Inhoudsopgave
    

Startup Scene I: Snelkookpan
Jody van den Tillaart
door Jody van den Tillaart
leestijd: 4 min

De startupscene is een wereld van enthousiaste jonge ondernemers die dromen najagen. Zij zijn de nieuwe rocksterren, die mogelijk een klapper maken door een buyout. Bright gaat die scene in kaart brengen. We trappen af met een drieluik over de status van opstartend Nederland. In deel één: ploeteren en accelerators.

De vele startups die de afgelopen decennia zijn begonnen op Nederlandse bodem zorgen voor een sterke behoefte om je als beginnend innovatief bedrijfje nog sterker te onderscheiden. In plaats van vijf jaar doorploeteren op een idee dat geen slagingskans heeft, willen ondernemers nu snel ontdekken of ze voor hun droom kunnen gaan. Daarom zie je nu veel accelerators, pressure cookers, bootcamps en andere programma's ontstaan, waar in korte tijd duidelijk wordt of een startup bestaansrecht heeft. Die helpen de ondernemers met hun businessplan, hun pitch en presentatie, het binnenhengelen van geld en de voorbereiding op de echte wereld.

De accelerator die de analogie met rock 'n roll zo ongeveer bedacht heeft, is Rockstart gevestigd in Amsterdam. Grondlegger Oscar Kneppers is heel helder over hoe hij de startupscene in Nederland ziet. "Het is internationaal en dat is het vanaf het begin geweest. Acht van de tien startups die we helpen, komen niet uit Nederland. We zijn dus helemaal niet bezig met landsgrenzen, het overstijgt Nederland. Ondernemerschap is net zomin iets Amerikaans als dat kaas Nederlands is." Waarom zoveel buitenlandse ondernemers deel willen nemen aan een Amsterdams programma is hem nog steeds een raadsel. "Misschien omdat het ergens lijkt op San Francisco. Het is hier liberaal, toegankelijk, klein en er heerst een handelsgeest. Daarbij roept de stad altijd ambitie op, mensen trekken naar de stad omdat ze op zoek zijn naar iets nieuws."

Blije eikel

De teams die Rockstart toelaat tot het acceleratorprogramma zijn altijd optimistisch, hebben een goed idee en een goed team. "Je hoeft daarvoor echt geen blije eikel te zijn. Optimisme is een eigenschap die heel belangrijk is om te slagen. Startups lijken daarin op rockbands: als je het wil maken, dan heb je een intrinsiek enthousiasme nodig om iets te maken en te delen. Als je het alleen voor de chicks, de fame en de money doet, dan strand je gegarandeerd onderweg", stelt Kneppers. "Er is meer voor nodig dan alleen met je MacBook Air bij de Starbucks te gaan zitten. Je moet met hart en ziel ergens hard voor willen werken."

Om in de rockbandanalogie te blijven: "U2 was eerst ook maar een kutbandje. Nu is het een miljoenenbedrijf, maar ze hebben ook ooit in de Effenaar in Eindhoven gespeeld." Ploeteren hoort er dus bij. Volgens Kneppers willen de startups met name onderdeel worden van een accelerator om de volgende redenen: "In korte tijd zien of hun idee werkt, maar ook toegang tot een netwerk en uiteindelijk ook geld. Al geeft niemand dat toe."

Beeld: Luis Mendo

Honderden aanmeldingen

Wat voor veel startups zeker zo belangrijk is: onderdeel zijn van een acceleratorprogramma helpt om bekend te worden, de media te halen. Het is goed voor je pr, je netwerk. Dat zit hem dus niet alleen in het inhoudelijke programma van een accelerator, maar zeker ook in het kale feit dat je überhaupt geselecteerd bent: 'dus zal je wel potentie hebben'. Dat is geen wonder als je bedenkt dat voor de programma's van bijvoorbeeld Rockstart of Startupbootcamp honderden aanmeldingen komen uit binnen- en buitenland. Uiteindelijk worden maar enkelen uitgekozen om het programma te volgen: een prestatie en een verworvenheid op zich.

Dat erkent ook Bas van den Heuvel van Proxible. De startup die zich bezighoudt met het slim gebruiken van iBeacons is net klaar met het acceleratorprogramma van Startupbootcamp HighTechXL. "Uit 850 aanmeldingen voor dit programma zijn uiteindelijk slechts tien kandidaten overgebleven. Dat is al een waardering op zich. Het heeft ons ontzettend veel gebracht in netwerkmogelijkheden. Doordat we midden op de High Tech Campus in Eindhoven zaten, op een steenworp afstand van leveranciers, investeerders en potentiële klanten,  hadden we gemakkelijker toegang tot de juiste mensen en de juiste tools."

Maar ook inhoudelijk heeft de deelname aan het programma veel voor zijn bedrijf betekend. "Je zit drie maanden onder hoge druk in een snelkookpan. Dan wordt snel duidelijk waar je kansen liggen, maar ook waar barstjes verschijnen. In een accelerator zal niemand je handje vasthouden, maar heb je wel alle mogelijkheden om het zelf op te lossen voor je de markt op gaat." De deelname heeft Proxible veel opgeleverd: goede leads die echt tot klanten leidden, maar ook serieuze gesprekken met investeerders. "Dat komt wel goed", zegt Van den Heuvel grijnzend.

Niet altijd. Meer over het geld in Ideas ⌘003.

Auteur

Jody van den Tillaart (@jvandentillaart) blogt als freelancer voor Bright over technieuws in het algemeen en startups in het bijzonder. Ze houdt van de verwondering en het enthousiasme die de techindustrie opwekt en interesseert zich voor de sociaal-maatschappelijke consequenties. Woont met vriend, fluffy kater en twee dochters in Eindhoven, de zuidelijke hotspot voor hightech en startups.