige differentiatie van de iPhone begon met het aanbieden van het vorige model naast het nieuwe, tegen gereduceerd tarief. Momenteel is dat de simlockvrije iPhone 4S in 8 gb-uitvoering, in wit of zwart, voor 399 euro. Dat model is feitelijk de budget-iPhone, niet de 5c. De tweede stap was de introductie van de iPhone 5 in 2012, die een langer scherm kreeg.

Apple kon zich deze enge tactiek lange tijd permitteren. De iPhone was een gamechanger die een nieuwe norm had gesteld. Daar ga je niet te veel aan lopen sleutelen. De markt heeft zich echter sterk ontwikkeld de afgelopen paar jaar. Phablets, smartphones met relatief grote displays, werden aanvankelijk met hoon ontvangen maar bleken een blijvertje. Het publiek voor smartphones is bovendien groter en vooral diverser geworden. Zoveel mensen zoveel wensen dus doet Apple er verstandig aan de differentiatie die het eerder op de iPod heeft losgelaten, ook toe te passen op de iPhone. Een iPhone met een groter display - 4,7 inch in plaats van de huidige 4 inch zingt hardnekkig rond - ligt voor de hand. De 5c heeft daarvoor de weg bereid.

Op maandag 2 juni geeft Cook de openingsspeech tijdens de jaarlijkse Wordwide Developer Conference. Mededelingen over nieuwe iPhones zou ik niet op rekenen. De conferentie staat in het teken van MacOS 10.10 en iOS 8. De kans dat Apple een MacBook Air met retina-display aankondigt is groot. Een nieuwe Mac Mini zou ook heel goed kunnen. De kans op een nieuwe Apple TV  is al kleiner, die valt bij Apple in de iPod-productfamilie. Meer nieuws over iPhones volgt waarschijnlijk in september. Eens kijken of de 5c mag blijven als dank voor bewezen diensten.

Auteur

Erwin van der Zande (@evdz) is de bedenker en hoofdredacteur van Bright. Hij heeft een zwak voor tech en een neus voor trends. Erwin woont in Amsterdam samen met vijf vrouwen: zijn vriendin, hun dochters en twee poezen.