Inhoudsopgave
    

Smartphones zijn sequels geworden
Erwin van der Zande
door Erwin van der Zande
leestijd: 3 min

Sinds vorige week is de HTC One M8 verkrijgbaar. Vandaag start in Nederland de verkoop van de Samsung Galaxy S5. Nog deze maand arriveert de Xperia Z2 van Sony en in mei volgt de Ascend G6 van Huawei. Het jachtseizoen voor smartphones is geopend. De belangen zijn enorm maar de spanning is helaas verdwenen.

In februari tijdens de Mobile World Congress in Barcelona presenteerden de eerste grote namen, Samsung voorop, hun nieuwe topmodel smartphone voor 2014. Naast de Galaxy S5, waarvoor de Koreanen vandaag in veertien Nederlandse steden een ‘blue carpet event’ organiseren, de HTC One M8, de Sony Xperia Z2 en de Huawei Ascend G6, zijn er nog drie hoofdrolspelers onderweg. In juni schuiven Nokia aan met zijn Lumia 930 en LG met zijn G3. Naar verwachting in september maakt Apple’s iPhone 6 het rijtje compleet. Zeven toestellen. Vijf keer Android (versie 4.4 Kitkat), één keer iOS (v7) en één Windows Phone (v8.1).

Wat valt op? Smartphones zijn sequels geworden. De nieuwe topmodellen vertonen minieme verschillen ten opzichte van hun voorgangers. En in toenemende mate ook ten opzichte van de concurrentie. Er komt een nieuw kleurtje bij - champagnegoud is in trek - of er is een nieuw feature toegevoegd die dikwijls direct is afgekeken van de belagers (waterdichte behuizing, biometrische beveiliging) en doorgaans is het scherm nóg weer iets scherper. De economische belangen zijn te groot (de markt wordt geschat op 300 miljard dollar wereldwijd) geworden om al te wilde sprongen te wagen. De smartphone is ons aller primo gizmo en de markt is nog niet verzadigd. Relevanter is dat we het plafond bereiken van de smartphone in zijn huidige vorm.

Stills uit de trailer voor het launch event van Samsung voor de S5 in Barcelona. Samsung
Stills uit de trailer voor het launch event van Samsung voor de S5 in Barcelona.

Na pak ‘m beet vijftien jaar is de smartphone nagenoeg uitontwikkeld. Ga maar na. Touchscreens hebben gewonnen van de toetsenbordjes. Vrijwel alle bruikbare sensoren en meters zitten er in: beweging, snelheid, afstand, vocht, licht, gyroscoop. Er zijn grofweg twee maten in zwang: rond de 4 inch (ook wel ‘mini’ genoemd of iPhone) en rond de 5 inch. Sommige merken zweren bij een aluminium body, andere houden vast aan goedkoper plastic. Resoluties zijn steevast vlijmscherp; de een noemt het retina, de ander 4K. De camera’s in de toestellen, daar zitten geen slechte meer tussen. Ze ondersteunen allemaal 4G mobiel internet.

We zijn in de fase beland dat makers zich moeten onderscheiden met software in plaats van hardware: van een verfijning van de interface en een optimalisatie van het ecosysteem rond het toestel, tot het weggeven van apps ter waarde van honderden euro’s.

Teleurstelling over waarom de nieuwe Galaxy of volgende iPhone tegenvalt is derhalve zinloos geworden. De grote sprongen zijn gemaakt. (Nou ja, misschien het modulair maken van het apparaat, naar een Nederlands idee.) Nieuwe vernieuwing zal van buiten de smartphone moeten komen. Meest aangewezen kandidaat zijn de wearables: de smartwatches, slimme brillen en andersoortige draagbare en afleesbare apparaatjes. Daarmee slaan we een weg in waarop de smartphone dadelijk bijvoorbeeld geen display meer nodig heeft, omdat we dat op ons hoofd hebben zitten, om onze pols dragen of in het dashboard van onze autonome auto is ingebouwd.

Worden smartphones toch weer boeiend.

Samsung

PS: Als nagedachte zal ik de eerste zijn om toe te geven dat we blasé raken. “De Galaxy S4? Oh, vijf. Wat is er nieuw? Oh, eigenlijk niks dus. Gaap.” Slaat nergens op natuurlijk als je stil staat bij de waanzinnige capaciteiten van het apparaat. Maar luxe went snel. Illustratief zijn onderstaande fragmenten van de Amerikaanse comedian Louis C.K. over mobiele telefoons. Uit het eerste fragment, uit zijn show Hilarious uit 2010, spreekt nog bewondering: “Even the shittiest cell phone in the world is a miracle.” Het tweede fragment is twee jaar later tijdens een gastoptreden bij Conan, waarin hij toelicht waarom hij zijn kinderen geen telefoon geeft: “They’re toxic.”

Auteur

Erwin van der Zande (@evdz) is de bedenker en hoofdredacteur van Bright. Hij heeft een zwak voor tech en een neus voor trends. Erwin woont in Amsterdam samen met vijf vrouwen: zijn vriendin, hun dochters en twee poezen.